12 کاری که باید در پایان روز و پیش از خواب انجام دهید

همه ما انسان ها برنامه و روش هایی را برای خودمان طراحی کرده ایم تا با تکیه بر آنها بتوانیم از روزمان استفاده کنیم؛ حتی اگر شما خودتان را فردی فعال و تاثیرگذار هم ندانید، باز هم راه های مخصوص خودتان را دارید؛ بعضی ها صبح شان را با یک لیوان قهوه در یک دست و یک ساندویچ از پیش آماده شده در دست دیگر شروع می کنند؛ هر روشی که شما برای شروع روزتان به کار می برید، نیازمند انجام کارها و آماده سازی هایی می باشد.

لابد از خودتان می پرسید منظور ما از روتین شبانه چیست. اگر شما عموما شب هایتان را صرف دیدن برنامه های شبانگاهی می کنید و در وسط برنامه به خواب می روید، باید به شما بگویم که کارتان اشتباه است. یک فردای مفید و مثمر ثمر، از همین امشب آغاز می شود و آماده سازی لیستی از کارهایی که باید انجام دهید، یکی از عادات خوبی است که به شما کمک می کند برای وقوع رویداد های مختلف از آمادگی بیشتری برخوردار باشید. آنچه که من از شما می خواهم این است که قبل از خوابیدن، برخی یا حتی تمامی این اقدامات را انجام دهید تا خودتان را برای سپری کردن صبحی بهتر و سازنده تر آماده کنید:

12 thing to do at the end of the day and before bed

1. ذهنتان را خاموش کنید؛ دست از کار بکشید؛ این کارها فردا هم سر جایشان هستند.

2. به عقب نگاهی بیندازید؛ حال به آینده فکر کنید؛ ببینید امروز چه کارهایی انجام دادید و بر اساس آن، فهرست کارهایی که فردا باید انجام دهید را آماده کنید. یادتان باشد که نباید کارهای موجود در فهرستان، تا قبل از ساعت خواب، ادامه  داشته باشند.

3. دمای محیط را خنک سازید. هرچه محیط اطراف خنک تر باشد، شما بیشتر احساس خواب آلودگی خواهید کرد.

4. مصرف الکل و اسنک ها را قطع کنید؛ حداقل دو ساعت قبل از خواب، مصرف الکل، غذا و .. را قطع کنید؛ دقت کنید؛ نه فقط مصرف قهوه و کافئین، حتی میوه و دسرهای شیرین را هم باید قطع کنید. در زمان خواب، فرآیند هضم غذا و خواب با هم به خوبی صورت نمی گیرند.

5. محیط اطراف را تمیز کنید. بیدار شدن در یک خانه شلوغ و نامنظم نمی تواند شروع خوبی را در روز برایتان رقم بزند؛ آشپزخانه، اتاق خواب، محیط کار و هرچه که در جلوی چشمتان هست را قبل از اینکه به خواب بروید، مرتب سازید.

6. استرس چه بپوشم را از خودتان دور کنید؛ یادتان می آید وقتی بچه بودید لباس فردایتان را روی صندلی اتاقتان آماده می کردید؟ اگر این روش آن موقع جواب می داده است چرا نباید اکنون از آن استفاده کنیم؟ همین امشب تصمیم بگیرید که فردا چه چیزی می خواهید بپوشید و لباس های فردا را آماده کنید؛ اگر هم اولین لباسی که آماده می کنید، لباس باشگاه ورزشی تان است، که دیگر همه چیز نور علی نور می شود.

7. با خواندن کتاب خودتان را آرام کنید؛ سعی کنید پیش از خواب مطالعه سبکی داشته باشید؛ یادتان باشد که منظور من مطالعه کتب و مجله های کاغذی است و نه مطالعه روی تبلت یا موبایلتان. همانطور که می دانید، نور طیف آبی صفحات این دستگاه ها ترشج ملاتونین توسط مغز را متوقف می سازند؛ ملاتونین هورمون طبیعی خواب است؛ حتی چند دقیقه قرار گرفتن در معرض این نور می تواند تاثیر منفی خود را روی شما بگذارد.

8. اتاق را تاریک کنید؛ باز هم به مقوله ملاتونین بر می گردیم؛ هرچه اتاقتان را تاریک تر کنید، خواب بهتری را تجربه خواهید کرد. اگر نمی توانید نور اتاق را کم کنید، از چشم بند استفاده کنید.

9. تلویزیون تعطیل؛ یکی دو ساعت قبل از خواب، استفاده از کامپیوتر و تلویزیون را تعطیل کنید. اما اگر مجبورید که حتما از این وسائل استفاده کنید، سعی کنید از عینک های مسدود کننده نور آبی استفاده کنید.

10. حیوانات خانگی تان را به تختان نیاورید؛ آنها را در اتاقی دیگر یا دست کم در جای مخصوص خودشان، و نه تخت خود، قرار دهید.

11. ساعت را از نزدیکتان بردارید؛ بله، حتی نور ال ای دی ساعت تان هم می تواند خواب شما را به هم بریزد؛ در واقع، حتی تماسی کوتاه با این صفحات می تواند جریان تولید ملاتونین را مختل سازد. وقتی می توانید صدای زنگ ساعت را از بیرون اتاقتان بشنوید، دیگر چه نیازی است که آن را کنار خود نگه دارید؟

و وقتی که صبح شد…

12. دکمه اسنوز را نزنید. بدترین کار این است که شب ها تا دیروقت بیدار بمانید و صبح، مدام دکمه اسنوز را فشار دهید. قدرت اراده انسان ها محدود است؛ چرا ما باید این اراده و توان را صرف مبارزه با خودمان جهت بلند شدن از جایمان آن هم در اول صبح بکنیم؟

امیدوارم با تکیه بر این ۱۲ روش، بتوانید برنامه مناسب خودتان را ساخته و فردایی مفید تر را تجربه کنید.

ثبت ديدگاه

بیست + 9 =