رابطه میان استرس و اعتماد به نفس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
استرس و اعتماد به نفس

چه رابطه‌ایی میان استرس و اعتماد به نفس وجود دارد؟ آیا با بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس می‌توانیم اضطراب و استرس را کاهش دهیم؟ با وجود مشغله و مشکلات امروزه دنیا، استرس و اضطراب به بخشی جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده است‌.

هرچند گاهی این استرس برای مفید است اما به‌طور کلی تاثیرات مخربی روی ما می‌گذارد. فردی که با استرس و اضطراب زندگی می‌کند گاهی نمی‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را ادامه دهد. درواقع آنقدر دچار استرس می‌شود که هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.

این حالت در بین افراد بسیار شایع شده است. استرس و اضطراب سیستم ایمنی بدن فرد را نیز ضعیف می‌کند و هرچقدر سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر باشد، در مقابل انواع بیماری‌ها آسیب پذیرتر خواهیم بود. تا جایی که ممکن است حتی یک سرماخوردگی ساده نیز به مشکلی بزرگ تبدیل شود.

راه‌های زیادی برای کنترل استرس مانند نفس عمیق کشیدن، توسط افراد متخصص ارائه می‌شود. یکی‌ از این راه‌های مطمئن که افراد کمی از آن با خبر هستند، کاهش استرس با افزایش اعتماد به نفس است.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کنترل استرس

شرایط پیچیده اجتماعی و حجم بالای مسئولیت‌ها در طول روز باعث تشدید استرس و کاهش اعتماد به نفس می‌شود. این استرس گاهی به صورت طبیعی ایجاد شده و در مواقعی می‌تواند برای رشد و پیشرفت کار لازم باشد. اما در مواقعی این استرس باعث کاهش اعتماد به نفس و عملکرد طبیعی افراد شده و در نهایت می‌تواند شخص را از مسیر پیشرفت دور کند.

برای کنترل این احساس راهکار‌های مختلفی ارائه شده است که هر کدام متناسب با موقعیت‌های مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله در مورد رابطه میان اعتماد به نفس و میزان استرس صحبت می‌کنیم.

استرس عاملی برای کاهش اعتماد به نفس

استرس عاملی برای کاهش اعتماد به نفس

استرس معمولا دارای دلایل مختلفی است. از جمله عوامل بروز استرس مواردی مانند وراثت، مسائل محیطی، مسائل تربیتی و مشکلات هورمونی می‌باشد. گاهی تغییر این عوامل نیاز به زمان طولانی دارد تا با استفاده از روش‌های تمرینی یا جلسات مشاوره این مشکل بر‌طرف شود.

اما موضوعی که اهمیت فراوانی دارد رابطه مستقیم استرس با کاهش اعتماد به نفس است. افراد مضطرب معمولا از عزت نفس پایینی برخوردارند و توانایی‌های ارتباطی پایینی دارند. برای درک بهتر عوامل ایجاد ا‌سترس بهتر است نشانه‌های هر کدام از این عوامل را در مقالات قبلی مطالعه کنید.

روش‌های مختلفی برای تقویت توانایی کنترل ا‌سترس وجود دارد که به صورت غیر مستقیم بر روی اعتماد به نفس افراد تاثیر می‌گذارد. هر کدام از راهکار‌های اشاره شده می‌تواند مسیر زندگی اشخاص دچار این مشکل را تغییر دهد.

تحرک بدنی برای بازیابی اعتماد به نفس

همانطور که گفته شد برای کنترل و مدیریت استرس باید یک گوشه نگاهی به روش‌های افزایش عزت نفس نیز داشته باشیم. به دلیل اینکه این دو مسئله ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. برای کنترل و مدیریت این احساسات نیاز است که فعالیت بدنی مناسبی به طور روزانه داشته باشید.

میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.

استاد احمد محمدی

این موضوع کمک می‌کند تا این مسائل را به نحو خوبی فراموش کنید. البته در کنار این مورد داشتن انرژی مثبت می‌تواند کمک زیادی به کنترل استرس کند.

انرژی مثبت در واقع کمک می‌کند تا از استرس در جهت مثبت آن استفاده کرده و براساس این تفکر پیشرفت کنید. مراجعه به روانشناس معمولا در مواقع بحرانی و شدید پیشنهاد می‌شود. البته جلسات مشاوره می‌تواند کمک زیادی برای ارائه راهکار‌های کاربردی بکند.

ایجاد ارتباط برای بازیابی اعتماد به نفس

ایجاد ارتباط برای بازیابی اعتماد به نفس

کاهش توانایی‌های ارتباطی از جمله مسائلی است که افراد همراه با تشدید استرس با آن رو‌به‌رو می‌شوند. سرکوب احساسات و انتقاد کردن از خود از جمله مسائلی است که می‌تواند موجب تشدید این حس شود. در کنار این مسائل افراد به مرور ا‌عتماد به نفس خود را برای انجام امور از دست داده و از این طریق شوق خود را برای انجام امور روزانه از دست می‌دهند.

بیان صحبت‌ها و مشکلات روزمره به شما دیدی وسیع از مشکلات‌تان می‌دهد زیرا این مشکلات از دیدگاه فردی دیگر دیده شده‌اند. نظرات وی را جویا شوید تا بتوانید تصمیماتی درستی در مواقع حساس زندگی بگیرید. توجه به واقعیت‌ها نیز می‌تواند به کنترل ا‌سترس شما کمک زیادی بکند. واقعیت‌های شخصیتی خود را بشناسید.

هر فرد دارای نقاط قوت و ضعفی می‌باشد که این دو خصوصیت در کنار یکدیگر شخصیت او را تشکیل می‌دهد. سفر رفتن و طبیعت گردی از جمله روش‌های دیگر کاهش استرس است.

پذیرش نقاط منفی

اعتماد به نفس پایینی که نتیجه یک اضطراب شدید باشد معمولا افراد را دچار ضعف در پذیرش شخصیت خود کرده و رفتار پرخاشگرانه‌ای را موجب می‌شود. این موضوع از جمله عواملی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. در زمان بروز استرس معمولا افراد تلاش می‌کنند تا خود را از مهلکه نجات دهند و عبور از این شرایط سخت معمولا به کندی صورت می‌گیرد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
بهترین تکنیک های رفع استرس

افراد در این برهه در برابر هر انتقادی عکس‌العمل‌های شدیدی می‌گیرند که باعث تشدید استرس می‌شود. البته باید به نوع انتقاد و نحوه بیان آن دقت کرد. ترجیحا در مواقع پر‌استرس و تنش‌زا، انتقاد کردن کار پسندیده‌ای نمی‌باشد. برای جلوگیری از افزایش استرس سعی کنید در این مواقع مکان مورد نظر را ترک کنید.

سخن پایانی

در کنار این موارد استراحت کردن و خوابیدن نیز می‌تواند کمک شایانی به کنترل استرس کند. برای جلوگیری از بروز ا‌سترس برای انجام مسئولیت‌‌های روزانه سعی کنید که لیست وظایف روزانه خود را نوشته و در قسمتی از خانه که قابل مشاهده باشد بچسبانید. استفاده از دخانیات و الکل می‌تواند در لحظه شما را آرام کند اما عوارض نا‌مناسبی در بلند مدت دارد.

برای افزایش اعتماد به نفس در فرزندان خود می‌توانید از محصول اعتماد به نفس کودکان استفاده کنید و همچنین برای سنین بالاتر دوره اعتماد به نفس برای شما فراهم شده است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی