مقالاتموفقیت / انگیزشی

آیا دچار حواس پرتی هستید؟ این مقاله را بخوانید

آیا شما فرد حواس پرتی هستید؟ آیا گاهی فراموش می‌کنید که عینک تان را بزنید یا گوشی‌ همراهتان را با خود بردارید؟ آیا وقتی بیرون هستید، نگران قفل کردن در یا خاموش بودن اجاق‌ گاز هستید؟ آیا حین صحبت کردن با کسی حواس پرتی دارید؟ آیا حین کار افکار و عوامل بیرونی مانع توجه شما می‌شوند و کار را ناتمام رها می‌کنید؟ اگر اینچنین است، دچار حواس پرتی هستید؟ فکر نکنید که این خیلی چیز وحشتناکی است چون می‌توانید بر این عادت غلبه پیدا کنید. آن یک عادت رایجی هست که می‌توان آن را متوقف کرد. شما می‌توانید حواس پرتی خود را کم کنید و توجهتان را بالا ببرید.

حواس پرتی لزوماً به معنای فراموشکاری نیست. بلکه به معنای پریشان حواسی و سر به هوا بودن است. منظور از حواس پرتی این است که شما به راحتی توسط افکار، افراد و رویدادهای بیرونی و بنابراین از بین رفتن تمرکز، حواستان به جای دیگری می‌رود و شاید علت این کار هم خستگی حاصل از کار بیش از اندازه باشد.

راهکارهای رفع حواس پرتی

کارهای زیادی برای کم کردن حواس پرتی وجود دارند که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم. اغلب افراد در شرایط و موقعیت‌های خاص دچار چنین مشکلی هستند. اگر فکر می‌کنید که شرایطتان طاقت‌فرساست، ممکن است به جای راهکارهای ارائه شده در زیر به مشاورۀ حرفه‌ای نیاز داشته باشید.

  1. دلیل اصلی حواس پرتی نداشتن تمرکز و توجه است. اگر همیشه ذهنتان به چیزی مشغول است، نمی‌توانید بر کاری که می‌کنید تمرکز داشته باشید. وقتی تمرکز ندارید، حواستان به کاری که می‌کنید نیست. اگر بخواهید حواس پرتی خود را از بین ببرید باید تمرکز و کنترل ذهنتان را بهبود دهید.
  2. انجام چند کار باهم را کنار بگذارید. به جای اینکه تلاش کنید که چند کار را همزمان انجام دهید، هر بار یک کار را انجام دهید. این عمل باعث می‌شود که تمرکز شما بالاتر برود و درنتیجه کارتان را بهتر و کارآمدتر انجام دهید. انجام چند کار همزمان به شما اجازه نمیَ‌دهد که بر هر کاری متمرکز باشید و بنابراین امکان خطا و اشتباه شما زیاد می‌شود. وقتی چند کار را به طور همزمان انجام می‌دهید هیچ کدام از آنها به خوبی صورت نمی‌گیرد.
  3. حواستان باشد که هنگام گوش کردن به سخنرانی، مطالعه کردن یا کار کردن خیالپردازی نکنید. اگر خیالپردازی هم می‌کنید فوراً ذهن خود را به کارتان برگردانید.
  4. چند ساعت جلوی تلویزیون می‌نشینید و سرگرم تماشای فیلم و برنامه‌های دیگر هستید؟ اگر در حین تماشای تلویزیون مشغول کارهای دیگر هم هستید، این باعثhow to avoid distractions حواس پرتی و نادرست انجام دادن کارتان می‌شود. تماشای زیاد تلویزیون اراده، خود-انضباطی و توانایی بر کنترل افکارتان را کاهش می‌دهد.
  5. در شب به اندازۀ کافی بخوابید چراکه کمبود خواب تمرکز را از بین می‌برد و باعث حواس پرتی می‌شود.
  6. از کج‌ خُلقی و نگرانی خودداری کنید چراکه اینها ذهنتان را پریشان می‌کنند و تمرکزتان را از بین می‌برند. غلبه بر این عادت هرچند شاید ساده نباشد، اما با تمرکز بر کاری که انجام می‌دهید، سرگرم کردن خود بر کار و تلاش برای فکر کردن به طور مثبت امکانپذیر می‌شود.
  7. فهرستی از کارهای مهم روزانه را بنویسید و در طول روز اغلب به آن نگاه کنید. با این کار دیگر کارهایی را که باید انجام دهید، فراموش نمی‌کنید. این لیست را در مکانی قرار دهید که رفت و آمدتان زیاد است و آن را می‌بینید.
  8. خستگی اغلب منجر به بی‌توجهی می‌شود. این اتفاق معمولاً در حین گوش دادن به سخنرانی یا انجام یک کار یکنواخت رخ می‌دهد. برای جلوگیری از کسالت و خستگی سعی کنید به موضوع مورد بحث علاقه نشان دهید، سئوال بپرسید، در بحث شرکت کنید یا کارتان را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهید. این کارها به تمرکز و توجه نیاز دارد و هرچه تمرکزتان بیشتر باشد، حواستان کمتر پرت می‌شود.
  9. هنگام انجام کاری که به توجه نیاز دارد، گوشی‌تان را خاموش یا دور از دسترس قرار دهید تا حواستان با پیامک و چک کردن ایمیل یا صحبت با دوستان پرت نشود.
  10. تمرکز کردن را بیاموزید به خصوص حین انجام کارهایی که به توجه نیاز دارند یا مطالعه کردن که به تمرکز نیاز دارند. یادگیری نحوۀ تمرکز و افزایش آن بهترین راه چاره برای  از بین بردن حواس پرتی است.

اغلب ما از حواس پرتی و عدم تمرکز رنج می بریم. مشکلات و مسائل روزمره چنان ذهن مارا مشغول کرده است که بعضی اوقات به فراموشی و مشکلات دیگر نیز منجر می شود. در واقع هر چه مشغله ذهنی ما بیشتر باشد انرژی ذهنی ما برای انجام کار های دیگر کمتر می شود. با ذهنی آشفته و بی نظم هرگز قادر به برنامه ریزی درست و دستیابی به موفقیت نخواهید بود در آکادمی بازار ما به شما یاد می دهیم که چگونه حواس خود را تحت  کنترل درآورده و از آنها در جهت پیشبرد اهدافتان استفاده نمائید. در سمینار موفقیت دکتر احمد محمدی یاد می گیرید که چگونه بر روی اهداف خود تمرکز کافی داشته و برنده بازی شرایط سخت شغلی و محیطی خود باشید برای شرکت در این سمینار روی لینک زیر کلیک کنید:

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

راهکارهای ساده برای بهبود عملکرد ذهن و تقویت حافظه
بخوانید
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن