حس کنجکاوی و نقش آن در رسیدن به موفقیت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۰ تیر, ۱۴۰۰
حس کنجکاوی و نقش آن در رسیدن به موفقیت

کنجکاوی یکی از آن حس‌هایی است که در تمام افراد وجود دارد. البته حس کنجکاوی افراد مختلف نسبت به چیزهای مختلف فعال می‌شود. برخی در مورد زندگی دیگران کنجکاو هستند و برخی هم ممکن است در زمینه علم کنجکاو باشند و همیشه به دنبال یادگیری و جویای علم باشند.

پس کنجکاوی همه افراد یکی نیست و ممکن است فردی از کنجکاوی خود برای موفقیت استفاده کند و فردی هم فقط به دنبال گذراندن وقتش باشد. اگر کنجکاوی در جهت موفقیت ما باشد؛ بسیار مفید خواهد بود. اگر نمی‌دانید که چگونه کنجکاوی خود را در جهت درست استفاده کنید؛ در این مقاله به شما این موضوع را آموزش خواهیم داد.

کودکان نیز به طور طبیعی موجودات کنجکاوی هستند. اگر شما هم کودکی دارید که بسیار کنجکاو است بهتر است از همین الان کنجکاوی او را در راه درست قرار دهید و به او آموزش دهید تا با کمک حس کنجکاوی بتواند به موفقیت برسد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کنجکاوی چیست؟

کنجکاوی چیست؟ کنجکاوی اشتیاق به یادگیری، فهم چیزهای جدید و آگاهی از نحوه کار کردن خود است. کنجکاوی خود را به صورت‌‌های مختلفی همچون تمایل به خواندن صفحه شایعات یا تماشای فیلم‌‌های واقعی در تلویزیون یا آگاهی از زندگی مردم نشان می‌دهد. همچنین مواردی چون علاقه به اندوختن علم یا موضوعات دیگر یا حتی پافشاری به آگاهی از نحوه اثبات امور به نوعی کنجکاوی است.

“کنجکاوی موتور موفقیت است.”

« کِن رابینسون»

کنجکاوی حالتی از اصرار به یادگیری و دریافت حقایق و معرفت است که باعث می‌شود ذهن بازتر شود و نظرات، سبک زندگی و موضوعات مختلفی را بفهمد. افراد کنجکاو پرسشگر و اهل مطالعه‌اند.

آن‌ها در جستجوی اطلاعات و تجارب و مشتاق دیدن چالش‌‌ها و درنوردیدن افق‌‌ها هستند؛ از سوال کردن شرم ندارند و به شدت موضوعات مورد علاقه خود را واکاوی می‌‌کنند.

کنجکاوی امکان دارد در مورد شایعات و جزئیات بی‌ارزش یا مسائل با اهمیت باشد و حتی منجر به یادگیری، کسب معرفت و ماهر شدن در رشته کاری یا تحصیلی شود. کنجکاوی یک عامل حیاتی برای تبدیل شدن به یک روزنامه‌ نگار، نویسنده، مخترع یا دانشمند است.

چرا برای رسیدن به موفقیت کنجکاوی اهمیت دارد؟

چرا برای رسیدن به موفقیت کنجکاوی اهمیت دارد؟

کنجکا‌وی برای موفق شدن و بهتر بودن در هر شغلی ضروری است چرا که شما سوال می‌پرسید، از دیگران می‌آموزید و به دنبال شیوه‌هایی برای داشتن شغلی بهتر هستید.

اگر شما علاقه بیشتری به کار خود داشته باشید، بیشتر به آن اهمیت می‌دهید و برای یادگیری و پیشرفت تلاش می‌کنید. ذهن فرد کنجکاو فعال است. آن‌ها همیشه در پی دانستن و فهمیدن هستند. این خصلت موقعیت بهتری را برای یادگیری یک شغل و انجام فعالانه آن به افراد می‌دهد.

وقتی افراد کنجکاو موفق نمی‌شوند، شکست خود را تحلیل می‌کنند زیرا آن‌ها مشتاقند که علت شکستشان را بیابند و دفعات بعد بهتر عمل می‌کنند. این رفتار شانس آن‌ها را برای موفقیتشان بیشتر می‌کند.

“وقتی کنجکاوی زنده است، ما به چیزهای بسیاری جذب می‌شویم و دنیای زیادی را کشف می‌کنیم.”

«اِریک بوز»

کنجکاوی در کودکان

بچه‌ها ذاتا درمورد هر چیزی کنجکاو هستند. به عنوان والدین شما باید بچه‌ها را به سوال پرسیدن، یاد گرفتن چیزهای جدید، خواندن کتاب، داشتن سرگرمی و حفظ حس کنجکاویشان ترغیب کنید.

کنجکاو‌ی یک عنصر مهم از فرآیند یادگیری در هر سنی است. بچه‌ها در مدرسه و هر کسی در هر شغلی به آن نیازمند است. داشتن این حس علاقه، انگیزه و احساس سرزندگی را برمی‌‌انگیزاند.

زندگی بدون کنجکاوی کسل‌ کننده است در حالی‌ که کنجکاوی باعث سرحالی و پرانرژی بودن فرد می‌شود و ذهن را تقویت کرده و در شکل خوبی نگه می‌دارد. کنجکاوی برای حفظ ذهن هشیار و زیرک حیاتی است و در هر سنی مهم است. آن ذهن را تحریک می‌کند و شما را جوان نگه می‌دارد.

نقل قول از افراد کنجکاو

نقل قول از افراد کنجکاو

در زیر نقل‌قول‌‌هایی درمورد کنجکاوی و اهمیت آن آمده است که بینش بهتری از آن به ما می‌دهد:

“من هیچ استعداد خاصی ندارم، فقط عاشق کنجکاو‌ی هستم.”

«آلبرت انیشتین»

“دانشمند کیست؟ مردی کنجکاو است که در جستجوی سوراخ کلید طبیعت است و تلاش می‌کند تا بداند چه اتفاقی افتاده است.”

«ژاک یو کوستو»

“تمام جهان یک آزمایشگاهی برای ذهن پرسشگر است.”

«مارتین فیشر»

“درمورد اشخاص کمتر کنجکاو و درمورد ایده‌‌ها بیشتر کنجکاو باش.”

«ماری کوری»

استاد احمد محمدی
اگر انسان می‌دانست که چه قدرتی دارد، از نتایج زندگی‌اش شرمگین می‌شد.
استاد احمد محمدی

“تا زمانی‌که سوال فرد پرسشگر متوقف نشود سوال مزخرفی وجود نخواهد داشت و هیچ مردی احمق نمی‌شود.”

«چارلز پروتیوس اِستان مِتس»

“کنجکاوی برای بچه‌ها فقط یک اشتیاقی برای دانستن است. علت اصلی اینکه بچه‌ها در حماقت خود هستند و چیزهای بی‌ارزش را دنبال می‌کنند این است که آن‌ها کنجکا‌وی نمی‌کنند و پرسش کردن را نادیده می‌گیرند.”

«جان لاک»

“اولین و ساده‌ترین احساسی که در ذهن بشر کشف می‌شود، کنجکاوی است.”

«اِدموند بُرک»

نقل قول هایی از افراد کنجکاو که باید بخوانید

نقل قول هایی از افراد کنجکاو که باید بخوانید

“جهان ما غرق در دریای خودمحوری است. شما با ترک این اقیانوس خودبینی و درحالی که کنجکاوی درمورد زندگی مردم را انتخاب می‌کنی، همین الان می‌توانی باعث بی‌نظیر بودن خود شوی.”

«جان بایسوی»

“تمام دوره‌های آموزشی را بگذران. تحقیق کن. سوال بپرس. دنبال فردی باش که در حال انجام علایق توست. کنجکاو باش.”

«کاترین جانسون»

“اساس وجود بشر، کنجکاوی است. ما که هستیم؟ از کجا آمده‌ایم؟ به کجا می‌رویم؟ من هیچ جوابی برای این سوالات ندارم. من نمی‌دانم. اما می‌خواهم پاسخ آن‌ها را بیابم.”

« گنه گرنان»

“این نظر را که تنها باید بچه‌ها مطالعه داشته باشند، فراموش کن. تا زمانی‌که چیزی برای یادگیری هست تو دانش‌‌آموز باش و آموختن زمان ندارد و تمام عمر باید یاد گرفت.”

« هنری ل. دُهِرتی»

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
3 دشمن موفقیت

سخن پایانی

کنجکاوی سبب یادگیری و به دنبال آن پیشرفت می‌شود. اما تنها کنجکا‌وی برای موفقیت کافی نیست. علاوه بر کنجکاوی باید مهارت‌های دیگری هم داشته باشید. مهارت‌هایی که استاد احمد محمدی در سمینار موفقیت از آن‌ها برای شما صحبت خواهند کرد و به شما خواهند گفت که چگونه برای دستیابی به اهداف خود قدم بردارید.

3.7/5 - (33 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی