بازاریابی و فروشراز موفقیت شرکتها

برنامه‌ریزی فروش راهکاری برای موفقیت سازمان‌ها در افزایش فروش

با برنامه ریزی فروش، موفق‌تر عمل کنید

موفقیت در فروش بیشتر و موثرتر، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. افزایش فروش نیازمند برنامه‌ریزی فروش به‌صورت دقیق و حساب شده است. چیدمان این برنامه‌ریزی خود پیش‌نیازهایی دارد که باید مو به مو اجرا شود.

روند برنامه‌ریزی فروش برای هر سازمانی بسیار مهم است. فرآیند برنامه‌ریزی فروش معمولاً در یکی از گام‌های مهم فروش محسوب می‌شود. برنامه‌ بازاریابی استراتژیک می‌تواند به موفقیت شرکت‌ها کمک کند.

برای اینکه بتوانید برنامه‌ریزی درستی داشته باشید، قطعا باید به دانش آن مسلط شوید. تجربه و کسب مهارت، دو بازوی مهم این موضوع هستند. آکادمی بازار می‌تواند در این مسیر به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک کرده تا با برنامه‌ریزی فروش بتوانند مسیر موفقیت را کسب و کار خود بهتر طی کنند.

مطالعه بیشتر: استراتژی مدیریت زمان راهکاری برای فروش بیشتر و موفق‌تر

مطالعه بیشتر: تکنیک های برنامه ریزی خلاقانه – بنویس تا موفق شوی

برنامه‌ریزی فروش را فراموش نکنید

اولین کاری که یک سازمان انجام می‌دهد، تهیه برنامه بازاریابی استراتژیک است. هنگامی که برنامه استراتژیک بازاریابی تهیه شد، سازمان هدف را می‌شناسد و می‌داند باید چه‌ کاری انجام دهد و هم از رفتار مشتری آگاه می‌شود.

شما علاوه بر توجه داشتن به مدیریت زمان برای فروش موفق باید برنامه‎‌ریزی موشکافانه‌ای نیز داشته باشید. برای درک بهتر این موضوع با یک مثال ادامه می‌دهیم، برنامه‌ریزی فروش سیستم تهویه مطبوع یک شرکت به صورت ذیل بوده است:

۱. تعیین اهداف

برنامه‌ریزی فروش شما تنها زمانی آغاز می‌شود که اهداف تیم فروش را تعیین کرده باشید. به عنوان مثال، هدف یک شرکت تهویه مطبوع ممکن است افزایش سهم شرکت در بازار باشد. برای این کار، باید به بازار جدید جغرافیایی نفوذ کنید. بنابراین هدف از برنامه‌ریزی فروش، نفوذ در بازار جدید برای افزایش سهم بازار خواهد بود.

بهترین مدرس بازاریابی و فروش
دکتر احمد محمدی

۲. اقدامات لازم را تعیین کنید

هنگامی که اهداف برنامه فروش خود را می‌دانید، قبل از اجرای برنامۀ فروش باید پیش بینی کنید که چه کارهایی را باید انجام دهید و الویت انجام‌شان را مشخص کنید. این یک مرحله مهم در فرآیند برنامه‌ریزی فروش است. زیرا اگر استراتژی صحیح عملیات را پیش بینی نکنید، در آینده با مشکلات عملیاتی روبرو خواهید شد که مانع تحقق اهداف فروش خواهد شد.

به عنوان مثال شرکت تهویه مطبوع برای افزایش سهم بازار باید به یک منطقه جغرافیایی جدید نفوذ کند. بنابراین به فروش و همچنین تهیه تیم پشتیبان  و سرویس‌دهی در این قلمرو نیاز دارد. بخش بازاریابی نیز باید قلمرو جدید را بشناسد تا بتواند با استفاده از تاکتیک‌های تهاجمی بازاریابی برای هدف قرار دادن آن قلمرو، اقدام کند.

۳. اقدامات خود را سازماندهی کنید

بازگشت به اولین نکته، «اقدامات تصادفی هرگز نتیجه نخواهد داد.» پس از دانستن عملیاتی که لازم است، باید برنامه‌ریزی فروش خود را سازماندهی کنید. به عنوان مثال، اولویت اول شرکت تهویه مطبوع در قلمرو جدید، داشتن خدمات پشتیباتی خواهد بود. از داشتن یک نمایندگی فروش و ارتباط لازم در محل کار. وقتی این اتفاق بیفتد، آنها باید با تاکتیک‌های تهاجمی بازاریابی، قلمرو جدید را بمباران کنند. بنابراین باید یک برنامه اقدام سازمان یافته، در طی فرآیند برنامه‌ریزی فروش انجام شود.

برنامه‌ریزی فروش
برنامه ریزی فروش

۴. پیاده‌سازی

هنگامی که اقدامات خود را برنامه‌ریزی و سازماندهی کردید، مرحله بعدی اجرایی کردن آنهاست. گر چه آسان به نظر می‌رسد، بسیاری از مشکلات وجود دارند که ممکن است هنگام اجرای یک برنامه فروش با آنها روبرو شوید. مثلا ممکن است مشتریان جدید از سیستم تهویه مطبوع جدیدی که وارد بازار شده استقبال نکنند. از طرف دیگر، این محصول ممکن است به راحتی توسط مشتریان انتخاب شود و ممکن است شما نتوانید با تقاضای غیر منتظره‌ای که باعث محبوب شدن برند شما شود، سازگار شوید.

۵. نتایج را بررسی کنید

مانند هر فرآیند برنامه‌ریزی، گام پنجم و بسیار مهم در فرآیند برنامه‌ریزی فروش، بررسی نتایج است. برخلاف تبلیغات، بررسی نتایج فروش بسیار آسان است زیرا همه چیز ثبت می‌شود. مثلا شرکت تهویه مطبوع کل فروش قلمرو جغرافیایی را بررسی می‌کند. در همان زمان می‌توانید از وضعیت رقبای فروش و همچنین نگهداری سوابق مطلع شوید.

۶. ارزیابی مجدد

وقتی سوابق فروش را در دست دارید، اطمینان حاصل کنید که سوابق فروش را تجزیه و تحلیل می‌کنید تا بدانید که آیا فرایند برنامه‌ریزی فروش موفق بوده یا خیر. تجزیه و تحلیل به شما می‌گوید که چه کاری را درست انجام داده‌اید و چه اشتباهاتی داشته‌اید. بنابراین، براساس تجزیه‌و‌تحلیل می‌توانید کارهای خوبی را که باید تکرار شود و همچنین کار بدی که باید از آن جلوگیری شود، بدانید.

مثلا گزارش فروش شما نشان می‌دهد که شما موفق شده‌اید به قلمرو جغرافیایی جدید نفوذ کنید. این مرحله به شما در تعیین اهداف خود برای سال آینده کمک می‌کند تا از طریق بالا بردن کیفیت فروش و خدمات، ارزش برند خود را افزایش دهید. اگر از طرف دیگر نتوانسته‌اید به بازار نفوذ کنید، باید دلایل آن را مطالعه کرده و در سال آینده، برنامه‌ریزی فروش را با در نظر گرفتن این نتایج منفی انجام دهید و اهداف فروش باید دوباره برنامه‌ریزی شود.

به یاد داشته باشید که فروش فرآیندی پویا است و رقبای شما همواره شما را می‌بینند. در مثال بالا، سیستم تهویه مطبوع یکی از قسمت‌های با رشد فزاینده در سراسر جهان است و سهم بزرگی از فروش را دارد. بنابراین، برنامه‌ریزی فروش شما در اجرای چشم‌انداز سازمان و همچنین در اجرای برنامه استراتژیک بازاریابی بسیار طولانی خواهد بود.

شما مسیر سختی را پیش رو دارید که به تنهایی گذر از آن شاید کار هر کسی نباشد. بهتر است در کنار خود از وجود مشاور فروش بهره ببرید و با اطمینان و محکم قدم بردارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌های آموزشی آکادمی بازار با ما درتماس باشید. آکادمی بازار در تلاش است تا دانش تخصصی که در زمینه‌ی فروش و مشاوره‌ی فروش طی سال‌ها کسب کرده، دراختیار سازمان‌ها و نهادهای مختلف قرار دهد. دوره آموزشی غیرحضوری «معجزه فن بیان» یکی از محصولات آکادمی بازار است که  می‌تواند به شرکت‌ها و سازمان‌ها، خصوصا برای مدیران فروش بسیار مفید باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فروش موفق و دریافت مشاوره برای بازاریابی و فروش با آکادمی بازار همراه شوید.

مطالب مرتبط

خلاصه کتاب” چگونه در فروشندگی از شکست به موفقیت رسیدم” نوشته فرانک بتگر
خلاصه کتاب ” رسیدن به فروش بیش از حد ” نوشته دنیل پریستلی
یادگیری اصول چگونگی تبدیل رهگذر به مشتری
دوره فروش موفق (معرفی محصول) – احمد محمدی
دوره فروش موفق (مدیریت زمان) – احمد محمدی
برچسب ها

فاطمه رضوانی پور

میخوانم تا بنویسم برایتان، اکنون بهترین موهبت برای من نوشتن است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن