9 راهکار ساده برای اینکه مدیتیشن بهتری داشته باشید

آیا مدیتیشن برای شما دشوار است؟ آیا نمی توانید تمرکز کنید؟ آیا دوست دارید که مدیتیشن خود را بهتر کنید؟

در این مقاله چند نکته ساده ارائه می‌شود که شما می‌توانید برای پیشرفت و بهبود مدیتیشن خود انجام دهید.  افرادی که مدیتیشن را شروع می‌کنند،  با مشکل حواس‌پرتی روبرو هستند.این حواس‌پرتی، به آنها اجازه تمرکز و مدیتیشن عمیق و بدون مزاحمت را نمی‌دهد. افکار مختلفی مثل نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی وجود دارند که ذهن را به خود مشغول می‌کند و سر و صداها و احساسات مزاحم تمرکز می‌شوند.اما شما می‌توانید با آموختن چند تکنیک جلوی حواس‌پرتی و موانع سر راهتان را بگیرید. اگر شما مدیتیشن را شروع کرده‌اید مطمئناً تاکنون با این نکات آشنا شده‌اید، اما تکرار مجدد آن ها هم ممکن است مفید باشد.

1. ذهنتان را آرام کنید

پس از نشستن ، درست قبل از شروع مدیتیشن، به افکار و مشکلات بگویید که تا زمان اتمام مدیتیشن به ذهن شما وارد نشوند. این عبارات را چند مرتبه محکم و قاطعانه تکرار کنید تا اگر در حین مدیتیشن افکار منفی به ذهن شما هجوم اوردند این عبارات را به خاطر داشته باشید.

به ذهنتان یادآوری کنید که اهمیتی ندارد که آن فکر مزاحم چه چیزی است، شما باید هنگام مدیتیشن جلوی آن را بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا آرام بمانید و از افکاری که ممکن است درطول مدیتیشن در ذهنتان انباشته شده باشند، چشم‌پوشی کنید.

2. از هر چیزی که باعث مزاحمت و حواس‌پرتی می‌شود، خودداری کنید

زمانی‌که شما مدیتیشن می‌کنید، به احتمال زیاد با افکار مزاحم و آشفته روبرو می‌شوید. نکته‌هایی وجود دارد که برای جلوگیری از حواس‌پرتی باید انجام داد:

  • در مکانی مدیتیشن کنید که تنها هستید و سر و صدایی وجود ندارد.
  • برای جلوگیری از سر و صدا، پنجره‌ها و درها را ببندید.
  • تلویزیون و رادیو را خاموش کنید.
  •  رایانه خود را خاموش کنید.
  • سیم تلفن را بکشید و گوشی همراهتان را خاموش کنید.
7 راه کار عملی برای افزایش ریسک پذیری و خارج شدن از منطقه امن
بخوانید

3. در یک زمان مشخص مدیتیشن کنید

اگر هر روز در ساعت مشخصی مدیتیشن کنید، به زودی مدیتیشن برای شما آسان‌تر می‌شود. به طور خودکار ذهن در همان زمان به شما یادآوری می‌کند تا مدیتیشن کنید و با مقاومت ذهنی کمتری مواجه خواهید شد.

اول صبح و اول شب زمان‌های مناسبی برای مدیتیشن هستند، اما شما در هر ساعت دیگری هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

4. در یک مکان مشخص مدیتیشن کنید

سعی کنید که همیشه یک مکان خاصی را برای مدیتیشن داشته باشید. این مکان می‌تواند اتاقی ویژه، گوشه‌ی یک اتاق، اداره‌تان یا در باغ باشد. اینکه در مکان مشخصی مدیتیشن کنید یک ایده‌ی خوبی است چرا که باعث می‌شود با یک مکان معینی انس بگیرید و زمانی‌که آنجایید آسان‌تر مدیتیشن ‌کنید.

5. قبل از مدیتیشن چیزی نخورید

پس از خوردن، انرژی بدن صرف هضم غذا می‌شود و فرایند ذهنی را به مخاطره می‌اندازد و این علتِ خواب‌آلودگی پس از خوردن وعده غذایی سنگین است. توجه داشته باشید که گرسنگی نیز مانعی برای از بین بردن تمرکز است.اگر شما خیلی گرسنه‌اید قبل از نشستن برای مدیتیشن، میوه یا تکه‌ای نان بخورید. اندکی آب یا آبمیوه بنوشید.

6. صاف و راحت بنشینید

راحت نشستن در مدیتیشن از اهمیت بسیاری برخوردار است. این کار باعث می‌شود که از خستگی ذهن و جسم جلوگیری کنید. امکان دارد که شما راحت باشید که کف اتاق یا روی صندلی بنشینید. آنچه را که راحت‌تر است و  کمتر نیاز به  تلاش دارد، انجام دهید.

معرفی KPMG بزرگترین شرکت‌ ارائه دهنده خدمات مالی و حسابرسی(2)
بخوانید

7. عضلات بدنتان را آزاد بگذارید

اغلب هنگام مدیتیشن، تمرکز یا انجام هر کار ذهنی ، یک تمایلی به انقباض عضلات بدن وجود دارد. شما باید جلوی این عادت را بگیرید. تنش‌های فیزیکی غیر ضروری ، بدن و ذهن را خسته می‌کند و به شما اجازه‌ نمی‌دهد که حواستان را جمع کنید. شما باید یاد بگیرید که عضلات بدنتان را آزاد بگذارید. البته این از مدیتیشن موفق جلوگیری می‌کند.

نکته مفید: هر زمان که احساس می کنید بدنتان خسته شده است، از کاری که انجام می‌دهید دست بکشید و تنش را از بین ببرید. این کار نباید بیش از چند لحظه طول بکشد.

8. اگر ذهنتان پریشان می‌شود، ناامید نشوید

اینکه برای مدت زمانی در طی مدیتیشن ذهنتان آشفته می‌شود، مهم نیست تنها آرامش را به مدیتیشن بازگردانید. شاید چندین بار فراموش کنید که مشغول مدیتیشن هستید و به موضوع دیگری فکر کنید. این برای یک ذهن بی‌تجربه طبیعی است. شما نباید ناامید یا عصبانی شوید. آرام باشید و به مدیتیشن ادامه دهید.

9. نگرش مثبت داشته باشید

نگرش مثبت ، موانع، آشفتگی‌ها و مشکلات گذشته را از بین می‌برد. نگرش مثبت به شما کمک می‌کند که آرام و باوقار باشید و مدیتیشن را بهتر انجام دهید. اینها تنها چند راهکار ساده هستند که مدیتیشن شما را بهتر می‌کنند و تمرکز را راحت‌تر می‌سازد.

هنگامی که قادر باشیم آرامش خود را حفظ کنیم، تمام تصمیم گیری ها و فعالیت های ما تحت تأثیر مثبت آرامش ما قرار می گیرد. استرس مسأله ای است که همه ی ما با آن مواجه هستیم و همیشه سعی داریم که بر آن غلبه و آرامش خود را حفظ نماییم. به دور از استرس همه کارهای ما به درستی انجام خواهند گرفت. در نتیجه باید راه های غلبه بر استرس را بیاموزیم، که یکی از این راه ها مدیتیشن می باشد. جهت بهبود کیفیت مدیتیشن خود هم می توانید از راه حل های ارائه شده در مقاله ی فوق، استفاده نمایید.

همچنین می توانید در سمینار موفقیت همه ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت از جمله راه های از بین بردن استرس و حفظ آرامش را از استاد احمد محمدی یاد بگیرید. هدفتان هر چه که باشد نیازمند یادگیری چنین مهارت هایی هستید. پس معطل نکنید! روی لینک زیر کلیک نمایید تا اولین قدم را برای پیروزی و موفقیت های بیشتر در زندگی خود بردارید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه