تکنیک هایی که به شما زندگی کردن در لحظه حال را یاد می دهند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ تیر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۹ شهریور, ۱۴۰۰
تکنیک هایی که به شما زندگی کردن در لحظه حال را یاد می دهند

سخنی منسوب به تیچ نات هان رهبر معنوی و استاد ذهن وجود دارد که می‌گوید: “زندگی تنها در لحظه اکنون وجود دارد” او حرف درستی زده است. شما در لحظه حال زندگی می‌کنید نه در گذشته و نه در آینده.

البته می‌توان به گذشته فکر کرد اما در ذهن این اتفاق می‌افتد نه در جهان واقعی. گذشته تمام شده و شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید. شما فقط لحظه حال را می‌توانید درک کنید. بله می‌توانید خاطرات را به یاد آورید اما آن‌ها تنها ساخته افکار و احساسات شما هستند.

اما شما نمی‌توانید در گذشته زندگی کنید. بعضی از این خاطرات دردناک هستند. این حالت درمورد آینده هم وجود دارد. شما تنها می‌توانید به آینده فکر کرده و آن را تصور کنید اما نمی‌توانید در آن زندگی کنید. اگر شما در گذشته به سر ببرید یا نگران آینده باشید، زندگی‌تان از دستتان می‌رود و از لحظه حال لذت نمی‌برید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

مزایای زندگی در لحظه حال

از خطاهای گذشته درس بگیرید و بیاموزید که چگونه آن‌ها را تکرار نکنید و برای آینده برنامه‌ریزی کنید و درعین حال باید تمام توجه خود را بر لحظه حال متمرکز کنید. تنها در الان است که می‌توان زندگی کرد. حتی زمانی‌که به گذشته یا آینده فکر می‌کنید این عمل در لحظه حال انجام می‌شود.

حال تنها لحظه‌ای است که وجود دارد و این بدان معناست که باید تمام کارها و هشیاری شما متوجه زمان حال باشد. زندگی و اتفاقات در لحظه حال رخ می‌دهند. در لحظه حال است که می‌خورید، کار می‌کنید و با دیگران تعامل دارید.

آگاهی از زمان حال و تمرکز داشتن بر آن به جای توجه به گذشته یا آینده شما را قادر می‌سازد تا حال و آینده را تحت کنترل داشته باشید و از آن‌ها بیشتر لذت ببرید. زندگی در لحظه حال یعنی آگاهی از زمان حال، هشیاری به عملتان و آنچه که در اطرافتان رخ می‌دهد.

این نوع زندگی به شما کمک می‌کند که به افراد دیگر و افکارشان آگاهی بیشتری داشته باشید و راحت‌تر با آن‌ها کنار می‌آیید. زندگی در حال تمرکز و هشیاری‌تان از فرصت‌ها را بهتر می‌کند. تمرکز بر لحظه حال ذهن شما را آرامش می‌بخشد چرا که به ترس‌ها، نگرانی‌ها و افکار آشفته اجازه نمی‌دهد که ذهن را مشوش سازد و این امر موجب می‌شود که از زمان خود به نحو احسن بهره ببرید.

چگونه در اکنون باید زندگی کرد؟

چگونه در اکنون باید زندگی کرد؟

همانطور که تیچ نات هان گفته زندگی تنها در لحظه حال در جریان است. برای تجربه زمان حال باید بر آن تمرکز کنید. اما ذهن اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. ذهن اغلب با افکار نامربوط و منحرف، هیجانات و احساسات بیرونی باعث حواس‌پرتی می‌شود و نمی‌گذارد که بر لحظه حال تمرکز کنید و در آن زندگی کنید.

نگرانی‌ها و افکار بی‌اهمیت وارد ذهن شما می‌شوند و ذهن را به خود مشغول می‌کنند و حواس شما را پرت می‌کنند. در ادامه‌ سخن تیچ نات هان آمده که باید بر لحظه حال تمرکز کنید و این به آموزش نیاز دارد.

در لحظه حال چه کاری می‌توان انجام داد؟

تلاش کنید بر آنچه که در حال حاضر مشغول به انجام آن هستید، تمرکز کنید. یک کار را انجام دهید و به چیز دیگری فکر نکنید. مثلا در حال غذا خوردن با تلفن صحبت نکنید، در حین کار به مهمانی فردا فکر نکنید.

استاد احمد محمدی
آینده، ادامه مشکلات حال نیست. بلکه می‌تواند تولد خوشبختی‌های تازه باشد.
استاد احمد محمدی

اعمال و رفتارتان باید همسو و مرتبط با همان موضوع باشند. درست است هرکس فکر کردن و خیال پردازی کردن را دوست دارد. اما حین انجام کاری که نیاز به توجه دارد نباید خیال پردازی کرد. شما باید تمرکز داشته باشید. اگر نتوانید که فوری تمرکز کنید، نگران نباشید. به تدریج با اندکی استقامت و پافشاری می‌توانید به آن برسید.

مدیتیشن

مدیتیشن می‌تواند به ماندن در لحظه حال کمک کند. مدیتیشن برای همه مفید و سودمند است اعم از پرکارترین، خردمندترین افراد تا فردی که در پی دستاوردهای مادی است و حتی کسانی که به دنبال زندگی معنوی هستند. مدیتیشن کمک می‌کند که توجه خود را تحت سلطه خود درآورید، افکار منحرف را نادیده بگیرید و بر حواس‌پرتی غلبه کنید.

بعد از انجام مدیتیشین برای مدتی می‌فهمید که ذهنتان آرام شده و حتی در موقعیت‌های دشوار هم آرامش خود را حفظ خواهید کرد. متوجه خواهید شد که شرایط سخت و انسان‌های بدقلق همانند قبل نمی‌توانند آرامش را از شما بگیرند. با گذشت زمان، همانطور که آرام هستید، رویدادها هم اتفاق می‌افتند و شروع می‌کنید که بیشتر از اینکه در گذشته بمانید و نگران آینده باشید از لحظه حال لذت ببرید.

هدف من در این مقاله ارائه شکل یا تکنیک خاصی از مدیتیشن نیست، با وجود آنکه تکنیک‌های بسیاری وجود دارند. به خاطر داشته باشید که زندگی در حال وجود دارد و مطابق با این سخن رفتار کنید.

نقل قول هایی درمورد زندگی در لحظه حال

نقل قول هایی درمورد زندگی در لحظه حال

“دیروز تمام شده و فردا هنوز نیامده است. امروز تنها زمانی است که برای ما وجود دارد؛ آن مهم‌ترین روز زندگی ماست.”

«تیچ نات هان»

“اگر لحظه حال را درک نکنید، نمی‌توانید لحظات زندگی روزانه را عمیقا زندگی کنید.”

«تیچ نات هان»

“زندگی شاد داشتن در لحظه حا‌ل و اکنون امکان دارد. موقعیت‌های بسیاری برای شادی وجود دارند تا اکنون بیش از حد شاد باشید. نباید به هدف به دست آوردن بیشتر درگیر آینده باشید.”

«تیچ نات هان»

“نیروی ذهن‌آگاهی، تمرکز و بصیرت ما را از نگرانی‌ها و اضطراب رها می‌سازد. به ما اجازه عبور از گذشته و آینده را می‌دهد و با عجایب زمان حال ارتباط برقرار می‌کند.”

«تیچ نات هان»

“تنها زمانی که ما باید پیشرفت کنیم، تغییر کنیم، احساس کنیم یا چیزی بیاموزیم لحظه حال است. اما تا حدی آگاهانه و بدون توجه دائما این زمان را از دست می‌دهیم.”

«جان کابات زین»

” قدرت ایجاد آینده‌ای بهتر در لحظه حال وجود دارد؛ با خلق لحظه حال مناسب و خوب آینده‌ی خوبی را برای خود رقم می‌زنید.” 

«اِکهارت تول»

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
5 تکنیک شادی

“راز سلامتی جسم و روان اندوه برای گذشته و ترس از آینده نیست بلکه زندگی مجدانه و خردمندانه در لحظه حال است.”

«بودا»

“هر چه بیشتر به خود اجازه دهم که در لحظه حال زندگی کنم و بدون احساس گناه یا داوری برای اوقات دیگر زندگی از لحظه حال لذت ببرم، احساس بهتری نسبت به کارم دارم.”

«وین دایِر»

اکنون را دریابید

اکنون را دریابید

با توجه به مقاله فوق در می‌یابیم که فکر کردن بیش از حد به گذشته و آینده مانع از تمرکز روی زندگی حال و کارهایی که هم اکنون در حال انجامشان هستیم، می‌شود.

بنابراین ضروری است که یاد بگیریم در لحظه حا‌ل زندگی کنیم و تنها روی کارهای فعلی خود تمرکز کنیم و افکار منفی و مزاحم را از ذهن خود دور نماییم. تمام کسانی که این گونه رفتار می‌کنند، کارهای خود را به نحو احسن به سرانجام می‌رسانند و به موفقیت دست می‌یابند.

از آنجایی که مبحث آرامش، تمرکز و زندگی در لحظه حال بسیار مهم است و همه به دنبال راه‌هایی برای موفقیت ساده‌تر هستیم، آکادمی بازار به زودی سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می‌نماید که در آن استاد احمد محمدی مدرس، مشاور و سخنران انگیزشی به شما تکنیک‌ها و نکاتی را می‌آموزند که می‌توانید با به کارگیری آنان، مسیر خود به سمت اهداف و موفقیت را هموارتر نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

    1. سلام کاربر عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  1. بچسب به زندگیت و از الانت لذت ببره نه گذشته رو کسی تونسته جبران کنع نه کسی تونسته به اینده دسترسی پیدا کنه

  2. فکر کردن به گذشته واقعا خیلی بیهودس اخه که چی بشه وقتی نمیتونیم تغییرش بدیم چرا باید خودمونو بیخود اذیت کنیم اخه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی