اگر اعتماد به نفس ندارید حتما این مطلب را بخوانید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ خرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰
اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از ویژگی‌های مثبت افراد موفق است که هرکسی آن را ندارد. بعضی از کودکی فردی با اعتماد به نفس هستند و نیازی به تلاش برای رسیدن به آن ندارند اما در مقابل آن‌ها افرادی هستند که همیشه با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند.

تعداد افرادی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند کم نیست و برای بسیاری از آن‌ها این کمبود مشکل ساز است. تصور کنید که قرار است فردی را استخدام کنید. از بین رزومه‌های ارسالی، دو رزومه را برای مصاحبه انتخاب کرده و با آن‌ها قرار می‌گذارید. شخص اول، فردی با اعتماد به نفس است که توجه شما را در نگاه اول جذب می‌کند اما فرد دوم اعتماد به نفس نداشته و خجالتی نیز هست.

شما برای اینکه کسب و کاری موفق داشته باشید کدام فرد را انتخاب می‌کنید؟ مسلما فرد اول برای شما گزینه بهتری است حتی اگر توانایی فرد دوم نیز بیشتر باشد. این فقط مثال کوچکی از برتری افراد با اعتماد به نفس در جامعه است. پس کسب این مهارت بسیار در زندگی و شغل شما تاثیر مثبت خواهد داشت. با کمک این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

افزایش اعتماد به نفس

چرا دوره اعتماد به نفس خیلی اهمیت دارد؟ مهم است چون به شما عزت نفس، قاطعیت و شجاعت می‌دهد. زمانی که به خود اعتماد داشته باشید از ریسک کردن ترسی ندارید و سعی می‌کنید کارهای جدیدی انجام دهید. برای یک زندگی موفق و شاد داشتن اعتماد به نفس ضروری است و اکثر مردم زمانی که فردی را دارای اعتماد به نفس می‌بیند، تحسین می‌کنند.

وقتی که با عزت نفس باشید اجازه نمی‌دهید که حرف و رفتار مردم در شما تاثیری داشته باشد و چیزی را به دل نمی‌گیرید. اکثر مردم اعتماد به نفس ندارند. اما با این حال می‌توان آن را به وجود آورد.

با تغییر ذهنیت و نگرش خود نسبت به زندگی می‌توان اعتماد به نفس را در خود شکل داد. استاد احمد محمدی به شما خواهند آموخت که منشا تمامی موفقیت‌ها و شکست‌های ما، افکار، نگرش و به طور کلی ذهن ماست! در اینجا تعدادی راهکار برای داشتن اعتماد به نفس ارائه می‌کنم:

1. در مورد آنچه تاکنون در زندگی خود انجام داده‌اید بیندیشید

در مورد آنچه تاکنون در زندگی خود انجام داده‌اید بیندیشید

حتی اگر شکست و ناکامی را در زندگی تجربه کرده‌ باشید مطمئنا موفقیت‌‌هایی هم داشته‌اید. این موفقیت‌ها حتما نباید بزرگ باشند، بلکه می‌تواند چیزهای ساده باشند. مثل نمره خوب گرفتن در مدرسه یا دانشگاه، ترفیع رتبه در محل کار، سازش کردن با همسایگان خود، گرفتن گواهینامه رانندگی یا یادگیری شنا.

فکر کردن درمورد این دستاوردها باعث می‌شود که شما متوجه شوید که شما در زندگی خود موفقیت هم داشته‌اید و همیشه شکست نخورده‌اید. این باعث می‌شود حس بهتری نسبت به خود و زندگی‌تان پیدا کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

2. به جای تمرکز بر نداشته‌ها و آنچه که به دست نیاورده‌اید بر داشته‌ها و دستاوردهای خود تمرکز کنید

چرا ذهنتان از ناکامی‌ها پر شده است؟ اگر شما به شکست فکر کنید منتظر آن خواهید بود و آن را به زندگی خود جذب می‌کنید و عزت نفس خود را اینطور از بین می‌برید.

فکر کردن به موفقیت را جایگزین فکرها و نمایش چیزهای منفی در ذهنتان کنید. خودتان را در جایگاهی که واقعا می‌خواهید باشید، ببینید و زندگی را آنگونه که می‌خواهید به جلو ببرید.

اگر بتوانید نمایشی از موفقیت را در ذهن خود داشته باشید آن را به زندگی خود جذب خواهید کرد. این فرآیند اعتماد به نفس کودکان شما را شکل می‌دهد.

3. فهرستی از دستاوردها و موفقیت‌های خود را روی کاغذ بنویسید

فهرستی از دستاوردها و موفقیت‌های خود را روی کاغذ بنویسید

برای شکل گیری عزت نفس گامی دیگر بردارید و فهرستی از دستاوردهای خود را بنویسید و گاهی به آن‌ها نگاه کنید. شاید بگویید که هرگز در زندگی موفقیتی نداشته‌اید. شما دارید اشتباه می‌کنید. شاید موفقیت‌های بزرگ را تجربه نکرده باشید اما اگر دقت کنید حتی اگر گهگاهی هم شده موفقیت‌های کوچکی داشته‌اید.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

پختن کیک خوشمزه، داشتن ارتباط خوب با همسرتان یا به پیاده روی رفتن هر روزه همه این‌ها می‌تواند موفقیت در نظر گرفته شوند.

4. درمورد استعداد و توانایی‌های خود فکر کنید

یک زمان مشخصی را هر روز برای فکر کردن درمورد توانایی‌ها و استعدادهای خود بگذارید. راه‌هایی را بیابید تا آن‌ها را تقویت کنید و از آن‌ها بهره ببرید. نگویید که هیچ مهارتی ندارید. هرکسی مهارت‌هایی دارد. شما فقط باید آن‌ها را پیدا کنید.

5. اراده خود را تقویت کنید

عدم اعتماد به نفس با نداشتن اراده مرتبط است. اگر اراده خود را قوی کنید همزمان عزت نفس شما هم افزایش می‌یابد. اراده قوی به معنای عزت نفس، قاطعیت و اعتماد به نفس بیشتر است.

6. اهداف کوچک و ساده را معین کنید

اهداف کوچک و ساده‌ای را که در سر دارید و خواهان دستیابی به آن‌ها هستید، مشخص سازید. این به شدت اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. من درمورد اهداف واقعا کوچک صحبت می‌کنم از قبیل تمیز و مرتب کردن کمد لباس، دعوت دوستان به منزلتان، یادگیری شنا یا مرخصی گرفتن و خوشگذرانی کردن در یک روز. این عمل حس بهتری به شما می‌دهد و عزت نفس شما را تقویت می‌‌کند.

7. برای افزایش اعتماد به نفس نگرش مثبت خود را بیشتر کنید

 برای افزایش اعتماد به نفس نگرش مثبت خود را بیشتر کنید

به جای تمرکز بر اتفاقات منفی و منتظر رویدادهای بد بودن بر امور مثبت تمرکز کنید و منتظر نتایج خوب باشید. اگر شما ذهنیتی منفی دارید چنین کاری آسان هم نیست.

اما با مقاومت شما می‌توانید عادات ذهنی خود را تغییر دهید و نگرشی مثبت را برای خود ایجاد کنید. اگر شما تلاش کنید که از تمام افکار منفی دست بکشید و در صحبت‌هایتان آن‌ها را به کار نبرید، برای شما کمک کننده خواهد بود.

8. با خود گفتگوهای انگیزشی داشته باشید

هر تفسیر منفی را که در ذهنتان است، کنار بگذارید. ثابت قدم باشید و اجازه ندهید که افکار منفی مربوط به خود و زندگی‌تان به ذهنتان راه یابند.

باید ذهن آگاهی داشته باشید و اجازه ندهید که نجواهای منفی در ذهن‌تان ادامه پیدا کنند. شما می‌توانید عزت نفس را ایجاد کنید. این قابل دسترسی است.

راهکارهای ارائه شده کمک کننده خواهد بود که شما اعتما‌د به نفس خود را شکل دهید. در برخی موارد شما به راهکارهای بیشتری نیاز خواهید داشت. زمانی که قاطعیت، عزت نفس به شدت کاهش یافته باشد شما به یک کمک حرفه‌ای مثل مشاور یا روانشناس نیاز دارید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند که علت‌یابی کنید و شما را راهنمایی می‌کنند که چگونه آن‌ها را به دست آورید.

نقل قو‌‌ل‌هایی از افزایش اعتماد به نفس

نقل قو‌‌ل‌هایی از افزایش اعتماد به نفس

“کسی که خود را باور کرده است دیگر نیازی به متقاعد کردن دیگران ندارد. وقتی از این که فقط خودت هستی خرسند باشی و خود را با کسی مقایسه نکنی یا رقابت نداشته باشی همه به تو احترام خواهند گذاشت.”

«لائوتسه»

“منفعل بودن، شک و ترس به بار می‌آورد و عمل کردن اعتماد به نفس و شجاعت. در خانه ننشین و فقط فکر کن، بزن بیرون و انجامش بده. هر کاری (هرچند جزئی)، برای رسیدن به هدفم انجام می‌‌دهم گامی برای پیشرفت برداشته‌ام؟”

«دیل کارنگی»

“قبل از اینکه کاری را انجام دهید باید انتظاراتی از خود داشته باشید.”

«مایکل جُردن»

“اگر خود به خویشتن اعتماد نداری، دیگران هم به شما اعتماد نخواهند کرد.”

«جان ماکسول»

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
اعتماد به نفس و عزت نفس

“زندگی برای هیچ کس آسان نیست. اما که چه؟ باید پشتکار و از همه مهم‌تر اعتماد به نفس داشته باشیم. باید باور کنیم که هر یک برای انجام کاری استعداد داریم و آن کار باید انجام شود.”

«ماری کوری»

“هرچه قدر کارتان را بهتر انجام دهید، خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت و اعتماد به نفستان نیز افزایش خواهد یافت.”

«برایان تریسی»

“مشکلاتتان را بر ماسه‌ها بنویسید و موفقیت‌هایتان را بر سنگ مرمر.”

«پرمودا باتر» 

اعتماد به نفس افراد موفق

اعتماد به نفس افراد موفق

یکی از تفاوت‌های انسان‌های موفق با سایرین، عزت نفس بالای آنان به هنگام رویارویی با شکست‌ها و نه شنیدن‌هاست! آنان هیچ گاه مغلوب گذشته و تجربه تلخ خود نمی‌شوند، در عوض عبرت می‌گیرند و مجدد به تلاش خود ادامه می‌دهند.

بنابراین بسیار مهم است که با بکارگیری تکنیک‌های فوق، اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم، زیرا زمانی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم، تلاش و انگیزه ما هم بیشتر می‌شود و در مقابل سختی‌ها و شکست‌ها ناامید و افسرده نمی‌گردیم.

4.7/5 - (20 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

  1. تمام این گفته ها جالب و در خور توجه هست….اما کسی که اعتماد به نفس نداره به سختی میتونه خودش رو درست کنه. اعتماد به نفس چیزی هست که از بچگی و در خانواده شکل میگیره. و پدر و مادر نقش مهمی در شکلگیری اون دارن. پدری که مدام به بچش بگه تو نمیتونی. تو موفق نمیشی.تو چیز جذابی نداری….. میدونید چقدر تاثیرات مخربی داره؟ جوری که شما تا ابد این حرف ها در مغز و ذهنت میمونه و نمیتونی پاکشون کنی حتی اگر عالی هم باشی خودت این رو قبول نخواهی کرد.

    1. سلام سینا عزیز
      عموما تمامی افراد موفق خود ساخته هستند ،یعنی اینکه از وقتی به مشکلات و مسائل منفی زندگیشون برخود کردند، شروع کردند به رفع و اصلاح اونها و ساختن یک زندگی مورد دلخواهشون.
      شک نکن اگر بخواهی اعتماد به نفست رو تقویت کنی می تونی.
      برات ارزوی موفقیت داریم

  2. همیشه که تو زندگی شکست نخوردیم قطعا یه جاهایی موفقیت بدست اوردیم باید به اونا فکر کنیم تا اعتماد به نفسمون بره بالا

    1. سلام کاربر عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی