بازاریابی و فروشمقالات

بازاریابی اخلاقی و نقش کلیدی آن در کسب و کار

بازاریابی اخلاقی یکی ازمهمترین و پیچیده ترین موارد در تاریخ کسب وکار بوده است. مطالعات بسیار زیادی از طرف فضای دانشگاهی و سرآمدان کسب‌ وکار در مورد رابطه ی بین اصول اخلاقی انجام دادن یک کار وبه دست آوردن درآمد انجام شده که البته  تا کنون اتفاق نظری در این موضوع  شکل نگرفته است. مطالعه ای توسط مرکز منابع اخلاقی صورت گرفت  که ۴۳درصد از جواب ها از نبود اخلاق در بین کارفرماها حکایت می کرد. ما در این مقاله به چیستی بازاریابی اخلاقی، چگونگی توسعه بازاریابی اخلاقی و اینکه چه کسانی بازاریابی اخلاقی را به کار می گیرند می پردازیم.

بازاریابی اخلاقی چیست؟

بازاریابی اخلاقی بیش از اینکه یک استراتژی بازاریابی باشد یک نوع فلسفه است که بر تمام جنبه‌ها و ابعاد بازاریابی اثر می‌گذارد. در این روش کارفرمایان صداقت، عدالت و متعهد بودن را در تبلیغات خود ترویج می دهند. صحبت کردن در مورد اخلاق بسیار دشوار و پیچیده است، چون معمولا تعریف هر کس از کار خوب با نظر دیگری فرق دارد. بنابراین  در بازاریابی اخلاقی با قوانین و روش‌های مدون روبه‌رو نیستیم، البته دستورالعمل‌های کلی و عمومی برای کمک به صاحبان کسب‌ وکار وجود دارد که می‌توانند استراتژی‌های جدید بازاریابی را بر مبنای آن سنجید.

 

مارکتینگ

 

قوانین بازاریابی اخلاقی چیست؟

  • همه‌ ی شیوه‌های بازاریابی یک روش استاندارد را دنبال می‌کنند
  • بازاریابی حرفه‌ای از بیشترین سطح اصول اخلاقی برخوردار است
  • موضوع تبلیغات یک بحث جدا از موضوعات خبری یا سرگرمی می باشد
  • بازاریاب‌ باید آگاهی کامل در مورد کسانی که قرار است  پول پرداخت کنند به دست آورد
  • روش بازایابی باید براساس هدف و نوع محصول انتخاب شود.
  • بازاریاب‌ها باید خود را با قوانین دولتی و سازمان‌ها هماهنگ کند
  • اخلاق در همه‌ی تصمیمات بازاریابی باید مورد توجه قرار گیرد

چه کسانی بازاریابی اخلاقی را به کار میبرند

همه شرکت ها می توانند از روش بازاریابی اخلاقی که مبتنی بر روش تبلیغ صادقانه، عادلانه و متعهد برای معرفی خدمات و محصولات می باشد وهم روش غیر اخلاقی استفاده کنند. اگر شرکت ها از بازاریابی اخلاقی به صورت هوشمندانه استفاده کنند، می‌تواند اقتصادی و تأثیرگذار باشد. به یاد داشته باشید استفاده از شیوه‌های تبلیغاتی غیراخلاقی افزایش فروش یا کاهش هزینه‌های تبلیغاتی را ضمانت نمی کند.برخی شرکت ها تبلیغات را برمبنای اصول شخصی و با ارزش خود انجام می دهند. بازاریابی اخلاقی در این شرکت ها یک امر طبیعی و جزء هویت شرکت است. این مسئولیت‌ پذیری دلیل خوبی برای خریداری محصول این شرکت ها میباشد زیرا آنها چیزی فراتر از قیمت و کیفیت را مد نظر قرار داده اند. این شرکت ها تمام اصول بازاریابی اخلاقی در فعالیت هایشان را از جمله رفتار منصفانه با کارگران، استفاده از مواد اولیه مناسب، انجام اقدامات مناسب برای حفظ محیط زیست و فعالیت‌هایشان در موسسه‌های خیریه رعایت می کنند، ومسلما آن هارا در تبلیغات و بازاریابی خود بازتاب می دهد.

برندسازی کسب و کارهای کوچک با 5 راهکار طلائی
بخوانید

مارکتینگ

 

انواع تبلیغات غیر اخلاقی:

  1. تبلیغ غیر مستقیم: برخی از کالا ها مانند سیگار دارای مقررات خاصی برای تبلیغ یا عدم تبلیغ دارند. در این روش به صورت غیر مستقیم محصول مورد نظر تبلیغ می شود بدون آنکه اشاره مستقیم به آن شود.
  2. اغراق در تبلیغ: گاهی اوقات در تبلیغ یک محصول اطلاعات غیر واقعی درمورد کیفیت یا محبوبیت آن داده می شود.
  3. تبلیغ پر سروصدا: گاهی در تبلیغات به جای معرفی جنبه های عملی محصول به جنبه های انتزاعی آن پرداخته می شود. مثلا به کار بردن اصطلاع بهترین برای یک محصول که صحت شعار آن را نمی توان اثبات کرد.
  4. تبلیغ ادعاهای ثابت نشده: بعضی از شرکت ها مواردی را در تبلیغات خود به کار می برند که از نظر علمی ثابت نشده. مثلا بیان ضد ریزش بودن یک شامپو که ازنظر علمی ثابت نشده است.
  5. استفاده ابزاری از زنان: نگاه جنسیتی به زنان در تبلیغات موجب پذیرش مردم عامه است و موجب افزایش فرهنگ جنسیتی می شود.
  1. بیان ادعای دروغ درمورد رقبا: مطرح کردن ادعای دروغ درمورد رقیبان توسط یک کمپانی که موجب اشاعه اطلاعات غلط می شود. و

7 . استفاده ابزاری از کودکان: با توجه به این امر که کودکان توانایی ارزیابی یک کالا را ندارند، امروزه شاهد حضور پررنگ کودکان در تبلیغات هستیم که یکی از مصادیق بی اخلاقی در بازاریابی به شمار میرود.

3 راه مواجه با ندای انتقادی درون و صلح با خویشتن(2)
بخوانید

بازاریابی اخلاقی چگونه توسعه می‌یابد و اجرا می‌شود؟

بازاریابی اخلاقی ابزارهایی را برای نشان دادن کیفیت استراتژی بازاریابی در گذشته،حال و آینده در اختیار افراد قرار می دهد. اگر یک شرکت به این نتیجه برسد که استفاده از بازاریابی اخلاقی می‌تواند موجب افزایش سود و مقبولیت محصولاتش شود، باید روش بازاریابی فعلی خود را تغییر دهد. استفاده از روش بازاریابی اخلاقی باید بر اساس ارزیابی شرکت در شرایط موجود، سلیقه مشتریان و جامعه‌ی هدف انجام شود. بازاریابی اخلاقی مزایای زیادی دارد اما شرکت ها محدودی حاضرند درصورت امکان کم شدن سود به آن عمل می کنند. در واقع هرشرکت و یاهر کمپانی خودش تصمیم میگیرد چه روشی برای تبلیغات را در پیش بگیرد.

بازاریابی اخلاقی از پیچیده ترین موارد در تاریخ کسب وکار بوده است. مطالعات بسیار زیادی از طرف فضای دانشگاهی و سرآمدان کسب‌ وکار در مورد رابطه ی بین اصول اخلاقی انجام دادن یک کار وبه دست آوردن درآمد انجام شده که البته  تا کنون اتفاق نظری در این موضوع  شکل نگرفته است. از اصول مهم تبلیغات اخلاقی عدم استفاده ابزاری از کودکان و زنان، رقابت سالم با دیگر شرکت ها و… می باشد. فقط اینکه بدانیم بازاریابی اخلاقی کار درستی است انگیزه‌ی کافی برای انجام این کار ایجاد نمی‌کند.

سمینار بزرگ موفقیت با تدریس استاد محمدی مشاور و مدرس در زمینه موفقیت در بازاریابی و کسب کار این فرصت طلایی را در اختیار شما قرار می دهد تا با یادگیری مهارت های بازاریابی و کسب و کار گامی در جهت بهبود وضعیت کسب و کار، پیشرفت و موفقیت خود بردارید. جهت بهره گیری از آموزه های استاد و شرکت در کلاس ها می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن