بازاریابی و فروشمقالات

آشنایی با بازاریابی سبز و 4 استراتژی کلیدی برای موفقیت در آن

حدود نیم قرن پیش اکثریت جمعیت جهان نسبت به سلامت محیط زیست خود بی‌توجه بودند، در واقع می‌توان گفت اصلا اطلاعی از چنین مفاهیمی نداشتند و بازاریابی سبز برای آنها معنایی نداشت. بسیاری از محصولات بدون توجه به آسیب ها و خطراتی که برای سلامتی انسان‌‌ها و سایر موجودات داشتند تولید می‌شدند.

در سال ۱۹۶۲ برای اولین بار راشل کارسون کتابی با عنوان “بهار خاموش” را برای مطلع ساختن مردم از محصولات مضر منتشر کرد و شروع کننده جنبش زیست‌محیطی وظهور بازاریابی سبز در جهان شد.

در سال ۱۹۶۵ کتاب دیگری با عنوان “نا من در هر سرعتی” توسط رالف نادر منتشر شد که بر روی آلودگی‌هایی ک خودرو ها تولید می کنند متمرکز بود.

این دو محقق برای نخستین بار به حمایت از مصرف‌کننده ها در برابر شرکت‌های بزرگ ایستادند که می‌توان منشا بازاریابی سبز امروزی را به آن زمان و آن کتاب‌ها تعمیم داد.

با آکادمی بازار برای شناسایی بازاریابی سبز و استراتژی های آن همراه باشید.


بازاریابی سبز چیست؟

 هدف بازاریابی سبز، ساخت محیط زیست سالم جمعی است.بازاریابی سبز طیف وسیعی از فعالیت‌ها هم‌چون اصلاح و بهبود محصول، تغییر در روند تولید، بسته‌بندی‌ کالا سازگار با محیط زیست و هم‌چنین بهبود روش های تبلیغاتی را شامل می‌شود که در انتها منجر به تحویل یک محصول سالم و مفید به جامعه می‌شود.

توجه به بازاریابی سبز به دو دلیل برای کسب‌وکارها مهم و حیاتی است؛ اول این‌که فعالیت‌های با ارزش در جهت حفظ محیط زیست یک مزیت رقابتی مهم برای کسب‌وکارها به حساب می آید، زیرا در ذهن مخاطبان تاثیر مثبتی دارند.

دوم این‌که کسب‌وکارها با این مزیت رقابتی می‌توانند خاص باشند و استراتژی‌های متفاوتی را جهت رشد و توسعه برند خود به عنوان یک برند خوب اعمال کنند.

آیا مصرف‌کنندگان برای محصولات سازگار با محیط‌ زیست پول بیشتری پرداخت می کنند؟

بازاریابی سبز می خواهد با ارائه‌ی ارزش بیشتر از جنبه‌ی زیست محیطی توجه مشتری را به خود جلب کند و به او بگوید که این برند به تمام جنبه‌های زندگی مشتریانش توجه می کند و مشتری نیز به هنگام تصمیم برای خرید آن محصول یک امتیاز ویژه برای این برند در نظر بگیرد.

اما این موضوع به معنای رضایت مشتریان برای پرداخت هزینه بیشتر به این برندها نیست. با این‌ وجود، بسیاری از افراد معتقدند برندهای سبز برندهای لوکسی هستند که مشتریان کالای آن‌ها را حتی با قیمت خیلی بیشتر به محصولات دیگر برندها ترجیح می‌‌دهند.

دلایل ضرورت وجود کسب و کار در گوگل پلاس
بخوانید

نتایج نظرسنجی در جهان

طبق نظر سنجی که از 3000نفر در 60کشور جهان به عمل آمده نشان می دهد:

  • ۵۵٪ از مصرف‌کنندگان حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای محصولات و خدماتی هستند که  به تاثیر اجتماعی و زیست‌محیطی توجه می کنند.
  • ۵۲٪ از مصرف‌کنندگان در شش ماه گذشته، حداقل یک محصول از شرکت‌های متعهد به مسئولیت اجتماعی خریداری کرده‌اند.
  • نکته‌ی جالب این است که مصرف‌کنندگان آسیا، آمریکای لاتین و شرق میانه حدود65% نسبت به اروپا و شمال آمریکا برای خرید محصولات سبز تمایل بیشتری دارند.

سوءاستفاده از این مفهوم جدید بازاریابی نتیجه‌ی معکوس دارد

در حالی‌که بازاریابی سبز در حال رشد و گسترش است و روز به روز بر تعداد مشتریانی که تمایل به خرید از شرکت‌های سبز دارند افزایش می یابد، اما محدودیت‌هایی نیز در آن وجود دارد.

میان ادعاها و محصولات تعدادی از برندها تناقض وجود دارد، در واقع تعداد زیادی از کسب‌وکارها از فرصت استفاده کرده و به دروغ برخی کارهای مثبت را به خود نسبت می‌دهند.

مثلا در سال ۲۰۱۲ یکی از برندهای صابون نشان حمایت از حیات‌وحش داشت، اما تحقیقات وآزمایشات گروه‌های زیست محیطی نشان داد که ماده‌ای در این صابون وجود دارد که برای آبزیان سمی و خطرناک است.

همین موضوع منجر به نابودی آن برند شد. بنابراین سوءاستفاده از این مفهوم می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی در ذهن مصرف کنندگان داشته باشد.

green marketing
بازاریابی سبز

استراتژی‌ برای کسب اعتماد مردم به بازاریابی سبز کسب‌وکار شما

سوءاستفاده‌هایی که تاکنون از این مفهوم صورت گرفته، منجر به کم شدن اعتماد مردم حتی نسبت به کسب‌وکارهایی شده است که واقعا به دنبال تاثیرات مثبت در محیط زیست‌شان هستند.

از همین‌رو در ادامه استراتژی های بازاریابی در جهت جلب اعتماد مردم به فعالیت‌های زیست‌محیطی آورده شده است.

گفته‌های خود را عملی کنید

بازاریابی سبز دو بعد درونی و بیرونی دارد.

در واقع، شما به عنوان کسب‌وکاری که به دنبال حمایت از محیط زیست هستید و مردم را نیز تشویق به حمایت از آن می‌کنید، باید علاقه‌مندی خود به محیط زیست را به عنوان فرهنگ غالب شرکت‌تان در نظر بگیرید تا تمام مدیران، کارکنان و مشتریان به آن عمل کنند و پایبند باشند.

شفاف باشید

مصرف‌کنندگان وقتی که فکر کنند اطلاعاتی از آن‌ها پنهان شده و یا از اعتماد آن‌ها سوءاستفاده شده، ناراحت می‌شوند.

اگر اعتماد به نفس ندارید حتما این مطلب را بخوانید
بخوانید

بنابراین هر اتفاق مربوط به فعالیت‌های زیست محیطی‌تان را باید به آن‌ها گزارش کنید. مثلا اگر از روش حمایت از محیط زیست یک شرکت لذت برده‌اید و می‌خواهید آن را عملی کنید، با دقت کل اطلاعات آن شرکت و فعالیت‌های‌شان را گزارش کنید و اطلاع دهید که شما نیز می‌خواهید همین روند را در پیش بگیرید.

مردم را جهت حفظ محیط‌ زیست تشویق کنید

حفاظت از محیط‌زیست تنها از راه تولید محصولاتی که آثار مخرب ندارند صورت نمی‌گیرد. به عنوان یک کسب‌وکار می‌توانید راه‌های متفاوتی را برای حمایت از محیط زیست در پیش بگیرید.

یکی از مفیدترین و ساده‌ترین راه‌ها، تلاش برای مطلع کردن و ترغیب کردن مردم به تغییر سبک زندگی خود به سبک زندگی سبز است.

اگر شما محصولی دارید که یک روش استفاده‌ی خاص، موجب زیست‌ محیطی شدن آن می‌شود، حتما آن را برای مردم توضیح داده وبخواهید که آن را رعایت کنند.

بر مشکلات اصلی و حیاتی تمرکز کنید

محصول سبز محصولی است که  به حفاظت محیط طبیعی کمک قابل توجهی بکند. هر عملکردی نمی‌تواند موجب افزایش شهرت شما در حفاظت از محیط زیست شود.

لذا در انتخاب یک استراتژی خوب برای حفاظت از محیط زیست دقت کنید. دغدغه‌ی مردم برای حفاظت از محیط زیستشان چیست ؟ کمبودآب؟ گرمای زیاد زمین؟نجات حیوانات؟ کدامیک با برند شما مرتبط تر است؟ چگونه می‌توانید حداکثر تاثیر مثبت را منجر شوید؟

 هدف بازاریابی سبز، ساخت محیط زیست سالم جمعی است.بازاریابی سبز طیف وسیعی از فعالیت‌ها هم‌چون اصلاح و بهبود محصول، تغییر در روند تولید، بسته‌بندی‌ کالا سازگار با محیط زیست و هم‌چنین بهبود روش های تبلیغاتی را در برمیگیرد که در انتها منجر به تحویل یک محصول سالم و مفید به جامعه می‌شود.

بازاریابی سبز اصول و روش هایی دارد که با رعایت آن توسط تولیدکنندگان می تواند منجر به موفقیت در مر تولید شود.

در سمینار بزرگ موفقیت، استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش، اصول کاربردی و مفیدی را در جهت موفقیت شما در کسب و کار و حتی زندگی شخصی در اختیارتان قرار می دهد.

شرکت در این سمینارها گامی اساسی در جهت پیشرفت شما به سمت موفقیت است. شما با مراجعه به لینک زیر می توانید از آموزه های استاد بهره مند شوید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن