مقالاتموفقیت / انگیزشی

رابطه میان استرس و اعتماد به نفس

شرایط پیچیده اجتماعی و حجم بالای مسئولیت ها در طول روز باعث تشدید استرس و کاهش اعتماد به نفس می شود. این استرس گاهی به صورت طبیعی ایجاد شده و در مواقعی می تواند برای رشد و پیشرفت کار لازم باشد. اما در مواقعی این استرس باعث کاهش اعتماد به نفس و عملکرد طبیعی افراد شده و در نهایت می تواند شخص را از مسیر پیشرفت دور کند. برای کنترل این احساس راهکار های مختلفی ارائه شده است که هر کدام متناسب با موقعیت های مختلف می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله در مورد رابطه میان اعتماد به نفس و میزان استرس صحبت می کنیم.

استاد احمد محمدی

استرس عاملی برای کاهش اعتماد به نفس

استرس معمولا دارای دلایل مختلفی است. از جمله عوامل بروز استرس مواردی مانند وراثت، مسائل محیطی، مسائل تربیتی و مشکلات هورمونی می باشد. گاهی تغییر این عوامل نیاز به زمان طولانی دارد تا با استفاده از روش های تمرینی یا جلسات مشاوره این مشکل بر طرف شود. اما موضوعی که اهمیت فراوانی دارد رابطه مستقیم استرس با کاهش اعتماد به نفس است. افراد مضطرب معمولا از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و توانایی های ارتباطی پایینی دارند. برای درک بهتر عوامل ایجاد استرس بهتر است نشانه های هر کدام از این عوامل را در مقالات قبلی مطالعه کنید.

روش های مختلفی برای تقویت توانایی کنترل استرس وجود دارد که به صورت غیر مستقیم بر روی اعتماد به نفس افراد تاثیر می گذارد. هر کدام از راهکار های اشاره شده می تواند مسیر زندگی اشخاص دچار این مشکل را تغییر دهد.

کنترل استرس و اضطراب در محل کار
بخوانید

تحرک بدنی برای بازیابی اعتماد به نفس

همانطور که گفته شد برای کنترل و مدیریت استرس باید یک گوشه نگاهی به روش های افزایش اعتماد به نفس نیز داشته باشیم. به دلیل اینکه این دو مسئله ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. برای کنترل و مدیریت این احساسات نیاز است که فعالیت بدنی مناسبی به طور روزانه داشته باشید. این موضوع کمک می کند تا این مسائل را به نحو خوبی فراموش کنید. البته در کنار این مورد داشتن انرژی مثبت می تواند کمک زیادی به کنترل استرس کند. انرژی مثبت در واقع کمک می کند تا از استرس در جهت مثبت آن استفاده کرده و براساس این تفکر پیشرفت کنید. مراجعه به روانشناس معمولا در مواقع بحرانی و شدید پیشنهاد می شود. البته جلسات مشاوره می تواند کمک زیادی برای ارائه راهکار های کاربردی بکند.

ایجاد ارتباط برای بازیابی اعتماد به نفس

کاهش توانایی های ارتباطی از جمله مسائلی است که افراد همراه با تشدید استرس با آن رو به رو می شوند. سرکوب احساسات و انتقاد کردن از خود از جمله مسائلی است که می تواند موجب تشدید این حس شود. در کنار این مسائل افراد به مرور اعتماد به نفس خود را برای انجام امور از دست داده و از این طریق شوق خود را برای انجام امور روزانه از دست می دهند.

بیان صحبت ها و مشکلات روزمره به شما دیدی وسیع از مشکلاتتان می دهد زیرا این مشکلات از دیدگاه فردی دیگر دیده شده اند. نظرات وی را جویا شوید تا بتوانید تصمیماتی درستی در مواقع حساس زندگی بگیرید.

توجه به واقعیت ها نیز می تواند به کنترل استرس شما کمک زیادی بکند. واقعیت های شخصیتی خود را بشناسید. هر فرد دارای نقاط قوت و ضعفی می باشد که این دو خصوصیت در کنار یکدیگر شخصیت او را تشکیل می دهد. سفر رفتن و طبیعت گردی از جمله روش های دیگر کاهش استرس است.

زندگینامه مایک تایسون و تحول بزرگ در زندگی اش
بخوانید

پذیرش نقاط منفی

اعتماد به نف پایینی که نتیجه یک استرس و یا اضطراب شدید باشد معمولا افراد را دچار ضعف در پذیرش شخصیت خود کرده و رفتار پرخاشگرانه ای را موجب می شود. این موضوع از جمله عواملی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. در زمان بروز استرس معمولا افراد تلاش می کنند تا خود را از مهلکه نجات دهند و عبور از این شرایط سخت معمولا به کندی صورت می گیرد.

افراد در این برهه در برابر هر انتقادی عکس العمل های شدیدی می گیرند که باعث تشدید استرس می شود. البته باید به نوع انتقاد و نحوه بیان آن دقت کرد. ترجیحا در مواقع پر استرس و تنش زا، انتقاد کردن کار پسندیده ای نمی باشد. برای جلوگیری از افزایش استرس سعی کنید در این مواقع مکان مورد نظر را ترک کنید.

در کنار این موارد استراحت کردن و خوابیدن نیز می تواند کمک شایانی به کنترل استرس کند. برای جلوگیری از بروز استرس برای انجام مسئولیت های روزانه سعی کنید که لیست وظایف روزانه خود را نوشته و در قسمتی از خانه که قابل مشاهده باشد بچسبانید. استفاده از دخانیات و الکل می تواند در لحظه شما را آرام کند اما عوارض نا مناسبی در بلند مدت دارد

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن