خلاصه کتاب ” پیش گویی پیشرفته و هنر پیش بینی کردن ” نوشته فیلیپ تتلاک و دن گاردنر

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ خرداد, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۲ دی, ۱۴۰۱
کتاب " پیش گویی پیشرفته و هنر پیش بینی کردن "
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم کتاب “پیشگویی پیشرفته و هنر پیش بینی کردن” نوشته‌ ی “فیلیپ تِتلاک” و “دَن گاردنر” را مورد بررسی قرار دهیم. این کتاب در مورد پیش بینی مسائل آینده است. سالیانه بودجه ای معادل پنجاه میلیون دلار صرف پیش بینی کردن می شود. حالا چه موضوع پیش بینی آب و هوا باشد و چه پیش بینی جنگ هایی که در پانزده سال آینده رخ می دهند. کتاب پیشگویی پیشرفته و هنر پیش بینی کردن به این موضوعات می پردازد و تشریح می کند که مردم به چه شکلی این پیش بینی ها را انجام می دهند. با آکادمی بازار برای مطالعه ی خلاصه ای از کتاب پیش گویی پیشرفته و هنر پیش بینی کردن همراه باشید.

آگاهی داشتن از زمان حال

انریکوفرمی کسی بود که نیروی بمب اتم را تخمین زد. او اندازه گیری کرد کاغذ هایی که پرتاب می کند بعد از انفجار تا کجا پرواز می کنند. او اصول را در نظر گرفت. اگر محل حرکت هر ذره از جهان هستی را در همین لحظه بدانید، می توانید آینده را کاملا پیش بینی کنید.

در واقع هر چه آگاهی بیشتری از زمان حال داشته باشید، بهتر می توانید آینده را پیش بینی کنید.

واضح و مشخص بودن پیش بینی

مدیر عامل شرکت مایکروسافت گفته بود اصلا امکان ندارد که آیفون سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. او درمورد سهم بازار صحبت می کند اما روشن نمی کند که منظورش سهم بازار کجاست و چند درصد از سهم را میگوید؟. این پیش بینی اصلا واضح نیست.حالا همانطور که می دانید. ثابت شده است که اشتباه کرده است.

در هنگام پیش بینی کردن چیزی سعی کنید تا جایی که امکان دارد واضح و مشخص حرف بزنید.

پیشگویی کردن

تقسیم سوال بزرگ به پرسش های کوچک

وقتی چیزی را پیش بینی می کنید، سعی کنید آن موضوع را به مسائل و پرسش های کوچک تر تقسیم کنید. اینریکوفرمی از دانشجویان خود پرسید که آیا می توانید حدس بزنید در شیکاگو چه تعداد تعمیرکار پیانو وجود دارد؟ اگر این سوال را به چهار پرسش ساده تقسیم کنیم، خیلی ساده تر به جواب می رسیم.

_ اول باید بدانیم که در شیکاگو چند پیانو وجود دارد؟

_ هرپیانو باید سالی چند بار کوک شود؟

_ کوک کردن یک پیانو چقدر طول می کشد؟

_ شخصی که پیانو را کوک می کند سالی چند ساعت کار می کند؟

اگر پاسخ این سوالات را پیدا کنید به سادگی می توانید پیش بینی کنید که در شیکاگو احتمالا 63 نفر هستند که پیانو کوک می کنند. بنابراین به یاد داشته باشید که برای پیش بینی کردن باید پرسش های بزرگ را به سوالات کوچک تبدیل کنید.

احتمالات

اصل بعدی که باید در نظر داشته باشید احتمالات است. معلمی بود که به دانش آموزان خود به دو شکل تکلیف می داد. او کلاس را به دو بخش تقسیم کرده بود، اولین گروه شیر یا خط انداختند و نتیجه را یادداشت کردند. این کار را دویست بار تکرار کردند. گروه دوم کسانی بودند که شیر یا خط نینداخته اند بلکه الگوی تصادفی آن را در نظر گرفتند و یادداشت کردند.

بعد از اینکه دانش آموزان این کار را انجام دادند برگه های خود را برگرداندند و معلم گفت: من به این برگه ها نمره می دهم. آن ها را به دو قسمت تقسیم می کنم و تشخیص می دهم که چه کسانی شیر یا خط انداخته اند و کدامیک این کار را نکرده اند.

چون مغز ما طوری  طراحی شده است که می توانیم تجزیه و تحلیل کنیم، این احتمال وجود ندارد که در یک ردیف بیش از سه بار خط بیاید. اگر دویست بار سکه بیاندازید این احتمال وجود دارد که در یک ردیف، حداقل سه یا چهار بار نتیجه مشابه داشته باشیم. حتی شاید این احتمال هم باشد که این نتایج پنج بار هم مشابه باشند. بنابراین معلم الگویی پیدا کرده است و متوجه شده است که اگر در یک ردیف گروه های پنج تایی از شیر یا خط وجود نداشته باشند. مشخص می شود این دانش آموزان تقلب کرده اند و واقعا سکه نیانداخته اند.

احتمالات در پیش بینی کردن

منحنی دانش

مورد بعدی منحنی دانش است. در این مورد اشاره می شود کسی که از بهره هوشی صدوهفتاد برخوردار است، فقط کمی بهتر از کسی که روزنامه نیویورک تایمز را می خواند می تواند پیش بینی کند. برای اینکه بخواهید وضعیت را پیش بینی کنید، بهره هوشی مزیت خوبی محسوب نمی شود.

پیش بینی کردن مسائل ارتباط مستقیمی دارد با میزان اطلاعاتی که دریافت می کنید. منحنی دانش نشان می دهد که با کسب اطلاعات بیشتر می توانید بهتر پیش بینی کنید اما چیزهایی هم وجود دارد که ما هیچگاه نمی توانیم پیش بینی کنیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - خوش بینی

خصوصیات پیشگو

برخی از خصوصیاتی که شخص را به یک پیشگو تمام عیار تبدیل می کند عبارت اند از:

محتاط بودن و فروتن بودن:. باید متوجه باشید که هیچ چیزی قطعی نیست و واقعیت امر بی نهایت پیچیده ای است.

روشنفکر بودن: بهترین پیشگویان کاملا روشنفکر هستند. همچنین کاملا درک می کنند که باورهای ما فرضیاتی هستند که باید مورد آزمایش قرار بگیرند و نه گنجینه ای که مورد حفاظت باشد.

خود انتقادی: این افراد مراقب تعصبات هستند و اطلاعات خود را به روز می کنند.

طرز تفکر مترقی دارند: آنها معتقدند که امکان بهتر بودن وجود دارد و در این مورد راسخ هستند یعنی مصمم هستند که هرچقدر هم طول بکشد، بهتر شوند.

معرفی نویسندگان

تتلاک و گاردنر

فیلیپ تتلاک، 2 مارس 1954 در کانادا متولد شد. او یک نویسنده علمی است و در حال حاضر استاد دانشگاه اننبرگ در پنسیلوانیا است. موضوع مطالب منتشر شده از او در زمینه روانشناسی، علوم سیاسی، رفتار سازمانی و تاریخی است. او 200 مقاله و 10 کتاب نوشته است.

دن گاردنر نویسنده محبوب ترین کتاب ها در زمینه روانشناسی و تصمیم گیری نیویورک تایمز است. او عضو ارشد دانشکده عالی و امور بین المللی دانشگاه اتاوا است.

کتاب های دن گاردنر در 25 کشور جهان به 19 زبان منتشر شده است. گاردنر علاوه بر نوشتن، برای شرکت ها و دولت ها درمورد ریسک، پیش بینی و تصمیم گیری سخنرانی می کند.

ریسک و عدم اطمینان مسائل مرکزی در پیش‌گویی و پیش‌بینی هستند. پیش‌گویی در کاربستِ برنامه‌ریزی تقاضای مصرف‌ کننده  در پیش‌ گوییِ تجارت روزانه برای شرکت‌های تولیدی به کار می‌ رود. پیش‌گویی معمولاً در بحثِ داده‌ های سری‌ های زمانی استفاده می‌شود. شما با یادگیری مهارت پیشگویی کردن می توانید بسیاری از موانع و مشکلات بر سر راه زندگی آینده خود را رفع کنید و زندگی موفق تری داشته باشید.

همچنین شما برای یادگیری دیگر مهارت های موفقیت در زندگی و کسب و کار می توانید از محصولات کتاب صوتی استفاده کنید. این محصولات تجارب و راه های دستیابی به اهداف از زبان افراد موفق و مشهور جهان است و می تواند کمک زیادی به شما در دستیابی به اهدافتان کند. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید:

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

19 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی