۸ راهکار فوق العاده برای کاهش نگرانی های بی دلیل

نگرانی‌ ها شامل چه چیزهایی هستند؟ همیشه درمورد اتفاقاتی که از آنها ترس داریم، افکار سرزنشگری به سراغمان می‌آید. اگر به افکارمان توجه زیادی داشته باشیم، آنها قوی‌تر می‌شوند، افکار مشابهی را جذب می‌کنند، ذهنمان را مشغول می‌کنند و رفتار و حتی سلامتی‌مان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگر ذهنتان را از این افکار پر کنید، آرامش شما از بین خواهند رفت و اسباب ناراحتی شما را به وجود می‌آورد. نگرانی‌ ها به صورت افکار شروع می‌شوند اما به زودی احساسات منفی را برمی‌انگیزانند. اگر نگرانی‌ هایتان را در همان لحظه شروع متوقف نسازید، آنها به چرخۀ ثابت افکار، احساسات و تصورات منفی ذهنی تبدیل می‌شوند.

تعریف نگرانی براساس ویکی‌پدیا

نگرانی یا دلواپسی یک واکنش طبیعی است که در آن ذهن تلاش می‌کند با عامل تهدید بیرونی مبارزه کند و جلوی آن را بگیرد. احساس نگرانی با اضطراب یا توجه بیش از حد به مسائل واقعی یا خیالی همراه است. نگرانی فکر کردن درمورد مشکلات یا ترس‌ها است؛ احساس یا آشکار کردن ترس و نگرانی به علت اینکه فکر می‌کنید اتفاق بدی میفتد یا امکان دارد رخ دهد.

آیا توقف نگرانی امکان دارد؟

بله!‌ شما می‌توانید که نگرانی‌ هایتان را متوقف سازید یا دست کم بیشتر نگرانی‌ هایتان را از بین ببرید. من چند راهکار ساده را برای متوقف ساختن نگرانی‌ هایتان پیشنهاد می‌کنم که امیدوارم مفید باشد. خواندن این راهکارها خوب است اما عملی کردن آنها مهم‌تر است. توقف نگرانی‌ ها امکانپذیر است اما این نیازمند مقداری کار بر روی خودتان است. آیا حاضرید که برای این هدف ارزشمند وقت بگذارید و تلاش کنید؟ وقتی آرامش درونی‌تان بیشتر است، نگرانی‌ ها به این آسانی به سراغتان نمی‌آیند. در این شرایط بیخیالی برایتان عادی می‌شود و به راهکارهایی برای توقف نگرانی نیازی نخواهید داشت. یک ذهن آرام به دنبال نگرانی نیست. وقتی آرامش برقرار باشد، نگرانی دور می‌شود.
بررسی آثار سوء زورگویی و خشونت در کودکان و تاثیر آن بر روی زندگی و آینده فرد
بخوانید

چگونه نگرانی‌ها را متوقف سازیم؟

1. از بین بردن نگرانی‌ ها در هنگام شروعشان‌ نسبت به زمانی‌که آنها رشد می‌کنند آسان‌تر است. سعی کنید از افکاری که در ذهنتان می‌گذرند، آگاه شوید و وقتی که احساس کردید که نگرانی‌ ها شروع می‌شوند، یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • 8 Simple solutions to eliminate worriesیک کتاب جذاب یا الهام‌بخش را بخوانید.
  • چند نقل‌قول الهام‌بخش بخوانید و  به معانی‌شان فکر کنید.
  • خود را با هر نوع ورزشی که ذهنتان را از نگرانی‌ها دور می‌کند، سرگرم کنید و به آنها اجازه‌ی رشد ندهید.

با هر فعالیتی که دوست دارید، خود را مشغول کنید. مثلاً شما ممکن است فیلم ببینید، کتاب بخوانید، پیاده‌روی کنید یا به دیدن یک دوست بروید.

2. به تحلیل نگرانی‌ ها بپردازید. اغلب آنها ترس‌های غیرواقعی هستند که باعث استرس و اضطراب‌های غیرضروری می‌شوند. اغلب هیچ واقعیتی فراسوی آنها وجود ندارد. اگر آنها غیرواقعی‌ و خیالی‌اند، هیچ دلیلی وجود ندارد که برای آنها ارزشی قائل شوید. اگر آنها واقعی‌اند، به جای نگران بودن راه‌های کنار آمدن با آنها را بیابید. گاهی باید تغییر اندکی در زندگی‌تان به وجود آورید تا این دلایل از بین بروند.

3. اغلب فکر کردن درمورد بدترین اتفاق‌ها، درصورتی‌که نگرانی‌ ها واقعی باشند، نشان می‌دهد که کنارآمدن با آنها چیز بسیار ترسناکی نیست. این کار به شما احساس بهتری می‌دهد.

4. از خودتان بپرسید چه تعداد از نگرانی‌ هایتان به حقیقت تبدیل می‌شود. ذهن از یک نگرانی به نگرانی دیگر می‌رود. بنابراین نگرانی‌ های بسیار، توجه کافی را برای رشد یافتن دریافت نمی‌کنند و زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.

چگونه هنگام تمرکز از هجوم افکار به ذهنمان جلوگیری کنیم؟
بخوانید

5. آیا شما نسبت به نظر دیگران درمورد خودتان نگرانید؟ آیا ذهنشان را می‌خوانید و می‌دانید دقیقاً آنها به چه می‌اندیشند؟ نه شما نمی‌دانید. احتمال زیاد این هست که اصلاً‌ آنها به شما فکر نکنند و شما نگران چیز بیهوده‌ای هستید.

6. وقتی شما احساس ضعف،‌ خستگی و گرسنگی دارید، نگرانی‌ ها راحت‌تر به سراغ شما می‌آیند. پس در این شرایط به خودتان استراحت دهید، چیزی بنوشید یا بخورید. پس از آن با نگرانی‌ ها راحت‌تر کنار می‌آیید.

7. دست از کارتان بکشید و از خودتان بپرسید: در حال حاضر چه کاری می‌توانم برای توقف نگرانی انجام دهم؟ پاسخ‌هایی را که می‌دهید،‌ دنبال کنید.

8. تلاش کنید تا خودتان را نسبت به افکار منفی بیخیال نشان دهید و از آنها رهایی بیابید؛ حتی اگر این کار آسان نباشد. به نگرانی‌ هایتان بی‌توجهی کنید. ممکن است در ابتدا موفق نشوید  اما با استقامت و پایداری قطعاً موفق خواهید شد.

9. می‌دانم که مدیتیشن خوشایند هرکسی نیست. اما آن می‌تواند به شما در توقف نگرانی‌ ها و شروع یک زندگی آرام‌تر کمک کند. یک مدیتیشن ساده برای چند دقیقه مفید است. البته قبل از نتیجه دادن مدیتیشن  باید چند بار آن را تمرین کنید.

به خاطر داشته باشید نگرانی‌ ها افکاری هستند که شما می‌توانید جلوی تمرکز کردن بر آنها را بگیرید. هرچه شما بیشتر به آنها توجه کنید آنها قدرت بیشتری می‌گیرند و اگر آنها را از ذهنتان دور کنید( که این کار ممکن است، اما همیشه آسان نیست) آنها ضعیف‌تر می‌شوند و از شما دور می‌شوند.

شما ممکن است یک مادر یا یک پدر دلسوز باشید که یکی از بزرگترین دغدغه هایش، فرزندش است یا یک مدیر شرکت باشید که روزانه با چالش های استرس زای متعددی رو به رو هستید در واقع در این مورد همه ما یک ویژگی مشترک داریم و آن نگرانی است. نگرانی های خیلی از افراد تمامی ندارند و همیشه در قسمتی از ذهنشان شناور باقی می ماند. خیلی ها هم به نگرانی های دائمی شان عادت دارند و شاید حتی نتوانند بدون آن ها زندگی کنند! اما این نگرانی ها و دلواپسی ها می توانند برای روان و ذهن ما مانند یک انگل باشند. در واقع این انگل ها می توانند مقدار قابل توجهی از انرژی ذهنی ما را مصرف کنند؛ انرژی ذهنی که اگر تلف نشود می تواند شکوفایی های زیادی را در بسیاری از بخش های زندگی ما به همراه داشته باشند. با تلاش در راه کاهش و حتی از بین بردن آن ها می توانید راه پیشرفت در زندگیتان را هموار تر کنید. اما چگونه؟ چه راه حل هایی برای این مشکل به نسبت جدی وجود دارد؟ آکادمی بازار در اینجاست تا به شما به بهترین نحو کمک  کند! با همراهی ما می توانید مهارت های لازم برای از بین بردن این مانع و حتی هزاران موانع دیگر بر سر راه موفقیت و پیشرفتتان را یاد بگیرید. برای شروع می توانید در سمینار بزرگ موفقیت شرکت کنید. برای ثبت نام روی لینک زیر کلیک کنید:

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه