9 تکنیک کاربردی در تحلیل بازاریابی و فروش

برنامه فروش و بازاریابی علاوه بر اینکه شما را وادار می کند تا نگاهی درست بر تمامی ابعاد  کسب و کار از جمله موضوعات مالی، بازار، محصول و … داشته باشید، شما را مجبور می‌کند راه سود دهی کسب و کار را شناسایی کنید و در مسیر درست قدم بردارید.تحلیل های  بازاریابی و فروش با هدف افزایش درآمد، افزایش محبوبیت برند و شفاف‌سازی بینش تجاری، انجام می شود. شما با انجام درست تحلیل بازاریابی و فروش، می‌توانید بازارهای جدید، مشتریان بیشتر، مناطق توسعه جدید و… را به دست بیاورید.در این مقاله می‌خواهیم ۹ تکنیک مهم تحلیل بازاریابی و فروش را بیان کنیم.

1.تحلیل نیازهای برآورده نشده

کسب و کار یعنی روبه رو شدن با نیاز مصرف کنندگان. تحلیل نیازهای برآورده نشده به معنی فهمیدن این نکته است که آیا نیاز برآورده نشده‌ای در اطراف کالا، سرویس یا شرکت شما وجود دارد که به کمک آن بتوانید رضایت مشتری و سود خود را افزایش بدهید.برای انجام این کار شما می توانید فرم ها یا گروه های متمرکز بسازید یا از کاربران خود بخواهید صفحه ی فیسبوک شما را لایک کنند یا نظرات خود را مطرح کنند.

2.تحلیل اندازه بازار

شما باید اندازه و پتانسیل بازار خود را از ابتدا در نظر بگیرید، تا دوام و پایداری کسب وکار خود را تضمین کنید. تحلیل اندازه بازار به این معنی است که شما بررسی کنید که آیا بازار مورد نظر اندازه و پتانسیل رشد شما را دارد؟ بازار را می‌توان از لحاظ مواردی همچون حجم، ارزش و تناوب اندازه گیری کرد. شما برای اندازه‌گیری حجم بازار می‌توانید از داده های دولتی، اطلاعات انجمن صنفی، اطلاعات مالی از رقبا و نظرسنجی از مشتریان استفاده کنید.در ضمن در نظر داشته باشید که بزرگی یک بازار به معنی سود آور بودن آن نیست بلکه باید کارایی لازم را داشته باشد.

باور و اعتقاد به خود چه تاثیری در رسیدن به موفقیت دارد؟
بخوانید

3. پیش‌بینی تقاضا

برای اینکه شما از رقبای خود پیشی بگیرید، پیش‌بینی تقاضا از ضروریات است. پیش بینی تقاضا یعنی شما بتوانید تعداد محصول یا سرویسی که مشتریان تمایل به خرید آن دارند را تخمین بزنید. پیش‌بینی تقاضا چیزی فراتر از حدس‌ و گمان های اولیه است و به اطلاعات گذشته و حال فروش نیاز دارد. شما باید از اطلاعاتی روشن و دقیق برای پیش بینی تقاضا استفاده کنید. در غیر این صورت نتایج درستی حاصل نمی شود و می تواند به کسب و کار شما آسیب بزند.

4.تحلیل روند بازار

شما باید روند و جهت بازار کار خود را پیش بینی کنید.  یعنی شما باید متوجه شوید که آیا یک بازار در حال پیشرفت، راکد یا در حال پس رفت است و سرعت انجام این روند چقدر است. اطلاع داشتن از اندازه بازار  و روند صعودی یا نزولی هر دو حائز اهمیت است و شما باید از قوانین و انتظارات آگاهی داشته باشید. این کار را مثلا می توانید با نظر سنجی از مشتریان انجام دهید.

5.تحلیل غیرمشتری‌ها

همانطور که می دانید باید مشتریان را شناخت و فهمید که آنها چطور مشتریانی هستن و افراد دیگری مانند آن ها پیدا کرد. غیر مشتری ها گروه های بسیار با اهمیتی هستند. تحلیل غیرمشتری‌ها به این معنی است که شما بفهمید که چه افرادی در حال حاضر مشتری شما نیستند اما در مورد محصولات و خدمات شما فکر می کنند. با شناسایی افرادی که مشتری شما نیستند ، میتوانید با جذب آنها بازار خود را توسعه دهید. شما باید دلیل استفاده نکردن بعضی از افراد از کالاهای خود را ازطریق مصاحبه، پرسشنامه و… بفهمید.

۴ دلیل مهم برای اینکه همیشه خودتان را در زندگی همچون یک فرد مبتدی ببینید
بخوانید

6.تحلیل رقیبان

کسب و کار را نمی توان در محیطی بسته گسترش داد. شما برای اینکه از رقبای خود پیشی بگیرید باید در ابتدا رقبای خود را شناسایی کنید و ازجایگاه آن ها در بازار آگهی پیدا کنید. شما با فهمیدن نقاط ضعف و قدرت رقیبان خود، می‌توانید فرصت‌هایی را برای شروع حرکت جدید شناسایی کنید . روش‌های زیادی برای جمع‌آوری اطلاعات از رقبا وجود دارد. از جمله روزنامه‌ها و مجلات تجاری، بروشور محصولات و فعالیت‌های بازاریابی. حتی می‌‌توانید از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید که کالای رقبای شما  را خریداری کنند و شما تجربه آن ها ازمصرف محصولات را جویا بشوید.

7.تحلیل قیمت

شما باید بدانید که مشتریان در قبال محصول شما حاضرند چقدر پول پرداخت کنند. تحلیل قیمت به ویژه در بازارهای رقابتی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. تحلیل قیمت ها نیازمند داده‌ کاوی و توسعه‌ی الگوریتم‌ها و مدل‌های پیش‎‌بینی گرایانه‌ می باشد. علاوه بر این حتی گاهی اوقات نیاز است تا قیمت ها را تغییر دهید که بفهمید در زمان تغییر قیمت ها مشتریان چه واکنشی از خود نشان می دهند. شما باید در نظر داشته باشید، مشتریانی که مبلغ بیشتری هزینه می کنند باید احساس رضایت بیشتری داشته باشند پس سعی کنید ارزش مشتریان خود را افزایش بدهید.

8.تحلیل کانال‌های بازاریابی و فروش

تحلیل کانال‌‌های بازاریابی و فروش به شما این امکان را می دهد تا به کانال های دیگری دسترسی پیدا کنید و موثرترین آن هارا شناسایی کنید و از کارایی یا عدم کارایی هرکدام از بازار ها آگاهی پیدا کنید. همانطور که می دانید تحلیل کانال های بازاریابی و فروش به صورت آنلاین راحت تر است.

افزایش قدرت تمرکز شاه کلید موفقیت های بزرگ
بخوانید

9. تحلیل برند

هدف از تحلیل برند شناسایی کردن توانایی و نقاط قوت شما در مقایسه با رقبایتان می باشد. برند به معنی وجهه و احساس محصولات و خدمات شما و آن چیزی است که به مشتریان خود ارائه می دهید. این نکته بسیار با اهمیت است که بدانید که مشتریان چگونه برند شما را درک می کنند. به دلیل اینکه این کار بر روی روند تصمیم گیری تاثیر بسیار زیادی میگذارد. داده های مورد نیاز برای تحلیل برند را می‌توانید از مکان‌های مختلفی مانند مکالمات خدمات مشتریان، مکالمات فروش، انجمن‌ها، وبلاگ‌ها، سایت‌های نقد و بررسی و شبکه‌های اجتماعی بدست بیاورید.

تحلیل های  بازاریابی و فروش با هدف افزایش درآمد، افزایش محبوبیت برند و شفاف‌سازی بینش تجاری، انجام می شود. با تحلیل بازاریابی شما می توانید اطلاعاتی در جهت شناسایی مشتریان واقعی، آگاهی از نیاز مشتریان، کمک در امر قیمت گذاری، شناسایی رقبا و پیدا کردن را حل برای پیشی گرفتن از آنها کسب کنید.

شما با شرکت در سمینار موفقیت با تدریس استاد محمدی مشاور و مدرس در زمینه بازاریابی، فروش و کسب وکار، این فرصت را پیدا می کنید تا از نکات مهم و ترفند های کلیدی که استاد ارائه می کند بهره مند شوید و گامی بزرگ در جهت پیشرفت و بهبود کسب و کار خود بردارید. شما می توانید برای شرکت در سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه