8 عادتی که از شما فردی شادتر می سازند

همگی ما می‌خواهیم که زندگی شادتری داشته باشیم. اما اغلب با حوادث و شرایطی روبرو می‌شویم که مانع شادی ما می‌شوند. ممکن است موفق نشویم، مجبور باشیم با افراد بدقلق و منفی رابطه داشته باشیم، شغلی را انجام دهیم که دوست نداریم یا ممکن است کارها مطابق میل ما پیش نروند. این موارد مانع شادی و رضایتمندی ما می‌شوند و آنها در ذهنمان می‌مانند و آنگاه رفتار و افکار ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تجارب بد ذهن را عادت می‌دهد تا منتظر رویدادهای منفی و مشکلات و سختی‌ها باشد. این عادت ذهنیت فرد را منفی‌گرا می‌کند به طوری که فرد در لحظات خوب و خوش زندگی‌اش هم منتظر اتفاق بد است و شادی را نادیده می‌گیرد. او می‌ترسد که شاید بعد از هر خوشحالی چیز بدی جایگزین آن ‌شود. برای اینکه فردی شاد باشید باید دست از این عادت بد بردارید.

ما معمولاً شادی را منوط به حوادث بیرونی مثل یافتن عشق، ارتقاء یافتن یا  خوشگذرانی در یک جشن می‌دانیم. ممکن است حوادث اطراف ما باعث شادی ما شوند اما شادی ما به اینها بستگی ندارد. نباید منتظر لحظات خاصی در زندگی باشیم تا شاد باشیم. شما باید تعمداً خود را درگیر کارهای معینی کنید که خوشحال کننده هستند.

با اندکی تغییر در نگرش خود می‌توانید شاد بودن را به عادت تبدیل کنید

اگرچه ظاهراً شادی نتیجه فعالیت‌ها و رویدادهای بیرونی است، در واقع آن از درون هر فرد نشأت می‌گیرد. شادی زمانی شکل می‌گیرد که به کاری که می‌کنید عشق بورزید و لذت ببرید و آرامش داشته باشید. زمانی‌که خبرهای خوب را می‌شنوید و اتفاقات خوب برایتان پیش می‌آید که ذهنتان را از آشفتگی‌ها دور می‌سازد شادی حاصل می‌شود.

دستیابی به اهداف و آرزو ها از نگاه لس براون سخنران انگیزشی (2)
بخوانید

8 habits for a happier life

شادی بیشتر نتیجه حالت ذهن و نوع نگرش است و به افراد، شرایط یا رویدادها بستگی ندارد. یعنی شما با وجود تجارب بد و شرایط سخت می‎‌توانید شادی را درک کنید. شادی احساسی درونی است. آن احساس خشنودی، رضایت، کمال و آرامش است. زمانی که شاد هستید اضطراب ندارید و نگران نیستید و افکار منفی به سراغ شما نمی‌آیند. ممکن است امری غیرممکن به نظر برسد اما اینطور نیست. اطمینان دارم که در زندگی‌تان لحظات خوشحال کننده بسیاری دارید. اهمیتی ندارد که چه نوع زندگی دارید و چه تجاربی را از سر گذرانده‌اید. حتی در سخت‌ترین شرایط هم همیشه لحظات شادکننده وجود دارند. زمانی که شما شاد هستید احساس آزادی دارید و برای مدتی گرفتاری‌ها، مشکلات و سختی‌ها را فراموش می‌کنید و از آرامش درونی لذت می‌برید.

در اینجا تعدادی عادات را ارائه می‌دهم که زندگی را شادتر می‌سازد. این عادات ساده به نظر می‌رسند اما اغلب باید تکرار شوند تا اینکه آنها بخشی از زندگی شما شوند و به صورت اتوماتیک آنها را انجام دهید.

8 عادت ساده برای شادتر بودن

1. در چیزهای کوچک اطراف خود به دنبال خوشی باشید

برای شاد بودن منتظر اتفاق‌های استثنایی نباشید. خودتان شادی را بسازید. رویدادهای استثنایی هر روز اتفاق نمی‌افتند اما چیزهای کوچکی که می‌توان از آنها لذت برد فراوان هستند. چند نمونه را در زیر نام می‌بریم:

  • پیاده‌روی کوتاه داشتن در اول صبح
  • آماده کردن و خوردن صبحانه مفصل قبل از رفتن به محل کار
  • خواندن یک کتاب خوب
  • دیدن یک فیلم خنده‌دار
  • وقت گذراندن با فرزندانتان

می‌توانید کارهای کوچکی را بیابید که باعث شادی شما می‌شوند. این کارها حس خوشحال کننده به شما می‌دهند چرا که ذهن را آرام می‌کنند و برای مدتی تمام گرفتاری‌ها و مشکلات خود را از یاد می‌برید.

مهارت ها و روش های پند آموزی و پند دهی صحیح را بیاموزیم
بخوانید

2. زمانی را برای رفتن به طبیعت اختصاص دهید

از خانه بیرون روید. به پارک، ساحل یا رودخانه بروید. این کار احساس خوشی و سرمستی به شما می‌دهد که اینها از عناصر شادی و خوشحالی هستند.

3. از معاشرت با دوستان خود لذت ببرید

زمانی که با دوستان خود هستید سعی کنید که از کنار بودن با آنها لذت ببرید. بر عشق، خوشی و تفریح تمرکز داشته باشید و از صحبت کردن و خندیدن و غذا خوردن لذت ببرید. تجارب خوشحال کننده خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و به صحبت دوستان خود هم گوش دهید. اگر می‌خواهید درمورد مشکلی حرف بزنید یا دوستانتان می‌خواهند درمورد موضوعی ناراحت کننده صحبت کنند زمان تفریح این کار را نکنید بلکه زمان و مکان دیگری را برای صحبت کردن در این زمینه در نظر بگیرید.

4. حسادت نورزید

به جای اینکه به موفقیت دیگران حسادت بورزید یاد بگیرید که آنها چگونه موفق شده‌اند و از راهکارهای آنها استفاده کنید. برای هر فردی به اندازه کافی موفقیت وجود دارد و نیازی نیست که به دیگران حسودی کنیم. حسادت همانند این است که به ذهن ناخودآگاه و جهان بگویید که شما بد و شکست خورده هستید. مشارکت در شادی دیگران باعث می‌شود که شما به موفقیت جذب شوید و در موقعیت بهتری قرار ‌گیرید تا به موفقیت در زندگی‌تان گرایش پیدا کنید.

5. مهربان باشید و به دیگران توجه کنید

اگر به مردم توجه کنید و مهربان باشید همان رفتار را از آنها دریافت می‌کنید و این منجر به رضایت و آرامش درونی می‌شود.

بیش از حد فکر کردن به عواقب احتمالی، شادی شما را به یغما می برد(2)
بخوانید

6. یاد بگیرید هر چیزی را همانگونه که هست بپذیرید

زمانی که با سختی‌ها و مشکلات روبرو می‌شوید، سخت است که از زندگی رضایت داشته باشید و آن را بپذیرید. اما اگر هر چیزی را همانطور که هست قبول داشته باشید خشم و ناخوشی از شما دور می‌شود. این بدان معنا نیست که برای بهبودی زندگی خود تلاشی نکنید. برعکس به بهترین نحو عمل کنید تا زندگی‌تان پیشرفت کند. دانشی که زندگی شما را بهتر کند به شما احساس آرامش و رضایت می‎‌دهد.

7. آنچه که مردم می‌گویند و فکر می‌کنند به خودشان مربوط است

سعی کنید که شادی و خوشبختی شما وابسته به نظر و گفته مردم نباشد. مردم شاید چیزی بگویندکه خوشتان نیاید و از شما انتقاد کنند. اما دلیلی وجود ندارد که آن را به دل بگیرید و خود را ناراحت کنید. این به انتخاب شما بستگی دارد که احساسات شما تحت تأثیر قرار بگیرد یا اینکه مانع آن شوید. مردم هرچه می‌گویند و فکر می‌کنند به خودشان مربوط است و دلیلی ندارد که ما تحت تأثیر آنها قرار بگیریم.

8. شادی خود را منوط به رویدادهای بیرونی نکنید

همیشه همه چیز را نمی‌توانید کنترل کنید. اگر شادی شما وابسته به عوامل خارجی باشد ممکن است که بیش از اندازه ناامید شوید. برای خوشحال بودن نباید منتظر کسی باشید که به شما بگوید چقدر شما فوق‌العاده‌اید. شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی، شغل، محل زندگی یا افرادی که با آنها مواجه هستید خوشحال باشید. هر چه زودتر این نظر را درک کردید و پذیرفتید، زودتر زندگی شما شادتر خواهد می‌شود و اغلب شادی را تجربه می‌کنید.

ثبت ديدگاه