حتی دشمنان شما هم می‌توانند درس‌هایی به شما بیاموزند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ آذر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰

دشمنان شما مانند آینه هستند و شما را همان‌گونه که هستید نشان می‌دهند. آن‌ها بر نقاط ضعف شما تمرکز می‌کنند و این‌گونه می‌توانید خود را بیشتر شناخته و به سمت بهتر شدن حرکت کنید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

چطور می‌توان چیزهای مثبتی از دشمنان آموخت؟

اول از همه، آن‌ها به شدت با شما صادق هستند، زیرا نیازی به تملق و چاپلوسی برای حفظ ارتباط دوستی‌شان با شما ندارند. دوم اینکه، شما برای آن‌ها اهمیت دارید. گاهی‌اوقات حتی بیشتر از دوستان‌شان برای آن‌ها مهم هستید زیرا بیشتر دشمنان خودشان را بر اساس حس حسادتی که در بین شما هست ارزش گذاری می‌کنند. آیا با مزایای حسادت و غبطه خوردن آشنا هستید؟

و سوم، در این دنیا هیچ‌کسی وجود ندارد که نتواند چیز مثبت به شما بیاموزد.

حالا می‌خواهیم این ۱۰ مورد را بررسی کنیم:

۱. خود را بر اساس استانداردهای شخصی خودتان ارزش‌گذاری کنید

هرچقدر هم تلاش کنید، نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید یا کاری کنید که تمام افراد شما را دوست بدارند پس خودت را دوست داشته باش. اینکه هدف‌تان در زندگی راضی نگه داشتن دیگران باشد، به هیچ عنوان روش درستی نیست.

به یاد داشته باشید که تنها کسی که باید از زندگی شما راضی باشد، خودتان هستید. چرا افزایش عزت نفس اهمیت دارد؟ عزت نفس، یک روش زندگی و یک طریق زیستن است، و چیزی نیست که شما صاحب آن بوده یا از آن بی‌بهره باشید.

۲. عدم پذیرش، یک اتفاق گذرا و تکرار شونده است، پس بیش از ۲۰ ثانیه فکرتان را مشغول آن نکنید

بالا بردن سطح ارتباطات اجتماعی اهمیت یادی دارد. به یک گروه جدید بپیوندید، راه دیگری برای دست‌یابی به خواسته‌تان پیدا کنید و به این صورت، پیشامد قبلی را به فراموشی سپرده و مسیرتان را ادامه دهید.

استاد احمد محمدی
به همان میزان که از دیگران «نه» می‌شنوی، به پاسخ «بله» نزدیک خواهی شد.
استاد احمد محمدی

پذیرفته نشدن و جواب رد شنیدن شکست نیست؛ صرفا یک پاسخ است و زمانی که یک پاسخ برای شما خوشایند نیست، سوال یا نحوه‌ی پرسیدن آن یا فردی که سوال را از او می‌پرسید عوض کنید و به سراغ افراد دیگری بروید.

۳. پذیرش خود واقعی آدم‌ها باعث می‌شود زندگی شادتری داشته باشیم، تا اینکه بخواهیم تمام افراد را اصلاح کنیم، حتی اگر برحق باشیم

نیاز به اظهار و اثبات برحق بودن‌تان، پایان دهنده مسیر ارتباطات مثبت شماست. حصول این علم که چطور با دشمنان خود موثر و درست رفتار کنید، برای‌تان منافع زیادی دارد. از جمله اینکه شما را بر هنر ارتباطات مسلط می‌کند و می‌توانید با دوستان و نزدیکان و افراد دیگر نیز بهتر ارتباط برقرار کنید.

۴. درباره‌ دیدگاه دیگران نسبت به خودتان، اطلاعات بیشتری کسب کنید

آیا با نقاط ضعف و نقاط قوت خود آشنا هستید؟ دشمنان شما، دست روی نقطه ضعف‌های شما می‌گذارند و از نقاط قوت‌تان هراس دارند؛ آن‌ها مثل کارتونیستی هستند که کاریکاتور شما را می‌کشد، بر روی ویژگی‌های خاص و تفاوت‌های شما تاکید می‌کنند و ویژگی‌های عادی و مثبت را در سایه رها می‌کنند و هیچ اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌کنند.

دقت داشته باشید که کسب اطلاعات درباره‌ی دیدگاه دیگران نسبت به شما، صرفا وسیله‎‌ای برای اصلاح و بهبود خودتان، و تبدیل شدن به یک شخصیت مطلوب در جامعه است، و به هیچ عنوان نباید آن را معیار ارزش‌گذاری خود قرار داد.

۵. پیشرو بودن در زندگی، از جایی شروع می‌شود که شما در چیزی نمونه باشید

مثبت اندیشی و دشمنان - پیشرو بودن در زندگی، از جایی شروع می‌شود که شما در چیزی نمونه باشید

مردم به طور عام آدم‌های خوبی هستند و نیت‌شان هم خوب است. به هرحال؛ خوب بودن و نیت خوب داشتن، تا وقتی که آن فرد نداند که باید چطور رفتار کند و چه تمریناتی باید برای بروز دادن خصایص و ویژگی‌های خوبش انجام دهد، هیچ ارزشی ندارد.

افراد می‌توانند به یک شخص به عنوان سرمشق نگاه کنند و بیاموزند که چطور می‌توان خوب بود و به نیات و مقاصد خوب تحقق بخشید. این فرصت، علم و اراده در اختیار بیشتر مردم قرار داده می‌شود، اینکه رفتار خوب و در کل خوب بودن را به جای بدی برگزینند، انتخاب خودشان است.

۶. از یک سوراخ دوبار گزیده نشوید

اعتماد، چیز شگفت‌انگیزی است. نکاتی در شناسایی افراد قابل اعتماد باید در نظر گرفته شود. وقتی به کسی اعتماد می‌کنید، احساس آرامش و لذت به شما دست می‌دهد؛ سعی کنید خودتان را از این احساس فوق‌العاده محروم نکنید. وقتی نوبت به دشمنان می‌رسد، به آن‌ها اعتماد کنید!

اطمینان داشته باشید که آن‌ها دقیقا همان کارهایی که در گذشته انجام داده‌اند را پی خواهند گرفت و باز همان کارها را انجام خواهند داد.

۷. تفکر مثبت درباره دشمنان

مثبت اندیشی مهارتی که یادگیری آن کلید طلایی خوشبختی است. اگر شما به طور ذاتی از تفکر مثبت منسجم برخوردار نیستید، باید آن را بیاموزید و دشمنان می‌توانند بهترین زمین برای تمرینات شما باشند.

این بدان معناست که به چالش کشیدن خودتان برای توجه، دقت و درنظر گرفتن جنبه‌ی مثبت افراد و چیزها، نوع تفکر و نگرش شما را به سمت مثبت‌نگری و مثبت‌اندیشی سوق می‌دهد. چه چالشی بهتر از جستجوی نکات مثبتی که در دشمنان شما وجود دارد؟

۸. قدرت‌تان را در حفظ آرامش تقویت کنید

دشمنان نه تنها برای تمرین مثبت‌اندیشی مناسبند، بلکه برای کنترل خشم و حفظ آرامش نیز می‌توان از حضور آنان بهره برد. این موقعیت نه تنها برای تمرین، بلکه برای دیدن نتیجه هم بسیار مفید است، و می‌توانید در طی آن یک بازخورد واقعی و فوری را به دست آورید. مزیت‌های سکوت و آرامش ذهنی را در روند زندگی دست کم نگیرید.

۹. گذر زمان، افراد را تغییر می‌دهد

شما نسبت به ۵ سال، یا ۱۰ سال گذشته چقدر تغییر کرده‌اید؟  همه‌ی ما پیوسته درحال تغییر و تکامل هستیم. ما ذات و ماهیت خود و هسته‌ی درونی‌مان را حفظ می‌کنیم، اما دیدگاه‌ها، نظرات، سلایق، و حتی دوستان و دشمنان در طی مسیر زندگی تغییر می‌کنند.

به خودتان و دیگران اجازه‌ی تغییر بدهید و انتظار آن را داشته باشید؛ اگر ۱۰ سال پیش یکی از دشمنان شما ارزش و اخلاقیات‌تان را زیر سوال برده است و حرف‌های ناخوشایندی از او شنیده‌اید، دلیل بر این نیست که در حال حاضر نیز همچنان همان نظر و دیدگاه را راجع‌ به شما داشته باشد.

تصور کنید دوستی که از دوران دبستان شما را می‌شناسد، اصرار بر حرفی داشته باشد که شما در آن دوران به او گفته‌اید، مثلا اینکه هیچ علاقه‌ای به پرتقال ندارید و عاشق سیب هستید. او تا آخر عمرتان مرتبا برای‌تان سیب بیاورد و این نکته را برای دیگران نیز تعریف کند، ولی اینکه شما در حال حاضر از سیب بیزار باشید. اصلا چطور جرات می‌کنید نظر و سلیقه‌تان را تغییر دهید؟

۱۰. خودتان را از بند هرگونه قضاوت برهانید

تمرین ترحم، همدلی، درک و همدردی با دشمنان، فرصت و دانشی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بر مبنای آن بتوانید با خودتان رفتار بهتری داشته باشید، و به صورت موثرتر و راحت‌تری این احساسات را درمورد خودتان و کسانی که دوست‌شان دارید نشان بدهید.

حالا اگر شخصی هست که با او رابطه‌ی خوبی ندارید و دل‌تان می‌خواهد خصومت و ناراحتی‌تان را از او کنار بگذارید، با آن فرد تماس بگیرید و بگویید: “سلام، من می‌خواهم بابت تمام درس‌هایی که از شما گرفته‌ام تشکر کنم. بهترین آرزوها را برای‌تان دارم! “

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
بزرگترین دشمن زندگیت

زندگی هنر تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست. همواره در اطراف شما کسانی هستند که دائما در حال مخالفت با شما هستند. حتی در نزدیک‌ترین افراد خانوادتان نیز می‌توانید آن‌ها را بیابید. نحوه برخورد شما با این افراد تا حد زیادی به نگرش شما بستگی دارد.

برای تغییر زندگی‌تان، نگرش خود را تغییر دهید. شما می‌توانید از بازخوردهای منفی آن‌ها سرخورده شوید و یا اینکه می‌توانید با تغییر نگرش‌تان از ‌آن‌ها به نفع خودتان استفاده کنید.

به این نکته نیز توجه کنید که همه تلاش مخالفان شما در جهت جلوگیری از موفقیت شماست پس این را بدانید که بهترین انتقام موفقیت است. از این رو ما در آکادمی بازار قصد داریم با کمک بسته آموزشی : «موفقیت دست یافتنی است» شما را قادر به پیمودن راه موفقیت کنیم.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی