6 راهکار برای کنار آمدن با  احساس سرخوردگی و ناامیدی در زندگی

در حقیقت حس بد ناامیدی، به سراغ همه‌ی ما می‌آید، چرا که ما به‌طور ثابت قادر نیستیم زندگی استاندارد و رویایی‌ای را که برای هر لحظه‌ی خود تعریف کرده‌ایم، داشته‌باشیم. برای بعضی از ما کنار آمدن با احساس ناامیدی مشکل است. اغلب ما نمی‌دانیم که چگونه با آنها کنار بیاییم. زمانی که برنامه‌هایمان مطابق میلمان پیش نمی‌روند، تلاشهایمان بی‌ثمر است یا زمانی که ما از خودمان انتظار زیادی داریم اما در برابر آنها توان مقاومت را نداریم ما احساس ناامیدی می‌کنیم.

حس ناامیدی یک واکنش طبیعی و خودکاری است که هر زمانی که کارها درست مطابق برنامه و انتظار ما پیش نرود، به وجود می‌آید و حس می‌کنیم که با مانع روبرو شده‌ایم. شما سخت کار می‌کنید، برای رسیدن به هدف خود وقت و زمان بسیاری می‌گذارید اما کاری از پیش نبرده‌اید. ممکن است در پروژه‌ای گیر داشته باشید و راه خود را پیدا نکنید. در هر دو حالت برای اینکه به جایی نمی‌رسید عصبانی و ناراحت می‌شوید در هرصورت شما تلاش خود را کرده‌اید.

امکان دارد که مجبور باشید با ناامیدی حاصل از موضوعات مهم یا ساده کنار بیایید. شاید از ناسپاسی در محل کار یا مشکلات مربوط با ارتباطات احساس ناامیدی داشته باشید. شاید عدم موفقیت شما در استفاده از یک برنامه در رایانه‌تان، موفق نشدن در باز کردن قوطی خیارشور یا قادر نبودن برای تعمیر وسایل منزل باعث عصبانیت شما شود و احساس سرخوردگی و ناامیدی داشته باشید.

6 ways to cope with feelings of frustration and disappointment in life

حتی سوختن یک کیک، تمام شدن شیر درحین درست کردن یک فنجان قهوه یا تمام شدن بلیت سینما هنگامی که برنامه‌ریزی کرده‌اید که با همسرتان به سینما بروید باعث ناامیدی و سرخوردگی شما ‌شوند. آدم‌ها وقتی که برنامه‌هایشان خوب پیش نمی‌رود اغلب منصرف شده و آن را رها می‌کنند. اما آیا این کار درست است؟ حس ناامیدی بخشی از زندگی ماست و اغلب ما گرفتار آن هستیم اما دلیلی برای تسلیم شدن وجود ندارد. اگر چیزی به خوبی پیش نمی‌رود به این معنا نیست که آن برای دفعات بعد- سومین بار یا پنجمین بار- جواب ندهد. چگونه با احساس سرخوردگی و ناامیدی کنار بیاییم و بر آن غلبه کنیم؟ در اینجا چند راهکار ساده ارائه می‌شود.

با تمرین این 5 مهارت دستیابی به موفقیت حتمی است
بخوانید

1. کارهای اشتباه خود را تحلیل کنید

قبل از اینکه به افکار منفی اجازه دهید ذهنتان را درگیر سازد، همه کارها را متوقف سازید و سعی کنید درمورد اشتباهات و نیاز خود به پیشرفت فکر کنید.

” هنگام استرس شدید و گرفتاری، همیشه بهترین راه این است که خود را به کاری مشغول دارید و خشم و انرژی خود را شخم بزنید و  صرف چیزهای مثبت سازید.”

«لی لاکوکا»

2. استراحت کنید

به جای ناامیدی و سرخوردگی، اندکی استراحت کنید و کار خود را کنار بگذارید. زمانی که از کاری دست می‌کشیم و از ناامیدی رها می‌شویم و به کارهای دیگر می‌پردازیم، امور را از منظری متفاوت می‌بینیم. این امر فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا به شیوه‌ای متفاوت فکر کنیم، آنچه را قبلاً نمی‌دیدیم، ببینیم و آنچه را که درست انجام نداده‌ایم، درک کنیم و بفهمیم که باید چه کنیم.

چند بار دست از تلاش کشیده‌اید و خود را با چیز دیگری مشغول کرده‌اید یا خوابیده‌اید و پس از مدتی راه‌حل خود را کشف کرده‌اید؟ زمانی که سخت تلاش می‌کنیم اما ظاهراً کاری از پیش نبرده‌ایم بهترین کار در این موقع استراحت کردن و به سراغ کاری دیگر رفتن است. این امر ذهن را بازسازی می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا به طرز متفاوت و از منظری دیگر به همه چیز نگاه کند.

3. خشم خود را کنترل کنید

حس ناامیدی و سرخوردگی منجر به خشم می‌شود و خشم هم باعث ناراحتی و غم می‌شود. یک احساس منفی حس منفی دیگر را به بار می‌آورد. این همانند بنزین ریختن روی آتش است. عصبانیت کمکی نمی‌کند و هیچ چیز را حل نخواهد کرد و هر احساس منفی را بزرگ جلوه می‌دهد. اگر شما نمی‌توانید به چیزی دست بیابید حتماً علتی دارد. تلاش کنید تا دلایل را بیابید و نحوه پیشرفت را بیاموزید. گاهی علت عدم موفقیت شما ربطی به شما ندارد. امکان دارد شکست شما علل دیگری چون شرایط، افراد دیگر یا انجام کار در زمان نامناسب داشته باشد.

 

برای دوری از خشم باید دست از کاری که انجام می‌دهید، بردارید، به سینما بروید، پیاده‌روی کنید و یک غذای خوب بخورید. هر چیزی که ذهن شما را از خشم و سبب آن دور می‌کند، انجام دهید. وقتی که عصبانی هستیم ذهن درست کار نمی‌کند اما زمانی که ذهن آرام می‌شود پرداختن به مسئله‌ای که موجب خشم ما شده را آسان‌تر می‌سازد.

4. سعی کنید مثبت باشید

مثبت بودن به شما کمک می‌کند تا بر احساسات منفی غلبه کنید. به زمان‌هایی فکر کنید که علیرغم وجود مشکلات به موفقیت دست پیدا کردید. این به شما انگیزه می‌دهد و برای غلبه بر حس ناامیدی کمک می‌کند. به دنبال راه‌حل باشید. به خودتان ایمان داشته باشید و به خاطر داشته باشید افرادی که در هر زمینه‌ای از زندگی به موفقیت دست می‌یابند، شکست را تجربه کرده‌اند اما تسلیم نشده‌اند.

5. اندکی بی‌تفاوت باشید

زمانی که موفق نشده‌اید یا با نهایت تلاش خود ناامید شده‌اید سخت است که تظاهر به بی‌تفاوتی کنید. اما این شیوه یکی از بهترین راه‌ها برای کنار آمدن با احساس ناامیدی و غلبه بر آن است. اندکی بی‌تفاوت بودن به آرامش ذهن کمک می‌کند و به شیوه مؤثرتری با هر موقعیتی کنار خواهید آمد. تلاش کنید تا اندکی آرام باشید و نفس بگیرید و برای چند ماه ورزش کنید. این باعث می‌شود ذهنتان آرام شود و بی‌تفاوتی و بی‌خیالی را آسان‌تر می‌سازد. می‌توانید حس ناامیدی را به حداقل برسانید اگر در هر موقعیتی واقع‌گرا باشید.

“امکانات مثبت را ببینید، مسیر ناامیدی خود را تغییر دهید و آن را به تصمیمات اجتناب‌ناپذیر، مؤثر و مثبت تبدیل سازید.”                «رالف مارستون»

6. فعال باشید و منفعل بودن را کنار بگذارید

هرگز به احساس ناامیدی اجازه ندهید که شما را از پای درآورد. شکست پایان جهان نیست. دوباره تلاش کنید، اقدامات خود را بهتر کنید. یا به سراغ کار دیگر و عاقلانه بروید اما هرگز منفعل نباشید و دست از تلاش برندارید. فعال بودن و انجام امور شما را از منفعل بودن دور نگه می‌دارد. اینها راهکارهای ساده‌ای هستند که می‌تواند در کنار آمدن با احساس ناامیدی کمک کننده باشند. به یاد داشته باشید هر زمان که افکار منفی داشتید اینها را به کار گیرید.

آیا تفاوت میان افسرده بودن و استرس داشتن را می دانید؟
بخوانید

ثبت ديدگاه