مقالاتموفقیت / انگیزشی

آیا می دانید که چه زمانی به کناره‌گیری عاطفی نیاز دارید

در موقعیت‌های زیر چه واکنشی از خود نشان می‌دهید؟

  • عجله دارید و می‌بینید که تایر ماشین تان صاف شده است.
  • برنامه‌ریزی کرده‌اید اما مطابق با آن پیش نمی‌روید.
  • دیدن یکی از برنامه‌های مورد علاقه‌تان در تلویزیون را از دست داده‌اید.
  • مطمئن هستید که در شغل تان یک سِمَتی می‌گیرید، اما می‌بینید که فرد دیگری جایگزین شما می‌شود.
  • با کسی در حال صحبت هستید، می‌بینید که به جای مکالمۀ دوطرفه فقط شما شنوندۀ تجربیات منفی، ناامیدی‌ها و گله‌گذاری‌های او هستید.
آیا شما در این شرایط و شرایطی مشابه عصبانی و ناراحت می‌شوید؟ آیا استرس می‌گیرید؟ آیا این شرایط ذهن شما را درگیر می‌کنند؟ فرض کنید که آرامش خود را در چنین شرایطی حفظ کنید. فرض کنید که شما تحت‌تأثیر شرایط قرار نگیرید. شاید عجیب به نظر برسد اما آن امکانپذیر و شدنی است. هر روز اتفاقاتی برایمان رخ می‌دهد که خوشایندمان نیست یا چیزهای می‌شنویم که ناراحت‌کننده است. این باعث استرس، خشم و نارضایتی ما می‌شود. گاهی برای ساعت‌ها،‌ روزها و حتی بیشتر در این شرایط باقی می‌مانیم و وقت و انرژی خودمان را هدر می‌دهیم.

اندکی کناره‌گیری عاطفی همۀ اینها را متوقف می‌کند

کناره‌گیری عاطفی که من درموردش صحبت می‌کنم، ربطی به دور شدن، بی‌احساسی و بی‌تفاوت بودن ندارد. شما می‌توانید دوست‌داشتنی، مهربان، شاد و دلسوز باشید و در عین حال هنگام مواجهه با این شرایط کناره‌گیری عاطفی داشته باشید. آن یک نگرش مثبت و آرامش‌بخش است که تحت‌تأثیر احساس و افکار منفی، استرس دیگران و محیط قرار نمی‌گیرد. با اندکی آموزش می‌توان به چنین نگرشی رسید. کناره‌گیری عاطفی به شما کمک می‌کند تا هنگام نقد کردن دیگران، هنگامی که برنامه‌‌هایتان مطابق میلتان پیش نرود و هنگام روبرو شدن با افراد مضطرب یا غمگین آرام و بدون تشویق باشید.

کناره‌گیری عاطفی به معنای رها شدن است؛ رها شدن از احساسات و افکار منفی و رها شدن از هر آنچه که مزاحم ذهن و احساسات می‌شود. وقتی در این کار ماهر شدید، با استفاده از منطق و دلیل می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید و درست قضاوت کنید. حال متوجه شدید که چرا کناره‌گیری عاطفی مهم است و چرا بسیار به آن نیاز دارید؟ این مهارت در بسیاری از موقعیت‌های زندگی به کار می‌آید.

دلایل نیاز داشتن به کناره‌گیری عاطفی

کناره‌گیری عاطفی به شما کمک می‌کند:

1. از چیزی یا کسی دلخور نشوید.

2. از نظرات و حرف‌ مردم درمورد خودتان ناراحت نشوید.

3. تحت‌تأثیر مشکلات، استرس و سخنان دیگران قرار نگیرید.

4. در احساسات و خاطرات منفی گذشته متوقف نشوید و قادر به رهایی باشید.

5. از استرس، شرایط دشوار و احساسات مزاحم عبور کنید، آرامش خود را حفظ کنید و با منطق شرایط را کنترل کنید.

6. هنگام مواجهه با مشکلات و افراد بدقلق احساسی تصمیم نگیرید و از منطق خود بهره ببرید.

7. هنگام برخورد با افراد مضطرب ناامید نشوید.

شاید موارد دیگری برای نیاز به کناره‌گیری عاطفی وجود داشته باشد اما این تعداد هم به اندازه کافی اهمیت این موضوع را بیان می‌کنند. نگرانی‌ها و خشم باعث ناراحتی و استرس می‌شوند. اینها ما را به جایی نمی‌رساند جز اینکه غم و غصۀ ما را بیشتر می‌کنند، ما را آزار می‌دهند، ارتباطمان را با دیگران خراب می‌کنند، ذهنمان را درگیر می‌کنند و تمرکزمان را از بین می‌برند. اگر خواهان آرامش درونی هستید، ضروری است که تا حدودی کناره‌گیری عاطفی داشته باشید. تکنیک‌های بسیاری برای تمرین کناره‌گیری عاطفی وجود دارد که برای یادگیری آنها می‌توانید به کتاب «کناره‌گیری عاطفی برای یک زندگی شادتر» مراجعه کنید.

افراد قوی و موفق اجازه نمی دهند که شرایط و عواطف بد بیرونی، آرامش و احساسات درونی آنان را تحت تأثیرات منفی خود قرار دهد. آنان همواره کوشش می نمایند که آرامش درون و حالت متعادل ذهنی خود را حفظ کنند و شاد باقی بمانند. مهارت کناره گیری عاطفی، مهارتی اکتسابی است و تنها با کمی تمرین، تفکر و تمرکز قابل دستیابی می باشد. 

در سمینار موفقیت، استاد احمد محمدی از مهارت هایی که افراد موفق در خود تقویت نموده اند و بر آن مهارت ها مسلط گشته اند، سخن خواهند گفت. مهارت هایی مانند تمرکز، هدفگذاری، تصویرسازی ذهنی و همچنین مهارت مهمی که در بالا هم مورد بحث قرار گرفت یعنی مهارت کناره گیری عاطفی، و در کل هر چیزی که در موفقیت شما مؤثر باشد، در سمینار موفقیت مورد بحث قرار خواهند گرفت. بنابراین می توانید برای یادگیری این مهارت ها در سمینار موفقیت شرکت نمایید. کافی است به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

 

 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن