بازاریابی و فروش

نکات طلایی در انتخاب بهترین مشاور برای کسب و کار

چگونه بهترین مشاور را برای کسب و کار انتخاب کنیم؟

کسانی که در هر کاری با دیگران مشورت می‌کنند و این عادت خوب و پسندیده را دارند، قطعا به دنبال بهترین مشاور کسب‌ و کار می‌روند تا بتوانند در حرفه و شغل‌شان پیشرو و موفق باشند. مراکز مشاوره‌ی فراوانی در سراسر دنیا مشغول فعالیت ‌هستند و همه‌‌ی آنها ادعا می‌کنند که در کار خود حرفه‌ای بوده و  می‌توانند بهترین‌ها را به شما ارائه دهند. اما برای انتخاب درست مشاور نیز لازم است مشورت کنیم و با دیدن تبلیغات، تعریف و تمجید سراغ هر مشاوری نرویم.  با آکادمی بازار همراه شوید تا با ملاک‌های انتخاب درست بهترین مشاور کسب و کار آشنا شده تا بتوانید انتخابی دقیق داشته و نتیجه‌ی لازم را بگیرید.

مطالعه بیشتر: توسعه کسب و کار با آکادمی بازار در شرایط پر چالش اقتصادی

مطالعه بیشتر: رمز موفقیت در کسب و کار – فقط کار کنید

مشاوره کسب و کار

ملاک‌های انتخاب بهترین مشاور کسب و کار

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها یافتن بهترین مشاور کسب و کار مشکل شما را حل نمی‌کند. شما باید این مسئله را بدانید و به آن عمل کنید که مشاوره به این معنی نیست که تمام کار را به آنها بسپارید و خودتان کنار بنشینید و تماشا کنید. بلکه قرار است با مشاور خود همفکری کنید تا راهکاری با کمترین نقص را پیدا کرده و با به کار بستن دستورالعمل‌های مناسب، نتیجه بهتری را به دست آورید.

بررسی سابقه مشاوران کسب و کار

داشتن سابقه‌‌ی درخشان برای کسانی که ادعا می‌کنند بهترین مشاور کسب و کار هستند، قطعا طبیعی است. بنابراین اولین گام در یافتن مرکز مشاوره، تحقیق و بررسی سوابق آن مرکز است. برای این کار به وب‌سایت‌ مشاور مراجعه کرده و در بخش «درباره ما » در مورد آنها بتحقیق کنید. بازخورد سمینارها و کلاس‌هایی که برگزار می‌کنند، قابل بررسی است باید ببینید مجموعه‌ی آنها چقدر فعال است و آیا محصولاتی متنوع اعم از محصولات، سمینار و کلاس‌ دارند یا خیر.

از دیگران بپرسید

شاید شنیده باشید که «تبلیغات زبانی» یکی از بهترین و کارآمدترین نوع تبلیغات است. یعنی مثلا بهترین مشاور کسب و کار فلان مرکز است زیرا من نتیجه دلخواهم را گرفتم. وقتی شما چنین جمله‌ای را می‌شنوید قطعا ترغیب می‌شوید که برای مشاوره کسب و کار حتما سری به آن مرکز مشاوره بزنید. پس از کسانی که قبلا به آن مرکز یا مشاور مراجعه کرده‌اند در موردش بپرسید و بررسی کنید آیا از نتیجه کار راضی هستند یا خیر.

از دنبال کننده‌ها باشید

تقریبا تمامی مراکز مشاوره خصوصا بهترین مشاور کسب و کار فعالیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را دارند. آنها را در اینستاگرام‌شان دنبال کنید و کامنت‌هایی که افراد زیر پست‌هایشان می‌نویسند را بخوانید، شاید به نتیجه‌های جالبی برسید!

محصولاتشان را بخرید

یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه ها برای اینکه بتوانید بهترین مشاور کسب و کار را بیابید این است که از محصولاتشان خریداری کنید. قبل از مراجعه‌ی حضوری آنها را محک بزنید و ببینید چقدر حرف و صحبت‌هایشان به کارتان می‌آید. اکثر مراکز مشاوره از سمینار و همایش‌هایشان فایل‌های ویدئویی در قالب سی‌دی دارند که با اندکی هزینه در دسترس است.

بلیط تهیه کنید

حضور در یکی از سمینارهای مرکز مشاوره‎ای که قصد دارید برای مشورت در مورد کسب و کارتان به آنجا مراجعه کنید راهکاری عاقلانه و درست است. بلیط نزدیکترین سمیناری که قرار است برگزار شود را تهیه کنید و با حضور در آن، تصمیم‌تان را قطعی کنید. البته بهترین نوع مشاوره، مشاوره حضوری است که شما بتوانید با جزئیات و به صورت دقیق فرد مشاور را در جریان کسب و کار خود قرار دهید. در این سمینارها معمولا نکات کلیدی را دریافت می‌کنید که در آینده برایتان بسیار راهگشا خواهد بود.

درنظر داشته باشید اگر میزان شهرت مرکز مشاوره و مشاورانی که در آن حضور دارند زیاد است به این معنا نیست که بها و قیمت گزافی را باید از شما دریافت کنند. با توجه به تعرفه‌ای که وجود دارد مراکز مشاوره مجاز هستند که از مراجعین خود هزینه دریافت کنند. با در نظر گرفتن نکات خیلی کوچک اما مهم بهترین مشاور کسب و کار را انتخاب کنیداین نکات می‌توانند شامل موارد زیر باشند.

  • آیا مشاورین آن مرکز سابقه حضور در تلویزیون، رادیو و رسانه‌های دیگر را دارند؟
  • آیا در دانشگاه تدریس می‌کنند یا سابقه استاد دانشگاهی را دارند؟
  • پست سازمانی یا اجرایی دارند؟
  • میزان تحصیلات و مدرک تخصصی‌شان چیست؟
  • اگر شخص دیگری معرف شماست در چه مدت از مشاوره نتیجه‌ی مطلوب را گرفته است. اگر برای آن شخص موثر نبوده است قصور و کوتاهی از کدام طرف بوده است مشاور یا مراجعه کننده؟

هدف از مراجعه به بهترین مشاور کسب‌وکار

حتی اگر شما موفق شده باشید که بهترین مشاور کسب و کار را در محل زندگی‌تان پیدا کنید اما خودتان به صورت دقیق ندانید قرار است چه کنید فایده‌ای برایتان نخواهد داشت. کاری که مشاور برای شما می‌کند این است که برنامه و توضیحات شما را می‌شنود و به شما می‌گوید چگونه عمل کنید تا موفق شوید، قرار نیست مشاور بگوید که شما چه بکنید و چه نکنید، متوجه منظورم می‌شوید؟

این شما هستید که باید بگویید چه می‌خواهید و به دنبال چه هستید. اگر مشغول کاری هستید و در آن به مشکل خورده‌اید کاملا صادقانه با مشاورتان صحبت کنید. مشاور تنها کسی است که با شنیدن حقیقت و دانستن تمام ماجرا می‌تواند به شما کمک کند. شاید لازم باشد طور دیگری عمل کنید، بنابراین انعطاف‌پذیر و البته انتقادپذیر باشید و در صورت لزوم تغییر کنید تا نتیجه مطلوب برایتان حاصل شود.

این جمله طلایی را فراموش نکنید «قرار نیست مشاور برایتان معجزه کند» شما تنها کسی هستید که می‌توانید اوضاع‌تان را تغییر دهید، به شرطی که طبق گفته‌های مشاورتان عمل کنید. یکدنده بوده یعنی ماندن سر همان پله‌ای که بودید.

اگر به دنبال راه‌اندازی کسب و کار جدیدی هستید، داستان کمی فرق می‌کند. یعنی مسئولیت شما قبل از مراجعه به مشاور بسیار مهم است. «دانستن» مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. در مورد کاری که قصد شروعش را دارید حسابی تحقیق کنید و تا می‌توانید از کسانی که در آن حرفه هستند بپرسید از حسن‌ها و معایبش بدانید و با شرایط خود بسنجید و با کوله‌باری از اطلاعات در مورد کسب و کارتان به مرکز مشاوره مراجعه کرده تا با دانش آنها تصمیمی درست و به‌جا داشته باشید.

مطالب مرتبط

آموزش «حل مسائل کسب و کار» در فیلم آموزشی آکادمی بازار
در انتخاب مشاور چه نکاتی را مورد توجه قرار دهیم؟
با 8 ویژگی مشاور کسب و کار آشنا شوید
اهمیت استارتاپ چیست؟ ۱۱ قدم تا راه اندازی یک استارتاپ
تعریف تجارت آنلاین و روش راه اندازی آن
برچسب ها

فاطمه رضوانی پور

میخوانم تا بنویسم برایتان، اکنون بهترین موهبت برای من نوشتن است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن