10 روش بازاریابی که همه مدیران باید بدانند

عصر، عصر استارتاپ هاست؛ اما شرکت های قدرتمند به این زودی ها صحنه رقابت را ترک نخواهند کرد. این یعنی شما به عنوان مدیر بازاریابی یک استارتاپ یا یک شرکت کوچک، باید با این شرکت های بزرگ که بودجه های بازاریابی کلانی هم دارند، رقابت کنید. در این مقاله، به معرفی ۱۲ راهکار کابردی اشاره خواهیم کرد:

    1. بازاریابی محتوا

در این روش، شرکت می بایست محتوای متناسب و مرتبط با محصول خود را از طریق مثلا یک وبلاگ ارائه دهد. بررسی ها نشان می دهند شرکت های کوچکی که وبلاگ مختص خود را راه اندازی کرده اند، احتمال موفقیتشان را به میزان ۱۲۶٪ افزایش می دهند.

    2. سئو (SEO-Search Engine Optimization)

محتوای زیادی در اینترنت موجود است و کاربران اینترنت با استفاده از موتورهای جستجو، به اطلاعات مورد نظرشان دست می یابند. تحقیقات نشان می دهند که تقریبا ۹۳٪ از تجارب آنلاین، با یک سرچ ساده آغاز می شوند. برای اینکه بتوانید اطلاعات مربوط به شرکتتان را در صفحه ی اول نتایج نشان دهید، باید وبسایتان را بهینه سازی کنید.

    3. تبلیغات کلامی

با اینکه ممکن است در دنیای دیجیتال امروزی، تبلیغات کلامی کمی قدیمی به نظر بیاید، اما آمار و ارقام دروغ نمی گویند:‌ بررسی های شرکت های بازاریابی نشان می دهند که تبلیغ کلامی و پیشنهاد یک کالا از سوی یک دوست مورد اعتماد، احتمال خرید آن محصول را تا ۹۰٪ افزایش می دهد. برنامه ها و پلتفرم هایی همانند Evernote‌ به ثبت تجارب کاربران از محصولات می پردازند که خود، می تواند منجر به بیشتر شناخته تر شدن محصول شود.

    4. تبلیغات از طریق فیسبوک

تصور کنید که مشتریان اصلی شما در شهرتان را عمدتا خانم های ۳۰ ساله تشکیل می دهند. شما با استفاده از تبلیغات فیسبوک می توانید تبلیغ کالایتان برای مردان ۴۰ ساله در شهرهای دیگر را متوقف ساخته و صرفا روی گروه مد نظر خودتان که علاقمند به خرید محصولاتان می باشند، متمرکز کنید. شرکت TechCrunch‌، آمار کاربران فعال ماهیانه در فیسبوک را در ماه ژوئن 2 میلیارد نفر اعلام کرد. شما می توانید با استفاده از تبلیغات هدفدار، ببینید باید کدام یک از این ۲ میلیارد نفر را هدف قرار دهید.

 

    5. رسانه های اجتماعی

بررسی ها نشان می دهند که متوسط کاربران اینترنت، حدودا ۲ ساعت از روزشان را در شبکه ها و رسانه های اجتماعی و ارتباط جمعی صرف می کنند؛ در صورتی که از این رسانه ها به طور هوشمندانه ای بهره ببرید، می توانید خیل عظیمی از آنها را به گروه مشتریان هدف بیفزایید.آیا فکر می کنید از مهارت کافی برای انجام بازاریابی در این رسانه ها برخوردار نیستید؟ فقط یک نکته را به خاطر داشته باشید: این مهارت ها اکتسابی هستند.

روشهای بازاریابی که مدیران باید بدانند

    6. بازاریابی از طریق اینترنت

با اینکه ممکن است حتی ایمیل مارکتینگ هم در دنیای دیجیتال امروزی کمی منسوخ به نظر برسد، اما هنوز کاراییش را از دست نداده است. طبق گزارش شرکت Imagination‌ ، شرکت های B2B توانسته اند به ازای هر ۱ دلاری که در بازاریابی ایمیلی شان هزینه کردند، 38 دلار درآمد کسب کنند. درست همانند سایر کانال های بازاریابی، در صورت داشتن محصولات و محتوای با کیفیت و شناخت دقیق مشتریان هدف، می توان در ایمیل مارکتینگ هم به موفقیت رسید.

 

    7. بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار

یادتان می آید در دوران مدرسه، همه دوست داشتند کیف و کفششان شبیه بچه های معروف مدرسه باشد؟ این اصل هنوز هم صادق است. اگر مشتری محبوبتان، عاشق گربه هاست، احتمال دارد از نمایش ها و تاک شوهایی با تم و محتوای مربوط به گربه ها هم خوشش بیاید. اگر مجری این برنامه ها، محصولات شما را در برنامه اش معرفی کند، احتمال خرید آن ها از سوی مشتریانتان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. ممکن است یافتن چنین فرد تاثیرگذاری و نزدیک شدن به وی، نیازمند جستجو در رسانه های اجتماعی باشد؛ با اینستاگرام شروع کنید. مطابق با آمارها، اینستاگرم، پرکاربرد ترین پلتفرم در میان افراد تاثیرگذار می باشد.

    8. بازاریابی مشترک و جوینت ونچر

اگر محصول استارتاپ شما، کتونی های سفارشی است، باید بدانید که جوراب های هم برند با آن کتونی ها هم می تواند در میان مشتریانتان هواخواه داشته باشد. شما می توانید با عقد یک توافقنامه همکاری مشترک با یک استارتاپ فروشنده ی جوراب، به موفقیت یکدیگر کمک شایانی بکنید. و وقتی مشتریانتان به فروشگاه آنلاین شما مراجعه می کند، به سایت شرکت شریکتان هدایت می شوند؛ شرکت جوراب فروشی هم با تبلیغ شما در وبسایت خودش، متقابلا ادای دین خواهد کرد.

    9. تبلیغات از طریق جستجو های پولی (paid search advertising)

وقتی که مشتری شما به نتایج جستجویش، مثلا در گوگل، نگاه می کند، با سایت هایی مواجه خواهد شد که حق امتیاز پرداخت کرده اند. طبق بررسی های وبسایت MarketingProfs، بیست و نه درصد از بازاریابان معتقدند که نتایج جستجوهای پولی، یکی از موثرترین و کاراترین ابزارهای بازاریابی شان است.

    10. بهینه سازی در گوشی های همراه

TechCrunch‌ در گزارش اخیر خود نشان داده است که امروزه کاربران آمریکایی به طور متوسط در حدود ۵ ساعت از روز با گوشی های موبایلشان کار می کنند؛ پس اطلاعات شما باید از طریق این دستگاه ها هم قابل دسترسی باشند، چرا که ممکن است مشتری بعدیتان، خریدش را از طریق گوشی اش در اتوبوس انجام دهد. به علاوه، استارتاپ ها  می توانند از طریق راه اندازی اپلیکیشن های موبایل، اطلاعات مختص صنعت خودشان را هم به سمع و نظر مشتریانشان برسانند.

    11. بازاریابی از طریق راه اندازی شعب

در این روش، یک فرد سوم به تبلیغ محصول شما خواهد پرداخت. در عوض، شما درصد کوچکی از سود هر فروش را به وی پرداخت می کنید.

    12. مشارکت دادن افراد

بله، درست است. شما نمی توانید در کوچه و خیابان راه افتاده و به مشتریان بالقوه تان سلام کنید. اما شما می توانید با حضور در رویداد هایی که پذیرای جمع زیادی از آن ها هستند، محصولتان را به آنها معرفی کنید. گروه Marketing Insider نشان داده است که ۶۷٪ از بازاریابان B2B، این روش را موثرترین ابزار خود می دانند.

در انتها، باید بگویم بازاریابی با در نظر گرفتن بودجه ی محدودی که ممکن است در اختیار داشته باشید، نیازمند خلاقیت و نیز باور به کیفیت محصولتان است؛ اما استارتاپ ها می توانند با استفاده از این تکنیک ها با غول های رقیبشان، رقابت کنند.

 

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

2 × 4 =