3 گام موثر و عملی برای ایجاد تغییرات اساسی در زندگی

شما در دوران رشد و نوجوانی تان چطور آدمی بودید؟ آیا اعتماد به نفس کافی داشتید؟ بین دیگران محبوبیت داشتید؟ به توانمندی هایتان اعتماد داشتید؟ اگر این طور است، باید بگوییم شما دقیقا نقطه مقابل من بودید. متاسفانه من و دوستانم شرایط خوبی در مدرسه نداشتیم؛ حتی معلمانمان هم در این زمینه، کمکمان نکردند و بیشتر نمک روی زخممان می ریختند. در نتیجه این رفتارها، من همیشه، با اینکه واقعا دوست داشتم ارتباطات موثری برقرار کنم، از برقراری تماس چشمی با دیگران خودداری می کردم.

همیشه دلم می خواست ارتباطات بیشتر و مفیدتری با دیگران داشته باشم؛ شبیه بچه های معروف مدرسه باشم. از نظر من در آن زمان، همه اعتماد به نفس کافی داشتند و از توانایی هایشان مطمئن بودند به جز خودم.

۳ سال گذشت و من در این مدت مشاغل متعددی را تجربه کردم، از کار کردن در رستوران گرفته تا برگزاری جشن و مهمانی در سرتاسر اروپا. به واسطه شغلم، در سه فصل زمستان گذشته، در کوه های آلپ، توانستم با افراد زیادی معاشرت کنم و بر بسیاری از نقاط ضعفم غلبه کنم.

البته این احتمال وجود دارد که سفر و کار در خارج از کشور خیلی برای شما جذاب نباشد. مهم نیست که چه کاری می خواهید انجام دهید؛ این سه قدم می توانند در همه زمینه ها به شما کمک کنند.

چگونه معمار و قهرمان زندگی خود باشیم(2)
بخوانید

۱-بهترین دوست خودتان شوید

چند بار این صدا را شنیده اید که شما نمی توانید فلان کار را انجام دهید؟ یا با انجام فلان کار، همانند احمق ها به نظر خواهید آمد؟ این صداییست که در سر همه انسان ها وجود دارد و همیشه به آنها می گوید که برای انجام کارها به اندازه کافی خوب نیستند. حال با خودتان فکر کنید که اگر همان حرف هایی که به خودتان می زنید را به بهترین دوستتان می زدید، باز هم دوست شما باقی می ماند؟

پس اولین قدم، باید تغییر آن صدا در ذهنتان باشد. هر وقت که این صدای منفی را شنیدید، به این فکر کنید که بهترین دوستتان در این موقع به شما چه می گفت؛ یا مادرتان یا پدرتان؟ سعی کنید حرف های مثبت و روحیه بخش آنها را به خودتان یادآوری کنید. گاهی اوفات فقط کافیست که حرف کسی که به شما باور دارد را باور کنید.

۲-تا جایی که می توانید آینده تان را مثبت تجسم کنید

ما قصد نداریم در اینجا راجع به محقق ساختن رویاهایتان با به تصویر کشیدن و احساس خوب سخنرانی کنیم. منظور ما این است که به واقع، در یک گوشه ای بنشینید، چشم هایتان را ببندید و ببینید که می خواهید در آینده به کجا برسید. سعی کنید تمامی جزییات مد نظرتان را تجسم کنید. این کار، انگیزه شما برای تلاش بیشتر و رسیدن به اهدافتان را دوچندان خواهد ساخت.

با این 10 عادت صبحگاهی یک روز فوق العاده برای خود بسازید(3)
بخوانید

۳-این قدر در مورد اشتباهات و خطاهای احتمالی فکر نکنید؛

به این فکر کنید که همه چیز طبق میل شما پیش می رود. در هر موقعیت و رویدادی، صدها یا حتی هزاران نتیجه احتمالی وجود دارد. شما روی کدام یک از آنها تمرکز کرده اید؟ نتایج مثبت یا منفی؟ همانطور که قبلا هم گفتم، سعی کنید روی نتایج منفی تمرکز نکنید؛ اصلا ممکن است هیچ کدام از آنها به واقعیت نپیوندند. توجه و انرژی تان را صرف نتایج مثبت و دلخواهتان کنید.

بله؛ من هم می دانم؛ گفتن این حرف ها از عملی ساختنشان به مراتب آسان تر است. من خودم هم روزهایی را به خاطر می آورم که این نتایج منفی تمام فکر و ذکر من را به خود مشغول کرده بود؛ من هنوز هم وقتی در چنین موقعیتی قرار می گیرم، سعی می کنم از وجودشان مطلع شوم و سپس، آن ها را عامدانه کنار می گذارم. چرا باید انرژی و وقتم را بیش از این، صرف نتایج و احتمالات منفی کنم؟ البته، ایجاد این مهارت، به زمان نیاز دارد اما عملی است.

در پایان باید به خاطر داشته باشید که…

با همه این تلاش ها و اقدامات، باز هم ممکن است تحت شرایط خاصی، نتوانید احساس مثبتی نسبت به خودتان داشته باشید. بدانید که این مساله کاملا طبیعی است. اما در عین حال بسیار مهم است که بتوانید کنترل ذهنتان را در این مواقع هم در دست بگیرید؛ در این شرایط شما باید به صدای درون سرتان ثابت کنید که شما به اندازه کافی خوب هستید و می توانید از پس فلان کار بر بیایید. به تلاش هایتان ادامه دهید و مطمین باشید که با گذر زمان، پیروزی از آن شما خواهد بود.

5 عادتی که افراد موفق در خود تثبیت نموده اند(2)
بخوانید

 

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه