کارآفرینی / کسب و کارمقالات

داستان چالش ها و موفقیت شرکت فونترا تولیدکننده محصولات لبنی (2)

در این مقاله شما ادامه چالش ها و موفقیت های شرکت فونترا را مطالعه می کنید. با آکادمی بازار همراه باشید.

سرمایه گذاری شرکت فونترا

یکی از ریسک‏ های بین‏ المللی شرکت فونترا قرارداد سرمایه‏ گذاری مشترک آن با شرکت‏ لبنی «سانلو» (Sanlu) در چین می باشد.

این اقدام بلافاصله در پایان سال 2008 و زمانی صورت گرفت که آلوده بودن شیرهای تولیدی سانلو، که هزاران نوزاد را مبتلا به خود ساخت و به مرگ حداقل شش تن از آن ها انجامید، برای سانلو رسوایی به بار آورد.

با توجه به این که شرکت فونترا 43% از سهام خود را در این تجارت منعقد کرده بود، در رسوایی درگیر شد.

مشخص گردید که نظارت «فونترا» بر کسب و کار، چه در سطح هیئت مدیره و چه در سطوح عملیاتی ضعیف بوده، تا حدی که یا در مورد آلودگی شیرها بی اطلاع بوده و یا قادر به محدود کردن دامنه رسوایی برای ماه ‏های بسیاری بعد از نخستین ارتباطش با مدیریت سانلو نبوده است.

در پی آن واقعه، سانلو ورشکسته شد و «فونترا» بیش از 200 میلیون دلارِ نیوزلند را از محل سرمایه ‏گذاری خود در این مخاطره از دست داد.

از نظر برخی مفسران، مجموعه وقایع فوق مشخص می‏ کند که استراتژی بین‏ المللی «فونترا» با مالکیت و حاکمیت ساختار آن تا چه حد ناسازگار است.

انحرافی که به احتمال زیاد، دلیلی دیگر بر تلاش ناموفق تیم هیئت مدیره و مدیریت شرکت در عرضه محصولات بین ‏المللی و برند ‏دار شرکت فونترا از طریق سرمایه سهام خارجی به شمار می آید.

استاد احمد محمدی

درآمد شرکت فونترا

در برخورد با فشارهای وارده از جانب سهامداران نیز، شرکت فونترا باید ارتباط خود با سایر ذینفعان بانفوذ را مدیریت کند.

در سال 2008 سهم «فونترا» از درآمدهای حاصل از صادرات نیوزیلند 25 درصد بود.

همچنین بسیاری از اثرات حاصل از اِسپین آف اقتصادی ناشی از فعالیت های آن، فراتر از دامداران، به جوامع، مناطق و شهرستان‏ ها گسترش می ‏یابد.

اسپین آف بدین معنی است که ثروت اقتصادی کسب و کار، تاثیر عمده ‏ای روی ثروت اقتصادی نیوزیلند به عنوان یک کل دارد.

با این حال، قدرت و اهمیت در این سطح، اغلب با ایجاد محبوبیت همراه نیست.

شرکت فونترا نه تنها نسبت بسیار بالایی از عرضه شیر مایع را در بازار داخلی کنترل می‏ کند، بلکه برندهای بزرگ متعددی از پنیر، کره و ماست را در مالکیت خود دارد.

زمانی که قیمت کالای بین‏ المللی شیر بالا است، قیمت لبنیات برای مصرف ‏کنندگان داخلی افزایش یافته و آنها تمایل پیدا می کنند تا این موضوع را به مثابه احتکار در هزینه خود تصور نمایند.

بخش مهمی از بهره سهامداران «فونترا» از اثرات زیست ‏محیطی فعالیت آن ناشی می‏ شود.

بسیاری از این اثرات حاصل از فروش خود لبنیات بوده و از این رو «فونترا» کنترل مستقیمی روی آنها ندارد؛ اما هنوز هم سهامداران ارتباط آنها را با «فونترا» تفکیک ‏ناپذیر می ‏دانند.

محصولات لبنی
شرکت فونترا

تولید محصوالات لبنی

تولید و فروش لبنیات، علاوه بر آنکه مصرف‏ کننده اصلی آب کشاورزی است، به طور بالقوه یکی از منابع آلودگی آب از طریق خالی کردن کود پساب و نیتروژن محسوب می شود.

آلودگی، اکو سیستم ‏های محلی را تهدید می‏ کند و به تضعیف آبرسانی شهری می انجامد. مصرف بالای آب و استخراج بیش از حد از منابعی که در طول تاریخ به آرامی ایجاد شده‏ اند، سلامت آن ها را تهدید می ‏کند.

هرچند «فونترا»اهدافی را برای بهبود عملکرد صنعت در زمینه های نامبرده تعریف کرده؛ اما منتقدان آن ها را به اندازه کافی نزدیک نمی بینند.

مارس 2009، «فونترا» اذعان کرد که 11 درصد از کشاورزانش همچنان در حال نقض مقررات تخلیه پساب بوده اند.

شاید حیاتی‏ ترین چالش بلند مدت سهامداران برای«فونترا» و محصولات لبنی، سهم آن در انتشار گازهای گلخانه ‏ای نیوزیلند باشد.

این مشکل عمدتاً از انتشار گاز مِتانی ناشی می ‏شود که محصول گوارش گاو است.

مشکلات تولید محصولات لبنی

از آنجایی که متان گاز گلخانه‏ ای بسیار قوی‏تری از دی اکسید کربن به شمار می آید، نیوزیلند سهم تعیین کننده ای در انتشار گازهای گلخانه‏ ای (بیش از 30% کل) دارد.

نظر به اینکه نیوزیلند، عضو«پیمان کیوتو» است، با شروع به کار دولت برای در نظر گرفتن اینکه کشاورزان چگونه و تا چه حد باید در این هزینه مشارکت داشته باشند، باید به طور مستقیم هزینه سهم فوق در تولید گازهای گلخانه‏ ای را پرداخت کند.

با وجود چنین چالش‏ های ظاهراً دلهره ‏آوری، شرکت فونترا شرکت موفق و در حال رشدی است که کماکان سکان رهبری صنعت خود را در دست دارد.

این به تصمیم هیئت مدیره و مدیریت«فونترا» بستگی دارد که اگر می‏ خواهد عملکرد موجود را تداوم بخشد، تا چه حد باید مجموعه متنوعی از نگرانی‏های سهامداران را در مورد فعالیت‏ های خود در نظر بگیرد.

اگر برای این نگرانی ‏ها بیش از حد هزینه کند، با به مخاطره انداختن منافع فوری صاحبان سهام ریسک می‏کند و از این رو حمایت آنها را از دست می ‏دهد.

اگر هم بیش از حد انتظار کمتر هزینه کند، با تضعیف محیط عملیاتی خود (برای مثال از طریق برانگیختن قانونی نامطلوب) ریسک می‏ کند و همچنان منافع آتی صاحبانش را به خطر می ‏اندازد.

در کسب و کار، هیئت مدیره و مدیریت باید با تضاد نهفته بین منافع سهامداران برخورد کنند.

آنها در روند حل و فصل تنش، بین احترام به ارزش ‏های اساسی درک شده توسط بسیاری از صاحبان و همگامی با یک صنعت جهانی پویا، مسیری باریک پیش رو دارند.

بهترین راه برای شروع یک کسب و کار و شرکت موفق، الگو قرار دادن شرکت ها و کسب و کارهای موفق در سطح جهانی است. اگر شرکت الگو در همان زمینه که شما فعالیت دارید، باشد که چه بهتر. اما در کل همه شرکت های موفق دنیا تعدادی خصوصیت مشترک دارند که با یادگیری و استفاده از  آن ها، می توانید  درصد موفقیت خود را افزایش دهید و میزان شکست و ضرر خود را به صفر برسانید.

آکادمی بازار با هدف ترویج روش های نوین فروش و بازاریابی، علاوه بر انتشار محتوا و مقالاتی همچون مقاله فوق در خصوص اداره موفق یک کسب و کار به شیوه های امروزی مقالات کارآفرینی و کسب و کار را به شما معرفی می کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن