در مواجه با رفتارهایی که ما را می رنجانند چه باید بکنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ مرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ آبان, ۱۴۰۰
رفتارهایی که ما را می رنجانند

هر انسانی رفتار مخصوص خود را دارد. خصوصیات فردی و شخصیت هرکس متفاوت است و هیچ دو نفری کاملا شبیه بهم نیستند. در دنیای به این عظمت و با جمعیت هشت میلیاردی نمی‌توان انتظار داشت که همه افراد رفتار خوبی داشته باشند و دیگران را آزار ندهند.

در اطراف همه ما‌ کسانی هستند که سعی دارند ما را اذیت کنند و از روش‌های مختلفی مثلا استفاده از کلمات منفی برای رنجاندن ما استفاده می‌کنند. رنجیدن ما از این افراد ممکن است عواقب خیلی بدی در زندگی ما داشته باشد و ما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

افراد آزارگر در تمام سنین در اطراف ما هستند. خیلی از کودکان و نوجوانان در مدرسه مورد آزار کلامی توسط هم کلاسی‌های خود قرار می‌گیرند که ممکن است آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و آن‌ها را به فردی گوشه گیر یا فردی پرخاشگر تبدیل کند. در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه افراد آزارگر و سمی که سبب رنجش و ناراحتی ما می‌شوند را کنترل کرده و از خود در برابرشان محافظت کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

رنجش و ناراحتی از دیگران

ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم. با توجه به روابط ما با افراد مختلف از افراد خانواده، دوستان و همکاران گرفته تا سایر افراد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ما همیشه در معرض ناراحت شدن و آسیب دیدن از سوی دیگران قرار داریم. در مواجهه با افراد آزار دهنده، ناراحت کننده، بی ملاحظه یا حتی پرخاشجو چه باید کرد؟

خب؛ اگر ما در معرض خطر جدی و مهلکی قرار نداشته باشیم که نیازمند در پیش گرفتن اقدامی در جهت دفاع و محافظت از ما نباشد، بهترین راه، به جای اینکه بخواهیم رفتار آن فرد را تغییر دهیم، در پیش گرفتن یک تغییر درونی/ داخلی است. البته این راه حل می‌تواند به خودی خود، عده‌ای را نگران سازد.

آن‌ها با خود فکر می‌کنند وقتی که طرف مقابل من مشکل دارد و به عنوان مثال، فردی عصبی و پرخاشجوست، چرا من باید رفتارم را تغییر دهم؟ و البته، با توجه به چالش‌های نهفته در فرآیند تغییر، همیشه تغییر دادن دیگران، در مقابل تغییر دادن خودمان،‌ اولویت دارد؛ پس چرا ما؟

اجازه دهید دلیل آن را خدمتتان عرض کنم؛ چون شما صرفا با اعمال یک تغییر ساده، می‌توانید در کنار هر فردی آرام و خوشحال باشید. اما وقتی بخواهید دیگران را تغییر دهید، که قطعا هم در آن شکست خواهید خورد،‌ احساس درماندگی خواهید کرد.

نظر فردی متخصص در برابر افراد آزارگر

نظر فردی متخصص در برابر افراد آزارگر

شانتی دیوا، که در مکتب بودا، یک مربی افسانه‌ایست، در این باره استعاره‌ای دارد که بیان آن خالی از لطف نمی‌باشد. او می‌گوید: “چطور و از کجا می‌توانیم چرم کافی برای پوشش تمامی سطوح دنیا پیدا کنیم؟ اما، خوشبختانه، چرم کف صندل من، به گونه‌ای، تمام دنیای زیر پای مرا پوشش می‌دهد.”

استاد احمد محمدی

مهم‌ترین فرد در این کره خاکی، تو هستی. خودت را دوست بدار.

دکتر احمد محمدی

در رابطه با این استعاره، فرض کنید که دنیا پوشیده از خرده شیشه است؛ شما به دنبال یافتن پوشش و محافظی هستید تا با آن کل این سطح را بپوشانید تا بتوانید به راحتی روی آن قدم بردارید؛ اما شما هیچ وقت قادر به انجام این کار نخواهید شد؛ در عوض، می‌توانید با پوشش پایتان، خودتان را در برابر این سطح برنده و تیز محافظت کنید. باپذیرش این ایده و تعمیم آن به زندگی‌تان، می‌توانید با افرادی که شما را ناراحت می‌کنند، راحت‌تر بهتر کنار بیایید.

راه حل رهایی از کینه و رنجش

وقتی که احساس کردید فردی موجب ناراحتی خاطر شما شده است، در وهله اول متوجه می‌شوید که ذهنتان در حال ریختن سناریویی جهت بیزار شدن و توجیه این بیزاری نسبت به آن فرد است؛ این که این فرد همیشه چنین رفتاری از خود بروز می‌دهد یا اصلا چرا باید این گونه باشد و چرا این انسان‌ها این قدر بی‌ملاحظه‌اند.

اما این داستان‌ها و این توجیهات نه تنها به شما کمکی نمی‌کنند، بلکه شما را ناراحت‌تر از قبل هم می‌سازند، روابط شما با دیگران را تخریب می‌کنند و شما را تبدیل به انسانی می‌کنید که بعید می‌دانم بخواهید به آن بدل شوید. پس، بهتر است این داستان سرایی ذهنی را متوقف کنید و به جای آن کارهای زیر را انجام دهید.

کنار آمدن با آدم سمی

کنار آمدن با آدم سمی

بپذیرید که شما از نحوه رفتار آن فرد خوشتان نمی‌آید؛ شما از تجربه اخیرتان احساس رضایت نمی‌کنید؛ در واقع، شما دست از انکار واقعیت بر داشته‌اید.

به رودخانه‌ای در حال جریان بیندیشید؛ حال آرزو کنید که آب بر خلاف روند معمولش، سر بالایی برود؛ آیا احساس رضایت می‌کنید؟ تغییر مسیر رودخانه، اگر شما را ناراحت نکند، دست کم خوشحالتان هم نخواهد ساخت؛ حال تصور کنید که آن فردی که شما را ناراحت ساخته است، همان رودخانه است؛ آرزوی تغییر این فرد، برای شما خوشحالی به ارمغان نخواهد آورد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - دوست داشتن خود

حال آن‌ها را همان گونه که در عمل هستند، ببینید؛ آن‌ها را به همان صورت بپذیرید؛ آن‌ها هم انسان هستند که از شرایطی در رنج و ناراحتی می‌باشند؛ آن‌ها هم کم و کاستی‌ها و خطاهای خود را دارند که با اینکه ممکن است شما را ناراحت کنند، اما بخشی از ماهیت انسانی آن‌هاست. آیا نمی‌توان انسان‌ها را همانگونه که هستند و آفریده شده اند، دوست داشت؟ انسانیت مگر چیزی غیر از این است؟

دست از انکار بردارید و زندگی را همان طور که هست، بپذیرید؛ اجازه دهید افراد، همانی باشند که هستند؛ در عوض، ببینید که این برداشت جدید، چه تغییری در شما ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به مقاله فوق در می‌یابیم که همواره عوامل و شرایط بیرونی موجود هستند که ما را ناراحت کنند. نکته مهم این است که بجای تلاش برای تغییر شرایط بیرونی و سایر افراد تلاش در تغییر افکار و ذهن خود کنید. در واقع این افکار شما هستند که سبب ناراحتی و افسردگی شما می‌شوند. تغییر درون خودتان همواره از تغییر دیگران ساده‌تر است.

پس به جای شکوه و شکایت کردن وارد عمل شوید، می‌توانید اولین قدم را با شرکت در سمینار موفقیت، در جهت ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در افکار و ذهن خود، بردارید. با یادگیری مطالبی مفید و کاربردی از استاد احمد محمدی در خصوص تغییر درون و تبدیل به فردی ایده آل و موفق گشتن، می‌توانید زندگی موفق و شادتری را برای خود فراهم سازید.

5/5 - (10 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی