در اتخاذ تصمیمات مهم در زندگی هدفمند عمل کنید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ بهمن, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۶ مرداد, ۱۴۰۰
در اتخاذ تصمیمات مهم در زندگی هدفمند عمل کنید

تصمیمات ما در زندگی، آینده ما را تعیین می‌کند. چیزی که به زندگی ما جهت می‌دهد و باعث تفاوت انسان‌ها از یکدیگر می‌شود تصمیم‌های ماست. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که دو فرد دارای موقعیت یکسان و سرمایه یکسان نیز هستند.

یکی از این افراد تصمیم می‌گیرد تا سرمایه خود را در مسکن سرمایه گذاری کند و دیگری تصمیمش این است که پول خود را ماشین بخرد. فرد اول با سرمایه گذاری که کرده است هر روز به ارزش مالش اضافه می‌شود اما فرد دوم با ماشینش تصادف کرده و اکنون نصف سرمایه اولیه را نیز ندارد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که اثر تصمیمات ما بیشتر از هر چیزی در آینده ما مشخص می‌شود. تصمیم گیری اصول خاص خودش را دارد. شما نمی‌توانید بدون هیچ فکر و برنامه‌ایی تصمیم گیری کنید. حتی تصمیم‌های کوچک نیز اهمیت خودشان را دارند.

پس همیشه قبل از هرگونه تصمیمی باید هدفمند باشیم و بررسی کنیم که چه چیزی برای ما بهتر است. اگر شما مهارت لازم برای تصمیمات هدفمند را ندارید اصلا نگران نباشید. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه درست تصمیم گیری کنید و بتوانید جوانب هر تصمیمی که می‌گیرید را با فکر باز بررسی کنید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تصمیمات بزرگ

شاید وقتی پای تصمیمات بزرگ وسط باشد، من هدفمند و روشمندترین انسان روی کره زمین نباشم؛ چرا که در اغلب موارد بر اساس غریزه و شهودم عمل می‌کنم؛ این‌که ببینم آیا کاری درست است یا نه. اگر درست بود، انجامش می‌دهم؛ در غیر این صورت، خیر. راهنمای کاملی از فرآیند تصمیم‌ گیری و انجام به موقع کارها را یاد بگیرید.

اما مسئله اینجاست که برخی تصمیمات از اهمیت یا پیچیدگی بالایی برخوردارند. تصمیم‌های بزرگ و تصمیم‌های کوچک، کدام یک اهمیت بیشتری دارند؟ به عنوان مثال اهمیت این که تصمیم بگیریم امروز ست صورتی بزنیم یا مشکی با تصمیم گرفتن راجع به این‌که زمین بخریم یا ماشین کاملا متفاوت و البته قابل تامل است.

اخیرا من می‌بایست تصمیمی می‌گرفتم و آن وقتی بود که یکی از وام‌هایم تسویه شد؛ از خودم پرسیدم: آیا باید با تکیه بر افزایش قیمت فعلی خانه‌ام، خانه جدید و بهتری بخرم یا یک سرمایه گذاری بهتر و بزرگ‌تر انجام دهم؟

فاکتورهای دخیل در تصمیمات

فاکتورهای دخیل در تصمیمات

روش درست تصمیم گیری را یاد بگیرید. من اصولا فرد قاطعی هستم و می‌توانم در زمان معقول، تصمیمات مناسبی بگیرم. اما این تصمیم با تصمیمات دیگر فرق داشت. در این مورد، فاکتورهای متعددی دخیل بودند که می‌توانستند نتایج متفاوتی را رقم بزنند؛ هر بار که راجع به آن‌ها فکر می‌کردم، واقعا گیج می‌شدم.

از یک طرف با خودم می‌گفتم با ماندن در خانه فعلی‌ام، هزینه‌های فروش و جابجایی را به خودم تحمیل نمی‌کنم و از طرف دیگر، مزایای نقل مکان به یک خانه بزر‌گ‌تر و ارزشی که در آینده می‌توانست برایم به ارمغان بیاورد را در ذهنم مرور می‌کردم.

اما بعد دریافتم که تصمیم من برای ماندن یا جابجایی، تصمیمی کاملا مالی نبود. آپارتمان من خانه من است و فقط یک سرمایه گذاری برای آینده‌ام نیست. به عنوان مثال، با خودم فکر می‌کردم که دوست دارم به مکانی خلوت‌تر، دور از خیابان اصلی و اطراف حومه شهر بروم.

خانه فعلی من کمتر از یک دقیقه با ایستگاه قطار فاصله دارد؛ اما بعد، با خودم می‌اندیشیدم که آیا من واقعا می‌خواهم این راحتی‌ام را صرفا با یک زندگی آرام و بی سرو‌صدا مبادله و معاوضه کنم؟ چهار گام آسان برای از بین بردن تردید و تعلل در تصمیم گیری را مطالعه کنید.

فرصت‌ها را از دست ندهید

فرصت‌ها را از دست ندهید! در آخر، این مسئله تبدیل به یک درگیری فکری شدید برایم شده بود؛ این تصمیم بسیار سخت بود؛ انتخاب هر کدام از این دو گزینه، مزایایی را عایدم می‌کرد، اما معایب خاص خودشان را هم داشتند. واقعا نمی‌دانستم چه کار باید بکنم.

استاد احمد محمدی
برای موفقیت باید همه تصمیمات و انتخاب‌های بزرگ و کوچک بهبود یابند؛ مخصوصا تصمیمات کوچک.
استاد احمد محمدی

در نهایت، من هیچ کدام از این دو راه را انتخاب نکردم و به جای آن، وام جدیدی برای خودم تراشیدم؛ اما اکنون واقعا پشیمانم چون این فرصت را داشتم تا موقعیت و کیفیت زندگی‌ام را بهبود ببخشم اما این فرصت دیگر از دست رفته است. از هر فرصتی که در اختیارتان قرار گرفته درست استفاده کنید.

به همین دلیل، در سال جدید با خود عهد کردم در تصمیم گیری بهتر شوم که دست بر قضا، با مقاله امروز درباره نمودارهای درختی هم زمان شد.

نمودارهای درختی

نمودارهای درختی

اگر شما فکر می‌کردید که نمودارهای درختی فقط در ریاضیات دوره دبیرستان به کارتان می‌آمده است، اشتباه می‌کنید. شما می‌توانید از نمودارهای درختی برای حل مسئله، تصمیم‌گیری و ساده‌ سازی مسائل پیچیده و دشوار در محیط کار و حتی در زندگی شخصی‌تان استفاده کنید.

این کار صرفا از طریق تقسیم اطلاعات به سطوح کوچک‌تر و دسته‌بندی کردن جزئیات انجام می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند تا مسائل پیچیده و البته راه حل‌های پیشنهادی را ساده کنید و درک و شناسایی امکانات و فرصت‌هایی که در اختیار دارید را برای‌تان آسان‌تر می‌سازد. در تصمیم گیری اسیر جزئیات نشوید.

به علاوه، نمودارهای درختی به شما کمک می‌کنند تا تفکر و اندیشه‌تان را از تصویر اصلی و بزرگ به جزییات پروژه معطوف کنید. در رسم نمودار در سطح اول، در واقع شما به موضوع مورد نظر در وسیع‌ترین حالت خود نگاه می‌کنید.

اما وقتی که بر شاخ و برگ نمودارتان می‌افزایید، سراغ جزئیات بیشتر و بیشتر می‌روید. این کار توجه و تمرکز شما را از کل به جز معطوف می‌کند که علی‌الخصوص به هنگام مواجه با اوضاع و مسائل سخت و پیچیده به کمک‌تان خواهد آمد. متمرکز باشید و رویاهای‌تان را دنبال کنید.

ماتریس تصمیم گیری

ماتریس تصمیم گیری

با این حساب، من با خودم تصمیم گرفتم که دفعه بعدی که قرار بود تصمیم مهم و بزرگی بگیرم، هدفمند و روشمندتر رفتار کنم و با استفاده از نمودار درختی، گزینه‌های پیش رویم را شناسایی کنم. ضمنا، من تصمیم گرفته‌ام که از این نمودارها برای سامان بخشیدن به تصمیمات مالی‌ام، مثل انتخاب از بین دو گزینه سرمایه گذاری، استفاده کنم.

هم‌چنین، اگر هم قرار باشد فاکتورهای غیر مالی را وارد تصمیم گیری‌ام کنم، از تحلیل ماتریس تصمیم گیری یا ترکیبی از این دو استفاده کنم تا بتوانم تمامی گزینه‌های ممکن را سبک سنگین کرده و تصمیمی بگیرم که از نتیجه آن راضی و خوشنود باشم. تکنیک‌ها، ابزارها و توصیه‌های موفقیت در تصمیم گیری را بشناسید.

سخن پایانی

مقصر اصلی مشکلات زندگی ما چه کسی است؟ زندگی ما تحت تاثیر تصمیم‌های ما قرار دارد و جهت آن به سوی موفقیت یا شکست به وسیله تصمیم‌های ما تعیین می‌گردد. بسیار مهم است که تصمیم‌هایی که می‌گیریم هدفمند و روشمند باشند، چرا که در این صورت می‌توان تصمیم‌های مناسبی گرفت.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
تصمیم گیری

در مقاله فوق نویسنده، نمونه‌ای از تصمیم گیری که سرنوشت او را تغییر داده است، را شرح و در انتها راه کمکی برای یک تصمیم گیری درست، یعنی نمودار درختی را ارائه می‌دهد. سرنوشت خودتان را در دست بگیرید.

انسان‌های موفق برای اینکه تصمیم‌های مناسبی در زندگی بگیرند، علاوه بر درست و غلط بودن انتخاب‌هایشان به هدفمند و روشمند بودن آن تصمیم‌ها و هم راستا بودن آن‌ها با هدف‌های‌ خود را نیز در نظر می‌گیرند.

چشم انداز و هدف زندگی خودتان را مشخص کنید. از آن‌جا که آکادمی بازار سعی دارد تا شیوه تفکر و الگوهای رفتاری انسان‌های موفق، به افراد علاقمند شناسانده گردد، از این رو می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» تهیه شده توسط آکادمی بازار استفاده کنید تا روش‌های دیگر افراد موفق را یاد گرفته و هدفمند در مسیر موفقیت قدم بگذارید.

3/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی