انواع اعتماد به نفس و نحوه دسترسی به هر نوع از آن ها

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

اعتماد به نفس کودکان و خودباوری از ویژگی های ارزشمند انسان های موفق هستند. در این مقاله در مورد انواع اعتماد به نفس صحبت می کنیم.

اعتماد به نفس از جمله تعاریف شخصیتی است که بسیاری از افراد جامعه را درگیر خود کرده است. بعضا بسیاری از افراد با این معضل رو به رو هستند که چگونه تعریف دقیق و درستی از اعتماد به نفس و خودباوری داشته باشند. راه های افزایش این احساس بسیار زیاد و گسترده است. اما آیا این حس تنها تنها یک تعریف منحصر به فرد است. جواب به این سوال قطعا منفی است. انسان ها با توجه به پیچیدگی روابط اجتماعی و گستردگی معضلات، دارای گونه های مختلفی از اعتماد به نفس هستند. شاید ما نمی دانیم مقصر اصلی مشکلات زندگی ما چه کسی است؟ در این مقاله تلاش شده است تا با انواع دوره اعتماد به نفس ابتدا آشنا شده و سپس راه های کسب آن نیز بررسی شود.

انواع اعتماد به نفس


 اعتماد به نفس نیز مانند هر مفهوم روان شناختی دیگری، جنبه های مثبت و منفی مختلفی دارد، که در بررسی انواع اعتماد به نفس باید از آنها آگاه شویم.
اعتماد به نفس از دیدگاه مفهومی به چهار نوع اصلی تقسیم می شود:

  1. اعتماد به نفس “بی دلیل”
    اعتماد به نفس در هر فرد باعث به وجود آمدن انگیزه و همچنین شناهت هر چه بهتر فرد از خودش می شود. در مقابل جنبه های مثبت و صحیح اعتماد به نفس که در افراد و زندگی و تصمیم گیری های آنها تاثیرات خوب و مفیدی می گذارد، باید توجه داشته باشیم که اعتماد به نفس هم در هر حال باید به اندازه باشد و در جا و شرایط مناسب از آن بهره گرفت. همانگونه که کمبود اعتماد به نفس در مراحل مختلف زندگی فرد را دچار چندگانگی شخصیتی می کند. سبب می شود تا فرد نتواند تصمیم درست و به جا بگیرد، اعتماد به نفس بیش از حد و بی مورد نیز عاملی ناهنجار است. این نوع از اعتماد به نفس که از آن با عنوان “اعتماد به نفس کاذب” نیز نام برده می شود، می تواند اثرات مخربی در شخصیت فرد به وجود آورد و نه تنها خوب نیست بلکه موجب خواهد شد تا فرذ تصمیمات غلط بگیرد و سیر نادرست تصمیم گیری های خود را در زندگی ادامه دهد. اعتماد به نفس کاذب اشخاص را دچار افراط در خود باوری های بی مورد می کند و گاهی می تواند آثار مخرب جبران ناپذیری در شخصیت و زندگی افراد بگذارد. افرادی که دچار اعتماد به نفس بی دلیل و کاذب می شوند عموماً پس از مدت کوتاهی ارتباط خود را با دوستان و همچنین اطرافیان خود از دست می دهند.
  2. اعتماد به نفس “القایی”
    این نوع از اعتماد به نفس، به نوعی پوشالی است و بیشتر جنبه ای دل خوش کننده دارد. برای مثال گاهاً در برخی جلسه های روان درمانی، متخصصین از اشخاص می خواهند که هر روز در جلوی آینه به خودشان عباراتی از قبیل: من پیروز می شوم، من خوشبخت هستم، من موفق هستم و غیره را بازگو کنند. این کار شاید بتواند تا مدتی روحیات فرد نسبت به خودش را بهتر نماید اما بالاخره اثرات به وجود آمده فروکش خواهد کرد و دوباره فرد خودش را دچار همان مشکلاتی می یابد که از پیش با آنها دست و پنجه نرم می کرد.
  3. اعتماد به نفس “دروغین و حاصل تکرار”
    گاه اعتماد به نفس در شخص وجود ندارد و فرد صرفاً به دلیل تکرار کاری، ترس مواجهه با آن کار را در خود دیگر احساس نمی کند. در چنین شرایطی شخص این عدم ترس و قدرت انجام کار را داشتن اعتماد به نفس می داند اما این نوع از اعتماد به نفس دروغین است.
  4. اعتماد به نفس “اکتسابی و حاصل تلاش و خودباوری”
    این نوع از اعتماد به نفس با تلاش و ممارست و خودآگاهی کسب می شود. به عبارت دیگر این نوع از اعتماد به نفس در نتیجه کسب علم و آگاهی حاصل می شود و یکی از ماندگار ترین و درست ترین انواع اعتماد به نفس است.

سه نوع اعتماد به نفس مهم دیگر

معمولا تعاریف عمومی و گسترده ای مانند اعتماد به نفس دارای گستردگی و انواع زیاد در تعریف قطعی و قانع کننده آن وجود دارد. اعتماد به نفس در افراد متناسب با شرایط اجتماعی و فکری افراد می تواند متغیر باشد. در برخی موارد شغل هایی وجود دارد که افراد نیاز به داشتن اعتماد به نفس بالا هستند و به عبارتی از جمله پیش نیاز های کسب این شغل است. البته آیا می توان بعد های اعتماد به نفس را نادیده گرفت.

انواع اعتماد به نفس به صورت کلی به سه دسته اعتماد به نفس رفتاری، احساسی و معنوی تقسیم می شوند. هر یک از این ابعاد دارای تعاریف خاصی هستند و برای کسب آن باید تمرین های مربوطه را انجام دهید. شما برای افزایش اعتماد به نفس خاص خود باید شرایط و راهکار های خاصی را در نظر بگیرید.

این راهکار ها با توجه به شخصیت شما و نقاط ضعف و قوت شما ارائه می گردد. گاها این احساس بر روی ابعاد ظاهری تمرکز داشته و گاهی بر روی نحوه گفتگو و فن بیان. باید برای کسب آن بیشترین تلاش و تمرین را در این راستا انجام داد. در ادامه به تعاریف مربوط به انواع اعتماد به نفس و نحوه کسب آن توضیحاتی ارائه می گردد.

اعتماد به نفس رفتاری

اعتماد به نفس رفتاری افراد معمولا نمود بیشتری نسبت به سایر شکل های اعتماد به نفس دارد. در واقع یکی از مواردی که در افزایش این احساس تاثیر به سزایی داشت، عملگرا بودن افراد و البته خوشبینی است. این جنبه از انواع سه گانه نیز به صورت دقیق تر بر روی عملیاتی کردن گفته ها است. افراد برای اینکه خود را در معرض آزمایش قرار دهند، نیاز است که اعتماد به نفس رفتاری بالایی داشته باشند.

بسیاری از افراد جامعه به دنبال کسب این جنبه از اعتماد به نفس و خودباوری هستند. زیرا که این قسمت نمود جذابی در جامعه داشته و افراد به راحتی برای لذت بردن از اجتماع خود می توانند به این افراد تکیه کنند. البته در کنار این بعد از انواع اعتماد به نفس دو جنبه مهم دیگر وجود دارد که به اندازه این تعریف مهم می باشند.

اعتماد به نفس احساسی

این بعد از انواع اعتماد به نفس و خودباوری رابطه بسیار تنگاتنگی با احساسات افراد دارد. برای کسب این جنبه نیاز است تا علاوه بر شناخت احساسات خود، احساسات طرف مقابل خود را نیز به خوبی بشناسید. این اعتماد به نفس می تواند روابط عاطفی و احساسی را به خوبی بهبود ببخشد. در واقع معیار هایی که برای این جنبه از انواع اعتماد به نفس بیان می کنند عبارتند از اینکه بدانید چه احساسی دارید و معنای آن را بدانید، بتوانید انتخاب های احساسی درستی بگیرید و در برابر لطمه های احساسی بتوانید از خود محافظت کنید. البته در کنار این معیار ها، کنترل احساسات نیز می تواند قسمتی از معیار اعتماد به نفس احساسی افراد را تشکیل دهد.

اعتماد به نفس معنوی

شاید به عبارتی بتوان گفت که اعتماد به نفس معنوی مهمترین جنبه اعتماد به نفس در افراد است که قسمت بزرگی از چرایی زندگی افراد را تشکیل می دهد. در واقع تعریف اصلی این بعد از اعتماد به نفس، اعتقاد قلبی به جهان هستی و آفریننده آن است. در واقع داشتن این اعتماد به نفس کمک می کند تا شما به هدف دار بودن هستی و آفرینش پی ببرید. نبود این اعتماد به نفس در زندگی باعث از بین رفت مثبت اندیشی ذهن افراد شده و ادامه زندگی را برای افراد بسیار دشوار می کند. این تعریف از اعتماد به نفس می تواند به عنوان پایه ای باشد تا دو مورد دیگر بر روی آن قرار بگیرد. برای مثبت اندیشی پیشنهاد می کنیم مقاله ۲۰ عبارت تاکیدی قانون جذب که شادی و نشاط  را به شما می بخشد را بخوانید.

انواع اعتماد به نفس و خودباوری

نکات مهم در کسب انواع اعتماد به نفس

قبل از آنکه تلاش کنید تا هر کدام از این جنبه های این تعریف را کسب کنید، نگاهی به شخصیت و زندگی خود بیاندازید. ببینید آیا واقعا برای زندگی خود هدف و مقصد خاصی را قائل هستید. در صورتی که جواب این مورد مثبت است، سپس به سراغ راه های کسب آن بروید. داشتن هر کدام از این سه جنبه اعتماد به نفس به رشد و موفقیت شخصی افراد کمک شایانی می کند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چگونه می توانیم اعتماد به نفس خودمان را تقویت کنیم؟

آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی دوره آموزشی غیرحضوری تحت عنوان دوره ثروت برگزار می‌کند که می‌تواند برای فعال‌سازی ذهن و قدرت تفکر شروعی بسیار خوب باشد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی