بازاریابی و فروشمقالات

بازاریابی داخلی و ابعاد آن را بشناسید

آماده کردن و ارائه خدمات مشتریان استثنایی دقیقاً مثل فراهم آوردن و ارائه کالا و خدمات استثنایی در توسعه اهداف بازاریابی و فروش هر سازمانی دارای اهمیت زیاد است که پایه و مبنای فراهم آوردن چنین خدماتی نیاز به داشتن طرح و برنامه برای بازاریابی داخلی است. بر مبنای تحقیقی که در میان شرکت‌های آمریکایی صورت گرفته است، 78% از مصرف‌کنندگان به علت دریافت خدمات مشتریان ضعیف و بی‌کیفیت از جریان یک معامله خارج‌شده‌اند. کارکنان یک شرکت می‌توانند به‌عنوان مهم‌ترین ابزار بازاریابی داخلی و در اختیار این شرکت‌ها عمل کنند. این کارکنان در خط مقدم این شرکت‌ها قرار دارند و استراتژی‌های بازاریابی آن‌ها مناسب با وضعیت و برمبنای نیاز هر یک از مشتریان انتخاب کرده و مورداستفاده قرار می‌دهند.

بازاریابی داخلی چیست؟

با داشتن استراتژی بازاریابی داخلی، با کارکنان طوری رفتار می‌شود که انگار آن‌ها “مشتریان ثابت در درون سازمان” هستند که همیشه باید نسبت به چشم‌انداز و ارزش سازمان مانند “مشتریان خارج از سازمان” توجیه شده باشند. هدف بازاریابی داخلی هماهنگ کردن همه ی جوانب از عملیات داخلی سازمان با همدیگر با هدف جلب اطمینان از توانمند بودن آن‌ها در ارائه ارزش به مشتریان است. اگر یک شرکت توانایی انجام عملیات و کارهای خودش را به‌شکل هماهنگ و استانداردشده‌ داشته باشد، می تواند به ارائه تجربه خوب و باثبات‌تری به مشتریان خودش بپردازد.

آموزش به کارکنان

اگر شرکتی قصد فراهم آوردن یک تجربه مشتری مثال‌زدنی را داشته باشد، باید برای ارائه آن خدمات به کارکنان خود آموزش لازم را بدهد. اما در اختیار داشتن نیروی کاری که آموزش‌های مورد نیاز در رابطه با اهداف شرکت را دیده باشد و علاقه‌مند به اجرای آن باشد، آنقدر هم که بعضی انتظار دارند ساده نیست. کسب‌وکارهای متفاوت باید تلاش‌های خوبی با هدف توزیع دقیق و به‌موقع اطلاعات مربوط داشته باشند تا درنتیجه هر یک از کارکنان آن‌ها در راه تلاش برای رسیدن به اهداف مشترک و از پیش مشخص شده قرار داشته باشند. یک مجموعه نیروی کار نا منظم و بدون برنامه یک پیام بازاریابی بی‌ثبات همه و همه راه‌های بسیار ساده‌ای برای از دست دادن روابط کاری با دیگران است.

چگونه وقتی کارمند هستیم کسب و کار خود را شروع کنیم؟(1)
بخوانید

رویکرد بازاریابی داخلی

بازاریابی داخلی بر این طرز فکر و ایده  مبتنی است که باورهای مشتریان نسب به یک شرکت بر مبنای تجربه آن‌ها در تعامل با آن شرکت است و این باورها فقط به تجربه آن‌ها در تعامل با محصولات آن شرکت وابسته نیست. هر وقت که یک مشتری با یکی از کارکنان آن شرکت تعامل برقرار می‌کند، این تعامل به صورت مثبت یا منفی بر رضایت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. هر نیرویی در این شرکت‌ها، از کارمند فروش آن‌ها گرفته تا مسئول فنی که به‌شکل تلفنی جوابگوی مشتریان است به شکل دادن آن تجربه برای مشتری کمک می‌کند. بنابراین، رضایت مشتری به‌ مقدار زیادی بستگی به عملکرد کارکنان آن شرکت دارد.

ایجاد و ارائه مشوق

اکثر فعالیت‌های بازاریابی داخلی بر مبنای فراهم آوردن مشوق‌هایی برای کارکنان سازمانی برای دستیابی به بعضی از اهداف مشخص است. البته باید دقت کرد که این مشوق‌ها چیزی باشد که درواقع باعث انگیزش در کارکنان شود. در یکی از نظرسنجی هایی که توسط شرکت Harris Interactive در سال 2011 انجام‌شده است از مردم پرسیده شد که چه مشوق‌هایی برای آن‌ها مطلوب تربوده و تمایل به دریافت آن از شرکت‌ها در ایام نزدیک به تعطیلات هستند. نتایج این نظرسنجی نشان دهنده آن است که کارکنان بیشتر از هر چیز با امکان کسب درآمد بیشتر و کمتر از همه با اجرای مهمانی‌های شرکتی انگیزه خوب برای تلاش بیشتر دریافت می‌کنند.

چه کسانی از فرایندهای بازاریابی داخلی استفاده می‌کنند؟

به‌صورت دقیق‌تر باید گفت که هر شرکتی می‌تواند یک کمپین بازاریابی داخلی برای خودش ایجاد کند. حتی کوچک‌ترین کسب‌وکارها هم می خواهند به کارکنان خود آموزش دهند تا از این راه قادر به معرفی چشم‌انداز و اهداف کسب‌وکار خودشان باشند. به عنوان مثال به یک عرضه‌کننده نان فانتزی کوچک فکر کنید که کارکنان خودش را به گونه ای آموزش می‌دهد که از مشتریان با یک لبخند و ارائه انرژی مثبت در هنگام ارائه خدمات میزبانی کنند. تطبیق باورهای کارکنان با رسالت یک کسب‌وکار برای هر شرکتی که خواهان برقراری تعامل سازنده با مشتریان خودش باشد، بسیار لازم و ضروری است.

استفاده از اصول بازاریابی نوین جهت پیشرفت در کسب و کار
بخوانید

شرکت های سرمایه گذار

معمولا شرکت‌های بزرگ‌تر هستند که در استراتژی‌های بازاریابی داخلی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این دسته از شرکت‌ها، با توجه به اینکه دارای کارکنان زیادی هستند معمولا در فضاهای دور از یکدیگر و جدا از هم به کار خود مشغول می‌باشند، اعمال فرهنگ کلی سازمان بر کل این کارکنان در سطح سازمان در عمل کاری بسیار دشوار است. شرکت‌هایی با تعداد زیادی کارمند شاغل در قسمت های تحقیق و توسعه، فروش، بازاریابی، تولید و حمل‌ونقل باید تلاشی یکپارچه باید سعی در آموزش این افراد در رابطه با اهداف بازاریابی شرکت داشته باشند. خرده‌فروشان، رستوران‌های زنجیره‌ای و دیگر شرکت‌هایی که با از مشتریان زیادی ارتباط برقرار می‌کنند به‌طور خاص علاقه‌مند به اجرای روش های بازاریابی داخلی هستند. آن‌ها نیاز به ایجاد یک فرهنگ‌سازمانی قوی دارند که به همه ی سازمان تسری یافته و تأثیر آن بر مشتریان مجموعه ملموس باشد.

همانطور که گفته شد آماده کردن و ارائه خدمات مشتریان استثنایی دقیقاً مثل فراهم آوردن و ارائه کالا و خدمات استثنایی در توسعه اهداف بازاریابی و فروش هر سازمانی دارای اهمیت زیاد است که پایه و مبنای فراهم آوردن چنین خدماتی نیاز به داشتن طرح و برنامه برای بازاریابی داخلی است. بنابراین شناخت ابعاد مختلف بازاریای برای صاحبان کسب و کار ضروری است.

استا احمد محمدی، مدرس و مشاور در زمینه کسب وکار در سمینار بزرگ موفقیت اصول و راه های کلیدی در اختیار شما قرار می دهد که با بهره گیری از آن می توانید گامی بزرگ در جهت بهبود کسب و کار خود بردارید. برای استفاده از آموزه های استادبر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفیت_استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن