چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟ 5 روش کاربردی و آسان

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۷ دی, ۱۴۰۲

آیا فرد تنبلی هستید؟ کارها را به تعویق می‌اندازید؟ سستی و تنبلی چه عواقبی در زندگی دارند و راه مقابله با این عواقب چیست؟

به احتمال قوی همه شما احساس تنبلی را در برهه‌ای از زندگی تجربه کرده‌اید؛ من هم همینطور. می‌دانیم که باید کاری انجام دهیم اما تا جایی که می‌توانیم از انجامش طفره می‌رویم و آن را به فردا موکول می‌کنیم. حال دلیل این کار دو چیز می‌تواند باشد: یا این کار خیلی سخت است یا اینکه خارج و ورای منطقه امن ماست.

در این مقاله آکادمی بازار به اینکه چگونه تنبلی را کنار بگذاریم و 3 راه غلبه بر تنبلی پرداختیم، با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟

تنبلی یکی از چالش‌های شایع در زندگی امروزی است که باعث میشود فرد به دستاوردهای بزرگ خود نرسد. با توجه به سبک زندگی فعلی و فراگیری فناوری‌ها، تمایل به تنبلی و عدم انگیزه در انجام وظایف معمولی نقش مهمی ایفا می‌کند.

این موضوع می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری بر روی سلامت روانی و جسمی فرد داشته باشد. از این رو، شناخت علل تنبلی و ارائه راهکارهای موثر برای کنار گذاشتن آن امری ضروری به نظر می‌رسد.

“ تنبلی چیزی نیست مگر ایجاد عادت استراحت کردن قبل از اینکه خسته شوید.” – «جولز رنارد»

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - راهکارهای مبارزه با تنبلی

دلایل تنبلی و معایب آن

برندون گیل می‌گوید بیش از ۲۰٪ از افراد از تنبلی یا عادت بد این دست و آن دست کردن رنج می‌برند. به علاوه، یک نفر از هر ۵ نفر آنقدر انجام کار را به تعویق می‌اندازد تا شاهد تاثیرات منفی آن بر کار یا روابطش باشد. تنبلی، به طور قطع ما را از دستیابی به یک چیز باز می‌دارد؛ همان چیزی که بیش از همه خواهان آنیم: جاه طلبی و امید و رویاها.

شاید دوست داشته باشیم شغل رویاییمان را پیدا کنیم یا کسب و کار جانبیمان را راه بیندازیم؛ شاید هم بخواهیم یک مهارت جدید برای کارمان بیاموزیم. ما اصولا وقتی اوضاع باب میل‌مان پیش نمی‌رود، زندگی یا شرایط فعلیمان را مقصر می‌شماریم. اما صادق باشید؛ دلیل اصلی این امر، شرایط و اتفاقات بیرونی نیست؛ این ما هستیم که همه چیز را کنترل می‌کنیم و تغییر می‌دهیم.

5 راهکار برای اینکه تنبلی را کنار بگذاریم

5 راهکار برای اینکه تنبلی را کنار بگذاریم

با اینکه آرزوها و رویاها بسیار هیجان بر‌انگیزند، تحقق آنها می‌تواند ترسناک باشد؛ محقق ساختن آنها شاید به ساعت‌ها تلاش و کار سخت و حتی انجام کارهایی که خارج از منطقه امن ماست نیاز داشته باشد. شاید لازم باشد راجع به صدها مورد جدید مطلب بیاموزیم تا شاید فقط اندکی به هدفمان نزدیک‌تر شویم.

درست همین جاست که تنبلی دست به کار می‌شود؛ در واقع، تنبلی نوعی مکانیسم دفاعی بدن در مقابل این همه درد و تلاش است. اما این مساله، همیشه راه حلی دارد. می‌توان بر تنبلی غلبه کرد و رویاها را به واقعیات زندگی تبدیل کرد. در ادامه 5 روش غلبه بر تنبلی را توضیح خواهیم داد.

۱. تقسیم اهداف به کارها و وظایف کوچک

دلیل اصلی اینکه مغزتان میل به تنبلی را در شما ایجاد می‌کنید این است که هدف و مقصدتان، بسیار بزرگ است؛ حتی نگاه کردن به آن ما را می‌ترساند؛ نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم و اینکه اصلا چه وقتی می‌توانیم آن را به واقعیت بدل کنیم. پس به جای اینکه به این کوه بلند نگاه کنیم، باید سعی کنیم آن را به تپه‌های کوچک‌تری تقسیم کنیم.

اگر می‌خواهید وزنتان را کاهش دهید، به جای اینکه روی هدف اصلی‌تان متمرکز شوید، که همان کم کردن ۱۰ کیلو از وزنتان است، سعی کنید برنامه‌ای ترتیب دهید تا بتوانید هر روز یک مایل پیاده‌روی کنید. اصلا نگران چک کردن هر روزه وزنتان نباشید و خواهید دید که پس از مدتی، به آن هدف نزدیک شده‌اید. تنها کاری که باید بکنید این است که به این هدف کوچک بچسبید.

2. افزایش انگیزه در غلبه بر تنبلی

افزایش انگیزه در غلبه بر تنبلی

در نهایت، با گذشت زمان کافی، هدف نهایی‌تان را هم محقق می‌کنید. با تقسیم هدف کلی‌تان، دیگر از شروع کار نمی‌ترسید؛ ضمن اینکه سروکار داشتن با اهداف کوچک‌تر، به مراتب آسان‌تر است. هر بار که هدف کوچکی را عملی می‌کنید، انگیزه می‌گیرید و به حرکتتان ادامه می‌دهید.

با یادآوری موفقیت‌های کوچک‌تان در این مسیر، در موارد و اهداف دیگر، خصوصا در مواقعی که احساس می‌کنید حصول نتیجه مطلوب بسیار سخت است و خسته شده‌اید، به خودتان نهیب می‌زنید که اگر دفعه پیش توانستید، قطعا این بار هم از پس کار بر خواهید آمد.

تنها نکته مهم، شناسایی همان قدم‌های کوچکی است که کم کم شما را به مقصدتان می‌رساند؛ آن قدم‌ها باید واضح و قابل اندازه‌گیری باشند؛ شما باید بتوانید موفقیت ناشی از حصول آ‌نها را احساس کرده و بسنجید.

استاد احمد محمدی
راحتی، دشمن شماره یک ماست؛ ذهن انسان در شرایط سخت، کارایی و توانایی بالاتری پیدا می‌کند.
استاد احمد محمدی

3. خودتان را در قبال دیگران پاسخگو بدانید

فردی را از اهداف و برنامه‌ها مطلع کنید و از وی بخواهید تا روند پیشرفت شما را ارزیابی کند؛ در واقع، شما با این کار، خودتان را در مقابل وی پاسخگو خواهید یافت. این فرد می‌تواند یک دوست صمیمی، عضوی از خانواده یا حتی رئیس شما باشد.

وقتی ما فقط در مقابل خودمان مسئول و پاسخگو هستیم، ممکن است گاهی اوقات، خودمان را با بهانه و توجیه، قانع کنیم و در واقع، به خودمان سخت نگیریم؛ البته شاید در مواقعی هم بتوانیم از عهده این مهم برآییم.

اما قطعا، وقتی پای مسائل حساس و مهم‌تر وسط باشد، ممکن است مسائلی را به اصطلاح نادیده گرفته و رد کنیم. اما وقتی خودمان را در مقابل کسی به پاسخگویی متعهد می‌کنیم، می‌توانیم انگیزه کافی و لازم برای مواجه با آن بهانه‌ها را پیدا کرده و خودمان را به ادامه مسیر متقاعد سازیم.

– تعارف مانعی برای تنبلی

 همان تعارف و معذوریت ما با آن فرد می‌تواند تا حد بسیار زیادی جلوی تنبلی کردنهای ما را بگیرد. به همین دلیل، بسیاری معتقدند بهتر است فردی را  انتخاب کنید که با وی خیلی احساس راحتی نداشته باشید و نظر و برداشتش درباره شما هم برایتان اهمیت بالایی داشته باشد.

در آن صورت، تا حد زیادی می‌توانید مطمئن باشید که خودتان را مجبور خواهید کرد که علی رغم خستگی و وسوسه به استراحت، قدم لازم را بردارید و به پیش بروید.

4. سعی کنید دلایلتان برای رسیدن به این هدف را برای خودتان روشن کنید

سعی کنید دلایلتان برای رسیدن به این هدف را برای خودتان روشن کنید

آیا می‌دانید چرا این هدف برایتان مهم است؟ چرا باید این قدر سختی را برای تحقق آن به جان بخرید؟ همه ما برای خودمان رویاهایی در سر داریم و در آرزوی رسیدن به آنها هستیم. شاید آن رویاها، ماموریت ما در زندگی باشند و ما صرفا برای این کار خلق شده‌ایم.

شاید بخواهیم در کارمان پیشرفت کنیم یا کار بهتری پیدا کنیم تا بتوانیم زندگی خوبی را برای خودمان و خانوادمان فراهم کنیم. شاید هم بخواهیم مهارت‌های خود را بهبود بخشیم تا بتوانیم روابط مثبت و سازنده‌تری با دیگران برقرار کنیم.

5. دلیل واقعی تنبلی خود را دریابید

هر کدام از ما، برای هدف‌های خودمان، دلایلی داریم؛ دلایلی کاملا متفاوت؛ نکته مهم اینجاست که ما باید به طور کامل از تمامی دلایل پشت پرده و انگیزه‌ها مطلع باشیم. گاهی اوقات یافتن این دلایل به آن آسانی‌ها که فکر می‌کنید نیست؛ شاید لازم باشد وقت بگذارید و درونتان را بکاوید تا دلیل واقعی را بیابید.

تنها در این صورت است که می‌توانیم به هنگام احساس تنبلی، بر آن غلبه کنیم و با انرژی به راه‌ خود ادامه دهیم. ضمن اینکه نگرش‌مان نسبت به زندگی و مسیر آینده‌‌مان نیز از وضوح بیشتری هم برخوردار خواهد شد.

سخن پایانی

تنبلی می‌تواند زندگی فردی و حرفه‌ای ما را نابود کند. شاید خودمان از آن آگاه نباشیم اما اگر تنبلی نمی‌کردیم، می‌توانستیم از بسیاری از فرصت‌های پیش روی‌مان بهره ببریم و زندگی کاملا متفاوتی برای خود رقم بزنیم. پس اینبار سعی کنید مجددا در این دام نیفتید. اجازه ندهید فرصت‌های پیش روی کنونی و آتی را هم به همین راحتی از دست بدهید.

به خاطر داشته باشید که تنها با کمی ذکاوت و هوشیاری و البته برنامه ریزی صحیح و کارا و تعهد و اراده می توانید به آنچه که می‌خواهید برسید. شما قادرید هر آنچه که ذهنتان را بر روی آن متمرکز می کنید به انجام برسانید؛ تنها لازمه کارتان، اقدام کردن، استقامت نشان دادن و مواجه شدن با ترس‌ها است.

“استقامت، فاکتور و المانی مهم در موفقیت است. اگر به اندازه کافی و با صدای بلند به در بکوبید، مطمئن باشید که بالاخره کسی درب را برایتان باز خواهد کرد.” – «هنری وادسورث لانگفلو»

5/5 - (22 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی