با کمک قانون پارتو کمتر کار کنید و به افزایش درآمد برسید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

قانون پارِتو چه می گوید؟

در سال 1906 یک اقتصاددان اهل ایتالیا به نام ولفردو پارتو در حین کشاورزی در باغچه خانه اش ناگهان متوجه اتفاق غیرمعمولی شد. این اتفاق به ظاهر ساده، نام پارتو را در دنیای اقتصاد جاودانه کرد. آنچه که پارتو متوجه شد، این بود که از 100 دانه نخود فرنگی که کاشته بود تنها 20 عدد از آنها رشد کرده اند و مابقی 80 دانه پوچ و بی حاصل بوده اند. این موضوع باعث شد تا جرقه ای در ذهن پارتو روشن شود. بارقه ای که منجر به شکوفایی نظریات او درباره اقتصاد در ابعاد بزرگتر گردید.

طی تحقیقاتی که پارتو با الهام از این رخداد انجام داد مشخص شد که 20 درصد از اهالی کشور ایتالیا صاحب 80 درصد از زمین های کل کشور هستند. او در جامعه شناسی، صنایع مختلف و حتی شرکت های بازرگانی نیز تحقیق کرد تا صحت نتیجه کشفی که کرده است را آزمایش کند. او دریافت که در شرکت ها و کارخانجات نیز همانند باغچه خانه اش : 80 درصد تولیدات از 20 درصد فعالیت موثر ایجاد می شوند.

او به منظور آزمایش میزان صحت نظریه خود در زمینه های دیگری نیز شروع به تحقیقات گسترده ای کرد در جامعه شناسی، صنعت، بازرگانی و … با تحقیقات بیشتر به این نتیجه رسید که طبق نظریه خود 80 درصد از نتیجه هر عملی از تنها 20 درصد علت آن به وجود می آید و یا اینکه 80 درصد نتایج از 20 درصد تلاش شما حاصل می شود. این قانون به نام مبدع آن، یعنی ولفردو پارتو، قانون پارتو نام گذاری گردید. به قانون پارتو اصطلاحا قانون 80/20 نیز می گویند.

با یک مثال واضح تر این قانون را برای شما توضیح می دهیم

گاهی اوقات مشاهده می کنید که تمام روز سخت مشغول کار هستید اما در پایان روز می بینید که کار موثری انجام نداده اید و خروجی شما صفر بوده است. دلیل این اتفاق این است که شما وقت خود را صرف کارهای بیهوده که بازده کمی برایتان داشته اند، کرده اید. در حالیکه می توانستید به جای این حجم از کار بیهوده یک یا دو کار کوچک ولی با ارزش انجام دهید. اما به دلیل اینکه این دو کار کوچک جزو سخت ترین آنها هستند، از انجام دادن آنها خودداری می کنید. این تمام چیزی است که قانون پارتو می گوید.

چگونه می توانیم از قانون 80/20 در زندگی استفاده کنیم؟

شما می توانید از قانون 80/20 در زندگی روزمره تان نیز استفاده کنید. اگر تاکنون در هر سنی که هستید احساس درجا زدن می کنید و فکر می کنید با تمام تلاشی که می کنید به نتیجه ای نمی رسید بد نیست که از این قانون برای تغییر زندگی تان استفاده کنید. همیشه فعالیت هایی هستند که شما همواره از آنها اجتناب ورزیده اید اما در نهایت خوب می دانید که با انجام دادن آنها سود بیشتری خواهید کرد اما چون سخت تر از سایر فعالیت ها هستند از آنها چشم پوشی می کنید.

یک مثال برایتان می زنیم. فرض کنید شما یک فروشنده هستید که در کسب و کار خود به افزایش درآمد نرسیده اید.

خب طبق قانون پارتو 80 درصد از سود نهایی شما تنها از بیست درصد از مشتری هایتان حاصل می شود.

پس بهتر است که تمرکز خود را بر روی مشتری هایی که بیشترین سود را به شما می رسانند بگذارید و وقت خود را با مشتری های غیروفادار و ناموثر تلف نکنید.

مزایای استفاده از قانون پارتو در افزایش درآمد

  • کاهش هزینه ها با شناسایی 80% از فعالیت های بیهوده و حذف آنها
  • افزایش سود با شناسایی 20% از فعالیت های سودآور و تقویت آنها

از قانون 80/20 به عنوان ابزاری برای بررسی و تشخیص بهترین و تاثیرگذار ترین فعالیت ها استفاده کنید، قانون 80/20 به شما کمک می کند تا دید بهتری نسبت به بهره وری کارهایتان داشته باشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
قانون 20/80

افزایش درآمد و کسب ثروت از آن دسته نتایجی است که هر کارمند و یا فرد شاغلی به دنبال آن است. شاید کسانی نیز در این بین باشند که این موارد را جز اهداف اصلی خود قرار داده اند. اما چگونه می توان به آن ها دست یافت؟ چگونه با بهره گیری از توانایی های خود در جهت دستیابی به اهدافمان گام برداریم؟ پیشنهاد آکادمی بازار محصول ذهن قدرتمند است که با استفاده از راهکار های مطمئن و کاربردی آن در جهت رشد و توسعه فردی خود گام بردارید. چنانچه تمایل خرید این محصول را دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزشی غیرحضوری “معجزه ذهن قدرتمند”

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی