خجالتی بودن و احساس خجالت زدگی را چگونه بر طرف کنیم ؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

احساس خجالت زدگی و کمرویی همواره یکی از احساساتی است که در بیشتر افراد در مواقع خاص بروز پیدا می کند. اما خجالتی بودن نیز همانند بسیاری دیگر از احساسات طبیعی انسان است و می تواند کنترل شود.

خجالتی بودن و احساس خجالت زدگی در شرایط خاصی بروز پیدا کرده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. در واقع افراد در هنگام خجالتی بودن دچار احساساتی منفی و متناقض می شوند که باعث ایجاد یک ذهنیت منفی نسبت به خود می شود. بدترین عکس العمل نسبت به این حس، سرکوب کردن آن است که می تواند تبعات بسیار نا مناسبی داشته باشد. در این حالت باید با یک ذهن شکست ناپذیر به کمک خود بیایید.

شاید برای شما هم پیش آمده که در موقعیتی تنش زا قرار گرفته و احساس خجالت و کمرویی کنید. ممکن است این احساس در شرایط و موقعیت های گوناگون ایجاد شود. یا حتی برای اولین دفعه ایجاد شده است. ممکن است بارها از خود سوال پرسیده اید که “چرا بی هیچ دلیلی خجالت می کشم؟”. اما هرچه که هست این احساس خجالتی بودن آرامش و احساسات مثبت را شما گرفته و باعث ناراحتی شما می شود. در ادامه چند راهکار موثر برای برطرف کردن احساس خجالت زدگی را با هم مرور می کنیم.

برای مقابله با حس خجالت زدگی از هنر بهره مند شوید

یکی از روش های کنترل احساس خجالت و کمرویی در انسان ها مشغولیت فکری آن ها به هنر است. در واقع هنر کمک می کند تا افراد با استفاده از آن تفکری عمیق تر و گسترده تر را داشته باشند و نسبت به ذهن خود شناخت بهتری بدست آورند. در مواقعی داشتن آن هنر کمک بیشتری به فرد می کند اما در صورت نداشتن مهارت تماشای هنر نیز می تواند کمک زیادی به رفع کمرویی بکند. یکی از روش های بسیار کاربردی برای کنترل  خجالتی بودن، گوش دادن به موسیقی است. هنر موسیقی یکی از برترین روش ها برای شناخت لایه های مختلف شخصیتی افراد است. سبک های موسیقی مختلف می تواند نشانگر جلوه های مختلفی از ذهنیت افراد باشد. در کنار این هنر می توان به نقاشی، خطاطی و نویسندگی اشاره کرد که هر کدام از این موارد به تسکین روحی شما کمک شایانی می کند.

در اجتماع معمولا دارای واکنش های مختلفی هستند. این واکنش ها برآمده از محیط اجتماعی و نحوه رشد آن ها می باشد. حس خجالت و کمرویی به خصوص در هنگام ورود به یک جمع جدید جزو موارد غیر قابل تغییر است. این برهه در مدت کوتاهی اتفاق افتاده و سپس می توانید رابطه ای مناسب را در اجتماع در پیش بگیرید. یکی از روش های نادرست برای برخورد با خجالت زدگی سرکوب و سرزنش است که می تواند این حس را تشدید کرده و فرد را دچار مشکلات روحی شدید تری بکند.

رفع حس خجالت و کمرویی

به دیگران در کارهایشان کمک کنید

برای رفع حس خجالت و کمرویی سعی کنید به دیگران در امور مختلف کمک کنید. این کمک کردن می تواند شامل مسائل جزئی کاری تا مسائل کلی تر شود. سعی کنید داوطلبانه به دیگران کمک کنید. این موضوع باعث می شود هم اعتماد به نفس کودکان شما به حالت قبل برگردد و هم احتمال بروز احساس خجالت زدگی نیز کاهش یابد. بدون در نظر گرفتن شخص یا پاداشی که در قبال کار به شما می رسد، به افراد کمک کنید. در برابر فردی که به شما می گوید خجالت می کشم، با اعتماد به نفس بالایی ظاهر شوید و به او کمک کنید. این روش به رشد فکری و شخصی شما نیز کمک می کند. و حس خجالتی بودن شما را از بین می برد.

هرگز از قضاوت دیگران در مورد تغییر رفتارتان نهراسید. این موضوع به مرور زمان می تواند حل شده و افراد نیز به شخصیت های مختلف اطراف خود احترام بیشتری می گذارند.شاید باور نکنید اما گاها همین افرادی که دست به قضاوت و انتقاد یا تمسخر شما می زنند، در شرایط گوناگون باید تست خجالتی بودن بدهند چرا که حس خجالت ممکن است در هر شرایطی به سراغ هر فردی بیاید. پس با خیال راحت و دوره اعتماد به نفس بالا به زندگی ادامه دهید.

ترس از اجتماع به دلیل حس خجالت زدگی

خجالتی هستید؟ زودتر خود را به مهمانی ها برسانید

  • شرکت در مراسم و اجتماعات گوناگون برای کنترل خجالت زدگی و خجالتی بودن. مهمانی ها و اجتماعات دوستانه یکی از بهترین محافل برای رفع خجالتی بودن شما هستند. حضور در اجتماعات شاید در ابتدای کار کمی دلهره آور و نا امید کننده باشد، اما به مرور زمان می تواند موجب بهبود عملکرد شما در اجتماع شده و میزان اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. اعتماد به نفس و خجالت رابطه عکس با یکدیگر دارند. یعنی هر چه اعتماد به نفس افراد بیشتر باشد، احتمال بروز حس خجالتی بودن کاهش پیدا می کند.
  • زمان حضور در اجتماعات و مراسم: زمان حضور شما در مهمانی ها نیز می تواند بسیار مهم و اساسی باشد. زودتر رسیدن شما موجب می شود راحت تر بتوانید خود را با جمع وفق داده و به مرور زمان تسلط بیشتری روی رفتار خود داشته باشید. سعی کنید زمان حضور در اجتماعات خود را زودتر و با برنامه بهتری تنظیم کنید.
شرکت در اجتماعات برای مدیریت خجالتی بودن

از لحن تحقیر آمیز استفاده نکنید

یکی از مواردی که می تواند به روابط اجتماعی آسیب بزند، استفاده از لحن های تحقیر آمیز است. این موضوع می تواند هم موجب تشدید حس خجالت زدگی در افراد شده و هم باعث بر هم ریختن روابط اجتماعی بین افراد شود. استفاده از شوخی های تحقیر آمیز و لحن های نامحترمانه باعث بروز مشکلات اجتماعی فراوان در افراد می شود. کنترل حس خجالتی بودن در موارد بروز این احساس از جمله هنر های شخصی هر فرد می باشد که با استفاده از این راهکار ها احتمال بروز آن ها کاهش می یابد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چرا خجالت می کشیم و خجالتی هستیم؟

سخن پایانی:

خجالتی بودن، حسی است که ممکن است همه ما در شرایط مختلف، حتی برای یکبار هم که شده تجربه کرده باشیم. نیازی نیست که شما حتما از خود تست خجالتی بودن بگیرید و جمله “خجالت می کشم” را در ذهن خود پررنگ و پررنگ تر کنید. فقط با انرژی و افکار منفی مبارزه کنید و نسبت به آن ها بی تفاوت باشید. مهارت ها و هنرهای خود را بالا ببرید. از انزوا دوری کرده و بیشتر در اجتماعات ظاهر شوید. و به این ترتیب است که با پرورش روزافزون حس اعتماد به نفس خود می توانید با خجالتی بودن برای همیشه خداحافظی کنید. شاد باشید.

آکادمی بازار در کنار شما است تا بتوانید به آرزوها و خواسته‌های خودتان نزدیک و نزدیک‌تر شوید. با تهیه‌ی دوره ثروت می‌توانید به خواسته‌ها و آرزوهای خودتان قدم به قدم نزدیک‌تر شوید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی