از ۲۴ ساعت زمان خود به اندازه ۴۸ ساعت بهره ببرید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۹ بهمن, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۶ مرداد, ۱۴۰۰

زمان و وقت طلایی است که با پول بدست نمی‌آید. با چند کار و توجه به اولویت کارهای‌تان و تمرکز بر آن‌ها می‌توانید از زمان خود استفاده بهتری داشته باشید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

زمان کافی

چرا نمی‌توانم روی کارهایم تمرکز لازم را داشته باشم؟ به نظر می‌رسد من به عنوان یک روزنامه‌نگار مستقل، که عملا با یک دست چندین و چند هندوانه هم بلند کرده و خواهم کرد، هیچ‌وقت زمان کافی در اختیار نخواهم داشت و همین مساله، مدیریت تمرکز و حفظ آن را برایم کمی سخت و چالش برانگیز ساخته است.

من هر روز صبح، فهرستی از کارهایی که باید انجام بدهم آماده می‌کنم که متاسفانه، در اغلب موارد، برخی از کارهای نوشته شده در فهرست کارهای روز قبل هم در آن دیده می‌شود. تکنیک‌‌های طلایی مدیریت زمان می‌تواند زندگی شما را متحول کند.

به عنوان مثال، من باید به ایمیل‌های زیادی جواب دهم، تماس‌های زیادی بگیرم، به فاکتورها و صورت حساب‌ها رسیدگی کنم، برای وبسایت‌های مختلفی که با آن‌ها قرارداد همکاری دارم، مطلب تهیه کنم، با مشتریان خودم صحبت کنم، و ده‌ها کار دیگر؛ اوه؛ یادم رفت، به آن لیست به ظاهر تمام نشدنی، تلاش برای نوشتن کتابم را هم بیفزایید.

واقعا، بعضی وقت‌ها نمی‌دانم که از کدام کار شروع کنم و اولویت با کدام کارهاست یا چطور در یک روز کار بیشتری انجام دهم. دقیقا به همین دلیل است که پیام کتاب “تعلل از روی عمد” را دوست دارم و اخیرا متوجه شده‌ام که برخی از نکات و توصیه‌های آن را نیز در زندگی‌ام به کار می‌برم.

ذات مدیریت

نویسنده این کتاب، “روری ویدن” می‌گوید مدیریت زمان راز موفقیت نیست؛ بلکه، ذات مدیریت است که ما را به موفقیت می‌رساند. چقدر مطابق علاقه و روحیات واقعی خودتان زندگی می‌کنید؟ ما باید بتوانیم احساسات قدرتمندی که ما را به سمت اولویت قرار دادن خواسته‌های دیگران و نادیده گرفتن آن‌چه که برای خودمان اهمیت دارند، سوق می‌دهند، شناسایی کنیم و آن‌ها را به چالش بکشیم.

هم‌چنین، ما باید بر اعمال و اقداماتی که در دراز مدت پول بیشتری عایدمان می‌کنند و در عین حال زمان بیشتری برای‌مان خلق می‌کنند، به جای کارهایی که نتایج و تاثیرات کوتاه مدت دارند، متمرکز شویم. متمرکز باشید و رویاهای‌تان را دنبال کنید.

شناسایی عوامل اتلاف وقت

ویدن پیشنهاد می‌دهد فعالیت‌های مشابه را با هم در یک مجموعه و گروه قرار دهیم و در یک حرکت، به آن‌ها حمله کنیم. من بعد از خواندن کتابش، احساس می‌کنم آگاهی بیش‌تری در مورد خودم پیدا کرده‌ام؛ این‌که چقدر از یک کار به کار دیگری می‌پرم؛ مثلا از نوشتن یک مقاله به زنگ زدن به یک مشتری.

با این کارها انرژی خودم را خالی می‌کردم، تمرکزم را به هم می‌ریختم و در واقع، وقتم را تلف می‌کردم. ضمن اینکه دریافتم با سر زدن مداوم به صندوق پستی‌ام، چقدر از زمانم را از دست می‌دادم. پرش ذهن و تمرکز خود را با این روش‌های ساده کنترل نمایید.

بله؛ ما باید زمان کافی، مثلا نیم ساعت، سه بار در روز، صرف مطالعه و پاسخ به ایمیل‌های‌مان کنیم و از هر چند دقیقه یک بار سر زدن به صندوق پستی خودداری کنم. این مورد، در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی هم صادق است.

شاید با خودتان بگویید فقط چند لحظه را در فیسبوک سپری می‌کنید و به ادامه کارتان می‌پردازید؛ اما تا به خودتان می‌آیید، می‌بینید که با کلیک روی لینک یک ویدیوی جالب وارد یک دنیای دیگر شده‌اید یا ناگهان خودتان را در حال خواندن یک متن طولانی و البته جذاب می‌یابید.

زمان خود را با استفاده از این نرم افزارهای برنامه ریزی مدیریت زمان نمایید. من اخیرا، سعی کرده‌ام فعالیت‌های مشابه‌ام را در گروه‌هایی طبقه‌بندی کنم و احساس می‌کنم این کار به تمرکز و افزایش راندمان من منجر خواهد شد.

متمرکز شوید

متمرکز شوید - مدیریت زمان

ویدن یک پیشنهاد جذاب دیگر هم دارد. وی می‌گوید روی تنها و مهم‌ترین کاری که در موفقیت آتی‌تان نقش حیاتی بازی می‌کند و بهترین نتیجه را برای‌تان به ارمغان می‌آورد، متمرکز شوید. تمرکز روی هدف‌های زندگی و تاثیر آن در موفقیت و کامیابی را بشناسید.

استاد احمد محمدی
تمرکز قدرت است. آینده تو محصول چیزهایی است که در حال حاضر به آن‌ها توجه می‌کنی.
استاد احمد محمدی

اندکی بعد از خواندن کتاب تعلل عامدانه متوجه شدم قبل از انجام کارها، از خودم می‌پرسم آیا کاری که قصد انجامش را دارم، بهترین راه برای سپری کردن اوقات من است و در صورت مثبت بودن جواب آن را انجام می‌دهم؛ اما باید به شما بگویم که در اغلب موارد، جواب منفی است؛ آیا تعجب کردید؟

حال من از خودم می‌پرسم: آیا کاری که می‌خواهم انجام دهم مهم و ضروری است؟ یا می‌توانم آن را به زمان دیگری موکول کنم و در حال حاضر به مساله دیگری که منجر به کسب موفقیت در درازمدت می‌شود، بپردازم؟

ارزش زمان

این کتاب باعث شد درباره ارزش زمان هم فکر کنم. ویدن در کتابش از ما می‌خواهد نرخ و قیمت روزانه‌مان را محاسبه کنیم و با تکیه بر آن، ببینیم آیا ارزش دارد کار و فعالیت زمان بری را با پرداخت هزینه، به فرد دیگری واگذار کنیم یا خیر.

من اخیرا وبسایتی برای یک خط جدید کاری طراحی کرده‌ام که از طراحی‌اش واقعا لذت بردم و به خودم هم افتخار کردم. یادگرفتن مطالب جدید چالش برانگیز است اما در عین حال می‌تواند سرگرم کننده و بسیار رضایت بخش هم باشد.

اما باید از خودم بپرسم آیا این کار بهترین نوع استفاده من از زمان و مهارت و تخصصم بود؟ بازه زمانی توجه چیست و چه چیزی باعث کاهش آن می‌شود؟ آیا باید روی یک کار دیگر زمان و انرژی می‌گذاشتم و فرد دیگری را مسئول طراحی وبسایتم می‌کردم؟ این سوال خیلی مهم است.

تفاوت میان تعلل و صبر

خواندن این کتاب مرا بر آن داشت تا تفاوت میان تعلل و صبر را درک کنم. با عادت‌ به تعویق انداختن کارها برای همیشه خداحافظی کنید. اکثر ما تعلل را منفی می‌پنداریم و خودمان را بابت به تاخیر انداختن کارها سرزنش می‌کنیم. اما صبر کردن را کار درستی فرض می‌کنیم.

به نظر من شناسایی تفاوت این دو کار سختی است و خیلی خوب می‌شود که معنا و ارزش واقعی آگاهانه به تعویق انداختن کارها را درک کنیم. دلایلی که نشان می‌دهد صبر شما را به انسانی مفیدتر تبدیل ‌می‌کند را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در پایان، مطالعه این کتاب را به مدیران عامل، مدیران ارشد، رهبران تیم، افراد مستقل و والدین توصیه می‌کنم. در واقع، این کتاب می‌تواند به تمامی کسانی که سعی دارند زمان‌شان را مدیریت کنند کمک کند تا زندگی پربارتری برای خود رقم بزنند.

همه ما دلایل و بهانه‌های متعددی برای تعلل در کارهای خود می‌‌آوریم. گاهی این تعلل مثبت و سازنده است و گاهی منفی و زیان آور. ولی چه زمانی تعلل آگاهانه و صبر جایز است؟ به هنگام تعلل آگاهانه یا صبر چه باید بکنیم؟  یا این‌که از کجا بفهمیم که دلایلی که برای خود داریم، بهانه‌اند و باید به فکر ادامه فعالیت خود باشیم؟

می‌توانید با کمک بسته آموزشی: چگونه به اهداف خود برسیم؟ راه‌های بیشتری برای بهره‌برداری بهتر از زمان‌تان و پاسخ به سوالات بالا و هم‌چنین رسیدن به اهداف یاد بگیرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی