بازاریابی چریکی | انواع آن +۱۰مثال خلاقانه برای تبلیغات

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۹ فروردین, ۱۴۰۲
بازاریابی چریکی

برای آشنایی با بازاریابی چریکی باید اول بدانیم که بازاریابی چریکی چیست؟بازاریابی پارتیزانی (گوریلا مارکتینگ – Guerrilla Marketing) یک استراتژی تبلیغاتی است. این نوع بازاریابی با کمک تکنیک‌های نامنظم و نامتعارف بازاریابی و یک بودجه محدود، بالاترین و بهترین نتیجه را بدست می‌آورد.

نخستین بار نام بازاریابی چریکی را جی کنراد لوینسون (Jay Conrad Levinson) در سال ۱۹۸۴ در کتاب «بازاریابی چریکی- Guerrilla Advertising» مطرح کرد.

نام این بازاریابی از جنگ چریکی الهام گرفته است و به استراتژی‌های کوچک ارتش غیرنظامی مربوط می‌شود. اکثر این تکنیک‌ها شامل کمین کردن، خرابکاری، حمله و غافلگیر کردن رغیب یا دشمن است. بنابراین بازاریابی چریکی نیز از این تکنیک‌های مشابه استفاده می‌کند.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی چریکی یک تکنیک بازاریابی است که یک شرکت از روش‌های غافلگیر کننده‌ای به منظور فروش بیشتر تولیدات یا معرفی خدمات استفاده می‌کند. این نوع بازاریابی با بازاریابی سنتی یا معمول متفاوت است. چرا که بازاریابی سنتی علاوه بر استفاده از یک بودجه محدود و اندک، در تعامل مستقیم با یک گروه کوچک است. بنابراین بازاریابی سنتی تنها در یک مکان ثابت می‌تواند تولیدات و محصولات محدود خود را ترویج دهد و نمی‌تواند در بازار دنیا مطرح شود.

این گونه بازاریابی به انرژی بالا و قوه تخیل قوی نیاز دارد. چرا که هدف این نوع بازاریابی متعجب کردن، تاثیر گذاری و جلب توجه مخاطبان است. بنابراین کمپین‌های بازاریابی‎چریکی در تلاش‌اند که تاثیر شخصی و به یاد ماندنی بر مردم بگذارند. گوریلا مارکتینگ اهمیت بسیاری برای کسب و کارهای کوچک دارد. زیرا تجارت‌های کوچک تنها با بودجه اندک می‌توانند خدمات و تولیدات خود را معرفی و در نتیجه پیشرفت چشمگیری کنند.

بیشتر بخوانید: لیست کامل انواع بازاریابی

همچنین تجارت‌های بزرگ می‌توانند از بازاریابی چریکی به منظور پیشرفت بیشتر و رقابت با شرکت‌های دیگر استفاده کنند.با آکادمی بازار برای آشنایی بیشتر با بازاریابی چریکی همراه باشید.

تاریخچه بازاریابی چریکی

تقریبا تاریخ بازاریابی به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. یعنی زمانی که مصریان به منظور فروش تولیدات خود، پیامی در پاپیروس می‌نوشتند. بنابراین تبلیغات و بازاریابی سنتی به مرور زمان و طی قرن‌ها رشد کرد. با این حال در اولیل قرن ۱۹۰۰ میلادی پیشرفت چشمگیری حاصل شد.

در آن زمان بازاریاب‌ها سعی کردند به جای آنکه تنها محصولی را بفروشند یا مشتری را سرگرم یا درگیر کنند، چیزی به مخاطب آموزش دهند. در سال ۱۹۶۰ میلادی، شرکت‌ها و کارخانه‌ها سعی کردند از کانال‌های رسانه‌ای همچون رادیو و چاپ، برای تبلیغات تولیدات یا معرفی خدمات خود استفاده کنند.

در اواخر دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ میلادی، تلویزیون نقش مهمی در تبلیغات محصولات و تولیدات داشت. تبلیغات تلویزیونی نه تنها بر فروش محصولات، بلکه بر ارسال پیام یا معرفی خدمات شرکت‌ها تمرکز می‌کرد. با گذشت زمان مردم از تبلیغات گوناگون و رنگانگ خسته شدند. بنابراین بازاریاب‌ها باید روش جدیدی ابداع می‌کردند. جی کنراد لوینسون در کتاب « بازاریابی چریکی » تکنیک تازه‌ای معرفی کرد.

لوینسون در کتاب خود روش‌های جدید به منظور مقابله با بازاریابی سنتی ارائه داد. هدف بازاریابی چریکی استفاده از تکنیک‌های نامتعارف همراه با بودجه محدود بود. در آن زمان تبلیغات تلویزیون و رادیو اهمیت بسیاری داشت، اما مخاطبان از این گونه تبلیغات خسته شده بودند.

لوینسون پیشنهاد کرد که تبلیغات باید هوشمندانه، خاص و بی‌نظیر باشد و بتواند مخاطب را متعجب کند. به بیان دیگر، آوازه یک تبلیغ باید در شهر بپیچد. تجارت‌های کوچک سعی کردند با کمک روش‌های تازه، راه خود را در بازار تغییر دهند. بنابراین بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی هر روز نسبت به روز گذشته رشد و پیشرفت کرد.

پادکست - فواید و ویژگی ها بازاریابی چابک

انواع بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی انواع گوناگونی دارد. بنابراین شما می‌توانید نسبت به بودجه و تولیدات خود از هر یک از موارد زیر در تبلیغ تولیدات خود استفاده کنید:

بازاریابی چریکی خارجی (Outdoor Guerrilla Marketing)

در بازاریابی ‎چریکی خارجی، چیزهای تازه‌ای به هر آنچه که در محیط شهر وجود دارد اضافه می‌گردد. برای مثال یک بیلبورد، اثر هنری یا هر چیز دیگری به منظور معرفی تولید یا کمپین در پیاده‌رو یا خیابان قرار می‌گیرد. به منظور درک بیشتر به تصویر زیر توجه کنید:

بازاریابی چریکی خارجی

شرکت نایک نیمکتی در محیط خارجی قرار داد که به ظاهر خراب و ناقص است. اما در حقیقت این برند شخصی از تکنیک بازاریابی چریکی خارجی استفاده کرده است. یعنی فرد به جای نشستن، کفش نایک بپوشد، بدود و ورزش کند.

بازاریابی چریکی درونی (Indoor Guerrilla Marketing)

بازاریابی ‎چریکی درونی(Indoor Guerrilla Marketing)همچون بازاریابی خارجی است. با این تفاوت که تبلیغات در مکان‌های داخلی همچون مترو، فروشگاه‌ها و محیط دانشگاه قرار می‌گیرد. به مثال زیر توجه کنید:

بازاریابی چریکی درونی

در تصویر بالا شما یک پله برقی خراب مشاهده می‌کنید. شرکت نایک با استفاده از تکنیک بازاریابی چریکی دورنی از فرصت استفاده کرده و به جای نوار زرد خطر از آرم برند خود استفاده کرده است. بنابراین هدف این تبلیغ این است: مخاطب کتانی راحت نایک بپوشد و به منظور ورزش و بهبود در سلامت خود از پله استفاده کند.

بازاریابی چریکی در مقر رویداد (Event Ambush Guerrilla Marketing)

بازاریابی چریکی در مقر رویداد، در  یک محیط همراه با مخاطبان صورت می‌گیرد. این گونه تبلیغات در استادیوم و کنسرت استفاده می‌شود. بنابراین معرفی و تبلیغ تولیدات به صورت قابل توجه صورت می‌گیرد و معمولا از اسپانسر رویداد اجازه نمی‌گیرند.

برای مثال شرکت هواپیمایی بریتانیایی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) به منظور تبلیغات تورهای خود، برای مدت کوتاهی چمدان‌های مسافرتی کنار مجسمه‌های شهر قرار داد. این چمدان‌های قرمز علاوه بر جلب توجه مخاطبان، علاقه به سفر را در آنان ایجاد کرد.

بازاریابی چریکی در مقر رویداد

بازاریابی چریکی تجربی (Experiential Guerrilla Marketing)

بازاریابی چریکی تجربی، تمام نکات موارد بالا را در بر دارد. با این حال در بازاریابی تجربی، مخاطبان در تعامل با برند (حتی بدون محتوای مربوط به تبلیغات) قرار می‌گیرند. به منظور درک بیشتر به تصور زیر توجه کنید:

بازاریابی چریکی تجربی

شبکه HBO به منظور تبلیغ سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones)، یک اسکلت از سر اژدها در ساحل قرار داد. این تبلیغ برای معرفی فصل سوم این سریال پرطرفدار بود.

یک بازاریابی چریکی موفق چگونه است؟

به منظور موفقیت بیشتر و چشمگیر می‌تواند از استراتژی‌های زیر استفاده کند تا شاهد پیشرفت روز افزون خود باشد:

  • هوشمندانه: تبلیغات یک بازاریابی موفق باید در هر ضمینه‌ای هوشمندانه عمل کند. در این صورت مخاطب می‌تواند به تولید و تبلیغ محصول فکر کند و ذهنش درگیر شود.
  • قابل توجه: تبلیغات بازاریابی باید به گونه‌ای قابل توجه باشد که نگاه بیننده را به خود جذب کند. بنابراین با این روش علاقه مخاطب به محصول بیشتر می‌شود.
  • به یاد ماندنی: یک تبلیغ بازاریابی باید به گونه‌ای باشد که در یاد مخاطب بماند. تبلیغاتی ماندگار می‌شوند که عواطف و احساسات انسانی را درگیر کنند.

ارتباط مستقیم: یک تبلیغ مناسب بازاریابی چریکی به گونه‌ایست که در ارتباط مستقیم با مردم جامعه قرار گیرد و در محیط عمومی در دید باشد.

مزایای بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی به همراه خلاقیت و بودجه اندک کمک بسزایی به پیشرفت، افزایش تولید و معرفی خدمات به شکل تبلیغات نامتعارف می‌کند. از مزایای مهم بازاریابی چریکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازاریابی چریکی به بودجه اندکی نیاز دارد

یکی از دلایل اصلی استفاده از تکنیک این گونه بازاریابی استفاده از بودجه اندک تبلیغات به منظور پیشرفت و فروش بیشتر تولیدات است. بنابراین بازاریابی چریکی از روش‌های غیرمتعارف در مکان‌های گوناگون و غیر قابل پیش بینی استفاده می‌کند. این نوع بازاریابی با بودجه اندک آگاهی مخاطب را افزایش می‌دهد و توجه مردم را جلب می‌کند.

اگر بودجه شما کم است و می‌خواهید درآمد بالایی بدست آورید و با کمک تبلیغات موفقیت چشمگیری حاصل کنید، باید قدرت خلاقیت و خیالبافی خود را افزایش دهید. با این روش نیازی به تبلیغات گران قیمت رادیو و تلویزیون نیست.

بازاریابی چریکی ارتباط مردمی قدرتمندی دارد

تکنیک‌های بازاریابی چریکی باید در محیط عمومی ارائه شود. به همین دلیل این گونه بازاریابی در ارتباط قدرتمند و ارزشمندی با مردم جامعه است. این گونه بازاریابی به منظور معرفی خدمات و فروش تولیدات در تعامل مستقیم با مخاطبان قرار می‌گیرد.

بنابراین بازاریاب‌ها برای اهداف گوناگون خود باید ارتباط قدرتمندی شکل دهند که در محیط حقیقی و جامعه عملی شوند. در نتیجه به شکل نامتعارف توجه مردم را جلب و آنان را شگفت‌زده کنند.

بازاریابی پارتیزانی باعث افزایش خلاقیت می‌شود

به تعداد آدم‌های روی زمین خلاقیت و روش‌ها نوین و جذاب به منظور جذب مخاطب و گسترش بازاریابی چریکی وجود دارد. کلید اصلی موفقیت در بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی تولید محتوای خلاق و متفاوت است. تنها خلاقیت و استراتژی‌های نوین کمک می‌کند تا توجه مخاطب جلب شود و حوصله‌اش از تبلیغات تکراری و بی‌محتوای رادیو و تلویزیون سر نرود.

بازاریابی چریکی یک تجربه به یاد ماندنی می‌سازد

همانگونه که ذکر کردیم، بازاریابی چریکی یا پارتیزانی به خلاقیت نیاز دارد. بنابراین موفقیت و خاص بودن تبلیغات یک شرکت به میزان انرژی و خلاقیت ارتباط دارد. یک بازاریابی چریکی موفق تاثیر بسزایی بر عواطف و احساسات مخاطبان می‌گذارد. بنابراین تنها یک تبلیغ ارزان قیمت شما می‌تواند یک تجربه به یاد ماندنی در ذهن مخاطب بسازد. با این روش بدون نیاز به صرف هزینه بالا، مخاطب شیوه تبلیغ شرکت را برای دیگران تعریف می‌کند و تولیدات‌تان را معرفی می‌کند.

نکات منفی بازاریابی چریکی چیست؟

ممکن است هر تجارت و تبلیغاتی علاوه بر مزایا، نکات منفی در بر داشته باشد. بنابراین به منظور شناخت مسیر بازاریابی چریکی، بهتر است از این موانع آگاه شوید.

  • صرف زمان : یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت در یک استراتژی، مقدار زمانیست که صرف کارتان می‌کنید. اگر زمان زیادی صرف تولید و تبلیغات کنید و شاهد موفقیت دلخواه خود نشوید، در نتیجه زمان و هزینه خود را هدر می‌دهید. بناربراین استراتژی‌های چریکی یا پارتیزانی نیاز به زمان زیاد، تفکر عمیق، برنامه ریزی منظم و مناسب دارد.
  • نتیجه غیر قابل پیش‌بینی: پیش‌بینی نتیجه بازاریابی چریکی نسبت به بازاریابی و تبلیغات دیگر سخت‌تر است. هیچ شرکتی نمی‌تواند موفقیت تبلیغات، میزان رشد و پیشرفت تولیدات و جلب توجه مخاطبان را در بازاریابی چریکی پیش‌بینی کند. بنابراین موفقیت استراتژی تبلیغات هر شرکت و تولید کننده‌ای به زمان، خلاقیت و کمی شانس بستگی دارد.

۱۰ مثال‌ از بازاریابی چریکی

در این بخش چند مثال همراه با تصویر قرار دارد تا بازاریابی چریکی را بهتر بشناسید و درک کنید. همچنین می‌توانید در تولید ایده از این تبلیغات معروف بازاریابی چریکی استفاده کنید.

بازاریابی چریکی ردبول (Red Bull) در آسمان

شرکت نوشیدنی انرژی‌زای ردبول به منظور نمایش میزان انرژی و شعار تبلیغاتی خود (با ردبول بال درمیارید)، روی لباس یک فضانورد در آسمان برند خود را به نمایش گذاشت.

تبلیغ ردبول (Red Bull) در آسمان

تبلیغ سه بعدی فیلم کینگ کونگ

سازنده‌گان فیلم سه بعدی کینگ کونگ با کمک بازاریابی چریکی موفق به جلب توجه و تعجب مخاطبان شدند. آنان رد پای بسیاری بزرگ‌ کینگ کونگ را در ساحل قرار دادند. این ردپاهای بزرگ تجربه جالبی برای تبلیغ یک فیلم سینمایی بود که مردم تصاویرش را در شبکه‌های اجتماعی قرار دادند. بنابراین این فیلم طرفداران بسیاری بدست ‌آورد.

بازاریابی چریکی فیلم کینک کونگ

اسپری ضد کک حیوانات خانگی

شرکت Frontline پوستر بزرگی بر زمین یک فروشگاه قرار داد. هر فردی از طبقات بالا تصویر سگی را می‌بیند که خود را می‌خاراند. ممکن است در ابتدا فکر کنید نقاط اطراف این سگ، تصویر کک است. اما اگر کمی توجه کنید متوجه می‌شوید رفت و آمد مردم در فروشگاه نمایی همچون کک‌های اطراف سگ است.

اسپری ضد کک حیوانات خانگی

تبلیغ مک دونالد

مک دونالد رستوران زنجیره‌ای بسیار معروفی است که تبلیغات اش همیشه زبانزد و چشمگیر است. این بار هم با استفاده از استراتژی تبلیغات بازاریابی چریکی عکس سیب زمینی سرخ کرده را به عنوان خط کشی عابر پیاده در خیابان کشیده است.

تبلیغ مک دونالد

بازاریابی چریکی نوشابه کوکاکولا

شرکت بزرگ کوکاکولا از پیشروهای تبلیغات در دنیاست. این شرکت به نیازهای مردم توجه دارد. کوکاکولا در فصل تابستان، در ایستگاه اتوبوس کولر قرار داد و یخچال نوشابه‌های خنک خود را در اختیار مردم گذاشت. بنابراین مردم می‌توانند در خنکی ایستگاه بنشینند و نوشابه‌ای بخرند و بنوشند.

تبلیغ نوشابه کوکاکولا

تبلیغ چریکی باغ وحش

یک باغ وحش با استفاده از اتوبوس و تبلیغ خلاقانه، خدمات را معرفی کرد. بنابراین اتوبوس در سطح شهر حرکت می‌کند و توجه عموم را به مار دور اتوبوس و باغ وحش جلب می‌کند.

تبلیغ باغ وحش

تبلیغ چای کیسه‌ای لیپتون

تی بَگ یا چای کیسه‌ای لیپتون با الهام از شکل محصول خود، کیسه‌هایی تهیه کرد که مردم از آن استفاده کنند. با این بازاریابی چریکی اش به صورت رایگان‌ در دید عموم قرار گرفت.

تبلیغ چای کیسه‌ای لیپتون

تبلیغات چریکی شکلات کیت کت در محیط خارجی

کیت کت یکی از معروف‌ترین شکلات‌های دنیاست. شعار تبلیغاتی این کارخانه شکلات سازی پر طرفدار «استراحت کن، کیت کت بخور» است.

بنابراین با استفاده از یک نیمکت برای استراحت، تبلیغ محصول خود به روش بازاریابی چریکی در محیط خارجی قرار داد.

تبلیغ شکلات کیت کت

تبلیغ محصولات آدیداس

آدیداس برند مشهور محصولات ورزشی، به منظور جلب توجه و جذب مشتریان خود در محیط خارجی و خیابان، فروشگاه خود را به شکل جعبه کتانی‌های آدیداس درست کرد.

این برند با خلاقیت، درِ جعبه کفش را به عنوان سقف فروشگاه قرار داد و برای جذابیت بیشتر بند کفش‌های بزرگی بیرون از در جعبه کفش به نمایش گذاشت.

تبلیغ محصولات آدیداس

تبلیغ باتری دوراسل

شرکت دوراسل با کمک بازاریابی چریکی، تبلیغ خود را به صورت کاربردی و جذاب در محیط خارجی قرار داد.  این شرکت به منظور نمایش قدرت باتری‌های خود، از نور چراغ‌های خیابان و چراغ‌های اتوبوس استفاده کرد.

تبلیغ باتری دوراسل

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (4 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی