بازاریابی و فروشمقالات

بازاریابی ورزشی و ابعاد آن را بشناسید

بازاریابی ورزشی، نوعی از بازاریابی برای ارائه محصولات ورزشی است. در بازاریابی ورزشی ما با دو بخش، استفاده از بازاریابی برای فروش محصولات ورزشی، دوم بازاریابی محصولات غیر ورزشی از طریق ورزش روبه رو هستیم.  مانند سایر بازاریابی ها، بازاریابی ورزشی نیز درپی برطرف کردن نیازها و خواسته‌ها‌ی مشتری است. از این طریق برخلاف بازاریابی معمولی می‌توان خریدار را به استفاده ازمحصولات غیر ورزشی نیز تشویق کرد. در نهایت بازاریابی ورزشی را باید یک مجموعه‌ دانست که دربردارنده  سازماندهی و انجام فعالیت‌هایی مربوط به تحویل کالا و خدمات ورزشی به خریدار است. در این مقاله با ابعاد مختلف بازاریابی ورزشی و کاربرد آن آشنا میشویم.

برندینگ

آشنا کردن مشتری با محصول جهت شناخت کالای مورد نظر به منظور ایجاد ذهنیت در خریدار می باشد. روندی که طی آن برخورد و پاسخ مشتری نشان داده می شود، «برندینگ» نام دارد و زمانی که یک نوع برند ورزشی در ذهن مشتری جا بگیرد، موجب تثبیت موقعیت آن برند و رونق کسب و کار می شودمی شود. به دست آوردن یک موقعیت خوب فقط وابسته به یک معامله خوب نیست بلکه بازاریابی ورزشی رابطه دائمی بین برند ورزشی و مشتری را نشان می دهد.

بازاریابی ورزشی چیست؟

همان طور که در ابتدا گفته شد در حالت اول خدمات و محصولات ورزشی را به صورت مستقیم به خریدار ارائه می شود، در حالت دوم، برای محصولات غیر ورزشی از طریق ورزش، بازاریابی انجام می‌شود. به عنوان مثال، بازاریابی کردن برای لوازم ورزشی، مسابقات ، رخدادهای ورزشی و باشگاه‌ها، تبلیغ تیم ها، فروش بلیت، قسمتی از بازاریابی محصولات و خدمات ورزشی هستند. اما درمقابل در بازاریابی از طریق ورزش به عنوان مثال به تبلیغ یک آبمیوه توسط یک قهرمان ورزشی، توزیع خوراکی یک برند خاص در مسابقه های ورزشی و… پرداخته می شود.

اصول، روند و ابزار بازاریابی ورزشی:

بازاریابی ورزشی شامل سطوح مختلفی است. در سطح ابتدایی، فلسفه و باورهای مرتبط به مفهوم بازاریابی ورزشی قرار دارد.آگاهی داشتن از فلسفه و اصول بازاریابی فقط اختصاص به مدیران بازاریابی و بخش‌های بازاریابی سازمانی ورزشی ندارد. در فلسفه‌ی بازاریابی، نیازها و درخواست های خریدار، پایه های هر تصمیم را تشکیل می دهد. البته باید در نظر داشت که نیازهای مشتری باید تکمیل کننده اهداف سازمان باشد. در دنیای ورزش برخلاف دنیای تجارت هدف کسب سود نیست بلکه هدف برنده شدن یا علاقه مند شدن به آن ورزش است. فلسفه‌ی بازاریابی ایجاد شرایط مطلوب برای سود دو طرفه بین سازمان ومشتری است اما به خاطر داشته باشید اگر خواسته های مشتریان برآورده نشود هیچ سودی در کار نیست.

ما موجوداتی ارتعاشی هستیم
بخوانید

سطح دوم

در سطح دوم، بازاریابی ورزشی به عنوان یک فرایند در نظر گرفته می شود، زیرا شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است برای مثال، بازاریابی ورزشی شامل مراحل مختلف تحقیق، تجزیه و تحلیل،سازمان دهی، توسعه، اجرایی کردن وآزمایش است.

سطح سوم

در سطح سوم، بازاریابی ورزشی را مجموعه‌ای از اصول می دانند، زیرا دربردارنده نظرها و مفهوم های گوناگون است و برای کسانی که با بازاریابی ورزشی سروکار دارند به صورت یک راهنما عمل می‌کند.

سطح آخر

در آخر اصول بازاریابی ورزشی با کمک ابزارهای خاص می توانند اجرایی شوند. ابزارهای تحلیلی و فعالیت‌های روزانه ای که انجام می‌شوند جزء این ابزارها به می باشند.

sport marketing

انواع مصرف‌کنندگان ورزشی:

روش‌های متفاوتی برای مشخص کردن مصرف کننده واقعی وجود دارد. با این حال، باید مشخص شود که مصرف‌کننده‌ی ورزشی واقعی و ذی‌ نفعانِ ورزش باهم تفاوت دارند. مصرف‌کننده، فردی است که با پرداخت هزینه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از یک کالا یا خدمات ورزشی استفاده می‌کند. ذی‌نفعان افرادی هستند که از کالا یا خدمات ورزشی مشخصی سود می‌برند یا. به عنوان مثال دولت‌ها یا شرکت‌های حامی مالی ورزشی، ذی‌نفع هستند. مصرف‌کننده‌های ورزشی، کاربران نهایی هستند که به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی

مصرف کننده ها ی محصولات ورزشی شامل لوازم ورزشی، کتاب و مجلات ورزشی، لباس های ورزشی، بازی هاو… هستند. خریدار کالای ورزشی کسی است که یک کالای واقعی و یا مجازی ورزشی یا کالای مرتبط با ورزش را خریداری میکند.

بهترین مهارت ها برای تقویت فن بیان
بخوانید

مصرف‌کنندگان خدمات ورزشی

مصرف‌کنندگان خدمات ورزشی شامل آموزش، مربی گری تخصصی، خدمات رفاهی وسلامتی را تشکیل می‌دهند که از خدمات مربوط به ورزش استفاده می‌کنند اما مستقیم در خود فعالیت ورزشی دخالتی ندارند.

شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های ورزشی

مشتریان، شرکت‌کنندگان حضور در فعالیت‌های ورزشی هستند. این افراد به عنوان شرکت‌ کننده یا سازمان‌دهنده و بدون دریافت حقوق در ورزش همکاری می کنند. همه‌ی افرادی که در فعالیت‌های ورزشی مدرسه‌ و یا مراکز تفریحی و باشگاه‌های ورزشی سازمان‌یافته شرکت دارند در این طیف جای می‌گیرند.

تماشاگران وطرفداران ورزشی

دسته‌ی چهارم، تماشاگران ورزشی جای می گیرند. این گروه به فعالیت‌های ورزشی علاقمند هستند اما خود ورزشکار نیستند. فعالیت‌های حامیان ورزشی به صورت حضور در مسابقات ورزشی یا تماشا یا گوش دادن برنامه‌های ورزشی در تلویزیون، رادیو، اینترنت و… است. این گروه از مصرف ‌کنندگان ورزش بسیار پیچیده هستند به این خاطر که به شیوه ی متفاوتی از کالاها و خدمات ورزشی با سایر مصرف‌کنندگان تفاوت دارد.

  بازاریابی ورزشی شاخه‌ای ازبازاریابی است که همزمان بر تبلیغات در زمینه برنامه‌های ورزشی و همچنین تبلیغ محصولات و خدمات دیگر از طریق برنامه‌های ورزشی و تیم‌های ورزشی توجه دارد. در این مجموعه مواردی که تبلیغ می‌شوند می‌توانند محصولات فیزیکی یا یک برند خاص باشند. هدف از این نوع بازاریابی به وجود آوردن استراتژی‌هایی است که مشتری از طریق آن‌ها به تبلیغ یک ورزش یا محصولی غیر از ورزش از طریق ورزش بپردازد. بازاریابی ورزشی همانطور که گفنه شد ابعاد مختلفی دارد و قابل تامل است.

سمینار بزرگ موفقیت با تدریس جناب آقای دکتر محمدی، مشاور و مدرس در زمینه موفقیت در کسب و کار و بازاریابی گویای انواع وابعادی مختلفی از بازاریابی ، راه های شناخت مسیر درست ودر نهایت موفقیت در کسب و کار است.شما می وانید برای بهره گیری از مطالب این سمینار بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن