ثبات شخصیتی در فیلم باشگاه مشت زنی Fight Club 1999

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۶ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۱ خرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ثبات شخصیت و دو قطبی بودن موضوع اصلی این فیلم است. فیلم باشگاه مشتزنی در لیست 10 فیلم برتر دنیا قرار دارد اما قبل از بررسی اجمالی فیلم میخوام یک جمله در مورد این فیلم بگویم و آن این که اگر نود و پنج درصد فیلم هایی که میبینیم داستان کوتاه باشند، این فیلم یکی از بزررگترین نول ها و رمان های سینمای جهان است. من شخصا با فیلم های با داستان ساده و خطی موافق نیستم. اگر چه شاهکار هایی مثل نیش و … با همین طرز روایت تصویری خلق شده اند، اما به صورت کلی روایت های سینمایی با دیدگاه اینتراکتیو یا تعاملی که مخاطب نیز بخشی از پلان تکمیل اثر است قابلیت های بیشتری برای خلق داستان سرایی و تحلیل است.

Fight Club 1999
اما باشگاه مشت زنی ورطه ایست برای به چالش کشیدن درون و پیرامون انسان در دنیای به معنای واقعی مدرن. دنیایی که قهرمان ندارد، دنیایی که هویت و شخصیت انسان براساس برند brand محصولات مصرفی تعیین و شناخته می شود. دنیایی پر از آدم کوتوله ها که بر شانه های غول تاریخ ایستاده اند و با وجود اینکه وسعت دیدشان بیشتر از تمامی پیش است، اما توانایی فرد در آن به مراتب کمتر است. دنیایی پر از ثبات انسان های با تناقضات درونی. دنیایی که در آن هویت، تنها با یک انقلاب، آنهم توسط خود انسان و آن جنبه از انسان که با آن به شدت بیگانه است و تا حد زیادی از آن ابا و واهمه دارد باید صورت بگیرد، قابل تغییر است. در هر روی گفتنی ها و لایه های این فیلم بسیار بیشتر از مجال یک نظر ساده است.

این فیلم در حقیقت به چگونگی تبدیل عقده های روانی و یا ثبات شخصیت یک جمع به گروهک تروریستی اشاره دارد . در فیلم حضور دختری حس میشود که هلنا کارتر نقش ان را بازی میکند. این دخترک که از ابتدا همراه شخصیت اول داستان بود و کم کم اشنایی بیشتری پیدا میکند، در طی فیلم برای شخصیت اول معنی دوست داشتن و برای شخصیت دوم معنی هوس می دهد . گرچه شخصیت اول به علت درک از محیط اطراف و وضعیت موجود سعی میکند ارتباطش را با دختر قطع کند.

باشگاه مشت زنی Fight Club چهارمین اثر سینمائی دیوید فینچر، یک درام روانشناختی با درون مایه ی جامعه شناختی-فلسفی است که از فیلم های جریان ساز و هوشمندانه ی دهه ی نود تلقی می شود. فیلمی با ثبات و محکم و مطمئن، ساختار شکن و خلاق که با کمدی ملایمی تلفیق می شود و خشونت برآمده از اجتماعی مصرف گرا را تعدیل می کند.

جک، کارمند شرکت اتومبیل سازی که از ثبات روند تکراری زندگی خود خسته و گریزان است و با بی خوابی های مداوم شبانه درگیر است؛ در پی نوعی تغییر در زندگی است. با ورود تایلر داردن از مسافران هواپیما در سفرهای کاری جک، زندگی وی دستخوش تغییرات عجیب و مهمی می شود. تایلر با دیدگاه های نو و آزادی بخش خود، دریچه ای تازه در زندگی جک می گشاید که این آغاز ماجرائی مهیج و خود ویرانگر است. در ادامه، پرده از رازهای مهیب داستان جک برداشته می شود که مخاطب را غافلگیر و برای دیدن سرانجام کار ترغیب می کند.

نقد اجتماعی جوامع مصرف گرای مدرن که سعی در هویت سازی کاذب برای افراد جامعه دارد و تبلیغات رسانه ها که در جذب این مهم، نقشی اساسی ایفا می کند. جک نمونه ای بارز از افرادی است که در ثبات این نظام غرق شده و زندگی می کند تا بتواند کالاهائی را تهیه کند که نیاز مبرمی را از او مرتفع نمی کند و صرفا اشیائی تلقی می شود که با آن می شود شخصیت سازی کرد. این مهم نباید در تحلیل فیلم Fight Club از قلم بیفتد.

گونه اکشن، درونگرایانه و داستان گیرا و پیام اجتماعی قوی، باشگاه مشت زنی را به نسخه دیگری از فیلم موفق پرتقال کوکی کوبریک در دهه ۹۰ مبدل کرده است. در دهه ای که کمتر فیلمی تاثیری قابل توجه بر منتقدان گذاشته است، باشگاه مشت زنی را نمیتوان نادیده گرفت. بر خلاف ۹۵ درصد فیلمهای حادثه ای امروزی، نکات قابل تامل بسیاری در مورد این فیلمها وجود دارد که میتواند الهام بخش نقدها، مقالات و بحثهای بعد از نمایش متعددی در بخش های مختلف حرفه ای و اجتماعی باشد.

یکی از بحث برانگیز ترین ویژگی های باشگاه مشت زنی نحوه به تصویر کشیدن خشونت در آن است، بطوری که قبل از اکران آن یکی از ایرادات این بود که خشونت به شکلی مثبت به بیننده القا میشود و این درست همان ایرادی است که در مورد پرتقال کوکی نیز گرفته میشود که که در کمتر از سه دهه تبدیل به اثری کلاسیک شده است. نمیتوان این را کتمان کرد که باشگاه مشت زنی فیلمی خشن است. حتی در برخی از صحنه های مخاطب ممکن است روی خود را از پرده سینما برگرداند (مانند صحنه ای که یکی از شخصیت ها دست در دهانش میکند و دندان لق خود را بیرون میکشد). اما هدف از نشان داده این صحنه ها تاکید بر خوی حیوانی انسان و تاثیر کار سخت و بیگاری کشیدن هر روزه از وی است که باعث می شود در مواقعی دست به رفتارهای بیمارگونه زند. افرادی از به عضویت باشگاه در میآیند قربانیان همین خشونت و رفتار های غیر انسانی  جامعه مدرن هستند که برای بدست آوردن دوباره با ثبات شخصیت خود، سعی دارند خشونت غریزی نهفته در وجودشان دوباره زنده کنند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
اثر موجی

اگر برای مشاوره و مدیریت روان خود نیاز  دارید که فردی راه را برای شما روشن کند و به شما کمک کند می توانید از خدمات آکادمی بازار استفاده کنید. یکی از این خدمات فیلم های تخصصی تولید و تدوین شده توسط آکادمی بازار است. برای مشاهده لیست بر روی  اینجا کلیک کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی