با ۶ مزیت شگفت‌ انگیز کنجکاوی و دستاوردهای آن آشنا شوید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ تیر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۵ آبان, ۱۴۰۰
با ۶ مزیت شگفت‌ انگیز کنجکاوی و دستاوردهای آن آشنا شوید

مزیت‌های کنجکاوی در زندگی چیست؟ چه عواملی سبب می‌شود فرد کنجکاو علاقه بیشتری به کار داشته باشد؟ چگونه کنجکاوی خود را برانگیزیم؟ کنجکاوی چیست؟ کنجکاوی اشتیاق به یادگیری، فهم چیزهای جدید و آگاهی از نحوه کار کردن خود است.

کنجکاوی خود را به صورت‌‌های مختلفی همچون تمایل به خواندن صفحه شایعات یا تماشای فیلم‌‌های واقعی در تلویزیون یا آگاهی از زندگی مردم نشان می‌دهد. همچنین مواردی چون علاقه به اندوختن علم یا موضوعات دیگر یا حتی پافشاری به آگاهی از نحوه اثبات امور به نوعی کنجکاوی است.

کنجکاوی حالتی از اصرار به یادگیری و دریافت حقایق و معرفت است که باعث می‌شود ذهن بازتر شود و نظرات، سبک زندگی و موضوعات مختلفی را بفهمد. افراد کنجکاو پرسشگر و اهل مطالعه‌اند. آن‌ها در جستجوی اطلاعات و تجارب و مشتاق دیدن چالش‌‌ها و درنوردیدن افق‌‌ها هستند؛ از سوال کردن شرم ندارند و به شدت موضوعات مورد علاقه خود را واکاوی می‌‌کنند.

کنجکاوی امکان دارد در مورد شایعات و جزئیات بی‌ارزش یا مسائل با اهمیت باشد و حتی منجر به یادگیری، کسب معرفت و ماهر شدن در رشته کاری یا تحصیلی شود. کنجکاوی یک عامل حیاتی برای تبدیل شدن به یک روزنامه‌ نگار، نویسنده، مخترع یا دانشمند است.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

چرا شما به کنجکاوی نیاز دارید و دستاورد آن چه چیزی است؟

برای شناخت و پیشرفت، حس کنجکاو‌ی بسیار مهم است. شخص کنجکاو می‌‌خواهد علل پنهان تمام امور را بداند و اگر او با پاسخ قانع نشود، به شیوه‌های دیگر و در مکان‌های دیگر آن را دنبال می‌کند. حس کنجکاوی دلیل اصلی پیشرفت در علم و پزشکی است.

در پس اموری چون هنر، اکتشافات و دانش حس کنجکاوی وجود داشته است. پیشرفت نمی‌‌کنید اگر به متوسط بودن آلرژی ندارید و کنجکاو نیستید.

کنجکاوی مزیت‌های بسیاری دارد. این نیرو علاقه، اشتیاق و میل به دانستن را در فرد برمی‌انگیزد و زندگی را جالب‌تر می‌سازد و افق دید انسان را گسترش می‌دهد.

البته باید توجه داشت که حس کنجکاوی بعد منفی نیز دارد. سرک کشیدن در زندگی دیگران و گرفتن اطلاعات خوشایند یا ناخوشایند درباره دیگران و صدمه زدن به آن‌ها با سوء استفاده از آن اطلاعات نشانه‌های کنجکاوی منفی است.

در این مقاله این نوع از کنجکاوی مدنظر نیست. این مقاله دررابطه با مطالعه ستون شایعات و بدگویی‌ها یا دنبال کردن حرف‌های بی‌اهمیت نیست بلکه درمورد مزیت‌های مفید و مثبت کنجکاوی سخن می‌گوید.

حقایق شگفت انگیز در رابطه با کنجکاوی که باید بدانید

حقایق شگفت انگیز در رابطه با کنجکاوی که باید بدانید

در این قسمت برخی از حقایق و مزیت‌های شگفت‌انگیز درمورد حس کنجکاوی بیان شده و توضیح می‌دهد که چرا باید آن‌ها را بخشی از زندگی خود به شمار آورید.

۱. فرد کنجکاو هرگز احساس خستگی نمی کند

آیا گاهی کسل هستید و هیچ چیز برای شما جذاب و جالب به نظر نمی‌رسد؟ یک فرد کنجکاو به‌ندرت احساس خستگی می‌کند. همیشه چیزهایی برای دانستن، یاد گرفتن، کشف کردن یا اثبات کردن وجود دارند.

زندگی برای یک فرد کنجکاو همیشه هیجان‌انگیز و جالب است. فرصت زندگی کوتاه است؛ قدر آن را بدانیم. شخص که کنجکاوی می‌کند می‌‎تواند علاقه و شور و شوق را در هر جا و زمان حتی در کسل‌ترین یا هیجان‌انگیزترین مکان بیابد.

۲. کنجکاوی در کار

اگر فردی کنجکاو باشید، به کار خود علاقه بیشتری دارید. کنجکاوی باعث ایجاد حس پرسش‌گری، یادگیری، خواندن و افزودن دانش مرتبط با شغل شما می‌شود و شما را در کار خود مسلط‌تر و خبره‌تر می‌سازد.

از طریق کنجکاوی شما به موفقیت و ترفیع درجه دست خواهید یافت. افزایش درآمد را با ارتقای شغلی خود ممکن سازید.

۳. فرد کنجکاو فردی جالب و دارای ذهنی باز است

. فرد کنجکاو فردی جالب و دارای ذهنی باز است

کنجکاوی ذهن شما را به حقایق و اطلاعات جدید، درک مردم و یادگیری درمورد فرهنگ‎‌ها، نظرات دیگران و سایر شیوه‌ها برای انجام کارها می‌گشاید و شما را در جهت کشف ایده‌ها و روش‌های جدید برای ساختن چیزها کنجکاوتر و مشتاق‌تر می‌سازد.

فرد دارای ذهن کنجکاو دانش و اطلاعات بیشتری در اختیار دارد، در پی پاسخ و راه‌حل است و با شور و حرارت حرف می‌زند. کنجکاوی شما را از دایره راحتی یا محدوده امن ذهنی خارج می‌کند.

۴. کنجکاوی خلاقیت را به همراه دارد

ذهن کنجکاو شما را خلاق می‌کند زیرا دیدگاه‌تان بازتر می‌شود و به شیوه‌ای متفاوت به اطراف خود می‌نگرید. مفیدترین موضوع برای هر هنرمندی اعم از نویسنده، نقاش و غیره، خلاقیت است.

استاد احمد محمدی
در زندگی مرتبا ازخودت سوالات درست بپرس. سوال کن: چگونه می‌توانم بهتر، زیباتر و موفق‌تر زندگی کنم؟
استاد احمد محمدی

زمانی که به دنبال خلاقیت و شیوه‌های جدیدی در زندگی هستید، کنجکاوی در کار و در هر نوع شغلی مفید خواهد بود. اهمیت نوآوری و خلاقیت در موفقیت کسب و کارها را جدی بگیرید.

برای خلق چیزهای جدید یا انجام کارها با شیوه‌های مختلف باید به دنیای اطراف خود نظر کنید، به کارهایی که دیگران انجام می‌دهند به‌دقت توجه کنید، سوال بپرسید و سپس به شیوه‌ای متفاوت و بهتر عمل کنید.

۵. محبوبیت و پیدا کردن دوست

زمانی که کنجکاو هستید، علاقه خود را به مردم نشان دهید، از آن‌ها پرسش کنید و به جای آنکه درمورد خود صحبت کنید به سخنان دیگران گوش دهید. این نوع رفتار شما را در بین مردم محبوب‌تر و دوست داشتنی‌تر جلوه می‌دهد. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید.

شاید عجیب به نظر برسد اما زمانی که از دیگران سوال می‌کنید و نشان می‌‌دهید که به آن‌ها علاقه دارید و آ‌ن‌ها را تشویق می‌کنید تا درباره خودشان حرف بزنند، در بین مردم دوست داشتنی‌ترین فرد شناخته می‌شوید، حتی اگر کم حرف بزنید.

۶. فرد کنجکاو شیوه منحصر به فردی برای جستجو کردن دارد

 فرد کنجکاو شیوه منحصر به فردی برای جستجو کردن دارد

ذهن فرد کنجکاو بیشتر جستجوگر است، می‌خواهد بداند و بفهمد که مردم به چه چیزی فکر می‌کنند و چرا به آن می‌اندیشند. افراد کنجکاو باید “چرایی”، “چگونگی”، “کجایی” و “چه زمانی” هر موضوع موردنظر خود را بدانند.

این طرز تفکر به آن‌ها دیدگاه وسیعی از زندگی، حوادث و حقایق ساده می‌دهد، چشم‌انداز جدیدی از زندگی را برای‌شان ایجاد می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند که چیزها را از دید دیگران بنگرند و دانش و ذهن خود را وسعت ‌بخشند. محدودیت تنها در ذهن شماست و لاغیر. در اینجا تنها برخی از موارد مهم از علل برای بهتر کردن حس کنجکاوی ارائه شد و تمام علل بیان نشد.

چگونه می توان حس کنجکاوی خود را تقویت کرد؟

چقدر مطابق علاقه و روحیات واقعی خودتان زندگی می‌کنید؟ معمولا درمورد چیزهایی که واقعا دوست داریم و به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، حس کنجکاوی داریم، اما به سختی علاقه واقعی خود را به چیزهای دیگر نشان می‌دهیم.

این نگرش مانع از کسب اطلاعات و تجربیات مهمی می‌شود که می‌تواند به شیوه‌های مختلف کمک‌کننده ما باشد. آیا شما می‌خواهید کنجکاوی خود را تقویت کنید؟ این خواسته‌ای ساده و در دسترس است.

۱.  به مردم و جهان اطراف خود علاقمندتر باشید

 به مردم و جهان اطراف خود علاقمندتر باشید

پرسش کنید، نظر مردم را درمورد موضوعات مختلف بپرسید، و گوش دهید آنچه را که می‌گویند. علاقه خود را به مردم و دنیای اطراف خود نشان دهید. گوش دادن موثر، اصلی برای بهتر شدن حس کنجکاوی شماست.

از این‌که از دیگران سوال کنید و درپی شنیدن پاسخ باشید، هیچ ترسی نداشته باشید و خجالت نکشید. علاقه و تمایل خود را به کسب دانش و فهمیدن نشان دهید. این کار زندگی شما را هیجان‌انگیز، جالب و رضایت‌بخش می‌سازد.

۲. تصمیمی آگاهانه بگیرید تا دنبال کنید آنچه را که برای تان اهمیت ندارد

امکان دارد دنبال کردن آنچه که برای‌تان بی‌اهمیت است آسان نباشد، اما می‌تواند تجربه ارزشمندی باشد. برای مثال اگر به فوتبال یا بسکتبال اهمیت نمی‌دهید، علاقه خود را به سمت یکی از این ورزش‌‌ها نشان دهید.

درباره آن‌ها سوال بپرسید، بخوانید و سراغ یکی از آن‌ها بروید. با انجام تمرینات ورزشی سلامت ذهنی و روانی خود را بهبود بخشید.

اگر از موسیقی کلاسیک متنفرید، به آن گوش دهید. آهنگ‌سازان موسیقی کلاسیک را پیدا کنید و به موسیقی‌شان گوش دهید و یکی از آن آهنگ‌سازی که دوست دارید، شناسایی کنید و شروع به گوش کردن موسیقی‌اش کنید و در مورد زندگی و موسیقی‌ او مطالعه کنید.

سعی کنید درمورد علم، نجوم یا جغرافی و هرموضوع دیگر مطالعه کنید. حتی اگر این موضوعات تا به حال مورد علاقه شما نبوده‌اند، پرداختن به آن‌ها ممکن است درب‌های جدیدی از یک چیز جالب و هیجان انگیز را به روی شما بگشاید. باید قدم اول را شروع کنید و علاقه خود را نشان دهید.

۳. کتاب هایی بخوانید که درباره موضوعات مختلف است

۳. کتاب هایی بخوانید که درباره موضوعات مختلف است

علاوه بر کتاب‌های مورد علاقه‌تان، کتاب‌هایی را که دوست ندارید هم بخوانید. کتاب‌های داستانی و رمانی و هم‌چنین کتاب‌های غیرداستانی مرتبط با موضوعات متنوع بخوانید. با مزیت اعجاب انگیز مطالعه آشنا شوید.

این نوع مطالعه بینش و دانش شما را گسترش می‌دهد و در بسیاری از زمینه‌های زندگی کمک‌کننده خواهد بود. مطمئنا گشودن دریچه ذهن‌تان به علایق و دانش جدید افق دید شما را گسترش می‌دهد و به تقویت حس کنجکاوی شما کمک می‌کند و شما را به فردی جالب‌تر و آگاه‌تر تبدیل می‌کند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
انسان در جستجوی معنی

تاثیرات کنجکاوی

کنجکاوی سبب یادگیری و به دنبال آن پیشرفت می‌شود. کنجکاوی هم مانند بسیاری دیگر از مهارت‌ها اکتسابی است و با انجام راهکارهای فوق می‌توانید، آن را در خود تقویت کنید. اما تنها مهارت کنجکاوی برای موفقیت کافی نیست.

علاوه بر آن باید مهارت‌های دیگری هم در خود تقویت نمایید. مهارت‌هایی که در بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» از آن‌ها برای شما صحبت شده است و چگونگی قدم برداشتن مطمئن هوشمندانه برای دستیابی به اهداف آموزش داده شده است.

 

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. سلام خیلی ممنون از مطالب با ارزشتون
    راستش من سعی داشتم در جستجو گر گوگل به جواب سوال خود برسم و متاسفانه نرسیدم
    سوال من این است که من یک فردی هستم با دو حس یکی از حس ها علاقه و دیگری کنجکاوی من به مهندسی ساختمان علاقه دارم و از طرفی دیگر بسیار کنجکاو هستم که بدانم یک فرد چه شخصیتی دارد چه نوع عواطفی دار و حالا من می‌توانم دو راه را انتخاب کنم یکی این که رشته انسانی بزنم و روانشناسی بخوانم و احساس کنجکاوی ام را تکمیل کنم و دیگری رشته ریاضی بزنم و به علاقه خود دست یابم حالا کنجکاوی مهمتر است یا علاقه و البته تا آنجایی که می‌دانم کنجکاوی هم می‌تواند یک نوع علاقه باشد
    با تشکر

    1. تصمیم‌گیری بین انتخاب رشته انسانی یا رشته ریاضی برای شما می‌تواند یک چالش باشد. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

      1. **تطابق با علاقه‌ها:** بررسی کنید که کدام یک از این دو رشته بیشتر با علاقه‌های شما تطابق دارد. آیا علاقه‌تان به مهندسی ساختمان از علاقه‌تان به روانشناسی بیشتر است یا برعکس؟

      2. **مهارت‌ها و استعدادها:** بررسی کنید که در کدام یک از این دو رشته مهارت‌های شما بیشتر است. آیا در ریاضیات و علوم دقیق مهارت دارید یا مهارت‌های مرتبط با ارتباطات انسانی و روانشناسی؟

      3. **فرصت‌های شغلی:** بررسی کنید که در هر یک از این دو رشته چه فرصت‌های شغلی وجود دارد و کدام یک بازار کار مناسب‌تری برای شما دارد.

      4. **تعادل بین علاقه و کنجکاوی:** در نهایت، تلاش کنید بین علاقه و کنجکاوی خود تعادل برقرار کنید. ممکن است بتوانید با انتخاب یک رشته، علاقه‌تان را تحقق بخشیده و در عین حال از کنجکاوی خود نیز بهره‌مند شوید.

      لازم به ذکر است که کنجکاوی می‌تواند یک نوع علاقه باشد، اما هرچند که مهم است، باید به این نکته توجه داشته باشید که رشته‌ی تحصیلی انتخابی شما تاثیر بسزایی بر زندگی حرفه‌ای و شخصی شما خواهد داشت. بنابراین، بهتر است قبل از انتخاب، به دقت تمام جوانب موضوع را بررسی کنید و انتخابی که با توانایی‌ها و علاقه‌های شما تطابق دارد، را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی