با نه گفتن به دیگران، به فرصت های عالی پیشروی خود بله بگویید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ شهریور, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۳ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

جک کانفیلد (Jack Canfield)، بنیانگذار و یکی از نویسندگان کتاب “سوپ جوجه برای روح” و یکی از رهبران پیشرو در ” Peak Performance” است. اگر شما آماده هستید که زندگی کاری خود را شروع کنید، پول بیشتری به دست آورید و از همه کارهایی که انجام می دهید لذت بیشتری ببرید، نکات موفقیتی که جک کانفیلد در سایت خودش ارائه می‌دهد مطالعه کنید:

www.JackCanfield.com

دوکلمه وجود دارد که همیشه شما را به سوی موفقیت هدایت می‌کند. آن کلمات، “بله” و “خیر” هستند. بدون شک، شما در گفتن بله مهارت زیادی دارید، حالا باید “نه” گفتن را تمرین کنید. احقاق اهداف شما به آن بستگی دارد! اگر شما مکررا به افراد دیگر بله بگویید، یعنی مکررا به خودتان و اهدافتان نه می‌گویید. از خودتان بپرسید، آیا چیزی که از شما خواسته می‌شود، در راستای اهدافتان هست یا نه ، و آیا انجام این خواسته در آخر برای شما سودی به همراه دارد و شما را از جهاتی به موفقیت نزدیک می‌کند یا صرفا شما وقتتان را برای منافع شخص دیگری هدر خواهید داد؟ چه مقدار از زمان شما بیهوده بر سر پروژه ها و فعالیت هایی که نمی‌خواهید انجام بدهید، صرفا به دلیل اینکه به راحتی نمی‌توانید “نه” بگویید هدر می‌رود ؟

موفقیت، بستگی به این دارد که به راحتی و بدون عذاب وجدان، بتوانید “نه” بگویید. اگر شما مرتب به پروژه ها و مشکلات دیگران بله بگویید، هرگز نمی‌توانید پروژه  و اهداف خودتان را جلو ببرید. برای یادگیری مهارت های مورد نیاز برای موفقیت از جمله همین مهارت نه گفتن، می توانید در سمینار موفقیت شرکت نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

این موضوع ساده‌ای است، اما شاید باعث تعجبتان شود اگر بدانید بسیاری از کارآفرینان، حرفه‌ ای‌ ها، اساتید و رهبران اجتماعی عموما در پروژه ها، شرایط و فرصت هایی گیر می‌افتند که خیلی جالب نیست، و در همان حال، موارد بسیار مناسب تر و بهتری در انتظار آن هاست. در واقع، متمرکز شدن بر یک فرصت ” تقریبا خوب”، باعث می‌شود فرصت های “عالی” دیده نشوند. فقط به این خاطر که برای موارد اضافی، وقتی در برنامه‌شان باقی نمی‌ماند  که از آن استفاده کنند. شرایط شما هم این طور است؟ آیا مدام به دنبال دیدگاه‌های متوسط یا طرح‌های گمراه کننده برای موفقیت هستید، درحالی که فرصت هایی برای رسیدن به دست آوردهای مبهوت کننده در انتظار شماست؟

اگر “نه” گفتن اینقدر اهمیت دارد، چرا به زبان آوردنش تا این اندازه مشکل است؟

چرا اینقدر پاسخ منفی دادن به درخواست‌های دیگران دشوار است؟ در کودکی بسیاری از ما آموختیم که “نه” یک جواب غیر قابل قبول است؛ و پاسخ منفی، گاهی تنبیه به دنبال داشت. بعدا، در طول فعالیت های کاریمان، پاسخ “نه” ممکن بود دلیل یک هدف‌گذاری و ارزش‌گذاری ضعیف یا ناکام ماندن در پیشرفت و ارتقای گروه تلقی شود. با این حال،

افراد بسیار موفق به کررات به پروژه ها، ددلاین های احمقانه،  اولویت‌های سوال برانگیز، و به بحران های افراد دیگر “نه” می‌گویند. افراد موفق دیگر چه ویژگی هایی دارند؟ استاد احمد محمدی پاسخ این سؤال را در سمینار موفقیت به شما خواهند داد.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

در واقع، برای آنها پاسخ مثبت یا منفی از ارزش یکسانی برخوردار است و به زبان آوردن هیچکدام برایشان سخت نیست. آنها پاسخ منفی می‌دهند، اما شما را به کسی ارجاع می‌دهند که بتواند به شما کمک کند. دیگران ادعا می‌کنند که برنامه‌شان، التزامات خانوادگی، ددلاین ها و حتی مباحث مالی دلیل رد کردن درخواست‌هاست. افراد موفق، اغلب راه‌حل‌هایی برای درخواست های مکرر همکارانشان پیدا می‌کنند، تا اینکه قربانی بی‌نظمی ها و ضعف مدیریت زمان افراد دیگر نشوند.

مساله شما نیستید، من هستم

یکی از پاسخ های مناسبی که می توان به شکل محترمانه در رد درخواست های بحران زده و اتلاف وقت داد، این است که :”موضوع تو نیستی، من هستم”. وقتی شخص مهمی مانند رییس یک شرکت با شما تماس می‌گیرد و همزمان باید وقتتان را برروی یک پروژه‌ی پولساز بگذارید، می‌توانید به او بگویید:” می‌دانید، پاسخ منفی من به شما بابت خود شما یا کاری که می‌کنید نیست؛ مساله‌ی شما بسیار ارزشمند است اما من متوجه شدم که اخیرا بیش از حد توانم از خودم کار می‌کشم، و می‌خواهم کمی از وقتم را صرف خانواده کنم. پس با وجود اینکه از شما و کاری که می کنید حمایت می کنم، نمی توانم به شما کمک کنم. قضیه شما نیستید، این به خاطر خودم است”. زمانی که شما حرف از تعهدات مهمتر و بالاتری می‌زنید و پای آنها می‌ایستید، افراد معدودی ممکن است از شما عصبانی شوند. در واقع، آن ها به صداقت و قدرت شما احترام خواهند گذاشت.

چگونه می‌توانید فرصت عالی را تشخیص داده و به فرصت های عادی نه بگویید؟

با لیست کردن فرصت ها شروع کنید، فرصت های عالی را در یک طرف برگه، و فرصت های خوب و متوسط را در طرف دیگر یادداشت کنید. دیدن گزینه ها در حین نوشتن، به شما کمک می‌کند به افکار خود شفافیت ببخشید، و سوال هایی که باید بپرسید، اطلاعاتی که باید جمع آوری کنید و برنامه‌های احتمالی‌تان و چیزهای دیگر را مشخص می‌کند، و به شما کمک می‌کند که بتوانید تصمیم بگیرید که آیا یک فرصت واقعا با کلیات زندگی و علاقه‌ی شما سازگار است یا صرفا چیزی است که شما را به بیراهه می کشاند. در مورد این حرفه‌ی جدید بالقوه با چند مشاور صحبت کنید. افرادی که قبل از شما این مسیر را طی کرده‌اند، تجربیات گسترده ای دارند که می توانند در اختیار شما بگذارند و می‌توانند سوالات چالش برانگیزی در راستای فرصت های جدیدی که ممکن است در نظر داشته باشید، بپرسند. آنها می‌توانند درباره ی چالش‌های احتمالی با شما صحبت کنند و به شما در ارزش‌گذاری پارامترهای مهم مساله (Hassle Factor) کمک کنند، که عبارت است از مقدار زمان، هزینه، تلاش، انرژی، و تعهدی که برای این کار نیاز است.

زمینه های کاری دیگر را امتحان کنید

به جای اینکه صرفا امیدوار باشید که فرصت جدید آن طور که در نظرتان است پیش بیاید، یک تست کوچک انجام دهید که هزینه و زمان محدودی می طلبد. اگر چیزی که به آن علاقه‌مند شده‌اید، یک کار جدید است ، در وهله‌ی اول، به دنبال مشاوره‌های آزاد قراردادی و پاره وقت در آن زمینه بگردید. اگر چیزی که در نظرتان است یک رشته یا زمینه‌ی وسیع یا داوطلبانه است، ببینید که آیا می‌توانید چند ماه به مکان دلخواهتان سفر کنید یا برای چند هفته، موقعیتی برای دست به کار شدن در آن فعالیت داوطلبانه ای که دوست دارید فراهم کنید.

و در آخر،  به چیزی که برای آن وقت صرف می کنید توجه کنید

هم جهت بودن این فعالیت ها با اهدافتان را بسنجید و مشخص کنید آیا “نه” گفتن، مقداری زمان برای فعالیت ها و حرفه‌های متمرکز‌تر در برنامه‌تان آزاد می کند یا نه. در “نه” گفتن به فرصت های خوب شجاع باشید، بر روی اهداف بزرگتر متمرکز بمانید و به دیگران بفهمانید که به آن اهداف متعهد هستید. آن ها به شفافیت و انگیزه‌ی شما احترام خواهند گذاشت.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
قدرت و هنر نه گفتن

و به یاد داشته باشید، همانطور که شما کنترل احساسات و نگرش‌هایتان را دارید، در مورد دیگران هم همینطور است. پس اگر آن ها بابت شنیدن پاسخ منفی از شما ناراحت می‌شوند، این انتخابی است که آن ها برای خودشان می کنند.

  • همیشه مراعات دیگران را می کنیم.
  • همیشه نگران ناراحت شدن دیگران هستیم.
  • ولی آیا واقعاً منطقی است به خاطر دیگران از فرصت های خوب زندگی خود غافل شویم؟!
  • آیا می توان دیگران را تغییر داد؟!
  • آیا ما مسئول زندگی دیگران هستیم؟!

کمک کردن به دیگران و نگران شدن برای آنان خوب است ولی نه در حدی که از زندگی و موفقیت خود چشم پوشی کنیم. افراد موفق می دانند که چه زمان به فرصت های پیش آمده در زندگی خود بله یا خیر بگویند، و همانطور که در مقاله فوق هم اشاره شد، افراد موفق به درخواست های دیگران که با کارهای خودشان تداخل دارد، نه می گویند. افراد موفق هم افرادی عادی همچون من و شما بوده اند که بعد از تلاش و تمرین هایی که داشته اند، توانسته اند به موفقیت و اهداف خود دست یابند. تنها باید با شیوه ی زندگی و نگرش آنان آشنا گردید.

یکی از فرصت های مناسب برای آشنایی با شیوه ی زندگی، نگرش و رفتار افراد موفق، شرکت در سمینار موفقیت است. در این سمینار، استاد احمد محمدی از مهارت ها، رفتار و نوع تفکر افراد موفق برای شما خواهند گفت. می توانید با کلیک بر روی لینک زیر، در این سمینار شاد و انگیزشی شرکت نمایید تا اولین قدم خود به سوی موفقیت را محکم و هوشمندانه بردارید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

4.7/5 - (7 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی