10 نکته برای کنار آمدن با حوادث ناگهانی و غیرمنتظره در زندگی

هر روز اتفاقات حیرت‌انگیز و غیرمنتظره‌ای در زندگی برایمان رخ می‌دهد. بیشتر این حوادث چندان مهم نیستند، اما گاهی آنها زندگی‌مان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و برایمان دردسر ساز می‌شوند. زندگی پر از حوادثی است که آن را از حالت یکنواختی درمی‌آورد. برخی از این حوادث خوشایند و برخی ناخوشایند هستند. مردم دوست دارند که کنترل زندگی‌شان را داشته باشند، بنابراین مثل روال هر روزه زندگی خود را پیش می‌برند. مردم در محیط آشنا احساس امنیت بیشتری دارند، بدون وقفه و بدون هیچ تغییری هر روز کارهای مشابه روزهای قبل را انجام می‌دهند.

چگونه با رویدادهای غیرمنتظره و ناگهانی روبرو می‌شوید؟

  • دچار استرس می‌شوید؟
  • وحشت می‌کنید؟
  • دست‌پاچه می‌شوید؟
  • عصبانی می‌شوید؟

گاهی نه تنها مواجهه با اتفاقات بد دشوار است بلکه مواجهه با رویدادهای مثبت و خوب هم ناخوشایند است. به عنوان مثال:

  • همسرتان به شما می‌گوید که صبح بلیت گرفته تا عصر باهم به تئاتر بروید. گرچه برای عصر هیچ برنامه‌ای ندارید، ناراحت می‌شوید و دوست ندارید که برنامه روزانه تکراری شما به هم بخورد.
  • شما می‌خواهید قهوه درست کنید، ناگهان می‌فهمید که قهوه‌ ندارید.
  • وقتی که به ایستگاه مترو یا اتوبوس می‌روید و قطار یا اتوبوس تأخیر دارد.

 اما گاهی اتفاقات غیرمنتظره و ناگهانی رخ می‌دهد از قبیل:

  • با رسیدن به فرودگاه متوجه می‌شوید که پروازتان تأخیری دارد.
  • در حال امتحان دادن، می‌بینید که اصلاً هیچ جوابی به ذهنتان نمی‌رسد.
  • متوجه می‌شوید که لوله‌های آب منزلتان نشتی دارد.
  • از سر کار اخراج می‌شوید.
  • فردی از نزدیکان شما، دچار بیماری شده است.
  • پول یا چیزی را گم کرده‌اید.
  • در عشق خود شکست خورده‌اید.
این موارد تنها تعدادی از حوادث غیرمنتظره هستند. زندگی پر از این اتفاقات است. اگر  این حوادث باعث استرس و خشم شما می‌شوند و ذهن، رفتار و حال شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، باید دنبال چاره باشید. چه کار می‌توان کرد؟ اگر برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید، باز هم ممکن است یک اتفاق پیش‌بینی نشده، بیفتد. حتی اگر همیشه زندگی را به یک روال می‌گذرانید و دائماً کارهای تکراری هر روز را انجام می‌دهید، این اتفاقات در زندگی امکان دارد پیش آید. بهترین راه این است که بتوانیم در این شرایط آمادگی داشته باشیم.
خود انگیزشی چیست و چرا بدون آن موفق نمی شویم؟
بخوانید

10 نکته کاربردی برای کنار آمدن با حوادث غیرمنتظره

1. این حقیقت را بپذیرید؛ بدانید که حوادث غیرمنتظره بخشی از زندگی ما هستند و هرگز نمی‌توان جلوی آنها را گرفت. وقتی این حقیقت را قبول می‌کنید تا حدی راحت‌تر با این حوادث کنار می‌آیید. زندگی فراز و نشیب دارد و همیشه ثابت نیست.

2. نوع نگرش اصلِ هر چیزی است. نگرش مثبت داشتن در شرایط غیرمنتظره یک سرمایه است. حوادث پیش‌بینی نشده هرگز بد نیستند. گاهی اتفاقی که در زندگی می‌افتد و فاجعه به نظر می‌رسد، خیری در آن‌ نهفته است و بدون حکمت نیست. یک رخداد بد و منفی می‌تواند همت، انگیزه و تحمل شما را بالاتر ببرد و  باعث پیشرفت و موفقیتتان ‌شود. حتی اخراج شدن از محل کار می‌تواند سرانجامِ خوبی داشته باشد و ممکن است که شغل بهتر و رضایت‌بخش‌تری نصیبتان شود. از دست دادن چیزی شما را وادار می‌کند که به دنبال چیزی بهتر بگردید.

3. وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید، همیشه به فکر یک برنامه جایگزین باشید تا درصورت شکست از آن استفاده کنید. این باعث می‌شود جلوی احساس درماندگی، ترس و بلاتکلیفی شما گرفته شود.

4. هنگام مواجهه با اتفاقات ناگوار، قبل از انجام کاری ناسنجیده چند لحظه صبر کنید. پیش از عصبانی شدن و برافروختن، آنچه را که اتفاق افتاده، در نظر داشته باشید و با شرایط وفق دهید. گاهی این رویداد چیزی کم‌اهمیت است که می‌توان به راحتی با آن کنار آمد. شاید هم چیزی موقتی و بازگشت‌پذیر باشد.

چکیده کتاب پیشگامان عصر جدید نوشته توماس پتزینگر (1)
بخوانید

5. اگر هم اتفاق پیش آمده بازگشت‌ناپذیر باشد، با عصبانیت، استرس یا وحشت کردن چه چیزی عاید شما می‌شود؟ هیچ چیز. به جای دستپاچه شدن و گیجی، عصبانیت و احساس درماندگی بهتر است که فکری سازنده برای اتفاق پیشِ‌رو داشته باشید. شما باید فکر کنید که چگونه باید خود را با شرایط موجود وفق دهید، چاره‌اندیشی کنید و شرایط را بهتر کنید.

6. ابتکار به خرج دهید و تغییرات کوچکی در زندگی‌تان به وجود آورید. گاهی بدون هیچ فکر قبلی، کارهای کوچک و بی‌اهمیت را به طرز متفاوتی انجام دهید. این کار کمک می‌کند که راحت‌تر با حوادث ناگهانی و خارج از کنترلتان کنار بیایید. بدین ترتیب یاد می‌گیرید که تغییرات را بپذیرید. برای مثال:

  • یک صبحانه متفاوت بخورید.
  • به جای قهوه، چای بنوشید.
  • بدون برنامه قبلی با همسر یا دوستتان به سینما بروید.
  • کارهای معمولی همیشگی را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهید.

7. همیشه در لحظه حال زندگی کنید، از زندگی درس بگیرید، به بهترین شیوه روزگار را سپری کنید و فواید مسیر پیش‌ِرو را در نظر داشته باشید. زمان حال همه چیز است، پس به جای فکر کردن درمورد گذشته و آنچه که از دست رفته و شرایط بد فعلی تا آخرین حد ممکن از زمان حال لذت ببرید. فکر کردن به گذشته، کاری بیهوده و هدر دادن وقت است.

بهبود و گسترش مهارت های مدیریت مالی با ۷ گام ساده
بخوانید

8. خوب است تا اندازه‌ای بیخیال باشید. این حالت به شما کمک می‌کند که قدری از مشکل دور باشید و بنابراین کمتر درگیر آن می‌شوید. هم‌چنین بیخیالی موجب می‌شود که آرام باشید و کنترل خود را در دست داشته باشید. در اینصورت هرچه را که در زندگی‌تان پیش آید، راحت‌تر می‌پذیرید. دلبستگی باعث می‌شود که به چیزی مأنوس شوید و ترس جدایی از آن برایتان به وجود می‌آید. وقتی اتفاقات غیرمنتظره رخ دهد، دلبستگی شدید اثر منفی بر ما دارد.

9. قدرت درونی خود را تقویت کنید.
قدرت درونی ثبات و استقامت، کنترل افکار و رفتار را به همراه دارد و این باعث می‌شود که بهتر با هر شرایطی کنار بیایید. قدرت درونی از طریق آموزش و تقویت اراده و خود -انضباطی، یعنی دو رکنِ اصلی قدرت درونی، امکانپذیر است.

10. مدیتیشن را یاد بگیرید و تمرین کنید. تنها با انجام 10 دقیقه مدیتیشن در روز می‌توانید زندگی خود را متحول سازید و با وجود سختی‌ها، آرامش را به زندگی‌تان بیاورید. داشتن آرامش درونی در هر شرایطی خوشایندترین حالت است و مدیتیشن یکی از بهترین راه‌ها برای آرامش درونی است.

برای اجرا کردن سه نکته آخر به آموزش نیاز است. از آنجایی که حوادث غیر قابل پیش‌بینی و تغییرات بخشی از زندگی ما هستند، بهترین کار این است که خودتان آموزش ببینید و مهارت‌هایی را که در رویارویی با حوادث بد کمک‌کننده هستند، تقویت کنید. وقتی تا حدودی بی‌خیال هستید و از آرامش و قدرت درونی  برخوردارید، حوادث بیرونی تأثیری بر شما نخواهد داشت.

ثبت ديدگاه