مقالاتموفقیت / انگیزشی

راز موفقیت در عدم تمرکز بر لحظات و جلوگیری از حفظ اتفاقات گذشته

برای همه‌ی ما پیش آمده است که در اتفاقاتی ساکن می‌مانیم در حالی که اثری از آن‌ها باقی نمانده است. زمان‌های بسیاری از آن اتفاق گذشته است ولی ما به نحوی به آن فکر می‌کنیم که انگار در بطن آن قرار داشته و اولین مواجهه‌ی ما با موضوع گذشته برای تصمیم‌گیری، اکنون است.


مباحث و نظریاتی وجود دارند که به طور کلی توالی زمانی را رد می‌کنند و وجود گذشته و آینده را زاده‌ی ذهن بشر می‌دانند. قصد ندارم که شما را درگیر چنین موضوعاتی کنم و چنین مسائلی را برای از بین بردن دغدغه‌هایتان مطرح کنم. در دنیای امروز و همراه با وظایف دشواری که داریم تلاش برای تغییر تفکرات بنیادی  که از اولین لحظه‌های عمرمان در ما شکل گرفته‌اند برای اولین گام جهت دستیابی به زندگی بهتر، دغدغه‌ای را از ما نخواهد گرفت.

برای لمس و حفظ یک زندگی شاد تمرکز و وابستگی نسبت به لحظاتی که احساسات خوشایند و یا ناخوشایند را درونمان شکل می‌دهند تنها موجب غفلت از آنچه اکنون وجود دارد می‌شود. وابستگی به لحظه‌ی ناخوشایند شما را از لذت به پایان رسیدن آن محروم می‌کند و وابستگی به لحظه‌ی خوشایند شما را از از چیزی که حقیقتا وجود دارد دور خواهد کرد.

استاد احمد محمدی
برای شنیدن Play کنید

.shenotoIframe3
{
width : 100%;
height : 40px;
border : 0;
display : block
}

.wrapper
{
max-width : 1000px;
margin : 20px auto;
padding : 0 20px
}

$(document).ready(), function (e) {
e.responsiveIframes = function (s, a) {
var i = this;
i.$el = e(s), i.el = s, i.$el.data(“responsiveIframes”, i), i.init = function () {
i.options = e.extend({}, e.responsiveIframes.defaultOptions, a);
var s = i.$el.find(“.shenotoIframe3”).wrap(‘

‘).attr(“src”), n = ‘

“, r = i.$el.prepend(n).find(“iframe-trigger”);
e(r).click(function (s) {
s.preventDefault();
var a = e(this), n = e(“html”), r = n.hasClass(“iframe-full-screen”), o = r ? i.options.openMessage : i.options.closeMessage;
a.text(o), r ? (i.$el.removeClass(“iframe-active”), n.removeClass(“iframe-full-screen”), setTimeout(function () {
e(window).scrollTop(a.data(“iframe-scroll-position”))
}, 1)) : (a.data(“iframe-scroll-position”, e(window).scrollTop()), i.$el.addClass(“iframe-active”), n.addClass(“iframe-full-screen”))
})
}, i.init()
}, e.responsiveIframes.defaultOptions = {
openMessage: “Full screen”,
closeMessage: “Close”
}, e.fn.responsiveIframes = function (s) {
return this.each(function () {
new e.responsiveIframes(this, s)
})
}
}(jQuery), document.getElementsByTagName(“html”)[ 0 ].className = “js”;

یک ویژگی مهم روان سالم

روان سالم زمانی سبب پیشرفت صاحب آن می‌شود که قدرت باور کردن آنچه به پایان رسیده را داشته باشد. و همچنین قدرت مشاهده‌ی آنچه به تازگی آغاز شده و یا هنوز ادامه دارد. چنین روانی نه از تصور وقایعی که ساخته‌ی ذهن است دلشاد می‌شود و نه دلسرد. روان سالم تنها لذت می‌برد و می‌آموزد.

لذت بردن را با خوشحالی اشتباه نگیرید. ما انسان‌ها حق ناراحتی و غمگین شدن داریم و این بدان معنا نیست که بخواهیم خودمان را سرزنش کنیم. لذت بردن از غمی که در وجود ما خانه می‌گزیند از پراهمیت‌ترین مسائلی‌ست که سبب رشد ما می‌شود. غمی که از علت و انگیزه‌ی آن آگاهیم و با آداب مخصوص در وجودمان حفظش می‌کنیم. غمی که موجب خلوت روح و ذهن شده و ما را از اسرار نهفته‌ی درونمان باخبر می‌سازد.

یک ویژگی مهم روان سالم
یک ویژگی مهم روان سالم

انتخاب نماینده از میان اتفاقات و لحظات

شما فقط با نگهداری اتفاقی که حالا دیگر باقی نیست کاری جز ایجاد شلوغی و تشویش در ذهن‌تان انجام نمی‌دهید. ممکن است تنها بازمانده‌ی ارزشمند یک اتفاق، جمله‌ای کوتاه باشد و یا نکته‌ای که شاید نتوان با کلمات آن را بیان کرد اما همیشه در شما باقی می‌ماند و می‌توانید آن را به یاد بیاورید.

جمعیتی را تصور کنید که در اتاقی کوچک جمع شده‌اند. همه یک شکل و یک صدا و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. حتا پیشینه و خانواده‌ی آن‌ها نیز یکی ست. گویی که از یک نفر به تعدادی بی‌شمار وجود داشته باشد و این یک نفر می‌خواهد پیغامی کوتاه را به کسی برساند. این بی‌نظمی و شلوغی هیچ کمکی به پیغامی که منتطر انتقال است نمی‌کنند. گاهی تفاوت‌ها موجب تاکید و یا پیدا شدن نشانه‌های جدید می‌شوند اما در مواردی که تفاوتی وجود ندارد تنها ذهن دچار کلافگی می‌شود. چنین است که بناگاه به خود آمده و نمی‌دانید علت این حجم از بی‌حوصلگی چیست.

گفتن از اینکه بهتر است مشکلات و وقایع پایان‌یافته را رها کنیم و به ذهن خود سامان بدهیم بسیار آسان بوده اما همه‌ی ما می‌دانیم که علی رغم تلاش چند باره در این جهت موفق نشده‌ایم. همه‌ی ما می‌دانیم که نسبت به جذب هر چیزی که باعث ناراحتی مداوم درون ما شود علاقه‌ای نداریم اما نمی‌دانیم چرا هنوز چنین می‌شود.

چرا ذهن‌ آگاهی تاثیر زیادی بر سلامتی دارد؟
بخوانید

سکوت ذهن

درون هر یک از ما سکوتی وجود دارد که کم‌کم با ورود به دنیای بزرگسالی از اندازه‌ی آن کاسته شده است. مانند آسمانی که با کشیدن سقفی روی آن کوچک و کوچک‌تر شده باشد اما بدانید هر زمان که با تمام نیرو تصمیم بگیرید می‌توانید پوشش این سقف را از بین برده تا آسمان زیبا بر افکارتان سایه‌ی محبت بیندازد و از آن‌ها مراقبت کند. کافی ست باور کنید و بپذیرید که حفظ تمام آن چه تجربه می‌کنید سودمند نبوده و با رها کردن، چیزی را از دست نمی‌دهید. که آرامش و سکوت پنهان شده‌ی درونتان را باز می‌یابید.

سکوت ذهن
سکوت ذهن

توجه داشته باشید که فقط اتفاقات و مسائلی که از آن‌ها به عنوان رویداد‌های تاثیر گذار زندگی‌مان یاد می‌کنیم در از بین رفتن سکوت ذهن نقش ندارند که بسیاری کار‌ها در طول روز هستند و ما تاکید بر انجامشان داریم اما نمی‌دانیم همین کارهای کوچک خلوت ذهن ما را خدشه دار می‌کنند.

غفلتی کوچک اما موثر

این روزها اتصال به اینترنت و به روز کردن صفحات مجازی برای بسیاری آدم‌ها پراهمیت بوده و در هر شرایط تازه‌ای که قرار می‌گیرند اولین اقدام آن‌ها بررسی وضعیت اینترنت در آن شرایط است. هرگز سرعتی که اینترنت به کارهای ما می‌بخشد و اینکه انجام تعداد زیادی از فعالیت‌ها را برای ما آسان نموده نادیده نمی‌گیریم. و از تاثیرات مثبتی که بر ارتباطات انسانی و دنیای کسب و کار گذاشته نیز غافل نیستیم. سخن از وابستگی و اصرار بر قرار گرفتن در صفحات متفاوت مجازی ست در حالیکه تنها قصدی که داریم همین قرار گرفتن در آن صفحات است.

مدتی که از اصرار ورزیدن بر حفظ چنین عاداتی گذشت می‌بینیم که گویا بدون هیچ علت تعریف شده‌ای کلافه‌ایم. درونمان پر از انتظار و پراکندگی ست و برای انجام وظایف مهم قادر به تمرکز نیستیم. مسئله زمانی بر ما روشن می‌شود که می‌فهمیم علت آن چیزی شبیه علت بالا بوده و چنین علتی هیچ نقش تاثیر گذاری در زندگی ما بازی نمی‌کند. ما فقط بر جمعیت ساکن در اتاق ذهنمان افزوده‌ایم. خالی از لطف نیست که در چنین مواقعی تصور کنیم جهان بی حد و مرز ذهن ما زمانی می‌تواند اتاق کوچکی باشد که برای منزل دادن کسی یا چیزی در آن باید نماینده‌ای را انتخاب کنیم که حقیقتا برای ما حاوی پیغامی باشد.

مراقب آنچه از زبان ذهن خود می‌شنوید، باشید
مراقب آنچه از زبان ذهن خود می‌شنوید، باشید

مراقب آنچه از زبان ذهن خود می‌شنوید، باشید

یکی از راه‌هایی که می‌توان از افکار بیهوده خلاص شد این است که با خودتان قرار بگذارید آنچه را که نمی‌توانید به صورت مکرر با دیگران در میان بگذارید را برای خودتان تکرار نکنید. این به آن معناست که وقتی موضوعی را برای بار چندم با شخصی در میان می‌گذاریم که مرتب افسوس یا احساسی خلاف آن را اشتراک گذاشته‌ایم، در حالی که می‌دانیم انگیزه‌ای برای شنیدن آن وجود ندارد، بهتر است تصمیم به توقف این فکر بی فایده بگیریم.

تفاوت بسیار زیادی در اهمیت ندادن دیگران به افکار ما و چنین موردی وجود دارد. چرا که در چنین مقوله‌ای باید مستقیم به ندای درونی خود گوش دهید. ندایی که همیشه راست می‌گوید و صادقانه می‌دانید علت عدم تمایل دیگران برای شنیدن این فکرهای باطل چه چیزی است.

اکنون که حال خوب شما از هر چیزی پر اهمیت‌تر است و باید نسبت به آن چه می‌شنوید و می‌گویید توجه ویژه‌ای داشته باشید پس پیش از هر چیزی مراقب آن چه در درون از زبان ذهن خودتان می‌شنوید باشید. به افکار بیهوده بگویید که نمی‌خواهید آن‌ها را بشنوید چرا که نکته‌ی تازه‌ای برای شما ندارند و جای افکار سودمند را اشغال کرده‌اند. دقیقا مانند اینکه در مکالمات مهم روزانه‌ی خود جملاتی را مدام تکرار کنیم بی آنکه سخن تازه‌ای میانمان اشتراک گذاشته شود.

قانون جذب در کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد
بخوانید

راست بگویید

یکی دیگر از راه‌های مفید که همچنان مربوط به گوش‌کردن ندای درونی شماست این است که خودتان باشید. برای درک اهمیت این موضوع و چگونگی محقق شدنش نیاز است تا مفصل بدان پرداخته شده و اطلاعات گوناگونی را با شما در میان بگذارم. اما یکی از مراحل آن که اتفاقا موجب خلوت شدن ذهن شما و سرعت بخشیدن به گذشتن از پیشامدهایی که پایان یافته‌اند می‌شود این است که صادقانه آن چیزی را بگویید که وجود دارد.

سپری می‌شوی، زیبایی در همین است
سپری می‌شوی، زیبایی در همین است

نیازی نیست تا برای رهایی از وقایع آزار دهنده به ناراستی و صرف انرژی برای توضیح و انتقال چیزی که می‌دانید چه چیزی ست متوسل شوید. اگر کسی منتظر شنیدن علت نپرداختن شما به آن کار و یا ادامه‌ ندادن به روندی شناخته شده است فقط راست بگویید. این گونه می‌توانید همان اهمیتی را که لازم است برای آن فعالیت قائل شوید. بی آنکه روزها و هفته‌ها ذهن شما را درگیر کند و در جستجوی بهانه‌ای تازه جایگاهی برای افکار باطل در نظر بگیرید.

خیال‌پردازی کنید

راه دیگری که می‌خواهم به شما معرفی کنم راهی ست که در موارد بی شماری کاربرد داشته و مشغول گشتن به آن چه به صورت ارادی و چه غیر ارادی فواید زیادی دارد.

برای افزایش قدرت ذهن تصمیم بگیرید که خیال پردازی کنید. به خیال خود اجازه‌ی سفر به رویاهایی که برایتان خوشایند هستند را بدهید. هر چقدر که نیاز داشتید در این حالت باقی بمانید. قدرت ذهن مفهومی عجیب و دور از دسترس نیست. یکی از نمود‌های آن قدرت در تمرکز نکردن بیش از اندازه بر پیشامدهای گوناگون است.

زمانی که شما برای دیدن تصاویر رویاگونه خیال‌پردازی می‌کنید احساس بهتری را تجربه کرده و مفهوم خوشبختی به زندگی شما نزدیک‌تر می‌شود. پس از چنین تجربه‌ای به صورت ناخودآگاه اهمیت حقیقی مسائل بر شما روشن تر می‌شود. در نتیجه آن طور که باید برایشان زمان و انرژی می‌پردازید.

به سلامت بدن توجه کنید

به سلامت بدن توجه کنید
به سلامت بدن توجه کنید

با ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم احساس بهتری نسبت به وجودتان خواهید داشت. در چنین حالتی کم تر دچار بیماری شده و هر ناخوشی را به درگیری‌های فکری مربوط نمی‌کنید. وقتی می‌آموزید که آرامش ذهن خود را حفظ کنید و از بدنتان مواظبت به عمل آورید بیماری های کوچک برای شما وسعت نمی‌گیرند. چرا که از آنچه پیش از این برای حفظ سلامت روحی و جسمی خود انجام داده‌اید مطمئن هستید.

یک جسم خوش‌حال توانایی بسیار بیشتری برای نگهداری ذهن آگاه و قدرتمند شما دارد و البته که این موضوع متقابل نیز هست. ذهن آگاه در یک جسم خوشحال قدرت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

به امور مورد علاقه‌تان بپردازید

وقتی شما مدام در حال فرار از واقعه‌ای که به هر طریقی از آن رنج می‌برید باشید و یا تنها لذتی که می‌برید از یاد آوری اتفاقی خاطره انگیز باشد دیگر چیزی در همین لحظه‌ وجود نخواهد داشت تا به شما احساسی مثبت منتقل کند. اما وقتی برای انجام کارهای مورد علاقه تان زمانی را اختصاص می‌دهید هم چیزی برای لذت بخشیدن به شما وجود دارد و هم فرصتی برای تمرکز بر رنجی پایان یافته نخواهید داشت.

البته این فقط یکی از تاثیرات مثبت انجام دادن کارهایی ست که شما می‌پسندید و برای شروع آن‌ها اشتیاق دارید. سعی کنید به جای یادآوری، لذتی را در اکنون خلق کنید. لذتی پایدار که در ذهن شما تاثیر پایدار باقی بگذارد. توجه داشته باشید که پس از مدتی عادت کردن به لذات گذرا و فراموش شونده شما دیگر نمی‌توانید به راحتی از موضوعی شاد شده یا به هیجان بیایید. ممکن است این روند تا جایی ادامه پیدا کند که گویی از هیچ چیزی هیجان زده نمی‌شوید.

به امور مورد علاقه‌تان بپردازید
به امور مورد علاقه‌تان بپردازید

همین حالا تصمیم بگیرید که به افکار بیهوده پایان دهید و برای حفظ سکوت ذهن تلاش کنید. با هر اتفاقی تنها چیزی که بیشترین ارزش را دارد خود شما هستید. پس بدانید و ایمان داشته باشید که حتا اگر حالا نتیجه‌‌ی بعضی کوشش‌ها قابل مشاهده نباشد اما ذره‌ای تلاش در جهت برقراری آرامش روان بی پاسخ نخواهد ماند. چرا که شما ذرات گنجی گرانبها را ذخیره می‌کنید.

برچسب ها

گندم شرفی‌فر

ساختم. خود را آنچه که هستم ساختم. خود را دگرگون کردم. شخص دیگری شدم. مسئول سرگذشت خود شدم. مسئول سرگذشت دیگران شدم. سرگذشتی در زمره‌ی سرگذشت‌های دیگران شدم. جهان را در وجود خود ساختم. آگاه شدم./ پتر هانتکه

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. از شما بسیار متشکرم، چرا که از خواندن این مطلب بسیار لذت بردم و استفاده کردم. در دنیای شلوغ و پر سر و صدای امروز ما، سکوت و خلوت درونی گوهری‎ست که تا پیگیرانه و با صبوری در جستجویش نباشیم، به دست‎هامان نخواهد آمد.

    اشاره‎ کوچک اما موثرتان به حضور کمابیش دائمی بسیاری از ما در صفحات مجازی و پیامدهایش، بسیار مهم و قابل تامل است. شاید در حیطه و دسته‎بندی مطالب نگاشته شده توسط شما نگنجد، اما جا دارد که در این رابطه هم در وبسایت مطالبی نگاشته شود.

    لطفاً اگر دوباره به موضوع سکوت ذهن و خلوت درونی پرداختید، به مراقبه و مدیتیشن (تاثیرات آن در زندگی روزمره و شیوه‎های صحیح انجام آن) نیز مفصل‎تر بپردازید. (که البته مدیتیشن در زمینه‎ی خیال‎پردازی و تصویرسازی ذهنی نیز نفش مهمی ایفا می‎کند و در زیرموضوعات مربوطه نیز می‎توان به آن پرداخت)

    باشد که لذت اکنون، در هر لحظه‎تان جاری شود.

    1. من از شما متشکرم که این مطلب را خواندید و لذت بردید. و بسیار خوش حالم از اینکه از مطلب استفاده کردید. خدا را شکر.
      ممنونم که به جزئیات مطالب دقت می‌کنید. می‌تواند بگنجد چرا که من هم در همین فضا می‌نویسم و از نظرات شما بهره می‌برم.
      قسمت اول مطلبی درباره‌ی مراقبه را در سایت قرار داده‌ام. البته که هر چه بنویسیم و بدانیم کافی نیست و دیدگاه‌های گاهی بسیار متفاوت نیز میان بزرگان در این باره وجود دارد.
      از پیشنهاد شما بی اندازه متشکرم.
      همچنین در هر لحظه‌ی شما…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن