آزادی در فیلم دیوانه ای از قفس پرید One Flew Over the Cuckoo’s Nest

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۶ مرداد, ۱۴۰۰
آزادی در فیلم دیوانه ای از قفس پرید One Flew Over the Cuckoo's Nest

آزادی و آزادگی در زندگی‌ها متفاوت است. هر کس دارای حقیقت‌های درونی و شرایط خاص خود است. شرایط بیرونی آنقدر فرد را به زیر فشارهای خود آزار می‌دهد که درون جو حاکم و بیرونی حل می‌شود.

آن که انقدر به خود باور داشته باشیم و نگذاریم هم رنگ جماعت شویم کاری بسیار دشوار و نیازمند هوشیاری است مخصوصا در شرایطی که این فرایند آهسته انجام می‌شود. آیا شما هنوز آن انسان راستین درونی خود که باور داشتید هستید یا شما هم در شرایط حاکم حل شده‌اید؟

One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1975) فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید با 5 اسکار 30 جایزه و 13 نامزدی با درآمد 112 میلیون دلاری تنها در آمریکا در بین 20 فیلم برتر دنیا قرار دارد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

آزادی در One Flew Over the Cuckoo’s Nest

مک مورفی یک پرونده جنایی دارد و بار دیگر خودش را به دردسر انداخته و توسط دادگاه به جرم داشتن رابطه جنسی با دختری پانزده ساله محکوم شده است و آزادی ندارد. اگر چه داستان به زندان افتادن وی اینگونه است: “یه مشت عوضی در حال ایجاد مزاحمت برای یه دختره بودن که رفتم و حساب همشون رو رسیدم اما بعدش اون اراذل و اوباش جمع شدن و تو دادگاه علیه من شهادت دادن چون خدمت همشون رسیده بودم” در واقع جرم او تجاوز به همان دختر عنوان می‌شود.

دادگاه حکم وی را صادر می‌کند و او را احمق می‌گوید و به خاطر ناکامی ذهنی وی به حکم دادگاه برای بررسی وضعیت روانی‌اش به تیمارستان ایالتی فرستاده می‌شود.

مک مورفی برای فرار از زندان و برای اجتناب از اعمال شاقه هر دوی این‌ها را قبول می‌کند. او در تیمارستان، با مقررات سخت تیمارستان که توسط یک زن سر پرستار اعمال می‌شود مخالفت می‌کند.

آزادی در فیلم دیوانه ای از قفس پرید در تیمارستان

آزادی در فیلم دیوانه ای از قفس پرید در تیمارستان

او از طریق نقص دیگر زندانیان برتری و قدرت را به دست می‌آورد. مک مورفی دیگر زندانیان را برای یک شورش علیه پرستار خشن می‌شوراند وهدف او در آنجا به تضعیف پرستار سرکوبگر تبدیل می‌شود.

این مخالفت‌‌ها باعث دشمنی سر پرستار با او می‌گردد و پس از جدالی بین مک مورفی و برخی از دوستانش با سرپرستار، جدال کنندگان را به بخشی می‌فرستند که به آن‌ها شوک الکتریکی وارد می‌شود. بعد از وارد کردن شوک الکتریکی به سر او در تصمیمش برای آزادی و فرار مجدد مصمم‌تر می‌شود.

طی اتفاقاتی، یکی از بیماران خودکشی کرده و به خاطر نقش سرپرستار در خودکشی، مک مورفی به قصد خفه کردن و کشتن سر پرستار حمله می‌کند اما با دخالت یکی از کارمندان مرد تیمارستان، سرپرستار در ثانیه‌های پایانی از مرگ نجات پیدا می‌کند. 

وی را با لوبوتومی (برداشتن تکه‌ای از مغز) به موجودی تبدیل می‌کنند که دیگر خودش نیست و زندگی نباتی پیدا کرده‌است. در آخر آشکار می‌شود فرد وعده داده شده داستان (دیوانه‌ای که از قفس پرید) مک مورفی نبوده بلکه … .

نمادهای فیلم دیوانه ای از قفس پرید

فیلم دیوانه ای از قفس پرید جدا ازین که در موضوع آزادی و آزادگی است شامل اندک فیلم‌های کهن است که هنوز جذابیت خود را دارد. اکنون که این مقاله را می‌نویسم از عمر این فیلم نزدیک به 47 سال می‌گذرد. اگر این فیلم را با فیلم‌های هم نسل خود مقایسه کنید مانند این فیلم به تعداد انگشت‌های یک دست وجود ندارد.

استاد احمد محمدی
نخواه که مشکلات آسان‌تر شوند، بخواه که خودت بزرگ‌تر از مشکلات شوی و قوی‌تر از آن‌ها.
استاد احمد محمدی

در این فیلم با بازی سوپر استار هالیوود، جک نیکلسون فردی را می‌بینیم که زیر شرایط حاکم است و برای آزادی دائم در حال فرار از این شرایط است. چه در ابتدا که برای فرار از وظایف در زندان به تیمارستان فرار می‌کند چه در آخر که از شرایط حاکم در تیمارستان در حال فرار بود.

این فرد نماد یک انسان آزاده و خواهان آزادی‌های خود است. در پایان این فیلم حقیقت تلخ زندگی را نشان می‌دهد که نهایتا به زور، فرد را مجاب می‌کنند.

جوایز دیوانه ای از قفس پرید

جوایز دیوانه ای از قفس پرید

در برابر میل به زندگی و شور و آزادی که بنابر تقسیم بندی فردریش نیچه دیدگاه دیونیزوسی در یونان باستان بود و نخستین قربانی مهم این جریان نیز سقراط فیلسوف و دانشمند و افلاطون، شاگرد شایسته سقراط بود. سقراط، همه عمر خویش را در راه آزادی و رهانیدن مردم از آن چه به غلط بدیهی می‌پنداشتند صرف نمود و در پایان نیز به همین جرم جام شوکران نوشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
آخرین روز عمر

جالب است بدانید که بعدها جک نیکلسون نقش جوکر در فیلم بتمن را بازی کرد. همچنین بسیاری از بازیگران سیاهی لشگر فیلم واقعا بیماران روانی بودند و به جز سکانس ماهی گیری، تمام سکانس‌های فیلم در یک برداشت ضبط شد.

این فیلم یکی از سه فیلم تاریخ سینماست که موفق به دریافت تمام اسکارهای مهم سال از جمله بهترین فیلم گردیده است و در زمان اکرانش تبدیل به هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی