آیا تفاوت میان افسرده بودن و استرس داشتن را می‌دانید؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۲ شهریور, ۱۴۰۰
آیا تفاوت میان افسرده بودن و استرس داشتن را می‌دانید؟

تفاوت افسردگی و استرس چیست؟ چگونه تشخیص دهیم که از کدام یک رنج می‌بریم؟ ماهیت این دو اختلال و نشانه‌های آن‌ها چیست؟ افسردگی و استرس دو حس کاملا جدا هستند که ممکن است باهم دیگر اشتباه گرفته شوند. روش درمان افسردگی با استرس متفاوت است پس باید قابلیت تشخیص هرکدام از آن‌ها را داشته باشیم.

در مسیر زندگی هر فردی ممکن است دچار احساس پوچی شود و این کاملا طبیعی است ولی باید به دنبال درمان این حس باشید و نگذارید که روند زندگی شما مختل شود. خیلی از افراد ممکن است افسردگی را با استرس اشتباه بگیرند و با نادیده گرفتن آن و گول زدن خود که همه چیز خود به خود درست می‌شود؛ صدمات جبران ناپذیری به خود وارد کنند و زمانی متوجه بیماری خود شوند که بسیار دیر شده است.

پس با خواندن این مقاله می‌توانید مرز باریک بین افسردگی و استرس را پیدا کنید و اگر شما یا اطرافیانتان مجبور با رویارویی با یکی از این‌ها بودید، سریعا راه چاره را پیدا کنید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

استرس و افسردگی

ما اغلب دو واژه استرس و افسردگی را به جای یکدیگر به کار می‌بریم به طوری که انگار هر دوی آن‌ها یکی هستند. با اینکه این دو، نشانه‌های مشترکی دارند، اما نمی‌توان با هر دوی آن‌ها به یک طریق برخورد کرد.

گاهی، وقوع یکی از آن‌ها، منجر به وقوع دیگری می‌شود؛ اما در هر صورت، این دو، کاملا متفاوت از هم می‌باشند، گرچه مرز بین این دو در بسیاری از اوقات، بسیار نامشخص است. گاهی اوقات، فهم و شناسایی اینکه شما با کدام یک دست و پنجه نرم می‌کنید، صرفا از عهده یک متخصص یا مشاور بر می‌آید.

استرس چیست؟

استرس به معنی تجربه سردرگمی یا تحت فشار زیاد ذهنی یا احساسی قرار داشتن می‌باشد. استرس همیشه بر اثر وقوع یک اتفاق در شرایط حاضر در زندگی‌تان، که توانایی شما برای مدیریت آن شرایط را سلب می‌کند، پیش می‌آید.

مواردی همچون قبض‌هایی که نمی‌توانید پرداخت کنید، حجم زیاد کارهای مدرسه یا دانشگاه، رابطه‌ای که هیچ کنترلی روی آن ندارید و غیره. استرس را نمی‌توان در دسته بیماری یا اختلال طبقه‌بندی کرد.

اما در صورتی که آن را مدیریت نکنید، به سرعت می‌تواند تبدیل به یک اختلال یا بیماری شود. در نتیجه، میزان اندک آن نه تنها ضرری برای شما ندارد و نرمال تلقی می‌شود، بلکه در مواردی می‌تواند به شما کمک هم بکند.

افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟

افسردگی به مراتب شدیدتر از استرس است و تاثیراتش در مدت طولانی روی فرد باقی خواهد ماند. افسردگی به شرایطی اشاره می‌کند که شما در اغلب اوقات، حال و حوصله چیزی را ندارید.

روحیه‌تان پایین است، انگیزه انجام کاری را ندارید و حتی میل و اشتیاق‌تان را به انجام کارهایی که در گذشته شما را خوشحال و خوشنود می‌ساخته است، از دست می‌دهید.

درست برعکس استرس که به نظر می‌رسد محرک آشکار و مشخصی همچون یک اتفاق دارد، به راحتی نمی‌توانید دلیل و منشا افسردگی‌تان را بیابید.

ماهیت افسردگی

افسردگی ممکن است ناشی از تجربه‌ای دردناک یا جمع شدن مسائل مختلف روی یکدیگر باشد. احساسات سرکوب شده قدیمی هم می‌توانند چنین مسئله‌ای را برای شما به وجود آورند.

استاد احمد محمدی
اگر تغییر از خود را بپذیری و شروع کنی، بخش اعظم راه موفقیت را پیموده‌ای.
دکتر احمد محمدی

افسردگی به لحاظ ماهیت غیر منطقی خود می‌تواند باعث شود فکر کنید که هیچ کنترلی روی شرایط خود ندارید. در صورتی که افسردگی درمان نشود، می‌تواند به افکار خطرناکی همچون خودکشی منجر شود.

نشانه های استرس و افسردگی چیست؟

تمایز قائل شدن میان نشانه‌ها و علائم استرس و افسردگی کار راحتی نیست. گاهی اوقات، این علائم با هم هم‌پوشانی دارند و اجازه نمی‌‌دهند که بفهمید آیا افسرده‌اید یا تحت استرس و فشار قرار دارید.

علی‌رغم شباهت‌هایی که این علائم با هم دارند، اما نشانه‌‌های افسردگی اغلب بسیار شدید و عمیق بوده و گاهی چندین هفته هم به طول می‌انجامند در حالی که استرس، تنها چند روز در شما دیده می‌شود.

نشانه های استرس

عصبی و نگران شدن، سردرگم بودن، مشکل و دشواری در استراحت و خواب، عدم تمرکز، سردرد‌های مداوم، فشار دادن دندان‌ها به روی هم، نگرانی مداوم، از دست دادن علاقه به زندگی اجتماعی و احساس به عدم توانایی در مدیریت دشواری‌ها و چالش‌های زندگی از نشانه‌های استرس است.

نشانه های افسردگی

  • احساس ناراحتی و نا‌امیدی در دراز مدت
  • احساس خستگی، بی‌انگیزگی، نداشتن انرژی
  • تغییرات سریع در حالات روحی، از عصبانیت تا خشم
  • تغییرات در عادات غذایی، از دست دادن یا اضافه کردن وزن

همچنین اندیشیدن به اقدام به خودکشی، از دست دادن (موقتی) حافظه، دشواری در تصمیم گیری، از دست دادن علاقه به زندگی اجتماعی و احساس به عدم توانایی در مدیریت دشواری‌ها و چالش‌های زندگی از نشانه‌های افسردگی است.

تفاوت میان استرس و افسردگی

تفاوت میان استرس و افسردگی

دلیل بروز استرس واضح و مبرهن است در حالی که افسردگی از هر جا و به هر دلیلی ممکن است سراغ‌مان بیاید. استرس با تغییر در اتفاقات روزمره زندگی‌مان برطرف می‌شود.

افسردگی گاهی تا سال‌ها، صرف نظر از تغییرات در زندگی، با ما می‌ماند. استرس به دلیل تغییری در شرایط فعلی‌مان روی می‌دهد اما افسردگی به دلیل سرباز کردن احساسات سرکوب شده قدیمی روی می‌دهد.

استرس در صورت عدم درمان و رفع، منجر به افسردگی یا اضطراب می‌شود. اما افسردگی احتمال خودکشی را در انسان قوت می‌بخشد. میزان اندک استرس می‌تواند به بالندگی شما کمک کند در حالی که سطوح اندک افسردگی کماکان خطرناک است.

راه درمان

خبر خوب این است که هر دو مشکل، قابل درمانند. در مواجه با استرس برنامه‌ای تدارک ببنید؛ علت را شناسایی کنید؛ راه حل‌های مختلف را روی کاغذ بنویسید.

سریعا دست به عمل بزنید و در حین عمل، آن‌ها را اصلاح کنید. در صورتی که احساس کردید به تنهایی از پس شرایط بر نمی‌آیید، از درخواست کمک کردن نهراسید. از نزدیکان و افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

به خودتان تلقین کنید که افسردگی، خجالت آور نیست. به محض وقوع نشانه‌های آن، به متخصص مراجعه کنید. هرچه زودتر دست به کار شوید، نتایج بهتری خواهید گرفت.

شادی

شادی

انسان‌ها چه بزرگسال چه خردسال، همگی همواره به دنبال شادی هستند و هم کدام به طریقی خوشحال می‌شوند. ولی همین انسان‌ها زمانی که افسرده گردند، شادی و هیجان از زندگی آنان محو می‌گردد و دیگر با هیچ چیزی به هیجان نمی‌آیند و شاد نمی‌گردند.

گاهی ممکن است افسردگی با استرس که برای همه ممکن است پیش آید، اشتباه گرفته شود. خوشبختانه در مقاله فوق به وضوح تفاوت‌های افسردگی و استرس ذکر گردید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
درمان افسردگی و اضطراب

با توجه به آنان می‌توانیم تشخیص دهیم که شرایط روحی که اکنون دچار آن هستیم ناشی از استرس است یا افسردگی. همیشه بعد از آنکه مشکل به درستی تشخیص داده شود، راه حل ساده‌تر می‌گردد. 

یکی از رسالت‌های آکادمی بازار آشنا ساختن تمامی اقشار جامعه با علوم روز دنیا در مورد موفقیت و راه‌های دستیابی به اهداف، به زبانی ساده و گیرا است.

از این رو آکادمی بازار در بسته آموزشی : «موفقیت دست یافتنی است» ابزارها و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت از جمله راه‌های حفظ آرامش و غلبه بر استرس و موانع در شرایط سخت و بحرانی را به شما عزیزان آموزش خواهد داد. در صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی نیز مطالب روزانه درمورد مبارزه با استرس و افسردگی منتشر می‌شود.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

17 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی