کارآفرینی / کسب و کارمقالات

در مسیر شغلی دلخواه و مناسب خود حرکت کنید

من در طول زندگی ام چندین و چند شغل عوض کرده ام، از کارهای پاره وقت در تعطیلات مدرسه گرفته تا فعالیت های تمام وقت بعد از فارغ التحصیلی. هر کدام از این کارها ابعادی درباره شخصیتم و آنچه که از کار و حرفه ام می خواهم، به من آموختند.

من اولین شغلم را در سن 14 سالگی با پخش کردن روزنامه شروع کردم؛ در 15 سالگی، دو هفته در یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ به کسب تجربه پرداختم و در 16 سالگی، اکثر تعطیلات آخر هفته را با مراقبت و پرستاری خصوصی از بچه ها و کار در رستوران سپری کردم. من درس های ارزشمندی از این تجارب کسب کردم. برای مثال اینکه سرپا ایستادن برای من در زمان های طولانی دشوار است، نمی توانم ارتباط خیلی خوبی با بچه ها برقرار کنم و از اینکه آخر هفته ها کار کنم، اصلا لذت نمی برم.

استاد احمد محمدی

قبل از اینکه وارد دانشگاه شوم، یک سال را صرف کار در کال سنتر یک رستوران زنجیره ای بزرگ کردم. و فهمیدم که واقعا عاشق این کارم. بله؛ کار پر از استرسی بود؛ تماس های زیادی در طی روز دریافت می کردیم و مجبور بودیم با مشتریان عصبانی و ناراضی سر و کله بزنیم؛ اما من از اینکه با افراد مختلف صحبت می کردم و سعی در رفع مشکل آنها داشتم واقعا لذت می بردم و اینکه نمی دانستم در مرحله بعدی چه اتفاقی روی خواهد داد، برایم جذاب بود. کم کم این تجارب به من آموخت که من باید در یک تیم کار کنم، به دیگران کمک کنم و حرفه ای پر از تنوع را برای خودم انتخاب کنم.

البته شما هم می دانید که ما در اغلب موارد کنترل زیادی روی کاری که انجام می دهیم نداریم؛ من خودم برای به دست آوردن اندکی پول بیشتر در طی دوران تحصیلی در دانشگاه، کارهای مختلفی انجام دادم، کارهایی مثل پذیرش، وارد کننده داده، مدیر، کارگر کارخانه و کتابدار. هر کدام از این مشاغل فاکتورهایی داشتند که مورد علاقه من بودند اما مهم تر از همه، من دریافتم که دوست ندارم در کارم، فعالیت های تکراری یا فعالیت هایی که مغز را درگیر نمی کنند، انجام دهم.

بعد از اتمام تحصیل، سعی کردم از تمامی تجاربی که در مشاغل قبلی آموخته بودم استفاده کنم و تصمیم گرفتم در بخش منابع انسانی مشغول به کار شوم. در این بخش، با افراد مختلفی سر و کار داشتم، به حل مسائل می پرداختیم و در مجموع، کار متنوعی بود. به نظر عالی می آمد. من در ابتدا در قامت مدیر اجرایی بخش منابع انسانی کارم را شروع کردم، سپس دستیار و بعد ها به مقام مشاور در شرکت های بزرگ رسیدم.

من کارم را خوب انجام می دادم اما ارتقا سمت هایی که دریافت کردم، مرا به پیش نراند. دیگر تلاش برای حل مسائل مناسب شخصیت و روحیه ام نبود و از حجم انبوه کارهای اداری که مجبور به انجامش بودم، بدم می آمد. احساس می کردم در آن شرکت های بزرگ، همچون مهره ای کوچکم و از اینکه دیگر خلاقیتی در کارم وجود نداشت، افسرده و ناراحت بودم.

همین نارضایتی ها باعث شد در آزمون های ارزیابی شخصیت (آزمون مایر بریگز – Myers Briggs) در محیط کار شرکت کنم؛ این آزمون ها بینش درستی از خودم به من داد؛ مواردی مانند اینکه چه چیزی به من انرژی می بخشد، نقاط قوت و برتری هایم چیست و اصلا چه کاری مناسب من است. همچنین، این تجارب اطلاعاتی درباره ی همکارانم، دلیل انجام رفتارهایشان و محرک هایی رفتاریشان در اختیارم نهاد.

من در این آزمون رتبه ی 16 را کسب کردم؛ ویژگی های این تیپ شخصیتی دقیقا با من یکسان بود. با اینکه ممکن است این تست در مورد همه تا این حد دقیق عمل نکند، اما پروفایل مربوط به تیپ شخصیتی 16 مشابهت های زیادی با من داشت.

اندکی بعد از این تست، تصمیم گرفتم شغلم را عوض کنم و در بخش ویراستاری مشغول به کار شوم؛ هنوز هم در همین حیطه فعالیت می کنم. ویراستاری، مرا به چالش می کشد، عشق من به زبان و نقاط قوت من را به بازی می گیرد و به من اجازه بروز خلاقیت می دهد. نوشتن یک وبلاگ، تهیه یک مقاله یا تجمیع ایده های ناب و بدیع، همه و همه مرا به سوی حرفه ای که مطابق با روحیاتم باشد هدایت می کنند. و اکنون من از انتخاب ها، اولویت ها و رجحان هایم آگاهم، می دانم که کارکردن در شرکت های کوچک و ایجاد تغییر در آنجا بیشتر از ایفا کردن نقشی کوچک در شرکت های بزرگ، مرا اقناع می سازد و با تیپ شخصیتی من سازگار تر است.

انواع دیگر این آزمون ها مثل مدل دیسک (DiSC model) هم وجود دارند که رفتار افراد را به 4 دسته (غالب، تاثیر پذیر، ثابت قدم و با وجدان) بر اساس اولویت هایشان تقسیم بندی می کنند. این آزمون ها به شما کمک می کنند نقاط قوتتان را شناسایی کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را از خود نشان داده و بازدهی بالایی برای تیمتان به ارمغان بیاورید. از تاثیر این تست ها غافل نشوید و به سوی حرفه مناسبتان قدم بردارید.

طبق مقاله فوق، انتخاب شغل مناسب متناسب با تیپ شخصیتی و خصوصیات اخلاقی از طریق انجام تست های روانسنجی مختلف و معتبر امکان پذیر است و به ما کمک می کند که بجای تجربه کردن شغل های مختلف و هدف رفتن سال های بسیاری از عمرمان، به راحتی تشخیص دهیم که شغل دلخواه ما چه شغلی است و در مسیر شغلی دلخواه قرار بگیریم.

استاد احمد محمدی مدرس، مشاور و سخنران انگیزشی در «سمینار موفقیت» که به زودی برگزار می گردد، تکنیک ها و مهارت های مورد نیاز جهت دستیابی به اهداف و قرار گیری در مسیر شغلی دلخواه و مناسب، را به شما تدریس خواهند نمود. می توانید با بهره گیری از آموزه های ایشان در شغلی مشغول به کار گردید که هم برایتان معنادار است و هم به آن علاقه دارید. جهت آشنایی با نحوه ثبت نام در این سمینار و محتوای آموزشی آن، کافی است روی لینک زیر کلیک نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن