تحقیقات بازاریابی چیست و چگونه انجام می شود؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
تحقیقات بازاریابی چیست و چگونه انجام می شود؟

اگر مدیر بازاریابی هستید یا علاقه به بازاریابی دارید باید بدانید که تحقیقات بازاریابی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ اطلاعات حاصل از بازاریابی می‌تواند در موفقیت کسب و کار شما کمک به سزایی کند.

زمانی که بدانید تحقیقات بازاریابی چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، می‌توانید از رقبای خود بهتر عمل کنید. برای مثال با ارزیابی بازار متوجه می‌شوید که چه چیزی فروش بیشتری دارد و برای چه خدماتی تقاضا بیشتر است. با این اطلاعات می‌توانید همیشه یک قدم از رقبای خود جلوتر باشید و بهترین استراتژی‌‌های بازاریابی را به کار ببرید.

اگر شما هم مدیر مجموعه‌ای هستید یا علاقمند به کار تحلیل بازار و تحقیقات بازاریابی هستید این مقاله از سری مقالات بازاریابی و فروش مخصوص شماست. با یادگیری نحوه تحقیقات بازاریابی می‌توانید آینده شغلی بهتری را برای خود به ارمغان بیاورید.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

تحقیقات بازاریابی چیست؟

در این مقاله قصد داریم به موضوع تحقیقات بازاریابی و اطلاعات بازار ب‍پردازیم. در تعریفی ساده، تحقیقات بازاریابی فرآیندی است که سازمان را از طریق جمع‌آوری اطلاعات به بازار مرتبط می‌کند.

تحقیقات بازاریابی برای هر مدیر بازاریابی ضروری است

برای هر مدیر بازاریابی ضروری است به تحقیقات بازاریابی روی بیاورد

برای هر مدیر بازاریابی، مدیر برند شخصی، مدیر تبلیغات و حتی هر کارآفرینی ضروری است تا برای عرضه و فروش بهتر محصولات و خدماتش و تحقق سایر اهداف بازاریابی که در سر دارد به تحقیقات بازاریابی روی بیاورد.

ممکن است سلیقه مشتریان طی یک سال آن قدری تغییر کند که محصول پرفروش سال قبل، به دلیل تغییر نکردن به‌موقع، به محصولی از رده خارج تبدیل شود. ارزش‌های یک بازار نیز همواره در حال تغییر می‌باشند و کنترل این تغییرات و آگاهی کامل به بازار با کمک آموزش بازاریابی و فروش موفق بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای نقش مدیر

با کمک تحقیقات بازاریابی به چه اهداف دست می یابیم؟

  • ریسک فعالیت‌های خود را کاهش می‌دهید و فعالیت‌هایتان مطمئن‌تر می‌شود.
  • امکان کشف و شناسایی فرصت‌های نهفته در بازار را زودتر از رقبا فراهم می‌کند.
  • امکان تشخیص و شناسایی مشکلات بالقوه و رفع آن‌ها را برایتان میسر می‌گردد.
  • از نحوه عملکرد رقبای خودآگاه می‌شوید و می‌توانید از آن‌ها جلو بزنید.
  • مشتریان احتمالی و فعلی خود را بهتر می‌شناسید و به آن‌ها خدمات بهتری ارائه می‌دهید.

محقق بازاریابی کیست؟

در تحقیقات بازاریابی فردی است که در زمینه بازاریابی تخصص دارد. محقق بازاریابی باید دارای مدارج تحصیلات بالایی در زمینه اصول بازاریابی باشد و همواره از طریق مطالعه، تحقیق و شرکت در مجامع علمی، دانش خود را به روز نماید.

محقق بازاریابی باید تجربه کافی در زمینه بازار و بازاریابی داشته باشد به عبارت دیگر محقق باید بتواند فراتر از دیدگاه آکادمیک به مسائل سازمان‌ها و شرکت‌ها بنگرد.

محقق بازاریابی چه توانایی دارد و چه کمکی به کسب و کار ما می کند؟

محقق بازاریابی چه توانایی دارد و چه کمکی به کسب و کار ما می کند؟

 محقق بازاریابی توانایی طراحی یک فرآیند تحقیق بازاریابی را داشته و همچنین توانایی اجرایی و نظارت بر عملیات تیم تحقیقاتی را دارا است. به بیان دیگر داشتن مهارت‌های تیمی و رهبری یکی از ویژگی‌های مهم یک محقق بازاریابی است.

محقق دارای قدرت تفسیر اطلاعات می‌باشد؛ به عبارت دیگر توانایی محقق در تبدیل انبوهی از داده‌های اولیه آماری به جداول و نمودارهای قابل فهم و معیارهای شفاف ارزیابی در مورد بازار است. محقق صرفا نتایج تحقیق را شفاف‌سازی می‌کند و قضاوت‌های شخصی خود را جایگزین اطلاعات حاصله از بازار نمی‌نماید.

اصول اولیه در تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی یا Marketing research دارای ۸ مرحله اصلی است، به منظور دستیابی به اطلاعات موردنیاز در مورد بازار هدف، مشتریان، شناخت رقبا و پیش‌بینی عملکردهای آتی آن‌ها در بازار باید بر طبق مراحل اصولی زیر عمل نموده تا رسیدن به بهترین نتایج حاصل گردد.

طرح مسئله، مشکل یا هدف، انتخاب روش تحقیق یا پژوهش، نوع و جنس دیتای مورد نیازمان، طراحی پرسشنامه، تعیین نمونه آماری و اندازه، جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل داده‌ها، تهیه گزارش پژوهش.

مزایای استفاده از خدمات حرفه ای برون سپاری تحقیقات بازاریابی چیست؟

آیا برای سازمان‌ها بهتر است تا فعالیت تحقیقات بازار خود را با شرکت‌هایی که در رشته بازاریابی مجرب و متخصص هستند، برون سپاری کنند یا آنکه اساسا در خود شرکت تحقیقات بازاریابی تجربه شود؟

استاد احمد محمدی
موفقت = زمان+اشتیاق به هدف (هرچه اشتیاق به هدف بیشتر باشد، زمان رسیدن کمتر است.)
دکتر احمد محمدی

نتایج تجزیه و تحلیل هزینه فایده اکثر شرکت‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که برون‌سپاری فعالیت‌های تحقیقات بازاریابی موثرتر از وجود واحد تحقیقات بازاریابی در داخل شرکت است.

شرکت های تحقیقات بازاریابی در گزارش اطلاعات متخصص هستند

شرکت‌های تحقیقات بازاریابی در گردآوری، تحلیل و گزارش اطلاعات متخصص هستند. آن‌ها در استفاده از تکنیک‌های تحقیقاتی پیچیده و پیشرفته مزیت نسبی دارند.

 می‌توانند این کار را در حداقل زمان ممکن و با کیفیت و کارایی بالاتری انجام دهند؛ بنابراین اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری مدیران را در دوره زمانی کوتاه‌تری فراهم می‌آورند.

شرکت‌های تحقیقاتی صاحب صلاحیت از افراد مجربی استفاده می‌کنند که در رشته‌های مختلفی همچون بازاریابی، مالی، آمار و … متخصص هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت‌های تحقیقات بازار صاحب صلاحیت و حرفه‌ای، امنیت و رازداری در اطلاعات شرکت‌ها می‌باشد.

کاربرد اطلاعات مفید در تحقیقات بازاریابی

کاربرد اطلاعات مفید در تحقیقات بازاریابی

به کمک معیارهای زیر می‌توانید دریابید که چه داده‌هایی می‌توانند برای تحقیقات بازار و بازاریابی مفید واقع شوند.

 منطبق بر سنجش‌های علمی هستند و نه بر مبنای سلایق و ایده‌های شخصی، اطلاعات جمع‌آوری شده از شفافیت کافی برخوردارند و صرفا یک سری داده‌های آماری مبهم نیستند.

 اطلاعات مفید در مورد بازار هدف میزان ضرری که ممکن است به یک کسب کار وارد شود را کاهش می‌دهند، داده و نتایج به ‌دست‌آمده قابلیت این را دارند که به صورت عملی به اجرا درآیند.

 یکی از ویژگی‌های داده‌های مفید در تحقیقات بازاریابی این است که این داده میزان ریسک را در مرحله عمل به حداقل می‌رسانند، امکان بررسی بازخورد رقبای شرکت در صورت عملی شدن اطلاعات را فراهم می‌کنند. هزینه جمع‌آوری اطلاعات که شامل زمان و پول هست.

بازاریابی و فروش یک علم است

بازاریابی و فروش یک علم است و انجام آن به شیوه‌های سنتی و غیرعلمی، باعث جای ماندن از عرصه‌ رقابت می‌گردد. از این رو باید به دنبال یادگیری و کسب اطلاعات در مورد به‌روزترین شیوه‌های فروش و بازاریابی باشیم و با دانش کسب شده اقدام به فروش و بازاریابی نماییم.

پادکست - بازاریابی داده محور [Data-Driven Marketing]

در مقاله فوق اهمیت تحقیقات بازاریابی به ‌وضوح نشان داده شده است که می‌تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب استراتژی بازاریابی و فروش باشد و راهی مطمئن برای موفقیت شما در زمینه بازاریابی و فروش است.

اگر به علم بازاریابی و فروش مسلط شوید، در زمینه کسب و کار پیروز خواهید بود و می‌توانید به راحتی در فضای رقابتی بازاریابی بهترین باشید. کافیست کمی وقت بگذارید و از افراد متخصص این حوزه مانند تیم ما کمک بگیرید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (10 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

16 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی