تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲

تعداد زیادی از مردم هستند که تفاوت تبلیغات و بازاریابی را نمی دانند و آن هارا پیوسته به هم میدانند و از هر دو کلمه با یک منظور استفاده میکنند. با وجود اینکه هر دو مهم و اساسی هستند و تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت کسب و کار شما دارند ولی مفاهیم متفاوتی از یکدیگر دارند.

شناخت درست تفاوت بازاریابی و تبلیغات و بکارگیری درست هرکدام بر پیشرفت شما تاثیر زیادی خواهد داشت. تبیلغات و بازاریابی بعنوان دو مفهوم مجزا ولی در تعامل با یکدیگرند. با آکادمی بازار همراه باشید، در ابتدا هرکدام را بصورت مجزا تعریف می کنیم و سپس از آن به بررسی تفاوت تبلیغات و بازاریابی بپردازیم.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تفاوت تبلیغات و بازاریابی

تفاوت تبلیغات و بازاریابی

تبلیغات به معنای معرفی و نمایش کالا یا خدمات شرکت شما به مشتریان بالفعل و بالقوه؛ با پرداخت پول و از راه شرکت ها و فرصت های جانبی مثل شبکه یا سایت های اینترنتی و بیلبورد را تبلیغات می نامیم.

به فعالیت هایی برای آموزش و ترغیب افراد به انتخاب کالا یا خدمات شما در میان رقبا را بازاریابی می گوییم.

بازاریابی در واقع شامل قسمت هایی کوچکتر مثل شیوه تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی کالا و خدمات و جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری دوباره با شما می شود. این فعالیت ها به  شما در جذب مشتریان جدید و حفاظت از مشتریان قدیمی کمک خواهد کرد.

تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟

بعد از شناخت تفاوت تبلیغات و بازاریابی درک بهتری نسبت به تفاوت آنها پیدا می کنیم، تبلیغات در عمل بعنوان قسمتی از فرآیند بازاریابی کار می کند و جدا از آن نخواهد بود.

وظیفه تبلیغات معرفی قسمت های خاصی از خدمات شما بوده و به معنی تعیین استراتژی های مورد نیاز برای شیوه، زمان و مکان معرفی محصولات است.
مثلا تعیین شیوه تبلیغات شما دربین گزینه هایی مثل روزنامه ها، سایت ها و شبکه های اینترنتی، ایمیل، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون وظیفه بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل استقرار این تبلیغات را نیز شامل میشود.

بیشتر بخوانید: چطور تبلیغات کنیم؟

تبلیغات گران ترین بخش در بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است.
تصور کنید که بازاریابی یا همان مارکتینگ را به صورت یک کیک در نظر بگیریم، در اینصورت این کیک از برشهایی تشکیل شده است که دربردارنده موارد زیر است:

  • شناخت بازار
  • شناسایی مشتریان هدف
  • تعیین استراتژی فروش
  • خدمات پشتیبانی
  • ارتباطات کاری
  • قیمت گذاری محصولات و خدمات
  • تبلیغات
  • و …

تبلیغات نیز یک قسمت از این کیک بوده و نقش بسیار مهمی در موفقیت شما ایفا می کند، اما برای رسیدن به بالاترین بازدهی هماهنگی کافی بین آن و سایر بخش های بازاریابی نیاز است. فرآیند بازاریابی به صرف زمان و هزینه نیازمند است و میزان بازدهی آن در زمان طولانی قابل اندازه گیری است.

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی اینترنتی

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی اینترنتی

بعد از بیان تفاوت تبلیغات و بازاریابی به بررسی ابعاد مختلف بازاریابی می پردازیم. بازاریابی سنتی بر روی روش های برونگرا و ایجاد وقفه در زندگی روزانه مردم متمرکز بوده و از کانال هایی مانند:

  • تبلیغات در رادیو و تلویزیون
  •  تبلیغاتی بر روی بیلبورد
  • تبلیغات در مترو یا قطارشهری
  • تبلیغات در روزنامه و …

استفاده می کند. کارایی این تکنیک های بازاریابی به علت حجم زیاد تبلیغات و بی حوصلگی مردم از این حجم زیاد اطلاعاتی، روز به روز در حال کاهش است.

دربرابر بازاریابی اینترنتی قرار دارد که بیشتر بر مبنای روش های درونگرا یا جاذبه ای بوده و از کانال هایی مانند:

  • سایت و وبلاگ
  • موتورهای جستجو (مثل گوگل)
  • شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام، تلگرام و …)
  • تبلیغات بنری و کلیکی
  • ایمیل و…

 استفاده می کند.

مزایای بازاریابی اینترنتی

بعد از بیان تفاوت تبلیغات و بازاریابی می توان به  مزایای مهم بازاریابی اینترنتی پرداخت و تاثیر آن به صورت دقیق اندازه گیری کرد.

در واقع به علت وجود ابزارهای آمارگیری پیشرفته ای مثل گوگل و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی، می توان یک مشتری را از همان ابتدای ورود به سایت و طی کردن مراحل گوناگون تا انجام خرید نهایی ردیابی کرده و بهترین کانال ها را برای جذب مشتری شناسایی و گسترش داد.

یکی از مهم ترین ترین کانال های جذب بازدید کننده و افزایش فروش شرکت، بازاریابی از راه موتورهای جستجو اینترنتی مثل گوگل است. به این صورت که وقتی فردی کلمات کلیدی مرتبط با تجارت شما را در گوگل جستجو می کند، آدرس سایت شما در اولین نتایج ظاهر شود و با کلیک بر روی آن وارد سایت شما شده و با کالا و خدماتتان آشنا شود.

برای این کار باید سایت خود را سئو یا برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. سئو اصول و قوانینی دارد که آشنایی شما با آن برای گسترش اینترنتی تجارتتان بسیار لازم و ضروری است.

پادکست - پروموشن و نحوه اجرای آن

تعداد زیادی از مردم هستند که تفاوت تبلیغات و بازاریابی را نمی دانند و از هر دو کلمه با یک منظور استفاده میکنند. با وجود اینکه هر دو مهم و اساسی هستند و تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت کسب و کار شما دارند ولی مفاهیم متفاوتی از یکدیگر دارند.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (12 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

5 پاسخ

    1. سلام مخاطب عزیز برای آگاهی از سمینارها، دوره های آموزشی و هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

    1. سلام مخاطب عزیز برای آگاهی از سمینارها، دوره های آموزشی و هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  1. سلام خسته نباشید، من کارهای تبیلغاتی انجام میدم، همه مدل تبلیغات از طراحی بنر و موشن گرافیک تا تبلیغات ویدئویی، در خدمتتون هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی