بازاریابی و فروشمقالات

آشنایی با انواع استراتژی بازاریابی و فروش برای رشد کسب و کار

قبل از راه‌اندازی کسب و کار خود، باید به تدوین استراتژی بازاریابی و فروش در کسب و کارتان اقدام نمایید.

استراتژی بازاریابی و فروش علاوه بر اینکه شما را وادار می‌کند که تمامی ابعاد کسب و کار خود را از جمله موضوعات مالی، بازار، محصول و …  در نظر داشته باشید، شما را مجبور می‌کند راه کسب سود تجارت خود را شناسایی کنید و در مسیر درست قدم بردارید.

عموما تمرکز زیاد بر تولید  کالا و خدمات موجب فراموش شدن اهمیت وجود مشتریان می شود.

تدوین استراتژی بازاریابی و فروش روشی موثر برای یافتن مشتریان و راه فروش به آنها است. با آکادمی بازار همراه باشید.

استاد احمد محمدی

تفاوت بازاریابی و فروش

بازاریابی به معنی افزایش شناخت بازار از کالا و خدمات شما و اعتماد به شما می باشد. فروش مربوط به موضوعاتی مثل مذاکره و ثبت قرارداد است.

بنابراین پخش آگهی های تبلیغاتی در رسانه با هدف افزایش شناخت بازار نسبت به شما و محصولاتتان وظیفه تیم بازاریابی است. وقتی که با شما تماس گرفته می شود تا از شما خرید کنند، تیم فروش شما مسئولیت انجام فروش را بر عهده دارد.

اهمیت تدوین استراتژی بازاریابی و فروش

اگر در پی سرمایه گذاری خارجی نیستید، باز هم نیاز به ارائه طرح کسب و کار دارید. همانطور که می دانید طرح کسب و کار فقط برای دریافت وام و تامین مالی نوشته نمی‌شود.

در واقع حقیقت این است که هر کسب و کاری نیاز به طرح کسب و کار و به خصوص تدوین برنامه فروش و بازاریابی دارد. طرح کسب و کار در موارد زیر به کمک شما می‌آید:

  • نشان دهنده جایگاه شما در حال حاضر و در آینده(از نظر درآمد، سهم بازار و … ) می باشد.
  • منابع مورد نیاز برای پیشبرد تبلیغات و فروش را مشخص می‌کند
  • شناخت کافی و درست از صنعت، بازار، رقبا و مصرف‌کنندگان
  • میزان هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار، حاشیه سود، هزینه‌ها، درآمد و سود مورد انتظار
  • رسیدن به مزیت رقابتی و آنچه موجب تفاوت کسب و کار شما از دیگر عناصر کلیدی می‌شود
  • جذب سرمایه‌گذار و تامین هزینه های مالی
  • تصمیم‌گیری درباره استخدام فعالیت‌های ضروری کسب و کار
تکنیک فروش
فرایند بازاریابی و فروش

شناخت بازار به عنوان اولین مرحله تعیین استراتژی بازاریابی و فروش

با فراگرفتن اطلاعات، دیگر عدم شناخت از بازار معنایی ندارد. بیشتر اطلاعات مورد نیاز شما در اینترنت وجود دارد. چند راه ساده برای کسب اطلاعات از بازار :

  • بررسی تجارت رقیبان شما
  • خرید از رقبای خود به عنوان مشتری
  • برقراری ارتباط با مشتریان رقبا و کسب اطلاعات از آنها
  • بررسی نشریه ها و وبسایت‌های آن صنعت
  • به دست آوردن اطلاعات از آن صنعت

مشتریان صنعت خود را طبقهبندی کنید

مفهوم بازاریابی به اندازه طبقه‌بندی بازار، قدرتمند نیست. طبقه‌بندی به معنی تقسیم‌بندی بازار به طبقات متفاوت بر مبنای مولفه‌های معنادار است.

به عنوان مثال جنسیت، سن و میزان درآمد از مولفه‌های کلیدی بازار است. آیا مردان یا زنان مسن می‌توانند بازار هدف تنقلاتی باشند که برای سلامتی آنها مفید نیست؟ اگر کالای لوکسی می‌فروشیم مناسب است که در محله‌های فقیرنشین آن را پخش کنیم؟

طبقه‌بندی بازار دید درستی جهت تعیین استراتژی بازاریابی و فروش به ما می‌دهد. برخی از مولفه‌های پراستفاده به شرح زیر است:

  • سن
  • جنسیت
  • میزان درآمد
  • میزان تحصیلات
  • شغل
بازاریابی
فروش

آنچه در تدوین استراتژی بازاریابی و فروش باید لحاظ شود

اساس استراتژی بازاریابی و فروش بر اسا مبنای ۴P بازارایابی تدوین می‌شود. بنابراین ۴P بازاریابی را اینجا ذکر می‌کنیم:

Product  یا کالا/خدمات

محصولات و خدماتی که در اختیار مشتریان قرار می دهید تشریح می کند. تشریح محصولات و خدمات شامل موارد متعددی می‌شود مانند: خصوصیات فیزیکی، نحوه استفاده از آن، چگونگی تمایز از رقبا و ارزشی که به مشتریان  ارائه می‌کند شامل محصولات و خدمات می‌شود.

Price یا قیمت محصول/خدمات

این عامل در استراتژی بازاریابی و فروش، سیاست‌گذاری قیمت را نشان می‌دهد و سود فروش را تعیین می‌کند. قیمت باید دارای خصوصیت رقابتی و سودآوری باشد.

در قیمت‌گذاری کالا و خدمات باید هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر را در نظر داشته باشید. در نظر بگیرید کدام هزینه‌ها با افزایش تولید ثابت می ماند و کدام هزینه‌ها با تغییر میزان تولید تغییر می‌کند.

علت قیمت بالاتر یا پایین تر محصول و خدمات شما نسبت به رقبا چیست؟ آیا قیمت بالاتر به دلیل کیفیت بالاتر محصول شما است؟ دلیل قیمت پایین‌تر هزینه تمام شده کمتر است؟

Place یا توزیع

در چه محدوده ای محصولات و خدمات خود را به فروش می رسانید؟ تمرکز شما بر کدام شهر و محله است؟ نحوه تحویل کالا به دست مشتریانتان چگونه است؟ فروش اینترنتی هم دارید؟ خرده فروشان هم محصول شما را  می فروشند یا مستقیما از شما باید خریداری شود؟و…

Promotion یا ترویج محصولات و خدمات

از چه کانال‌هایی برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با مشتریان و بازار هدف استفاده می‌کنید؟ آیا تبلیغات محیطی مانند بیلبورد در اتوبان‌ها هم دارید؟ فضای مجازی مانند تبلیغات کلیکی یا  ویزیتوری را انتخاب می‌کنید؟ چه مقدار سرمایه برای تبلیغات و ترویج کالا و خدمات خود در نظر گرفته‌اید؟

در تدوین استراتژی بازاریابی و فروش تیم فروش را فراموش نکنید

استراتژی بازاریابی بدون تیم فروشی که هدف خود را بداند، مفهومی ندارد. در حقیقت همه ی فعالیت‌های ترویج یا همان Promotion مشتریان را به سازمان وصل می‌کند.

پیروزی در امر فروش به مشتری از این نقطه به بعد کار تیم فروش است. به یاد داشته باشید که استراتژی بازاریابی درآخر مشتریان بالقوه را به فروشندگان وصل می‌کند تا فروش قطعی شود.

بنابراین حجم تبلیغات تعیین می‌کند که چه تعداد فروشنده مورد نیاز است. علاوه براین ها تیم مهارت‌های کلیدی مثل ارتباط موثر، مذاکره، شناخت محصول و شبکه‌سازی باید در نظر بگیرد و  باید مشخص شوند.

اثرسنجی استراتژی بازاریابی و فروش را به یاد داشته باشید

اجرای استراتژی بازاریابی هزینه بسیار زیادی دارد. اگر تصمیم دارید به عنوان مثال ۱۰۰ میلیون تومان هزینه بازاریابی کنید، انتظار دارید چه اتفاقی برای شما بیافتد؟

توقع دارید با پخش پیام های تبلیغاتی شما در تلویزیون چند نفر به سایتتان مراجعه کنند؟ با شرکت در نمایشگاه تخصصی صنعت شما چه تعداد مشتری جذب شود؟

با در نظر گرفتن تبلیغات کلیکی در وبسایت‌ها چند نفر در سایت شما عضو شوند؟ با ارسال پیامک به مشتریان بالقوه چه تعدادی تماس با واحد فروش برقرار شود؟

همه ی فاکتورهای بالا و تعداد زیادی فاکتور که خودتان تعیین می‌کنید، شاخص موفقیت استراتژی بازاریابی کسب و کار شما را دربرمی گیرد. هزینه‌های بازاریابی بدون در نظر گرفتن شاخص‌های موفقیت بدون فایده است. هر فعالیت بازاریابی شاخص‌های موفقیت ویژه ی خود را دارد که قبل از سرمایه‌گذاری، باید تعیین شود.

قبل ازعملی کردن کسب و کار خود، باید به تدوین استراتژی بازاریابی و فروش در کسب و کارتان اقدام نمایید.

برنامه فروش و بازارایابی علاوه بر اینکه شما را وادار می‌کند که تمامی ابعاد کسب و کار خود را از جمله موضوعات مالی، بازار، محصول و …  در نظر داشته باشید، به شما یادمی دهد که راه کسب سود تجارت خود را شناسایی کنید و در مسیر درست قدم بردارید.

شما به همراه یک استاد ماهر در زمینه کسب و کار می توانید گام های بزرگی در جهت موفقیت در عرصه بازاریابی و فروش خود بردارید. استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه کسب و کار در سمینارهای بزرگ موفقیت، مهارت هایی را آموزش می دهد که شما می توانید با استفاده از آنها و همچنین مقالات آموزشی آکادمی بازار پله های ترقی در حرفه خود را با سرعتی بیش از پیش طی کنید برای استفاده از آموزه های استاد بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن