6 راهی که به شما کمک می کنند تا بر تردید خود غلبه نموده و فردی عملگرا شوید(2)

در مقاله قبلی، با شما درباره تعلل ورزیدن در کارها صحبت کردیم و گفتیم که اگر مدام انجام  کارها، چه کارهای مهم و چه کارهای به ظاهر کوچک را به تعویق بیندازیم، ممکن است روزی متوجه نتیجه انتخاب هایمان شویم که دیگر خیلی دیر شده باشد؛ فرصت هایمان را از دست داده ایم و چیزی جز افسوس برایمان باقی نمانده است. در ادامه به باقی موارد اشاره می کنیم:

3. خودتان را در مقابل دیگران پاسخگو بدانید

اگر می بینید هربار که ساعتتان زنگ می خورد، سریعا آن را خاموش می کنید و وقتتان رو به اتمام است اما هنوز هیچ کاری نکرده اید، وقتش رسیده است که یک اقدام دیگر انجام دهید. شما می توانید با مطلع ساختن دیگران از هدفتان، این دست و آن دست کردن را به تعویق بیندازید.

برای این کار، به یک انجمن یا گروه ملحق شوید تا بتوانید از حمایت کافی از افرادی که طرز فکر مشابه شما دارند بهره مند شوید. همچنین، می توانید هدفتان را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده یا در فیسبوک در میان بگذارید. آنها شما را بازخواست کرده و در فواصل زمانی مشخص، گزارشی از نحوه انجام کارها و میزان پیشرفتتان را از شما درخواست خواهند کرد.

اگر می بینید که همیشه کارهایتان را به فردا موکول می کنید، ممکن است فکر کنید این که مشکلی نیست، خصوصا زمانی که پیشرفت های خوبی هم در ارتباط با دستیابی به اهدافتان کرده اید؛ با خودتان می گویید این کارها شاید آن قدر ها هم مهم نباشند. اما نکته مهم این است که بدانید آن کارهای نیمه تمام روی هم تلنبار می شوند و شما با کوهی از زمان های تلف شده روبرو خواهید بود. با اختصاص زمان به کارهایی کوچک، شما می توانید هم خودتان را از عذاب وجدان های آتی برهانید و هم اینکه احساس کنترل بیشتری بر زندگی تان داشته باشید.

4. کارهای مشابه یکدیگر را با هم انجام دهید

وقتی که از کاری به کار دیگر می پرید، مقداری زمان و البته تمرکز و انرژی تان را از دست می دهید. به عنوان مثال، اگر ابتدا به یک ای میل جواب دهید، سپس، چند برگه گاغذ را بایگانی کنید و پس از آن، صفحه فسبوکتان را به روز رسانی کنید، سپس، به یک ای میل دیگر جواب دهید، در حقیقت تمام وقتتتان را هدر می دهید و در آخر روز متوجه می شوید که کار خاصی هم نکرده اید اما زمان مثل برق و باد از نظرتان گذشته است.

با انجام چند کار مشابه با یکدیگر می توانیم تمرکزمان را روی کارمان حفظ کنیم و به طرز موثرتری کارمان را انجام دهیم. به عنوان مثال، با توجه به موارد بالا، می توانید تمامی ای میل هایتان را در یک نوبت پاسخ دهید، و سپس، از ای میلتان خارج شوید. یا اینکه چند تماس تلفنی را با هم بگیرید و برای مدتی سراغ تلفن نروید.

5. از یک تایمر استفاده کنید

مهم نیست که چقدر از کاری بدتان می آید؛ وقتی که آن را در فهرست کارهایتان آورده اید، می بایست راهی برای انجام دادنش بیابید. اگر فردی مسامحه گر هستید و  کارهایتان را مدام به تعویق می اندازید، چه کار خانه چه کارهایی مانند بایگانی اسناد، سعی کنید فقط ۱۵ دقیقه تحمل کنید و آن کار را انجام دهید. تایمرتان را روشن کنید و تا زمانی که وقت دارید، دست از کار نکشید.

به نظر من که شما می توانید هر کاری را برای ۱۵ دقیقه تحمل کنید؛ و به شما قول می دهم وقتی که بالاخره آن کار را شروع کنید، درخواهید یافت که آن قدرها هم که فکر می کردید، انجامش سخت یا طاقت فرسا نیست.

6. برنامه ریزی کنید

شاید هم یکی از دلایل به تعویق انداختن کارها از سوی شما این است که به کل فراموش می کنید که قرار بود کاری را انجام دهید یا اینکه در زمان نامناسب، مثلا در حمام یا به هنگام رانندگی به سوی محل کار، یادتان می آید و فرصت و شرایط انجام آن کار در آن لحظه برای شما مهیا نیست.

اگر واقعا کارهایی دارید که حتما باید آنها را به صورت هفتگی یا ماهیانه به انجام برسانید، آنها را در تقویمتان مشخص کنید و سررسید و موعد تحویل آنها را در تاریخ خود، علامت گذاری کنید. به این ترتیب، دیگر نیازی نیست که نگران فراموش کردن آنها باشید چرا که از قبل زمان لازم برای انجام آنها را تدارک دیده اید.

خب؛ حالا نگاهی به زندگی تان بیندازید؛ ببینید در چه زمینه هایی بیش از همه از تعلل و این دست و آن دست کردن لطمه دیده اید؟ چه فرصت هایی را به این ترتیب از دست داده اید؟ با خودتان صادق باشید. سعی کنید از این راه ها برای غلبه بر مشکلتان و نزدیک شدن به اهدافتان استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

 

ثبت ديدگاه

9 − پنج =