روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر برندسازی ، تبلیغات و بازاریابی در کسب و کارها

روانشناسی رنگ ها
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

در این مقاله آکادمی بازار به روانشناسی رنگ ها و تاثیرآن بر برندسازی و کسب و کار می پردازد. با ما همراه باشید.

به کارگیری هر رنگی در کسب و کار شما می تواند معنای جالب و مهمی داشته باشد.

این که شما بخواهید با استفاده از یک رنگ خاص حرفه و کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید نیاز به دانش اولیه ای در زمینه‌ ی روانشناسی رنگ‌ ها دارد.

سازمان ها برای ایجاد یک برند سازمانی که نشان دهنده ی محصول، خدمات ارائه شده و شرکت های زیر مجموعه ی آن است، از اجزا و عوامل بسیاری مانند نام، نماد، رنگ ها استفاده می کنند.

چالشی که بازاریابان در ایجاد یک برند با ویژگی های متفاوت با آن مواجه هستند از نظر بصری است که بتواند شناخت و حس وفاداری به برند را در مشتریان ایجاد کند.

تاثیر روانشناسی رنگ ها بر برندسازی و کسب و کار

بازاریابان می دانند که رنگ ها، نقش بسیار مهمی برای بیان موقعیت و اهداف شرکت داشته و در نگرش و در درک بازار هدف تاثیرگذار هستند.

رنگ ها جدا از تاثیری که بر افراد می گذارند می توانند بر روی کسب و کار و برندینگ شما و نحوه ی تفکر مشتری در مورد شما نیز تاثیر بگذارند.

نتیجه ی بسیاری از تحقیقات در خصوص تاثیر رنگ ها ثابت نموده که برخی رنگ ها تاثیر بیشتری را در ایجاد واکنش های مطلوب از سوی مخاطبین دارند.

 

هم چنین بازاریابان به منظور استفاده بهتر از رنگ ها باید  این نکته را مد نظر قرار دهند که انتخاب یک رنگ برای سازمان، تاثیر ماندگاری بر درک مخاطبان از آن سازمان دارد.

نکته مهم دیگر این است که رنگ می تواند تاثیر عاطفی نیز داشته باشد و احساسات و توجهات مشتریان را به خود جلب نماید. برای مثال کیفیت، قدرت و یا زنانه و مردانه بودن محصول یا خدمت را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این نوشتار با معانی ۱۲ رنگ اصلی و فرعی مورد علاقه‌ ی اکثر افراد در کسب کار آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید و به معنای رنگ خاص مورد استفاده در محل کار، لوگوی شرکت، و یا پوشش کارکنان‌ تان بیشتر بیندیشید.

رنگ های اصلی

رنگ سفید

سفید در روانشناسی رنگ ها نشان دهنده‌ ی سطح بالایی از بازدهی و بهره‌وری است و نمادی از سادگی، انصاف، روشنی، پاکیزگی و امنیت است.

این رنگ در نشان تجاری شرکتهای تولید کننده محصولات لبنی و شرکتهای تولید کننده لوازم بهداشتی مشاهده می شود.

این رنگ برای بیمارستانها، محصولات دارویی ، محصولات رژیمی ، کم چرب و محصولات لبنی بسیار مفید است.

رنگ سیاه

رنگ سیاه نشان قدرت و اقتدار است و می‌توان آن را تهدیدآمیز و گاهی هم غیردوستانه تلقی کرد.

رنگ سیاه ، در بسیاری از نشان های تجاری همچون آدیداس، پوما، نایک، موتورولا و اورئال وجود داشته و نماد قدرت، تشریفات، رسمی بودن، اعتبار و سلطه جویی می باشد.

برندسازی
روانشناسی رنگ ها

رنگ قرمز

در روانشناسی رنگ ها قرمز رنگی است که برای فعالیت‌های فیزیکی بسیار کاربرد دارد و دارای انرژی و نشان دهنده قدرت بالا است.

این رنگ برای جلب توجه کاربرد زیادی دارد. رنگ قرمز کم به معنای عشق، اشتیاق، حساسیت و زنانگی است، رنگ قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت، جدیت در تصمیم گیری، رهبری، شجاعت و اشتیاق است.

رنگ زرد

زرد رنگی نورانی و بانشاط است که برای تحریک فرآیندهای ذهنی بسیار مورد کاربرد است.

جوانانه و مثبت اندیش؛ معمولاً برای جلب توجه خریدارانی به کار می رود که علاقه زیادی به بازدید از ویترین ها دارند.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ زرد در برندسازی خود استفاده می کنند :Denny’s و مک دونالد .

رنگ آبی

در روانشناسی رنگ ها آبی بهترین رنگ برای استفاده در بیشتر برنامه‌های کاربردی است و به طرز شگفت آوری نشان دهنده صداقت، اعتماد و اطمینان است.

این رنگ برای بسته بندی و نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب، مایعات تمیز کننده، نوشیدنی ها، خطوط هوایی و هواپیماها، تهویه های هوا، سفرهای دریایی و آب معدنی بسیار مناسب است.

رنگ سبز

سبز رنگ طبیعت، سلامتی و بهبودی و شفا است. این رنگ نشان دهنده احساسات و الهام بخش روحیه‌ی شفقت و مردم داری است. رنگ سبز تیره، نماد پول، جهان مالی، بانکداری و بورس است.

سایر رنگ ها

رنگ بنفش: بنفش از سری رنگ های فانتزی است که معنی ثروت، کیفیت، و خلاقیت را در کسب و کار می‌رساند.

رنگ آبی فیروزه‌ای: آبی فیروزه‌ای رنگی است که نشان از احساسات دارد و نماد توازن و تعادل است. همچنین الهام بخش خوبی برای مهارت‌ های ارتباطی است.

رنگ نقره‌ای: در روانشناسی رنگ ها نقره‌ای از رنگهای مدرن و پیچیده دنیای امروز است که یک حس ابهام در خود دارد و نشان دهنده رمز و راز است.

رنگ نارنجی: نارنجی رنگ ماجراجویی و شور و اشتیاق است. همچنین نشان دهنده خوشبینی و شاد بودن هم است.

رنگ خاکستری: خاکستری به عنوان یک پس زمینه خوب برای سایر رنگ ها به شمار می‌رود و یک رنگ خنثی و محافظه کار است اما در عین حال به معنی قابلیت اطمینان هم به نظر می رسد.

رنگ طلایی: رنگ طلایی نشان دهنده ارزش، اعتبار و جلال و شکوه است. با توجه به لوکس بودن این رنگ، خرد و زیبایی و سخاوت را می‌توان در آن دید.

بازاریابی و فروش یک علم است و انجام آن به شیوه های سنتی و غیر علمی، باعث جای ماندن ما از عرصه  رقابت می گردد.

بنابراین باید به دنبال یادگیری و کسب اطلاعات در مورد به روزترین شیوه های فروش و بازاریابی باشیم و با دانش کسب شده اقدام به فروش و بازاریابی نماییم.

برای نمونه تأثیر رنگ ها بر برندسازی، تبلیغات و بازاریابی در مقاله فوق آورده شده است.

از آنجایی که سعی و تلاش تیم آکادمی بازار ثروتمند ساختن ذهنیت افراد جویای پول است. شما برای موفقیت در کسب و کارتان می توانید از مقالات آکادمی بازار از جمله مقالات کارآفرینی و کسب و کار استفاده نمایید.

دیدگاه بگذارید

avatar