تفاوت استرس و اضطراب چیست؟ راهکارهای مدیریت آن ها کدامند؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۰ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۲ شهریور, ۱۴۰۰
تفاوت استرس و اضطراب چیست؟ راهکارهای مدیریت آن ها کدامند؟

استرس و اضطراب دو واژه‌ای که در ظاهر مشابه یکدیگر هستند. اما در واقعیت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. اما تفاوت استرس و اضطراب چیست؟ همانطور که می‌دانید این دو احساس در ظاهر تشابهات زیادی با یکدیگر دارند اما در تعریف تفاوت استرس و اضطراب مشخص هستند.

شناخت تفاوت‌های میان این دو واژه باعث آشنایی هر چه بهتر احساسات فردی شما می‌شود. شاید شما راهکار بهبود احساسات فردی را ندانید. پس مطالعه مقاله نحوه تقویت احساسات مثبت برای کسب حس رضایت در زندگی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

هر دو این احساسات منفی می‌توانند باعث احساساتی ناخوشایند در افراد گردند. این احساسات گاهی می‌توانند باعث بی خوابی و عصبی شدن شما شوند. شاید این احساسات موانع موجود بر سر راه دستیابی به احساس رضایت در شما باشند. بنابراین در این مقاله در مورد تفاوت استرس و اضطراب و روش‌های کنترل آن‌‌ها صحبت می‌کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تعریف استرس و تفاوت استرس و اضطراب

یکی از احساسات انسان که در طول روز به دلیل وجود عوامل مختلف بروز پیدا می‌کند. همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، استرس همواره به صورت یک احساس منفی جلوه نمی‌کند. تفاوت استرس با اضطراب می‌تواند باعث رشد فکری و تغییر در روند زندگی افراد شود. عوامل به وجود آورنده این تنش می‌توانند متفاوت باشند. عوامل جسمانی، عوامل محیطی، عوامل ارثی به عنوان بیماری از جمله اصلی‌ترین عوامل می‌شود.

استرس در برخی از منابع به اینصورت تعریف شده است: احساسی ناشی از نیازمندی انسان به یک موضوع است که بر اثر سرکوب‌های مکرر به اینصورت بروز می‌کند. البته این تعریف بسیار کلی بوده و نیاز به توجه به جزییات در آن می‌باشد.

در هر حالتی، احساس استرس را می‌توان از طریق راهکارهای ارائه شده در مقالات قبلی کنترل کرد. توجه داشته باشیم استرس همانند بسیاری دیگر از احساسات انسان می‌‌باشد و نباید سرکوب گردد. برای سرکوب این احساسات منفی، مقاله با ترک این پنج عادت احساس شادی و رضایت بیشتری از زندگی خواهید داشت را پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

همانطور که گفته شد، استرس منابع و عوامل مشخصی دارد، پس از عبور از آن برهه زمانی به پایان می‌رسد. در واقعیت پس از پایان یافتن یک مسئولیت، این حس افراد پایان می‌یابد.

استاد احمد محمدی
زمین خوردن شکست نیست. بلکه بلند نشدن، شکست است.
استاد احمد محمدی

اما در موضوع اضطراب این مورد کمی شدیدتر است. یعنی افراد مضطرب معمولا در بیشتر مواقع دچار تنش فکری و بی تابی هستند و نمی‌توانند تنش خود را کنترل کنند. این افراد حتی پس از پایان مسئولیت و کار محول شده به آن‌ها، دچار بی‌تابی هستند.

راهکار استرس و اضطراب

همانطور که گفته شد برای کنترل استرس ابتدا باید منشا آن را پیدا کنید و پس یافت سر منشا آن باید به فکر کنترل و درمان آن برآیید. اما در هنگام بروز اضطراب این موضوع کمی پیچیده‌تر می‌شود و نیاز است تا معالجه توسط افراد متخصص انجام گیرد.

استفاده از جلسات مشاوره برای کاهش میزان اضطراب بسیار کمک کننده می‌باشد. خودت را دوست داشته باش. تفاوت کلیدی میان استرس و اضطراب، وجود احساس درماندگی در افراد است.

درمان اضطراب و استرس چگونه است؟

درمان اضطراب و استرس چگونه است؟

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، تفاوت اضطراب و استرس جزئی هستند. برای درمان هر کدام از آن‌ها نیاز به روش‌های خاصی است. درمان استرس همانطور که اشاره شد با استفاده از روش‌های کنترل و مدیریت امکان پذیر است.

فقط در مواقعی که این حس باعث بروز مشکلات جسمی می‌شود نیاز است به پزشک مراجعه کرد. اما در حالت اضطراب موضوع تفاوت دارد. یکی از نشانه‌های آن بروز حملات پانیک است. این حملات بر اثر اضطراب شدید در افراد بروز پیدا می‌کند.

علائم اصلی این حملات شامل لرزش، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، عرق کردن، احساس خفگی، سردی و بی‌حسی است. این حملات معمولا بین 10 تا 20 دقیقه به طول می‌انجامد. این حملات معمولا به خاطر بروز نگرانی و ترس شدید است.

استرس های خارجی

در واقع براساس تعاریف این احساس واکنشی به مشکلات و سختی‌های زندگی است. تفاوت اضطراب و استرس دراینجا زمانی است که این احساس افزایش پیدا کرده باعث ایجاد استرس شدیدتر در افراد می‌شود.

در این حالت اضطراب و نگرانی به وجود می‌آید. در صورتی که به دلیل بالا بودن فشار کاری یا پروژه درسی دچار نگرانی و تنش فکری شده‌اید، این احساس به معنای تنش شدید می‌باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های مهار و کنترل استرس و اضطراب

اما اگر احساس ترس و ناراحتی طولانی مدتی در شما وجود دارد به طوریکه امکان فرار از آن برای شما وجود ندارد. در این مواقع افراد دچار اضطراب شده‌اند یا به عبارتی استرس طولانی مدت. این نگرانی در بلند مدت می‌تواند باعث بروز مشکلات روحی و روانی مختلفی شود. از جمله این بیماری‌ها افسردگی است که از جمله شایع‌ترین آن‌ها نیز است.

در مجموع باید گفت که تفاوت در درمان هر کدام از این حالات روحی نیاز به توجه خاص برای پیدا کردن سرمنشا آن و سعی در کنترل این احساسات است. جلسات روانشناسی و مشاوره کمک زیادی به تصمیم گیری در این زمینه‌ها می‌کند. در پایان اگر علاقمند به مطالب روانشناسی و موفقیت هستید، لینک اینستاگرام دکتر احمد محمدی را دنبال کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی