۷ راهکار ساده برای بهبود تمرینات مدیتیشن

امروزه شمار زیادی از افراد به طور منظم مدیتیشن انجام می‌دهند و اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید شاید بخواهید بدانید که چه کارهایی برای بهبود تمرینات مدیتیشن باید انجام دهید. همانطور که می‌دانید عوامل زیادی مزاحم مدیتیشن هستند مثل سر و صدا، استرس یا تنش‌های بیرونی که باعث از دست دادن انگیزه و تمرکز می‌شوند. من دوست دارم که راهکارهایی برای بهبود مدیتیشن ارائه دهم هرچند شاید با آنها آشنایی داشته باشید اما همیشه تکرار دوبا‌ره ایدۀ خوب و مفیدی است.

1. ذهنتان را آرام کنید

پس از نشستن برای مدیتیشن و قبل از شروع، به تمام افکار و مشکلاتتان بگویید که تا اتمام مدیتیشن باید منتظر بمانند. این جمله را چندین بار تکرار کنید تا هنگام حواس‌پرتی ملکۀ ذهنتان شوند. به خودتان بگویید که مهم نیست چقدر در سرتان فکر دارید مهم آن است که تا پایان مدیتیشن مزاحم شما نشوند.

2. از آنچه که باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود، اجتناب کنید

 

چیزهای بسیاری وجود دارند که حواسمان را پرت می‌کنند و تمرکزمان را بر مدیتیشن‌ از بین می‌برند. برای جلوگیری از اینها باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تمرینات مدیتیشن را در مکانی انجام دهید که تنها هستید و هیچ مزاحمتی وجود ندارد.
  • پنجره‌ها و درهای اتاقتان را ببندید.
  • تلفن را کنار بگذارید و گوشی همراهتان را خاموش کنید.
  • تلویزیون و رادیو را خاموش کنید.
  • رایانه‌تان را خاموش کنید.

 

3. در زمان معینی از روز تمرینات مدیتیشن را انجام دهید

اگر هر روز در ساعتی معین مدیتیشن کنید، به زودی برایتان عادت می‌شود. وقتی مدیتیشن به عادت تبدیل شود، آن به تلاش و مقاومت ذهنی کمتری نیاز دارد. اوایل صبح یا عصر زمان خوبی برای مدیتیشن است اما می‌توانید هر زمان مناسب دیگری را نیز انتخاب کنید.

چگونه مشتری را به ترویج کننده کسب و کار خود تبدیل کنیم؟
بخوانید

4. در مکان مشخصی مدیتیشن کنید

تلاش کنید که هر روز در مکان مشخصی مدیتیشن کنید. می‌توانید در اتاق خاص، در گوشه‌ای از اتاق، اداره یا باغ مدیتیشن کنید. حداقل در ابتدای شروع مدیتیشن در مکانی معین این کار را انجام دهید. اگر هر روز در یک مکان مشخص مدیتیشن کنید، ذهنتان شروع می‌کند با آن مکان ارتباط برقرار کند و پس از مدتی یاد می‌گیرید که در هر مکانی مدیتیشن کنید.

5. بلافاصله پس از غذا خوردن مدیتیشن نکنید

پس از خوردن غذا به خصوص غذای سنگین تمرینات مدیتیشن را انجام ندهید. برای مدتی اجازه دهید که غذا هضم شود. بدن انرژی حاصل از غذا را به سوی مراحل هضم و فرایند ذهنی هدایت می‌کند. یکی از علل کسل بودن پس از خوردن غذای سنگین همین است. مدیتیشن مستلزم هشیاری و تمرکز است و بنابراین خوب است که از ورزش فوری پس از غذا خوردن خودداری شود. همچنین به یاد داشته باشید که هنگام مدیتیشن زیاد گرسنه هم نباشید چرا که گرسنه بودن هم مانع تمرکز است. اگر خیلی گرسنه‌اید یک میوه، تکه‌ای از نان بخورید یا یک لیوان آب یا نوشیدنی میل کنید.

6. کمرتان را صاف کنید و بدن را در وضعیتی راحت قرار دهید

حالت نشستن در مدیتیشن بسیار مهم است. در حد امکان از سفت کردن عضلاتتان جلوگیری کنید تا ذهنتان برای تمرکز آزاد باشد. هر حالتی را که راحت‌تر هستید و فشار کمتری به بدنتان وارد می‌کند، انجام دهید. ممکن است که کف اتاق بنشینید یا نشستن روی صندلی را انتخاب کنید. مهم  این است که کمرتان صاف باشد و بدنتان سفت و منقبض نباشد.

20 راه جلوگیری از هدررفت سود در کسب وکارهای کوچک را بشناسید
بخوانید

7. از سفت کردن عضلاتتان خودداری کنید

اغلب هنگام انجام تمرینات مدیتیشن، تمرکز یا هر کار ذهنی تمایل داریم که عضلاتمان را سفت نگه داریم. این یک عادت رایجی هست که باید از آن دور شد، چراکه این کار ذهن و بدن را خسته می‌کند و مانع مدیتیشن بهتر و عمیق‌تر می‌شود. بسیار توصیه شده که یاد بگیرید بدنتان را در آرامش قرار دهید. با سرچ کردن در اینترنت می‌توانید تکنیک‌های آرامش‌ را پیدا کنید. توصیۀ من این است که عادت کنید تا از هر کششی در بدنتان آگاه باشید و بدنتان را شُل کنید. در طول روز هرگاه دیدید که بدنتان تحت فشار است کار را رها کنید و بدن خود را آرام کنید. با تکرار این کار برایتان عادت می‌شود.

برای اجرایی کردن این راهکارهای ساده‌ای که ارائه شد، باید اصرار بر تمرین داشته باشید و انگیزۀ خود را حفظ کنید.

” مدیتیشن آگاهی از هر اندیشه واحساسی است. هرگز نگویید که این درست یا غلط است بلکه فقط به آن نگاه کنید و با آن حرکت کنید. در حین تماشا شروع به فهم کل حرکت اندیشه و احساستان کنید. بنابراین خارج از این آگاهی سکوت برمی‌خیزد.”

« جیدو کریشناامورتی»

“مدیتیشن در آغاز دشوار است ولی در پایان سعادت ابدی و خوشی اعلاء را عطا می‌کند.”

افکار شما عاملی تاثیر گذار بر نحوه رفتار و اعمالتان است
بخوانید

« سوامی سیواناندا»

” مدیتیشن درواقع رهایی از کل فرایند فکری یا ترافیک ذهنی است که در راهی که بین شما و محیط و آگاهی است،‌ می‌گذرد.”

«ترودی استایلر»

با توجه به افزایش روزافزون تنش و استرس های روحی-روانی در جوامع امروزی متاسفانه با مشکل کاهش بازده کاری در افراد مواجه هستیم. چنانچه به این موضوع رسیدگی نشود، این امر به طور ناخودآگاه تبدیل به افسردگی شده و در نتیجه عدم موفقیت در زندگی می شود. روش های زیادی برای رهایی از این مشکل وجود دارد از جمله مدیتیشن ثابت شده که با تکنیک های مدیتیشن هر فردی می تواند ظرف مدت کوتاهی به آرامش درون برسد و همیشه شاد زندگی کند. در مقاله بالا راهکار هایی ارائه شده است که می توانید با بکار گیری آنها به بهبود فرایند مدیتیشن خود کمک کنید. آکادمی بازار با سال ها تجربه در زمینه توسعه فردی و موفقیت راهکار ها و راه حل هایی را به شما معرفی می کند که می توانید با استفاده از آن ها به مهارت های مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت مانند حفقظ آرامش درون ، کنترل ذهن ، حفظ انگیزه و .. دست یابید. برای قدم اول می توانید با کلیک روی لینک زیر در سمینار بزرگ موفقیت شرکت کنید:

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه