3 گام آسان و موثر برای رسیدن به خودباوری

ارتباط میان عزت نفس و آنچه که در زندگیمان به دست می آوریم، انکار نشدنی و بسیار مهم است. در واقع، این ارتباط بنیان اعتماد به نفس و ارتباط ما با خود و جهان اطرافمان را می سازد.

عزت نفس نقش مهمی در احساس، عقاید، نگرش و کیفیت روابطمان در زندگی ایفا می کند. بسیاری از ما سعی می کنیم با پیشرفت کردن، احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم و تبدیل به افراد بهتری شویم. در همین ارتباط، درک و شناخت نشانه ها و علایم عزت نفس پایین می تواند ما را به سوی زندگی بهتر رهنمون سازد.

اغلب، اکثر ما با مسائلی از این قبیل مواجه شده ایم. خبر خوب این است که مقابله با این نشانه ها، آسان است و همه ما می توانیم از پس آن بر بیاییم. در این مقاله، من اقدامات عملی ای اشاره می کنم که می توانند عزت نفس را بهبود بخشیده و در مجموع، سلامت عمومی مان را ارتقا دهند.

1. مشکل را شناسایی کنید

ما برای اینکه بتوانیم احساس بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم باید تبدیل به فرد بهتری شویم. در نتیجه، اولین جایی که باید بدان بنگرید، به درون خودتان است. آیا ما منبع احترام و عزت نفسمان هستیم؟ بله؛ در اغلب موارد همین طور است؛ اما در مواقعی، منابع خارجی و بیرونی (مانند پنچری لاستیک ماشین، اعضای خانواده، همسر و غیره) هم می توانند موثر باشند؛ البته از ترکیب این دو نیز نباید غافل شد.

5 مشخصه که نشان دهنده انتخاب نادرست اهداف است
بخوانید

چه درونی و چه بیرونی، چرایی قضیه، مهم ترین بخش ماجرا نیست؛ بلکه، مهم ترین قدم، شناختن و پذیرفتن وجود مشکل به همراه تشخیص بخش هایی از زندگی مان است که باید آنها را بهبود بخشیم. وقتی که بدانیم چه چیزهایی را باید تغییر دهیم، می توانیم برنامه ای بریزیم و اقدامات مناسب را طراحی کنیم. اگر مشکلمان، منشا بیرونی داشت، باید با آن مواجه شده و تلاش کنیم تا راه حل و تصمیم مناسبی اتخاذ کنیم.

2. مدیریت افکار

افکار ما، زمینه ساز احساسات و عواطف ما هستند. ما علاوه بر شناسایی مشکلاتی که به صورت روزانه با آنها روبرو هستیم و دست و پنجه نرم می کنیم، باید بتوانیم افکارمان را نیز درباره ی آنها شناسایی کنیم.

برای این کار، باید با خودمان صادق باشیم و ببینیم که چه چیزی مانع از بروز و ظهور توانایی های بالقوه مان می شوند. مکالمات درونی با خودمان و جمله هایی مانند من به اندازه کافی خوب نیستم یا من هیچ وقت نمی توانم فلان کار را انجام دهم، نشانه هایی از عزت نفس پایین هستند.

گوشه ای بنشینید و ببینید درباره خودتان چه افکاری در سر دارید؛ به خودتان چه حرف هایی می زنید؛ به خودتان چه القابی را نسبت می دهید. همه آنها را روی کاغذ بنویسید. نتیجه کار بسیار جالب است؛ ممکن است برخی از ما آن قدر خودمان را کوبانده باشیم و خودمان را ضعیف قلمداد کرده باشیم که در عمل، واقعا آنها را باور کرده ایم و خودمان را غیر از آن ها نمی دانیم. در واقع، افکار منفی، ترس و بی اعتمادی نسبت به خودمان را همچون واقعیت پذیرفته ایم در حالی که بسیاری از آنها، برداشت اشتباه ما نسبت به خودمان است. اما باید به شما بگویم آگاه بودن و نظارت بر افکارمان می تواند به ما در مدیریت آنها کمک کند.

مهارت نه گفتن، کجا و چگونه نه بگوئیم
بخوانید

3. خودتان را به چالش بکشید

وقتی متوجه شدید چنین افکاری نسبت به خودتان دارید، سعی کنید تا آنها را به چالش بکشید؛ البته این بار، بیایید راه دیگری، به جز تعیین اهداف دشوار یا امتحان یک آیتم جدید را انتخاب کنیم.

این بار، سعی کنید تا با ترس ها، تردید ها و افکار محدود کننده تان نسبت به خودتان رو به رو شوید. وقتی که این کار را با جدیت و به صورت مستمر ادامه دهیم، در واقع، قادر خواهیم بود تا عادات جدیدی را در خودمان ایجاد کنیم و افکار مثبت و برداشت و نگرش های منطقی نسبت به خودمان در ذهنمان تعریف کنیم.

کم کم، نمی توانم ها جای خود را به در حال تلاش هستم می دهند و همین یک گام، تفاوت عظیمی در زندگیتان ایجاد خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که تجربه شرایط و اتفاقات منفی یا بد، کاملا طبیعی است. آنها بخشی غیرقابل اجتناب از زندگی اند. اما شما با مدام به چالش کشیدن دیدگاهتان، می توانید به طرز موثر تری بر آنها غلبه کنید و از آنها گذر نمایید.

ضمنا، مفهوم سنتی به چالش کشیدن خود را نیز در زندگی تان پیاده کنید. پیروزی و دستاورد ها تاثیر فوق العاده ای روی عزت نفس می گذارند. وقتی که به اهداف جدید دست پیدا می کنیم، زندگی مان را به طرق مختلف، غنی تر از قبل می سازیم.

3 راه مواجه با ندای انتقادی درون و صلح با خویشتن(1)
بخوانید

 

 

مطالب مرتبط:

 

ثبت ديدگاه