بازاریابی و فروشمقالات

آشنایی با سیستم اطلاعات بازاریابی و کاربرد آن

چند دور کامل از تحقیقات بازار در یک بنگاه تجاری می تواند تعداد زیادی بخش یا مجموعه اطلاعاتی را برای مجموعه شما فراهم آورد که باید به شکلی مدیریت شده که به مدیران این اطمینان خاطر را بدهد که این مجموعه های اطلاعاتی در کل برای تصمیم گیرندگان ایجاد ارزش می‌کنند.

یک سیستم اطلاعات بازاریابی شامل سه بخش می شود:

1- سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر که جهت تحلیل اطلاعات و تهیه گزارش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

2- یک سیستم برونداد برای تصمیم گیرندگان در زمینه بازاریابی و تبلیغات.

3- چهار نوع اطلاعات که می توانند به وسیله سیستم اطلاعات بازاریابی مورد تحلیل قرار بگیرند.

mis
سیستم اطلاعات بازاریابی

یک سیستم اطلاعات بازاریابی چه وظایفی دارد؟

یک MIS یک ابزار خوب برای متخصصین حرفه ای تحقیقات بازار است، به دلیل این که این ابزار مجموعه ای کامل از وظایف را ارائه می دهد.

یک سیستم اطلاعات بازاریابی می تواند برای تشخیص نوع اطلاعات که تصمیم گیرندگان در حوزه تبلیغات و بازاریابی به آنها احتیاج دارند، مورد استفاده قرار بگیرد که در مجموع یک وظیفه خیلی مهم محسوب می شود.
وظایف عمومی تر این سیستم دربردارنده ظرفیت جمع آوری اطلاعات و بعد دسته بندی و نظم دادن آن برای استفاده در آینده می باشد.

چنسن سیستمی  اطلاعاتی را که گردآوری می کند، حفظ و نگهداری کرده و باعث می شود تا این اطلاعات برای تحلیل دیگر اطلاعاتی که در مراحل دیگر جمع آوری می شود، مورد استفاده قرار بگیرد.

استاد احمد محمدی

یک سیستم اطلاعات بازاریابی از چه نوع اطلاعاتی می تواند استفاده کند؟

به دلیل اینکه یک سیستم اطلاعات بازاریابی به شکلی طراحی شده است که سیستم و نظام چند وظیفه ای باشد، توانایی اداره کردن چند نوع مختلف از اطلاعات است. یعنی چندین منبع متفاوت برای یک سیستم اطلاعات بازاریابی تامین اطلاعات می کنند که عبارتند از:

  • پایگاه داده های به دست آمده
  • اطلاعات داخلی شرکت
  • هوش بازاریابی
  • تحقیقات بازاریابی

سیستم اطلاعات بازاریابی می تواند نقش تولید و طبقه بندی مجموعه گزارش هایی برای رده‌های مختلفی از تصمیم گیران سازمانی را بر عهده بگیرد.

برنامه ریزی اطلاعات
MIS

چه نیازهایی توسط یک سیستم اطلاعات بازاریابی برطرف می شود؟

پایگاه داده های به دست آمده

حجم بسیار زیادی از اطلاعات در قالب پایگاه های داده در دسترس می باشد و یک بدنه اعجاب انگیز از داده های مختلف نیز بدون کمترین هزینه ای می تواند در اختیار شرکت های قرار بگیرد.

مثلا، پایگاه های داده دولت دربردارنده اطلاعات مختلف در حوزه اقتصاد و اطلاعات جمعیت شناختی در رابطه با همه ی افراد، گروه ها و شرکت ها می باشد.

اطلاعات داخلی شرکت

اطلاعات کسب شده از فعالیت های فروش و بازاریابی به سیستم اطلاعات بازاریابی فرستاده می‌شود و سپس در مرحله بعدی تفسیر اطلاعات در بین پایگاه های داده مختلف فرایند تولید گزارش را امکان پذیر می سازد.

علاوه بر آن، ترکیب سیستم اطلاعات بازاریابی با زیرساخت اینترانت داخلی شرکت می تواند دسترسی به اطلاعات واحدهای متفاوت کسب و کار، پایگاه های داده سازمانی و حتی اطلاعات کارکنان را نیز امکان پذی می سازد. هدف از اینترانت یک شبکه ارتباطات داخلی شرکت است.

هوش بازاریابی

تمامی اطلاعات مرتبط با حوزه بازار می تواند از راه فعالیت های اطلاعاتی هوشمند که به نظارت بر وبسایت های رقیبان، نشریات تجاری صنعت و مشاهدات بازار توسط مردم، مورد دسترسی قرار بگیرند.

دیگر روش های ممکن برای هوش بازار شامل نمایشگاه‌های تجاری، حرف زدن با مشتریان و مراجعین، صحبت کردن با توزیع کنندگان در زمان انجام کار و فعالیت و شرکت در فعالیت هایی مانند استخدام خریداران مخفی و آزمایشی و خرید و تست کردن محصولات و خدمات رقبا می شود.

تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی و اطلاعاتی که از این تحقیقات در یک سیستم  گردآوری شده است، دربردارنده اطلاعاتی از گزارش تحقیقات سندیکا و گزارش های تحقیقاتی سفارشی می‌شود که امکان دارد از منبع تحقیقات ثانویه یا تحقیقات اولیه جدید به دست آمده باشد.

هر چقدر اطلاعات تحقیقات بازار در رابطه با محیط کسب و کار، رقبا و مشتریان منحصر به فرد تر باشد، در مجموع ارزش بسیار بیشتری برای شرکت و سازمان هم دارد.

همانطور که گفته شد بهره گیری از سیستم اطلاعات بازاریابی رویکردی است برای کار کردن و کنار آمدن با حجم بسیار زیادی از اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار که برای مخاطبان یا حتی با هدف حمایت و پشتیبانی از استفاده این اطلاعات به وسیله مالک یک کسب و کار کوچک.

بنابراین برای استفاده از این ابزار شما باید با اصول بهره برداری از آن آشنایی داشته باشید.

استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش در سمینار بزرگ موفقیت با هدف آموزش روش ها و مهارت های مورد نیاز موفقیت در زندگی و کسب و کار به افراد علاقمند، ابزارها و مهارت های مورد نیاز جهت داشتن یک کسب و کار پرسود و زندگی شاد و موفق، را به شما تدریس خواهند نمود.

جهت شرکت در این سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن، می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن