افزایش هوش و بازدهی ذهنی بهتر با استفاده از شش روش موثر و کاربردی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ بهمن, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۶ مرداد, ۱۴۰۰
قفل ذهنی

بازدهی بهتر ذهن و افزایش هوش از جمله فاکتور‌های موفقیت در زندگی کاری و شخصی است. با استفاده از ۶ تکنیک مانند درک مفاهیم کتاب یا استفاده از پازل و معما می‌توانید توان و ظرفیت ذهن‌تان را بالا ببرید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

هوش و موفقیت

افزایش هوش به شما کمک می‌کند تا زندگی بهتری برای خود رقم بزنید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که هوش شما نشان‌دهنده موفقیت شما در مسیر شغلی دلخواه و مناسب خود در آینده‌تان خواهد بود.

با مطالعه و استمرار، به طرز سیستماتیکی می‌توانید به افزایش هوش خود کمک کنید. کلید حل مشکلات را در دست بگیرید. تصمیمات بهتری بگیرید و کیفیت زندگی‌تان را با مقاومت کمتری، بهبود بخشید. می‌پرسید چگونه؟ با استفاده از ۶ روش زیر می‌توانید ۲، ۳ یا حتی ۱۰ برابر هوش خود را افزایش دهید.

۱. برای افزایش هوش تا جایی که می‌توانید برداشت‌ها و تفاسیر اشتباه را حذف کنید

شما می‌توانید با شناسایی و در نهایت حذف تعصبات شناختی، باورهای نادرست و استدلالات به ظاهر منطقی که بر نحوه تفکرتان تاثیر می‌گذارند، سطح افزایش هوش خود را بالاتر ببرید.

۲. از مدل‌های ذهنی و چارچوب‌های جهانی استفاده کنید تا سطح افزایش هوش شما بالا برود

یکی از راه‌های محبوب دانشمندان در حل مسائل، استفاده از چارچوب‌ها و قوانین مختص زمینه‌های علمی در فیلد‌های دیگر است. دقیقا به همین دلیل است که قوانینی مانند عرضه و تقاضا یا قوانین دینامیک نیوتن را در همه جا، از مباحث مربوط به سلامتی گرفته تا  بخش‌های مالی شاهد هستید.

قانون اول نیوتن و افزایش هوش

جسم در حال حرکت، به حرکت خود ادامه می‌دهد. این، قانون اول نیوتن، قانون اینرسی است و از آن‌جایی که جهان به صورت هماهنگ و هوشمند عمل می‌کند، شما می‌توانید این قانون را در بسیاری از موقعیت‌های دیگر به کار ببندید و خواهید دید که به خوبی هم نتیجه خواهد داد.

به عنوان مثال، هرچه پول بیشتری به دست آورید، پول درآوردن برای‌تان آسان‌تر می‎شود یا هرچه بیشتر هله هوله بخورید، ترک کردن این عادت و شروع سالم خوری برای‌تان دشوار‌تر خواهد شد.

۳. به کتاب خواندن صرف بسنده نکنید؛ مفاهیم کتاب را درک کنید

آیا تا به حال سریال سوتز (وکلا) را دیده‌اید؟ در این سریال، مایک راس، وکیل بسیار باهوشی است که حافظه‌ای فوتوگرافیک دارد و هیچ‌گاه چیزی را فراموش نمی‌کند. در یکی از قسمت‌ها، یکی از مایک می‌پرسد که چطور تمام بخش‌های یک پرونده ۳۰۰ صفحه‌ای را فقط با یک بار خواندن به خاطر می‌سپارد؟ وی در جواب می‌گوید:‌ من وقتی چیزی را می‌خوانم، آن را درک می‌کنم، و وقتی آن را درک کنم، دیگر هیچ‌وقت آن را فراموش نخواهم کرد.

دقیقا، این همان کاری است که برای باهوش‌تر شدن باید بکنید؛ شما باید آنچه می‌خوانید را با تمام وجودتان درک کنید. درک عمیق کتاب‌هایی که می‌خوانید به شما کمک می‌کند تا از آن اطلاعات به طریق بهتری استفاده کنید و به شما، مزیت رقابتی می‌دهد.

خب؛ می‌پرسید چه کار باید بکنید؟ چگونه از فراموش کردن آنچه که می آموزیم جلوگیری کنیم؟ هر بار که کتاب یا مطلبی خواندید، کارهای زیر را در ادامه انجام دهید: کتاب را ببندید و سعی کنید آن را روی یک برگ کاغذ یا به صورت شفاهی خلاصه کنید؛ سپس نکات مهم مطلب را بیان کنید و از خود بپرسید که چطور می‌توانید آن‌ها را در زندگی واقعی‌تان به کار گیرید.

با اینکه ممکن است این کار در ظاهر بسیار ساده به نظرتان بیاید، اما به من اعتماد کنید؛ این کار به شما در به خاطر سپاری، به یادآوری و استفاده بهتر از مطالب آن کتاب کمک شایانی خواهد کرد.

۴. پازل و معما فراموش نشود

پازل و معما فراموش نشود افزایش هوش

اگر بدانید از پازل و معماهایی که در کتاب‌های تفکر جانبی می‌یابید، چه چیزها که یاد نخواهید گرفت. مطمئنم که باورتان نخواهد شد. این معماها ظرفیت مغز شما را آزمایش می‌کنند و به شما یاد می‌دهند تا خارج از عرف فکر کنید؛ کما اینکه می‌توانید از این معماها در دورهمی‌های دوستانه هم استفاده کنید.

۵. افزایش هوش با مرور اشتباهات گذشته

از نظر کارشناسانی همچون ریچارد داوکینز، یادگیری به طریق آزمون و خطا، بدترین نوع و روش یادگیری است، چرا که یادگرفتن از اشتباهات، روشی دردناک و آزرده کننده است و در مقایسه با یادگرفتن از اشتباهات دیگران، انرژی و وقت بیشتری از شما خواهد گرفت.

استاد احمد محمدی
زمین خوردن شکست نیست. بلکه بلند نشدن، شکست است.
استاد احمد محمدی

به همین دلیل، لطفا همین الان ورق و خودکاری بیاورید و فهرستی از ۳ اشتباه بزرگ خود بنویسید؛ دلیل وقوع آنها چه بود؟ چگونه ترس از شکست را در خود از بین ببریم؟ چه چیزی درباره شما نشان می‌دهند و چطور می‌توانید آن اوضاع را تغییر دهید؟ نام سه تن از افرادی که نمی‌خواهید جا پای آن‌ها بگذارید و شبیه‌شان شوید بنویسید.

مثلا والدین، رییس بد عنق، آن‌ها چه اشتباهاتی مرتکب شدند؟ شما چه کاری می‌توانید بکنید تا از وقوع آن‌ها جلوگیری کنید؟ سه مورد از اشتباهات رایجی که اکثر افراد در کار، سلامت و روابط خود مرتکب می‌شوند را بیان کنید. چطور می‌توان از وقوع چنین اشتباهاتی جلوگیری کرد؟ نکته آخر اینکه شما می‌توانید برای سرگرمی هم که شده، کتب تاریخی بخوانید.

۶. زمان بیشتری را به تیز کردن اره‌تان اختصاص دهید

زمان بیشتری را به تیز کردن اره‌تان اختصاص دهید  - افزایش هوش

بالا بردن دقت و وضوح در کارهای‌تان یکی از آسان‌ترین راه‌های افزایش هوش است. بسیاری از افراد باهوش به دلیل صرف زمان طولانی در حل مسائل، شناخته شده و معروف هستند. افرادی مانند انیشتین، همیشه بیش از سایرین به تعریف و باز کردن صورت مساله می‌پرداختند.

آنها می‌دانند که به دلیل ماهیت بسیار پیچیده مسائل، ضروری است که دست از کار بکشند، دیدگاه خود را شفافیت بخشند و برای پیش رفتن، برنامه ریزی کنند. شما هم باید همین‌کار را انجام دهید. اوقاتی را برای تحلیل زندگی‌تان و یافتن راه‌های بهتری برای انجام کارهای‌تان اختصاص دهید.

سخن پایانی

یکی از راه‌های افزایش احتمال موفقیت و دست یافتن به اهداف الگوبرداری از افراد موفق می‌باشد. با شناخت مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد آنان می‌توانیم آن مهارت‌ها و عادت‌ها را در خود ایجاد نماییم تا با صرفه جویی در وقت و انرژیمان سریع‌تر به اهداف خود دست یابیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
از ذهنت درست استفاده کن

در مقاله فوق هم تعدادی از روش‌هایی که افراد موفق به کار برده‌اند و با آنان بر هوش خود افزوده‌اند، آورده شده است؛ می‌توانید با استفاده از این روش‌ها و ویژگی‌های افراد موفق که شما نیز باید داشته باشید هم‌چون آنان سطح افزایش هوش خود را بالا ببرید و عملکرد و بازدهی بهتری در کارهای خود داشته باشید.

هم‌چنین با استفاده از بسته آموزشی  «زندگی افراد موفق» می‌توانید با زندگی افراد موفق بیشتر آشنا شوید و مسیری که آن‌ها رفته‌اند را مرور کرده و از آن‌ها الگوبرداری کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی