راهکارهایی برای رفع خجالت و کمرویی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

آیا از کمرویی و خجالتی بودن خود رنج می‌برید؟ در ارتباطات اجتماعی ضعیف عمل می‌کنید؟ به دنبال راهی برای افزایش اعتماد به نفس‌تان هستید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خجالت و کمرویی

خجالت یا کمرویی یکی از احساساتی است که ناشی از اعتماد به نفس پایین می‌باشد. این احساس معمولا در افراد درونگرا نمود پیدا می‌کند. در واقع احساس خجالت و کمرویی به این صورت است که افراد احساس بدی نسبت به ارتباط با افراد اطراف خود دارند.

معمولا در تنهایی خود راحت‌تر هستند و از آن انرژی می‌گیرند. در برخی موارد افراد خجالتی خواستار ایجاد رابطه افراد هستند اما روش آن را یاد ندارند. حس خجالت و کمریی یک حس جهانی و همگانی است که در افراد زیادی در دنیا وجود دارد.

در حدود نیمی از مردم آمریکا خود را خجالتی در نظر می‌گیرند. در این مقاله در مورد راهکار‌های رفع خجالت و کمرویی صحبت می‌شود.

برای رفع کمرویی واقع بینانه عمل کنید

یکی از خصوصیات بیشتر افراد خجالتی و کمرو، کمال گرایی آن‌ها است. در حالی که در واقعیت روابط آن‌ها تفاوت زیادی با آن‌چیزی که در ذهن خود شکل داده‌اند، دارد.

در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی افراد خجالتی خود را در بند معیار‌های کمال گرایی خاصی قرار می‌دهند و در صورت عدم دسترسی به آن تلاش می‌کنند از موقعیت مورد نظر دور شوند.

تعیین هدف‌های واقع بینانه و متناسب با شخصیت خود کمک زیادی به تناسب شخصیتی شما می‌کند. در نظر داشتن این هدف‌ها در هر موقعیت اجتماعی به رفع کمرویی شما کمک زیادی می‌کند.

بیان نظرات

تصور این موضوع که رفتار افراد در اجتماع کاملا همگون و متناسب با نظرات شما باشد امری غیر ممکن و غیر طبیعی است. تلاش کنید علاوه بر پایین آوردن سطح توقعات خود از محیط اجتماعی که در آن قرار دارید لذت ببرید.

استاد احمد محمدی
باید زندگی را از سطحی که تحویل گرفته‌ایم بهتر تحویل دهیم؛ با ساختن خود، با رشد کردن. آنگاه به معنای واقعی زندگی کرده‌ایم.
استاد احمد محمدی

از ارائه نظرات خود در اجتماع نهراسید و تلاش کنید اعتماد به نفس خود را براساس راهکارهایی که در مقالات قبلی به آن اشاره شده است بازیابید.

از انجام کارهای کوچک شروع کنید

این مورد از جمله گزینه‌هایی است که به مرور زمان می‌تواند کمک زیادی به رفع خجالت و کمرویی شما کند. انجام امور کوچک و پیش پا افتاده می‌تواند شامل یک لبخند یا احوال پرسی کوتاه با افراد غریبه باشد.

این موضوع می‌تواند به اعتماد به نفس کودکان شما کمک کند و باعث شود که اعتماد به نفس از دست رفته شما بازگردد. پیدا کردن روش‌های مختلف برای شروع یک گفتگو می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از افراد کمرو و خجالتی با آن رو‌به‌رو هستند کمبود میزان اعتماد به نفس است که در برخی موارد باعث عدم توانایی‌های اجتماعی می‌شود. ارتباط گرفتن در موارد اول به نظر کمی دشوار می‌رسد اما در ادامه می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.

رفع کمرویی با مهارت مکالمه‌ای خود را تقویت کردن

مهارت‌های ارتباط کلامی که در مقالات قبلی نیز به آن پرداخته شده است از جمله موارد تاثیر گذار روی رفع خجالت و کمرویی است. این موضوع در واقع متناسب با مهارت‌های اجتماعی افراد است. کسب این مهارت‌ها می‌تواند به شما کمک کند ارتباطات اجتماعی گسترده‌ای را ایجاد کنید.

مهارت‌های مکالمه‌ای می‌تواند شامل پیدا کردن موضوعات مشترک برای شروع مکالمه است. تمرکز به این موضوعات مشترک می‌تواند به ایجاد یک مکالمه طولانی مدت و در نهایت ایجاد رابطه‌ای مناسب منتهی شود.

البته این مهارت‌ها تنها شامل صحبت کردن نیست. بلکه توانایی گوش دادن و ایجاد ارتباط چشمی نیز از جمله موارد دیگری است که به رشد رابطه کمک می‌کند. همواره ارتباطی بهترین مسیر را در پیش می‌گیرند که به صورت دو طرفه بوده و ابراز احساسات و اعلام نظرات از طرف هر دو طرف انجام بگیرد.

کارهای درست خود را هدفمند کنید

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

برای داشتن یک رابطه اجتماعی مناسب سعی کنید شرایط رفتاری خود را در موقعیت‌های اجتماعی مختلف هدفمند کنید. در موقعیت‌های اجتماعی از خود انتقاد نکنید بلکه سعی کنید کار‌های خوب و مفیدی که در جمع انجام دادید را به یاد آورید.

تمرین مداوم برای حضور در اجتماع به تسلط روی این موضوع کمک می‌کند. انجام کارهای داوطلبانه و خیریه می‌تواند به ایجاد ارتباطات اجتماعی کمک زیادی کند.

داوطلب بودن برای انجام کار‌ها یکی از راهکار‌هایی است که باعث کم شدن احساس خجالت و کمرویی در افراد می‌شود.

همانطور که در مقاله گفته شد؛ اعتماد به نفس رابطه مستقیمی با کمرویی و عملکرد ما در ارتباطات اجتماعی دارد. جهت افزایش اعتماد به نفس خود می‌توانید از دوره اعتماد به نفس آکادمی بازار استفاده کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی